Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: SJ Dm3 1991-1995?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    102

    SJ Dm3 1991-1995?

    Dm3 loken startade att målas i SJ´s blå, svart, röda färg 1991 om jag fattat saken rätt.
    Troligen är 1246, 1247, 1248 med nya namnet OSCAR först ut?
    Detta lok har fått nya sluttande frontfönster i B-änden. När detta lok övertas av JVM så heter loket OSKAR och fönstren i B-änden är återställda till original.
    Kan någon reda ut vad som hände. Fick flera lok dessa sluttande fönster?

    Vidare så ser det ut som om en del ommålade lok får ena sidans dörr i mittdelen borttagen?
    Vilka lok?

    Vilket lok målades om som nummer 2 och 3?
    Bosse

    Bild nedan länkad från Tysk hemsida.


  2. #2
    Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Loket byggdes om som en prototyp. De sluttande fönsterna fick ingen efterföljare och de fanns bara i ena änden (om jag minns rätt). Loket hade dessutom fortfarande ratt som körreglage. Sen, när alla lok var ombyggda i slutligt utförande, så togs loket in igen och byggdes om till nuvarande utförande.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    102

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Loket byggdes om som en prototyp. De sluttande fönsterna fick ingen efterföljare och de fanns bara i ena änden (om jag minns rätt). Loket hade dessutom fortfarande ratt som körreglage. Sen, när alla lok var ombyggda i slutligt utförande, så togs loket in igen och byggdes om till nuvarande utförande.
    Betyder alltså att "OSCAR" före LKAB övertagandet hade dessa sluttande frontfönster i B-änden!?
    En annan fundering! Hur ser man skillnad på A och B ända på Dm3 loken? OSCAR på bilden ovan är ju lätt med de stora A och B tecknen på loket. Vad jag kan se på de få bilder som finns på loken efter 1990 så är det bara Oscar som fått A B märkning!?
    Hur är det med mittdelen (Dm3), kan den vändas 180 grader mellan A och B lok?
    Bosse


  4. #4
    Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Citat Ursprungligen postat av Bosse Visa inlägg
    Betyder alltså att "OSCAR" före LKAB övertagandet hade dessa sluttande frontfönster i B-änden!?
    En annan fundering! Hur ser man skillnad på A och B ända på Dm3 loken? OSCAR på bilden ovan är ju lätt med de stora A och B tecknen på loket. Vad jag kan se på de få bilder som finns på loken efter 1990 så är det bara Oscar som fått A B märkning!?
    Hur är det med mittdelen (Dm3), kan den vändas 180 grader mellan A och B lok?
    Bosse
    A-änden på Dm & Dm3 är alltid den ände med lägst nummer.

    Vet faktiskt inte om mittendelen går att vända.

    Oscar/Oskar byggdes om till setieutförande innan LKAB tog över loken, och blev då av med sina sluttande fönster.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    467

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    A-änden på Dm & Dm3 är alltid den ände med lägst nummer.

    Vet faktiskt inte om mittendelen går att vända.

    Oscar/Oskar byggdes om till setieutförande innan LKAB tog över loken, och blev då av med sina sluttande fönster.
    I grunden vändbara med förbehåll för senare ombyggnader mm


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    102

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    I grunden vändbara med förbehåll för senare ombyggnader mm
    Tack för bra svar.
    Har plöjt nätet på bilder och studerat!
    Första ommålade loket i SJ "nya" blå/svart/röda design bör ha varit 1246-1247-1248. Loket hade stor A-B märkning, senare ommålade saknade helt A-B märkningen. Sedan, FD Gloria (1205-1235-1206) som hade någon form av testmålning sent 80tal och får namnet SIGRID i nya målningen och faktiskt då har Dm3 delen (mittdelen) 180 grader vänd i förhållande till SJ levererade lok. Dm3 delens B-ända är den ände som har dörrarna närmast och änden där lufttuberna sitter. Tredje loket som målas om bör ha varit 1211-1236-1212 med namnet KONSULN?
    Stämmer detta?

    Bosse

    Ps. Även på Gloria tiden gick 1205-1235-1206 med dm3 delen 180 grader vänd mot standard.

    Senast redigerat av Bosse den 2018-04-01 klockan 22:35:46.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    26

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Enligt mina anteckningar skedde ommålning till blå design för DM3

    1201-1231-1202 1999-10-01 KUNNIGUNDA
    1203-1233-1204 ej ommålad avställd 1988-08
    1205-1235-1206 1992-02-27 SIGRID
    1207-1232-1208 1994-03-31 SOFIA
    1209-1234-1210 1993-07-09 VICTOR
    1211-1236-1212 1991-11-22 KONSULN
    1213-1237-1214 1994-02-05 JOHAN
    1215-1245-1216 1993-03-23 JOSEFINA
    1217-1238-1218 1995-02-10 HERMELIN
    1219-1239-1220 1995-04-28 DENNEWITZ
    1221-1240-1222 ej ommålad skrotad 1993-03--04
    1223-1241-1224 1993-12-14 BARON
    1225-1242-1226 1997-08-01 ALLIANSEN
    1227-1243-1228 1994-07-06 KAPTEN
    1229-1244-1230 1994-11-03 REKTORN
    1246-1247-1248 1991-06-07 OSCAR

    mvh
    Hans


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    26

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Tillägg målningar DM3 (missade att skriva in
    1205-1236-1206 ommålades som test/prototyp 1989-03 GLORIA, ommålades i slutligt utförande 1992-02-27 och fick namnet SIGRID


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    24

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Vad var det som skulle testas eller utvärderas med lutande frontfönster när man lade ner så stort jobb på det?
    Var det någon test inför IORE:s frontfönster som också lutar något?


  10. #10
    Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Tror de lutande frontfönstrena var ett test för att se om man kunde minska nedsmustningen från hjulstänket från vagnarna.

    Gloria (1205-1236-1206) målades inte om som ett test, utan det var att loket hade ett stort behov av en ommålning, men man fick inte måla det brunt. Så verkstan i Kiruna målade loket i en egen färgsättning. Denna färgsättning var inte sanktionerat någonstans i SJ.

    Senast redigerat av Martin Långström den 2018-04-02 klockan 11:00:48.

  11. #11
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Apropå skvättande och nedsmutsning från vagnarnas hjul:

    Detta är ju lika aktuellt på de nya loken. Varför har man
    inte nån typ av enklare stänkskärmar eller stänkskydd
    i gummi monterade på vagnarnas boggier över hjulen,
    så att det direkta hjulsprutet upp på loket bakre front
    minskar? Som det är nu så skvätter ju hjulsprutet rakt
    precis på lyktor och rutor. Inte särskilt bra.


  12. #12
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 078

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Citat Ursprungligen postat av Hans N Visa inlägg
    Enligt mina anteckningar skedde ommålning till blå design för DM3

    1201-1231-1202 1999-10-01 KUNNIGUNDA
    1203-1233-1204 ej ommålad avställd 1988-08
    1205-1235-1206 1992-02-27 SIGRID
    1207-1232-1208 1994-03-31 SOFIA
    1209-1234-1210 1993-07-09 VICTOR
    1211-1236-1212 1991-11-22 KONSULN
    1213-1237-1214 1994-02-05 JOHAN
    1215-1245-1216 1993-03-23 JOSEFINA
    1217-1238-1218 1995-02-10 HERMELIN
    1219-1239-1220 1995-04-28 DENNEWITZ
    1221-1240-1222 ej ommålad skrotad 1993-03--04
    1223-1241-1224 1993-12-14 BARON
    1225-1242-1226 1997-08-01 ALLIANSEN
    1227-1243-1228 1994-07-06 KAPTEN
    1229-1244-1230 1994-11-03 REKTORN
    1246-1247-1248 1991-06-07 OSCAR

    mvh
    Hans
    Bra sammanställning!
    Ett par frågor: 1221-1240-1222förolyckades i Katterat 1993, men vad föranledde den tidiga avställningen (och skrotning 1991) av 1203-1233-1204?

    De tre första 976-984 målades ju aldrig om; men i a f två av dem fanns k var i drift länge nog att övertas av MTAB 1996. Fanns det någon särskild orsak till att de aldrig målades om?


  13. #13
    Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    De tre första 976-984 målades ju aldrig om; men i a f två av dem fanns k var i drift länge nog att övertas av MTAB 1996. Fanns det någon särskild orsak till att de aldrig målades om?
    Ommålningen skedde i samband med ombyggnaden till datorstyrd manövrering. Då de i 900-serien skilde sig så mycket från de i 1200-serien, framförallt med en klenare transformator som begränsade effekten, så ansågs det att de i 900-serien inte behövdes, utan de skulle skrotas istället. Men då några lok i 1200-serien kom att skrotas av diverse orsaker, samt en i 1200-serien skadats svårt, så behövdes de i 900-serien längre än väntat. Sen så ökade också trafiken, så det blev kvar tills tillräckligt många IORE levererats. Så av de anledningarna så kom dom att föras över till MTAB/LKAB tillsammans med en "Dm2" (som ett tag gick som Dm3).

    Meningen var alltså att dessa skulle ha varit skrotade sen länge tillbaka, men så skedde inte.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    102

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Tack så mycket för riktigt givande svar och listan från Hans var mycket välkommen!
    Bosse


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    91

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Apropå skvättande och nedsmutsning från vagnarnas hjul:

    Detta är ju lika aktuellt på de nya loken. Varför har man
    inte nån typ av enklare stänkskärmar eller stänkskydd
    i gummi monterade på vagnarnas boggier över hjulen,
    så att det direkta hjulsprutet upp på loket bakre front
    minskar? Som det är nu så skvätter ju hjulsprutet rakt
    precis på lyktor och rutor. Inte särskilt bra.
    Precis. Har tänkt samma sak. Det skulle kanske vara billigare att ha det på loket än att bygga om alla vagnar. Nån skärm att fälla upp/ned som skydd i den bakre änden. Eller en skärm som hakas på första vagnen i varje sätt. Men det kanske är opraktiskt med ett extra moment om vagnarna byter plats ofta. Man har väl tänkt på detta men inte hittat nån lösning antar jag.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    102

    Sv: SJ Dm3 1991-1995?

    Citat Ursprungligen postat av nisso Visa inlägg
    Precis. Har tänkt samma sak. Det skulle kanske vara billigare att ha det på loket än att bygga om alla vagnar. Nån skärm att fälla upp/ned som skydd i den bakre änden. Eller en skärm som hakas på första vagnen i varje sätt. Men det kanske är opraktiskt med ett extra moment om vagnarna byter plats ofta. Man har väl tänkt på detta men inte hittat nån lösning antar jag.
    Just detta ämne talade jag med Rutger Friberg om. Han nämnde då att man provat att sätta någon form av gummi som stänkskydd på vagnar. Problemet var dock att dessa kollapsade i vinterkylan!
    Bosse


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •