Läser om dubbelspårsbygget Maria-Ängelholm på Trafikverkets sida och ser att ombyggnade av Ängelholms station innefattar breddad mellanplattform och nytt plattformstak. Någon som vet vad nytt plattformstak innebär, är det att det nuvarande ska rivas och ersättas med nytt eller är det att nytt skall tillkomma på den delen av plattformen som inte har tak?
Man får hoppas på det sistnämnda och att man gör som i Lund där man byggde nya törebodatak på dom norra delarna av plattformarna som tidigare saknade tak.
River man nuvarande Törebodatak pga att plattformen ska breddas och för att få ett nytt tak som täcker hela plattformsbredden känns det hela märkligt som anledning. Sådan mängd resenärer förekommer inte i Ä så att inte nuvarande bredd på plattformstaket skulle räcka till även med en breddad plattform och i kombination med förlängning av nuvarande plattformstak. När jag gick min utbildning i Ä så var där förutom morgon och em vid pendlingstid aldrig några större mängder av väntande resenärer i Ä och jag misstänker att det är detsamma ännu.
Så som "diggare" av dom vackra Törebodataken så hoppas jag det är tillbyggnad av nya törebodatak likt Lund som det handlar om och inte utbyte av nuvarande till något fult modernt i stål. En station där det f.ö också finns ett järnvägsmuseum i staden tycker jag personligen ytterligare ger en anledning till att modernisera med varsamhet och bibehålla stationens historiska inslag som inte hindrar moderniseringen, vilket bibehållandet av nuvarande plattformstak knappast gör.