Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ännu ett Törebodatak till historien?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ännu ett Törebodatak till historien?

Läser om dubbelspårsbygget Maria-Ängelholm på Trafikverkets sida och ser att ombyggnade av Ängelholms station innefattar breddad mellanplattform och nytt plattformstak. Någon som vet vad nytt plattformstak innebär, är det att det nuvarande ska rivas och ersättas med nytt eller är det att nytt skall tillkomma på den delen av plattformen som inte har tak?

Man får hoppas på det sistnämnda och att man gör som i Lund där man byggde nya törebodatak på dom norra delarna av plattformarna som tidigare saknade tak.

River man nuvarande Törebodatak pga att plattformen ska breddas och för att få ett nytt tak som täcker hela plattformsbredden känns det hela märkligt som anledning. Sådan mängd resenärer förekommer inte i Ä så att inte nuvarande bredd på plattformstaket skulle räcka till även med en breddad plattform och i kombination med förlängning av nuvarande plattformstak. När jag gick min utbildning i Ä så var där förutom morgon och em vid pendlingstid aldrig några större mängder av väntande resenärer i Ä och jag misstänker att det är detsamma ännu.

Så som "diggare" av dom vackra Törebodataken så hoppas jag det är tillbyggnad av nya törebodatak likt Lund som det handlar om och inte utbyte av nuvarande till något fult modernt i stål. En station där det f.ö också finns ett järnvägsmuseum i staden tycker jag personligen ytterligare ger en anledning till att modernisera med varsamhet och bibehålla stationens historiska inslag som inte hindrar moderniseringen, vilket bibehållandet av nuvarande plattformstak knappast gör.

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ännu ett Törebodatak till historien?

Citat Ursprungligen postat av K Lemming Visa inlägg
    Läser om dubbelspårsbygget Maria-Ängelholm på Trafikverkets sida och ser att ombyggnade av Ängelholms station innefattar breddad mellanplattform och nytt plattformstak. Någon som vet vad nytt plattformstak innebär, är det att det nuvarande ska rivas och ersättas med nytt eller är det att nytt skall tillkomma på den delen av plattformen som inte har tak?

Man får hoppas på det sistnämnda och att man gör som i Lund där man byggde nya törebodatak på dom norra delarna av plattformarna som tidigare saknade tak.

River man nuvarande Törebodatak pga att plattformen ska breddas och för att få ett nytt tak som täcker hela plattformsbredden känns det hela märkligt som anledning. Sådan mängd resenärer förekommer inte i Ä så att inte nuvarande bredd på plattformstaket skulle räcka till även med en breddad plattform och i kombination med förlängning av nuvarande plattformstak. När jag gick min utbildning i Ä så var där förutom morgon och em vid pendlingstid aldrig några större mängder av väntande resenärer i Ä och jag misstänker att det är detsamma ännu.

Så som "diggare" av dom vackra Törebodataken så hoppas jag det är tillbyggnad av nya törebodatak likt Lund som det handlar om och inte utbyte av nuvarande till något fult modernt i stål. En station där det f.ö också finns ett järnvägsmuseum i staden tycker jag personligen ytterligare ger en anledning till att modernisera med varsamhet och bibehålla stationens historiska inslag som inte hindrar moderniseringen, vilket bibehållandet av nuvarande plattformstak knappast gör.
    I Boden ersatte man ett Törebodatak nyligen med ett nybygge efter uppmätning. Några smärre detaljer skiljer från det gamla, men på det hela taget får det godkänt.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    I Boden ersatte man ett Törebodatak nyligen med ett nybygge efter uppmätning. Några smärre detaljer skiljer från det gamla, men på det hela taget får det godkänt.
    Taken vid Södertälje Hamn är också nytillverkade varianter, om jag inte missminner mig.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

I Hässleholm gjordes det en tillbyggnad i form av nya tak till höger i bild. Det blev väl inget vidare. Hur kunde de…? Dessutom en ful glipa mot taknocken på det gamla taket.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2021-11-04 klockan 16:52:42.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    I Hässleholm gjordes det en tillbyggnad i form av nya tak till höger i bild. Det blev väl inget vidare. Hur kunde de…? Dessutom en ful glipa mot taknocken på det gamla taket.
    Ja dom tillbyggnaderna har jag (tyvärr) sett vid genomfart, inte precis vackert. Det var just något liknande jag tänkte att Trafikverket kanske har i åtanke att ersätta nuvarande Törebodatak med Ängelholm.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Hur blev det med Törebodataket i Ängelholm? Vad har hänt, eller ska hända?

De nytillverkade taken i Boden, finns de på bild någonstans? Eller om någon kan lägga upp eller länka till en egen bild, kanske?

SJK-medlem
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Hur blev det med Törebodataket i Ängelholm? Vad har hänt, eller ska hända?

De nytillverkade taken i Boden, finns de på bild någonstans? Eller om någon kan lägga upp eller länka till en egen bild, kanske?
    Här är en bild på taken i Boden. Vad som har hänt i Ängelholm vet jag dock inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    Här är en bild på taken i Boden. Vad som har hänt i Ängelholm vet jag dock inte.
    Tackar, tackar!

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Kan ju även meddela att det korta Törebodatak som tidigare stod vid plattform 1 i Flen också numera ligger i en hög på en grusplan i västra änden av stationen efter att man åtgärdade plattformskanten där. Man grävde t o m upp fundamenten.

AndersC

SJK-medlem Jeffs avatar
    Medlem
    feb 2018

Även Vännäs fick också nytt tak lik det gamla för något år sedan. Hela plattformen grävdes upp. De få gamla skyltar som fanns kvar har flyttas över till det nya taket.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg

Jag ser ingen skillnad på detta tak och ett "äkta" Törebodatak. Det skulle möjligen vara hur stolparna är skruvade i fundamenten då. Men annars ser det precis ut som det ska.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag ser ingen skillnad på detta tak och ett "äkta" Törebodatak. Det skulle möjligen vara hur stolparna är skruvade i fundamenten då. Men annars ser det precis ut som det ska.
    Man uppgradera även Göteborg Centrals Törebodatak, dessa blev identiska till hur de som finns i Boden ser ut.

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Den stora skillnaden som blev i Boden gäller färgsättningen jämfört med det gamla taket. Till det mörka tjärade stationshuset passade liknande färgsättning på plattformstaket bättre än detta röd-vita i mitt tycke.

David Larsson, Jiellevárre/Váhčir
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild via mejl | Dagens bild via RSS

Citat Ursprungligen postat av Jeff Visa inlägg
    Även Vännäs fick också nytt tak lik det gamla för något år sedan. Hela plattformen grävdes upp. De få gamla skyltar som fanns kvar har flyttas över till det nya taket.
    Vad jag förstår och delvis själv såg så plockades det gamla taket i Vännäs ner bit för bit i stället för att sågas ner som i Boden. Det tillsammans med att det faktiskt inte heller är standard-rött får mig att tro att taket i Vännäs åtminstone till stor del är det gamla taket som rustats upp. Det har fått ett vitare undertak än tidigare, men det antar jag ger en ljusare plattformsmiljö och gör att man kan spara pengar på belysning.

Vännäs 2015.

Vännäs 2021.

David Larsson, Jiellevárre/Váhčir
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild via mejl | Dagens bild via RSS

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg

Vännäs 2021.

Jag tror att vi alla här är överens om att dessa Törebodatak är väldigt vackra

Men visst är detta väldigt helsvenskt? Det har väl aldrig någonsin exporterats Törebodatak till något annat land? Varken i Europa eller utanför Europa?

Eller kan det finnas eller ha funnits ett Törebodatak i något oväntat land någonstans i världen?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem Jeffs avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Vad jag förstår och delvis själv såg så plockades det gamla taket i Vännäs ner bit för bit i stället för att sågas ner som i Boden. Det tillsammans med att det faktiskt inte heller är standard-rött får mig att tro att taket i Vännäs åtminstone till stor del är det gamla taket som rustats upp. Det har fått ett vitare undertak än tidigare, men det antar jag ger en ljusare plattformsmiljö och gör att man kan spara pengar på belysning.
    Så är det såklart!

Namn:  IMGP8771.jpg
Visningar: 364
Storlek:  224,2 KB

Bild från 2012.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •