Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: SJ:s kommande Hamburg-lok?

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

SJ:s kommande Hamburg-lok?

Vad tror ni SJ kommer att leasa för lok för den kommande nattågstrafiken till Hamburg? Vectron, Traxx? Jag menar alltså från 2024 då man avser att köra med eget lok hela vägen Stockholm-Hamburg. Har det redan diskuterats får jag be om ursäkt.

Tidigare artikel: https://jarnvagar.nu/sj-kor-nattag-till-hamburg/

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Sv: SJ:s kommande Hamburg-lok?

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    Vad tror ni SJ kommer att leasa för lok för den kommande nattågstrafiken till Hamburg? Vectron, Traxx? Jag menar alltså från 2024 då man avser att köra med eget lok hela vägen Stockholm-Hamburg. Har det redan diskuterats får jag be om ursäkt.

Tanken var väl att byta lok i Malmö, eftersom det ändå är riktningsbyte där? Sen startar man väl 2022 och inte 2024.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Rimligen lokbyte i Malmö p g a riktningsbyte där. Om inte via tunneln från 2024.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Tanken var väl att byta lok i Malmö, eftersom det ändå är riktningsbyte där? Sen startar man väl 2022 och inte 2024.
    Notera texten i länkad artikel:
    Tågen kommer att dras av SJ Rc6-lok mellan Stockholm och Malmö, med lok som SJ hyr in mellan Malmö och Köpenhamn, med DSB:s nya Vectron-lok mellan Köpenhamn och Padborg samt med RDC:s Traxx-lok mellan Padborg och Hamburg i väntan på att DSB:s Vectron-lok blir godkända för trafik i Tyskland.
    ”Målet är att tåget ska dras med SJ:s lok hela vägen Stockholm-Hamburg från 2024”, säger Dan Olofsson. ”Vi kommer att leasa lok för att köra tåget men det tar tid att bygga om dem för ERTMS och att få ETCS godkänt för trafik över Öresundsbron.”

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

En bra fråga, och jag har förstås inget färdigt svar (och det har säkert inte SJ heller)

Jag tror du tänker rätt i att SJ kommer leasa lok, och då kan nog SJ inte bestämma vilken loktyp det blir, utan de får gå efter vad som kan erbjudas, och som uppfyller kraven att det kan köras över bron, genom Danmark och genom Tyskland, samt att det skall vara prisvärt. Loket lär ju bli en udda loktyp, i alla fall hos SJ.
    Följdfrågan är ju om SJ enbart leasar ett lok, eller om SJ kommer upphandla tågdragning dvs att det skall ingå förare också. Om tågdragning blir det antagligen mindre viktigt att kräva att det skall vara ett enda lok hela vägen, så länge det går fort att byta lok. Intressanta bi-krav är om SJ vill ta in tåget i banhallen i Malmö, samt om de vill gå in till Hovedbangården i Köpenhamn, i så fall blir det ju ännu mindre intressant att ha ett enda lok hela vägen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    En bra fråga, och jag har förstås inget färdigt svar (och det har säkert inte SJ heller)

Jag tror du tänker rätt i att SJ kommer leasa lok, och då kan nog SJ inte bestämma vilken loktyp det blir, utan de får gå efter vad som kan erbjudas, och som uppfyller kraven att det kan köras över bron, genom Danmark och genom Tyskland, samt att det skall vara prisvärt. Loket lär ju bli en udda loktyp, i alla fall hos SJ.
    Följdfrågan är ju om SJ enbart leasar ett lok, eller om SJ kommer upphandla tågdragning dvs att det skall ingå förare också. Om tågdragning blir det antagligen mindre viktigt att kräva att det skall vara ett enda lok hela vägen, så länge det går fort att byta lok. Intressanta bi-krav är om SJ vill ta in tåget i banhallen i Malmö, samt om de vill gå in till Hovedbangården i Köpenhamn, i så fall blir det ju ännu mindre intressant att ha ett enda lok hela vägen.
    Jag (liksom Kippu) utgår bara från det som SJ själva anger i den länkade artikeln, dvs att leasa lok from 2024. Men visst, hyra hela tjänsten inkl förare kanske är enklare för att slippa utbildningskostnader, mm och liksom Flixtrain foliera loken i önskat färgschema. Eller så passar man få att leasa en loktyp som man ändå behöver utbilda sig på inför kommande nyinköp för norrlandstrafiken. Det visar sig. Men först får vi se fram emot trafikstarten med Rc-lok nästa år. Det ska bli spännande att se och testa.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag (liksom Kippu) utgår bara från det som SJ själva anger i den länkade artikeln, dvs att leasa lok from 2024. Men visst, hyra hela tjänsten inkl förare kanske är enklare för att slippa utbildningskostnader, mm och liksom Flixtrain foliera loken i önskat färgschema. Eller så passar man få att leasa en loktyp som man ändå behöver utbilda sig på inför kommande nyinköp för norrlandstrafiken. Det visar sig. Men först får vi se fram emot trafikstarten med Rc-lok nästa år. Det ska bli spännande att se och testa.
    Med restid på runt 10-12 timmar kanske detär för långt för en förare?
    SJ kanske kör egen förare tills någonstans och sen annan förare.
    Kanske utbildar förare för Danmark och kör till Padborg där tysk förare tar över?

För Öresundsbron krävs väl förare som får köra i båda länder.
    Får man ha två förare som bara har tillstånd i ett land, stanna på Peberholm och låta förare byta plats ?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Kanske utbildar förare för Danmark och kör till Padborg där tysk förare tar över?

Får man ha två förare som bara har tillstånd i ett land, stanna på Peberholm och låta förare byta plats ?
    Förarbyte sker lämpligen på Köpenhamns flygplats. SJ har gott om förare som får köra ända till Österport. Eller så byter man i Malmö. DSB har gott om förare med kompetens till Malmö C - bägge vägar.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Ja, för att köra på Öresundsbron krävs det att få köra både i Sverige och i Danmark. Alla tåg som rullar på Öresundsbron, dvs godstågen, Öresundstågen, X2000-tågen och även nattågen har givetvis förare som får köra i båda länderna.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Med restid på runt 10-12 timmar kanske det är för långt för en förare?
    Ja, en fråga är om SJ/RDC kommer göra som Snälltåget och byta personal någonstans mitt på där tågen möts, så att föraren inte får en lång dag borta utan arbetsuppgifter.

En annan sak är att vi väl här pratar om 2024 när genomgående lok finns, men vid starten så har ju SJ beskrivit det som att "SJ kommer bland annat att samarbeta med DSB för tågföring i Danmark och RDC, Railroad Development Corporation, för bemanning, vagnar och tågföring i Tyskland.". Om detta fortsätter så verkar det ju inte bli några SJ-förare bortom Malmö, eller möjligen Lufthamnen.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Ja, en fråga är om SJ/RDC kommer göra som Snälltåget och byta personal någonstans mitt på där tågen möts, så att föraren inte får en lång dag borta utan arbetsuppgifter.

En annan sak är att vi väl här pratar om 2024 när genomgående lok finns, men vid starten så har ju SJ beskrivit det som att "SJ kommer bland annat att samarbeta med DSB för tågföring i Danmark och RDC, Railroad Development Corporation, för bemanning, vagnar och tågföring i Tyskland.". Om detta fortsätter så verkar det ju inte bli några SJ-förare bortom Malmö, eller möjligen Lufthamnen.

Jag tror så här:

I början har man ju sagt att det blir Rc-lok i Sverige. Den svenska sträckningen blir ju då för en förare som att köra något vanligt gammalt IC-tåg mellan Stockholm och Malmö. Skillnaden blir bara att 80-talsvagnmarna är ersatta med tyska sov- och liggvagnar, men det är ju egentligen ointressant för föraren och saknar betydelse också ur förarperspektiv. Så jag tror att detta läggs upp som en normal körning mellan Stockholm och Malmö och inget mer.

Körningen över bron lär någon på Hector ta hand om, så det blir lokal körning.

Den danska körningen sedan läggs nog upp som en rätt normal dansk körning från Köpenhamn till Padborg.

Och så tysk förare som tar hand om sista biten.

Om man i framtiden sedan byter så det är ett enda lok som tar hand om hela sträckan, så tror jag ändå att det blir nästan lika många förare ändå. Det är nog mest den lokale Öresundsföraren som försvinner. Det kan bli en dansk förare mede behörighet i Sverige som tar över redan i Malmö och kör till Padborg. I övrigt tror jag det blir rätt likt.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag tror så här:

I början har man ju sagt att det blir Rc-lok i Sverige. Den svenska sträckningen blir ju då för en förare som att köra något vanligt gammalt IC-tåg mellan Stockholm och Malmö. Skillnaden blir bara att 80-talsvagnmarna är ersatta med tyska sov- och liggvagnar, men det är ju egentligen ointressant för föraren och saknar betydelse också ur förarperspektiv. Så jag tror att detta läggs upp som en normal körning mellan Stockholm och Malmö och inget mer.

Körningen över bron lär någon på Hector ta hand om, så det blir lokal körning.

Den danska körningen sedan läggs nog upp som en rätt normal dansk körning från Köpenhamn till Padborg.

Och så tysk förare som tar hand om sista biten.

Om man i framtiden sedan byter så det är ett enda lok som tar hand om hela sträckan, så tror jag ändå att det blir nästan lika många förare ändå. Det är nog mest den lokale Öresundsföraren som försvinner. Det kan bli en dansk förare mede behörighet i Sverige som tar över redan i Malmö och kör till Padborg. I övrigt tror jag det blir rätt likt.
    Jo, regler och avtal om arbetstid ändras inte.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    ...

Jag tror som dig i detta fall. En svensk, en dansk och en tysk. Och så Bellman hela vägen

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jo, regler och avtal om arbetstid ändras inte.
    Menar du att det som Niklas skrev inte kan fungera vid nuvarande arbetstidsregler?

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-11-06 klockan 21:01:03.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Menar du att det som Niklas skrev inte kan fungera vid nuvarande arbetstidsregler?
    Jag menar att precis som Niklas skriver kommer framtida byte till annan loktyp i princip inte leda till färre förarbyten. Eftersom nämnda regler m m gäller oavsett loktyp.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En gissning är att det blir Vectron. Detta för att det f.n. inte tycks vara andra lämpliga loktyper på gång. Att tex välja att godkänna Skodas lok för bara ett par exemplar är knappast aktuellt. En annan hint är att ett Vectron nyligen provats med ETCS över Öresundsförbindelsen, det tyder väl på att någon visat intresse av att använda sådana lok. Det finns i och för sig flera tänkbara kunder för Vectron med SE/DK/DE-godkännande, kanske Flixtrain (som dras av Hector Rail), eller kanske Hector vill köra andra tåg där med sina Vectron.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Är det nödvändigt att byta riktning på Köpenhamn H? Vid en snabb titt på kartan ser det ut att gå att åka i en cirkel åt nordväst från Öresundsbron och ankomma huvudbangården norrifrån. Men det blir ju en omväg som kanske tar längre tid än ett snabbt lokbyte/rundgång.

Senast redigerat av Bönan den 2021-11-07 klockan 10:27:51.
    TKL och INS på Inlandsbanan
    Fd Fgc, Smj, Mra och Blg

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Är det nödvändigt att byta riktning på Köpenhamn H? Vid en snabb titt på kartan ser det ut att gå att åka i en cirkel åt nordväst från Öresundsbron och ankomma huvudbangården norrifrån. Men det blir ju en omväg som kanske tar längre tid än ett snabbt lokbyte/rundgång.
    Hade säkerligen varit praktiskt, men är inte det S-togs spår?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Hade säkerligen varit praktiskt, men är inte det S-togs spår?
    Finns det verkligen S-banespår som från Öresundsbron når København H norritrån? Kanske är det den förarlösa Metrons spår som Bönan har sett på kartan?

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Finns det verkligen S-banespår som från Öresundsbron når København H norritrån? Kanske är det den förarlösa Metrons spår som Bönan har sett på kartan?
    Nej, men från Ny Ellebjerg går väl Ringbanen som gör att man med diesellok skulle kunna komma till Köpenhamn H norrifrån

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •