Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Har de ny öppnade spåren märkts i förseningsstatistiken ?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Har de ny öppnade spåren märkts i förseningsstatistiken ?


    Under vinter som gått har trafiken varit i gång i både Citybanan och dubbelspår förbi gamla Uppsala.
    Har detta märkts i försenings statistik eller liknande ? Det bör ju vara driftsäkrare åtminstone från Stockholm och norr ut eller märks det inte eftersom det finns fler flaskhalsar söder ut ?

    Uffe


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Har de ny öppnade spåren märkts i förseningsstatistiken ?

    Överlag har ju i alla fall Citybanan inneburit bättre punktlighet för fjärrtåg och regionaltåg. Det är i alla fall den analys Trafikverket gjort (som man får hoppas bygger på mer grundlig analys). Inte så konstigt heller. Mycket småförseningar bör ju kunna undvikas. Dessutom var det ju innan starten ett spår avstängt vid Södra station, vilket minskade kapaciteten något ytterligare för året innan invigningen.

    För pendeltågen har ju dock som bekant punktligheten blivit sämre. Nu har man ju dock sedan i december kört med färre tåg under dimensionerande tid, än första halvåret, samtidigt då som man har sämre återställningsförmåga i det nya trafikupplägget och haft andra problem. Det är därför fortfarande svårt att utskilja vad som skulle vara effekten av Citybanan som sådan. Troligen är den ändå ganska marginell. Det centrala för punktligheten är ändå hur många tåg per timme som kör genom systemet. Och det har som bekant ökat med upp till 20 procent (44 har ju inte kommit igång än, så det är väl ännu något mindre ökning).

    Det positiva i sammanhanget är väl att mars verkar få en betydligt bättre punktlighet än tidigare månader under året. Kan nog komma att hamna på över 90 procent.


  3. #3
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Ta bort

    Slopat inlägg i brist på delete-funktion.

    Senast redigerat av Leif D den 2018-03-31 klockan 18:08:58.

  4. #4
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Har de ny öppnade spåren märkts i förseningsstatistiken ?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf J Visa inlägg
    Under vinter som gått har trafiken varit i gång i både Citybanan och dubbelspår förbi gamla Uppsala.
    Har detta märkts i försenings statistik eller liknande ? Det bör ju vara driftsäkrare åtminstone från Stockholm och norr ut eller märks det inte eftersom det finns fler flaskhalsar söder ut ?

    Uffe
    Det är ju påtagligt mycket mycket bättre för fjärrtågen, då man förr alltid fick räkna med 2-4 min försening innan man kom iväg från Cst, eftersom det oftast skulle gå minst ett eller ett par pendeltåg innan man fick rulla ut, trotts att tiden var inne.
    För pendeltågen skulle det ju kunna vara lika bra, men där har man ju med SL:s trixande, sett till att förseningsnivån fortfarande hålls på en stadigt hög nivå. Dock kan ju inte detta skrivas på Citybanans konto direkt.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 239

    Sv: Har de ny öppnade spåren märkts i förseningsstatistiken ?

    Ang Citybanan är det fortfarande problem med plattformsdörrarna som sinkar tågen både vid StockholmCity och Odenplan,
    vilket drar ner statistiken för pendeltågen./Ulf


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 366

    Sv: Har de ny öppnade spåren märkts i förseningsstatistiken ?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ang Citybanan är det fortfarande problem med plattformsdörrarna som sinkar tågen både vid StockholmCity och Odenplan,
    vilket drar ner statistiken för pendeltågen./Ulf
    Men skapar det verkligen förseningar (eller merförseningar), dvs sinkar tågen?
    Är det inte så att nu behövs hela den tid som är avsatt för dessa uppehåll, dvs det finns ingen möjlighet att köra in förseningar vid City?
    Att det nog tar mer tid än tidigare säger jag inte emot.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Har de ny öppnade spåren märkts i förseningsstatistiken ?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men skapar det verkligen förseningar (eller merförseningar), dvs sinkar tågen?
    Är det inte så att nu behövs hela den tid som är avsatt för dessa uppehåll, dvs det finns ingen möjlighet att köra in förseningar vid City?
    Att det nog tar mer tid än tidigare säger jag inte emot.
    Inte generellt. Bara när det har varit problem med dörrarna. Dock har de bara haft någon större effekt på punktligheten (alltså +3 minuters försening), vid några enstaka tillfällen under högtrafik. Annars kör man ju fort in tiden, även om tågen skulle bli någon/ några minuter sinkade vid citybanans stationer.

    Det som skapar förseningar (som får påverkan på statistiken) är alltjämt det som alltid varit problem, alltså olika fel på infrastrukturen och olika händelser såsom olyckor/spårspring, sjukdomsfall och ordningsproblem. Och för att inte glömma vagnfel och personalbrist.

    Kapaciteten är aningen sämre med citybanan, än den tidigare lösningen via centralen, främst eftersom stationsuppehållen är något längre vid Odenplan. Å andra sidan slipper man få följdförseningar på grund av fjärr/regionaltåg vid centralen. Vid dagens turtäthet borde det gå ungefär på ett ut.

    Problemet är väl snarast att citybanan skulle behövt ha betydligt högre kapacitet än den tidigare lösningen för att klara av resandeökning och ökad turtäthet, vilket den väl inte visat sig ha. Men det ska ändå inte ha någon större betydelse vid dagens turtäthet.

    Senast redigerat av Lars Lundqvist den 2018-03-31 klockan 21:37:15.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •