Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nutidshistoria i Rumänien [2 bilder]

Nutidshistoria i Rumänien [2 bilder]

Hörde att alla Tatra KT4 i Cluj-Napoca är skrotade sedan i somras, och ersätta med Astra Imperio-spårvagnar (lokalt byggda i Rumänien). Var på ett kort besök i staden 2018 och i väntan på flyget tog jag någon tur med spårvagnarna.

KT4D 41 längst ut längs linjen, spåren fortsätter dock en bit till, till depån. I Cluj sedan 1999, i trafik till 2020.

Nummer 21 inne i centralare delarna av Cluj, i trafik från 1999 till 2021.

Dags att åka tillbaka snart, innan allt sunkigt och gammalt är borta i Rumänien också...

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Sv: Nutidshistoria i Rumänien [2 bilder]

Ja när det bara finns moderna grejer blir det inget kul att åka dit

/Bussmicke
    www.bussmicke.se

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
    Ja när det bara finns moderna grejer blir det inget kul att åka dit

/Bussmicke
    www.bussmicke.se
    Fast, om 10-15 år så kommer det som är modernt idag vara på väg ut då (eller ombyggt eller ommålat), och om 20 år kan du glatt visa upp dina bilder på det som är modernt idag för unga personer som avundas dig.
    Det är förklaringen till att jag när jag var liten tyckte det var häftigt med T21-diesellok, men inte alls tänkte på ångloken som var det vanligaste.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast, om 10-15 år så kommer det som är modernt idag vara på väg ut då (eller ombyggt eller ommålat), och om 20 år kan du glatt visa upp dina bilder på det som är modernt idag för unga personer som avundas dig.
    Det är förklaringen till att jag när jag var liten tyckte det var häftigt med T21-diesellok, men inte alls tänkte på ångloken som var det vanligaste.
    Dessutom skadar det ju inte att vara medveten om att spårvägar liksom persontåg och godståg finns till för att till den lokala befolkningen tillhandahålla bekväma och bra person- och godstransporter, inte för att utländska entusiaster ska ha balla fotomotiv och liknande. Om de båda sammanfaller så för all del, men är nog tillrådligt att i första hand låta rumäner successivt få bättre fordon att resa i.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Dessutom skadar det ju inte att vara medveten om att spårvägar liksom persontåg och godståg finns till för att till den lokala befolkningen tillhandahålla bekväma och bra person- och godstransporter, inte för att utländska entusiaster ska ha balla fotomotiv och liknande. Om de båda sammanfaller så för all del, men är nog tillrådligt att i första hand låta rumäner successivt få bättre fordon att resa i.
    Visst har Mattias rätt i det. Men det är nog ingen större för att ansvariga i Rumänien låter sin strävan efter bra transporter för befolkningen hämmas av nostalgibilder i Postvagnen. Därför kan vi lugnt fortsätta visa sådana, tycker jag.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Visst har Mattias rätt i det. Men det är nog ingen större för att ansvariga i Rumänien låter sin strävan efter bra transporter för befolkningen hämmas av nostalgibilder i Postvagnen. Därför kan vi lugnt fortsätta visa sådana, tycker jag.
    Exotiska internetforum har nog ett försumbart inflytande på vilka fordon trafikansvariga någon helt annanstans skaffar. Som jag förstod Mattias inlägg är det attityden Oj, hur kan dessa förbannade jävlar byta ut sina härligt sunkiga pittoreskt skitiga vagnar mot själlösa moderna fordon! som kritiserades.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Som jag förstod Mattias inlägg är det attityden Oj, hur kan dessa förbannade jävlar byta ut sina härligt sunkiga pittoreskt skitiga vagnar mot själlösa moderna fordon! som kritiserades.
    Fast egentligen är det ju bara en som skriver så, men egentligen tjatar om det i princip jämt (inte bara här alltså). Eftersom de är en vän till mej så brukar jag påtala det som Mattias J skriver, men får mest svaret att det bryr han sig inte om... Där gäller bara fotomotiv tyvärr.

F.ö. lite synd ändå, för det såg ut att vara välhållna Tatra KT4 i Berlins originalutförande.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    F.ö. lite synd ändå, för det såg ut att vara välhållna Tatra KT4 i Berlins originalutförande.
    M28 i Göteborg såg också välhållna ut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var i Polen och Szczecin i helgen och där håller man glädjande nog på med en stor renovering av spårvägsnätet med ny räls och kontaktledning på många ställe. Men här är det en fin blandning av gammalt och nytt och just liknade vagnar som visas här var ganska vanliga. Fanns även en modell som inte var ledad på mitten. Tyvärr är jag en erkänt dålig fotograf så jag ska inte förstöra forumet med dåliga bilder!
    Även i Prag rullar ju många gamla vagnar i väldigt fint skick och jag tror absolut inte att invånarna har ont av detta även om det gläder turister både spårvagnsdiggare och andra som tycker dessa är charmiga.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •