Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Eftersöker bromsdiagram/ritningar på godsvagnar

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Eftersöker bromsdiagram/ritningar på godsvagnar

Som det kanske har märkts från mina tidigare trådar så håller jag på med att återskapa olika tåg i en tågsimulator. I början arbetade jag med Tågsimulatorn "Train Simulator 20XX" men gick över till den nyare tågsimulatorn Train Sim World för ungefär ett år sedan. Det som är positivt med Train Sim World är att fysikmotorn är väldigt kraftfull och ger möjlighet till simulering av nästan alla typer av komponenter i ett tåg. Programmeringen är dock visuell med hjälp av blockdiagram vilket har sidan fördelar och nackdelar.

Enkelt förklarat så simuleras en aspekt av ett fordon genom att man bygger upp ett blockdiagram där varje block/nod är någon komponent som finns på det riktiga fordonet. För traktionssimuleringen så kan detta vara till exempel en likriktare, transformator osv med möjlighet till inställning av olika fysiska parametrar.

Det krävs dock att man har ganska detaljerade ritningar över alla de komponenter man försöker simulera. Just nu håller jag på med att försöka skapa en realistisk simulation av en godsvagn med styrventil av typ KE-GP.

Vad jag behöver är en ritning liknande denna:
    Länk

eller denna mer detaljerade ritning av bromssystemet hos ett tyskt BR143-lok:

fast för en "typisk" godsvagn som används i Sverige. Om någon här på forumet har sådana ritningar och/eller data på till exempel volymer för förrådsluftbehållaren, bromscylinder, diameter på huvudlendingen osv, så skulle jag vara hemskt tacksam om jag kunde få kika på dessa

/William

Senast redigerat av Zaphod den 2021-10-30 klockan 20:02:14.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Eftersöker bromsdiagram/ritningar på godsvagnar

Kolla med järnvägs museet i Gävle eller arkivet i Arninge.
    Arninge är ett trevligt ställe om man vill hitta lite järnvägs relaterat fast mycket finns inte under Sj.
    Har själv hittat lite trevligheter när jag letat i Svenska Turist trafiks föreningens arkiv.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Arninge är ett trevligt ställe om man vill hitta lite järnvägs relaterat fast mycket finns inte under Sj.
    Har själv hittat lite trevligheter när jag letat i Svenska Turist trafiks föreningens arkiv.
    Tack för tipset!

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

1. Tag kontakt med Knorr Bremse.
    2. Lärarna på järnvägsskolan kan sannolikt svara på dina frågor.
    3. Om det gäller fordon äldre än 1944 se i "Handledning i Vagnlära", Carl Larsson, 1944.

Senast redigerat av körsbär den 2021-10-31 klockan 08:54:37.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    .
    I första hand borde du undersöka om det finns något i SJK:s bibliotek.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    I första hand borde du undersöka om det finns något i SJK:s bibliotek.
    Har skickat iväg ett mail till Knorr, får se hur det går. Ska även kontakta Järnvägsskolan och kolla SJK:s bibliotek. Tack för hjälpen.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Järnvägsskolan i betydelsen Trafikverksskolan har nog inte så superbra koll på vagnar, de är mer inriktade på infrastrukturdelen av järnvägssverige.

Huvudledningen på en vanlig godsvagn har normalt en diameter på 1,25"

Köper du bromssystemet till din vagn från Knorr kör de oftast med 12" bromscylindrar på tvåaxliga vagnar och 16" på fyraxliga. Vagnar för 120 km/h använder oftast 16"-cylindrar. Ledade intermodala vagnar har oftast 2x12" för 100 km/h-vagnar och 2x16" för 120 km/h-vagnar. De flesta tillverkare landar någonstnas i de häradet, även om avvikelser kan förekomma. PÅ en vanlig 12" cylinder får du en kolvarea på ca 700 kvadratcm, en 16" har en kolvarea på knappt 1300 kvadratcm. Slaglängden brukar vara 30 eller 40 mm.

Vagnar byggda för STAX D (22,5 tons axellast) brukar få förrådsluftbehållare på 100 l för tvåaxliga, 150 l för fyraxliga vagnar. Detta är dimensionerat för ett normalt högsta bromscylindertryck på 3,8 bar.

Storlekar på bromscylindrar och förrådsluftbehållare är ganska detaljerat normerat i UIC-standarder, bland annat för att bromsen skall bete sig likadant i olika fordon och bromsen skall inte gå att utmatta. UIC-normerna är dock främst beräknade på godsvagnar med en största hastighet av 100 km/h, största axellast 20 ton och blockbroms med gjutjärnsblock. Vagnar med hastigheter och axellaster över dessa, liksom med kompositblock eller skivbroms kan ha rätt så annorlunda lösningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har en bok som heter Ånglokslära utgiven av Kungliga Järnvägsstyrelsen 1949 en skaplig bok på 511 sidor till det fantastiska priset av 24 kronor. Brukar använda den som referens om det blir diskussioner om ångpannor och ångmaskiner.
    Den här boken finns hos KB i Stockholm. Funderar på om det kan finnas fler liknande böcker hos Kb som du kan ha nytta av?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •