Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Var i Sverige kan man åka X10-14

Passagerare
    Medlem
    nov 2021

Var i Sverige kan man åka X10-14

Hey and thanks for letting me in on this marvelous train forum that I've been spectating for many years.

Jag är pga jobb tillfället stationerad uppe i Norrland, närmare bestämt i Umeå, och här rullar gamla X10or som är omgjorda till X11. Dessa körs på daglig basis i Norrtågs regi, de använder dock bara dessa uråldriga tåg på sträckan mellan Vännäs och Umeå Ö(stra). Den går så att säga i skytteltrafik mellan dessa två stopp. Ibland förlängs den ett par kilometer till nån konstig tågknutpunkt bortom Vännäs, lite oklart varför men det handlar säkert om logistik och infrastruktur. Dom brukar ha en bakomliggande tanke i sina rutter.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Var i Sverige kan man åka X10-14

Inlägget ovan bygger på en äldre tråd. Se länk: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...C3%A5ka-X10-14

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Inlägget ovan bygger på en äldre tråd. Se länk: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...C3%A5ka-X10-14
    Nu förstår jag ingenting. Skrev du svaret i trådskaparens inlägg i stället för att svara på trådskaparens inlägg?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För att svara på vilka sträckor man kan åka resp. tågtyp på just nu så borde följande gälla:

X10: Ingenstans just nu vad jag vet, tror inte Tågab kör med sina vagnar utan man kör enbart loktåg i de få persontåg man kör just nu.
    X11: Flertalet av Västtrafiks linjer men huvudsakligen hittar man väl dessa i pendeltrafiken runt Göteborg även om de kan förekomma även på andra sträckor också.
    Man kan även åka dessa på Krösatågens elektrifierade sträckor vilka innefattar Jönköping-Nässjö-Alvesta-Växjö, Nässjö-Tranås, Växjö-Hässleholm samt Kalmar-Emmaboda-Karlskrona.
    Även hos Norrtåg mellan Umeå och Vännäs samt mellan Boden och Luleå.
    X12: Västtrafik på ett antal sträckor, b.la Uddevalla-Herrljunga. Någon mer kan säkert komplettera mer exakt. Sedan 2 juli i år rullar de inte längre mellan Linköping och Sala utan vagnarna i den trafiken står uppställda utan uppdrag.
    X14: Västtrafik även här på ett antal sträckor. Även Krösatågens samtliga elektrifierade sträckor vilket innefattar Jönköping-Nässjö-Alvesta-Växjö, Nässjö-Tranås samt Växjö-Hässleholm (vet dock inte om man även kör dessa till Kalmar).
    Tåg i Bergslagen använder dessa mellan Ludvika och Västerås via Fagersta. Vet inte om de även används i tågen till Skinnskatteberg på morgon resp. eftermiddag. Tidigare har de även rullat mellan Borlänge och Ludvika (vidare mot Smedjebacken) och även mellan Borlänge och Mora men där rullar de inte längre.

Besök gärna mitt nya bildgalleri http://www.tobbebilder.se/bildgalleriet/.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    För att svara på vilka sträckor man kan åka resp. tågtyp på just nu så borde följande gälla:

X10: Ingenstans just nu vad jag vet, tror inte Tågab kör med sina vagnar utan man kör enbart loktåg i de få persontåg man kör just nu.
    X11: Flertalet av Västtrafiks linjer men huvudsakligen hittar man väl dessa i pendeltrafiken runt Göteborg även om de kan förekomma även på andra sträckor också.
    Man kan även åka dessa på Krösatågens elektrifierade sträckor vilka innefattar Jönköping-Nässjö-Alvesta-Växjö, Nässjö-Tranås, Växjö-Hässleholm samt Kalmar-Emmaboda-Karlskrona.
    X12: Västtrafik på ett antal sträckor, b.la Uddevalla-Herrljunga. Någon mer kan säkert komplettera mer exakt. Sedan 2 juli i år rullar de inte längre mellan Linköping och Sala utan vagnarna i den trafiken står uppställda utan uppdrag.
    X14: Västtrafik även här på ett antal sträckor. Även Krösatågens samtliga elektrifierade sträckor vilket innefattar Jönköping-Nässjö-Alvesta-Växjö, Nässjö-Tranås samt Växjö-Hässleholm (vet dock inte om man även kör dessa till Kalmar).
    Tåg i Bergslagen använder dessa mellan Ludvika och Västerås via Fagersta. Vet inte om de även används i tågen till Skinnskatteberg på morgon resp. eftermiddag. Tidigare har de även rullat mellan Borlänge och Ludvika (vidare mot Smedjebacken) och även mellan Borlänge och Mora men där rullar de inte längre.
    Beträffande X11, kan tilläggas sträckan Värnamo-Alvesta-Växjö.
    Förmodar att ovanstående sträcka även gäller för X14.
    Har dock aldrig sett X14 i trafiken Karlskrona-Emmaboda-Kalmar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Det är samma skrot. Bullriga, skramliga, dragiga.
    De kanske fungerade som pendeltåg i Stockholm, men de borde stannat kvar där.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det är samma skrot. Bullriga, skramliga, dragiga.
    De kanske fungerade som pendeltåg i Stockholm, men de borde stannat kvar där.
    Mig veterligen har aldrig X11-X14 använts i pendeltågen i SL-trafiken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mig veterligen har aldrig X11-X14 använts i pendeltågen i SL-trafiken.
    Grundkonstruktionen är densamma på alla. X12 och X14 har bara växlats upp för 160 km/h.

X11 används på samtliga elektrifierade Krösatågs-linjer. Vagnar från Kalmar-depån används i viss mån även väster om Emmaboda. X14 används i samma omlopp som X11 förutom Kalmar-Emmaboda-Karlskrona där de normalt inte går.

Till och från verkstaden i Kalmar har dock förekommit.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / SJ
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mycket bra tåg och i Krösatågsutförandet är interiören hemtrevlig. Hoppas att man kan hålla dem vid liv i 75 år till så man har något kostnadseffektivt till lågtrafikerade turer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur ofta förekommer X14 på Växjö - Hässleholm? Har bara sett X11 där.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

X12: Sedan 2 juli i år rullar de inte längre mellan Linköping och Sala utan vagnarna i den trafiken står uppställda utan uppdrag.
    Ett litet tillägg/förtydligande: Det gäller SJ:s 4 st egna X12. De tre X12 som tillhörde Transitio finns inte längre. De fick en enkelbiljett till Nykroppa. Saknade av ytterst få.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Mycket bra tåg och i Krösatågsutförandet är interiören hemtrevlig. Hoppas att man kan hålla dem vid liv i 75 år till så man har något kostnadseffektivt till lågtrafikerade turer.
    Instämmer helt! Smålänningarnas variant på dessa tåg är klart bäst både invändigt och utvändigt!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Hur ser man skillnad på X11 och X14? (har bara koll på X10 har fler dörrar och ingen toalett medan X>10 (<20) har färre dörrar och toalett. Det finns flera placeringar och storlekar på toaletten, är det skillnaden?)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hur ser man skillnad på X11 och X14? (har bara koll på X10 har fler dörrar och ingen toalett medan X>10 (<20) har färre dörrar och toalett. Det finns flera placeringar och storlekar på toaletten, är det skillnaden?)
    X11: Dubbeldörrar
    X14: Enkla, något bredare dörrblad.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Ett litet tillägg/förtydligande: Det gäller SJ:s 4 st egna X12. De tre X12 som tillhörde Transitio finns inte längre. De fick en enkelbiljett till Nykroppa. Saknade av ytterst få.

Jag minns att två av dessa tågsätt rätt snabbt skickades till Nykroppa för skrotning. Det tredje tänkte de sig plocka reservdelar ifrån för att ha till andra X10-14. Men är det tågsättet också skickat till Nykroppa och skrotat vid det här laget nu?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Visst är det så, den sträckan glömde jag bort i hastigheten men det stämmer ju också.

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    I somras när jag var nere där så snurrade två vagnar i omloppen en vardag där noterade jag, vilket borde betyda att de just då gick i de flesta turerna men hur det ska vara normalt vet jag inte.

En bild på X14 3232 som ankommer Osby som tåg 17519 Växjö-Hässleholm den 12 augusti i år.

Visst är det så, i varje fall två har ju kört till Nykroppa på sista resan men den tredje vet jag inte om den också har fått åka dit efter att man körde den till Tillberga ungefär samtidigt som de andra körde till Nykroppa.
    De fyra av SJ's vagnar (3194, 3220-3222) vet jag dock inte vad man har för planer med då de stått uppställda som sagt sedan början av juli.

Senast redigerat av Tobias den 2021-11-03 klockan 17:54:12.
    Besök gärna mitt nya bildgalleri http://www.tobbebilder.se/bildgalleriet/.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De tre X12 som tillhörde Transitio hade varit ett bra tillskott hos Västtrafik!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Uppenbarligen inte, eftersom de i så fall väl hade hamnat där. Och finns ju nu hos SJ tre overksamma tågsätt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Du har uppenbarligen inte åkt i tågen i fråga. Men visst, hade man lagt tillräckligt mycket pengar på en upprustning så hade det säkert gått. Men nu har ju Västtrafik köpt nya tåg och det är garanterat bättre och på sikt säkert mer ekonomiskt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •