Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Sommeren det gikk et tog til Haparanda

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sommeren det gikk et tog til Haparanda

[SE] Sommeren det gikk et tog til Haparanda
    Tror ikke alle har tilgang til denne filmen, men det får stå sitt kast.
    Takk for at du viser interesse.

Senast redigerat av Ronny M den 2021-10-29 klockan 18:56:20.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Sommeren det gikk et tog til Haparanda

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    [SE] Sommeren det gikk et tog til Haparanda
    Tror ikke alle har tilgang til denne filmen, men det får stå sitt kast.
    Takk for at du viser interesse.

Sommaren 2000 var detta. De inblandade trodde att detta skulle återkomma även kommande år, men tyvärr blev det bara just den sommaren och inget mer.

Ett ovanligt kort tåg i filmen. Det brukade vara ett MX-lok som drog två B3-vagnar och sedan en tågvärmevagn litt SV1. Men i den här filmen är det vara en enda B3-vagn. Tågvärmevagnen går sist i tåget.

Det här känns verkligen som en evighet sedan idag, när man nu tänker på elektrifieringen och den nyöppnade persontrafiken som numera går där dagligen och året runt

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Sommaren 2000 var detta. De inblandade trodde att detta skulle återkomma även kommande år, men tyvärr blev det bara just den sommaren och inget mer.
    Ett ovanligt kort tåg i filmen. Det brukade vara ett MX-lok som drog två B3-vagnar och sedan en tågvärmevagn litt SV1. Men i den här filmen är det vara en enda B3-vagn. Tågvärmevagnen går sist i tåget.
    Det här känns verkligen som en evighet sedan idag, när man nu tänker på elektrifieringen och den nyöppnade
    persontrafiken som numera går där dagligen och året runt
    Det här var ett helt eget intiativ av Tågkompaniet att köra trafik till Haparanda i egen affär.
    Man hade, till viss överraskning från SJ,fått anbudet på nattågstrafiken till övre Norrland och tåget mot Happis gick som anslutning till nattåget men det ingick alltså inte i det egentliga anbudet.
    Tanken var att hyra lämplig motorvagn som skulle vara lagom för denna trafik men inga sådana vagnar fanns att hyra.
    Tågkompaniet stod ändå för sitt löfte att köra trafik och hyrde i stället diesellok,personvagnar och tågvärmevagn vilket blev ett rätt dyrt arrangemang. Tåget skulle bara gå över sommaren och efter en säsong gjordes väl en utvärdering av trafiken att det inte var lönsamt att återkomma.
    Sedan fick vi vänta några år, det blev elektrifiering och ny bana Kalix-Haparanda och så återkom reguljär persontrafik.
    Förhoppningsvis snart med anslutning till Finland

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

HEJ

Blev nyfiken, minns någon hur tidtabellen såg ut för detta tåg den sommaren det gick?

I övrigt, tack för bra film!

Filosofen Jona i Söv

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Det här känns verkligen som en evighet sedan idag, när man nu tänker på elektrifieringen och den nyöppnade persontrafiken som numera går där dagligen och året runt
    Ungefär 95% av alla gånger jag såg tåget så bestod det av Lok, en B3 och en SV1.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Ungefär 95% av alla gånger jag såg tåget så bestod det av Lok, en B3 och en SV1.
    Det stämmer säkert. Jag såg aldrig själv tågen, utan såg de bara på bild. Jag har aldrig varit i Haparanda överhuvudtaget. Närmaste Haparanda jag har varit i får nog ses som Boden. Men på bilder har det brukat vara två B3-vagnar. Men de kanske hade två vagnar i början och insåg sedan att det räckte med bara en.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det här var ett helt eget intiativ av Tågkompaniet att köra trafik till Haparanda i egen affär.
    Man hade, till viss överraskning från SJ,fått anbudet på nattågstrafiken till övre Norrland och tåget mot Happis gick som anslutning till nattåget men det ingick alltså inte i det egentliga anbudet.
    Tanken var att hyra lämplig motorvagn som skulle vara lagom för denna trafik men inga sådana vagnar fanns att hyra.
    Tågkompaniet stod ändå för sitt löfte att köra trafik och hyrde i stället diesellok,personvagnar och tågvärmevagn vilket blev ett rätt dyrt arrangemang. Tåget skulle bara gå över sommaren och efter en säsong gjordes väl en utvärdering av trafiken att det inte var lönsamt att återkomma.
    Sedan fick vi vänta några år, det blev elektrifiering och ny bana Kalix-Haparanda och så återkom reguljär persontrafik.
    Förhoppningsvis snart med anslutning till Finland

Man kan undra vad för motorvagn de hade tänkt sig. Y1? Att de kanske skulle lyckas få tillbaks de Y1:or som var döpta till Amanda igen? Men de ansågs väl upptagna och var nog inte lediga. Eller tänkte de sig att få tag på någon motorvagn från ett annat land? Om de nu skulle få tag på det på så kort varsel hade de nog fått hyra motorvagnar någonstans ifrån. Frågan är då bara vilka det kan ha funnits som var tillräckligt attraktiva som kunde locka resenärer?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Man kan undra vad för motorvagn de hade tänkt sig. Y1? Att de kanske skulle lyckas få tillbaks de Y1:or som var döpta till Amanda igen? Men de ansågs väl upptagna och var nog inte lediga. Eller tänkte de sig att få tag på någon motorvagn från ett annat land? Om de nu skulle få tag på det på så kort varsel hade de nog fått hyra motorvagnar någonstans ifrån. Frågan är då bara vilka det kan ha funnits som var tillräckligt attraktiva som kunde locka resenärer?
    Knappast något annat än Y1 som hade varit lagom för den här trafiken.
    Y2 fanns också men troligen för stor och knappast någon som fanns att hyra.
    Så mycket mer fanns väl inte godkänt för trafik i Sverige.
    Det fanns då ett antal Y1 i drift men ingen ville hyra ut.
    Utöver fanns det Y6-Y7 hos museiföreningar men det hade väl sett för taffligt ut med så gammalt.
    Så det fick bli som det blev men det hedrar väl Tågkompaniet att man fullföljde löftet att köra till Haparanda.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Om jag inte minns helt fel så var Tågkompaniet i kontakt med Svenska Motorvagnsklubben (SMoK) om att hyra ett antal vagnar för denna trafik. SMoK avböjde dock detta eftersom vagnarna under den sommaren då skulle hunnit avverka många många kilometer och man ville inte utsätta dem för detta slitage.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Om jag inte minns helt fel så var Tågkompaniet i kontakt med Svenska Motorvagnsklubben (SMoK) om att hyra ett antal vagnar för denna trafik. SMoK avböjde dock detta eftersom vagnarna under den sommaren då skulle hunnit avverka många många kilometer och man ville inte utsätta dem för detta slitage.

Det hade för oss järnvägsintresserade sett hur trevligt ut som helst. Haparanda är ju verkligen en klassisk "Y6-metropol". Men man kan undra hur resenärer annars i övrigt hade upplevt så pass gamla rälsbussar? En del Haparandabor och andra i de trakterna runt Boden och Luleå skulle nog ha känt nostalgi att få återuppleva sina barndomsupplevelser igen osv. Men skulle detta gå hem bland den större publiken?

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det hade för oss järnvägsintresserade sett hur trevligt ut som helst. Haparanda är ju verkligen en klassisk "Y6-metropol". Men man kan undra hur resenärer annars i övrigt hade upplevt så pass gamla rälsbussar? En del Haparandabor och andra i de trakterna runt Boden och Luleå skulle nog ha känt nostalgi att få återuppleva sina barndomsupplevelser igen osv. Men skulle detta gå hem bland den större publiken?
    Fast knappast Y6 utan det var Y7-Y8 som gick på Haparanda

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Som vanligt i sådana här frågor gäller när. På 70-80-talet var det enbart Y7-Y8, men när fordonstypen var ny, var det Y6.

Medlem
    sep 2017

Det har du alldeles rätt i!

Jag ska erkänna att jag ofta "slarvar" lite och kallar samtliga rälsbussar litt Y6, Y7 och Y8 för just Y6, Y6-generationen, Y6-typ osv. Men visst, det kan ses som lite "slarvigt" av mig att göra så.

Om de hade lyckats hyra rälsbussar från SMoK, vilket de ju tydligen planerade så vet vi dock inte om det hade ingått någon Y6 där också, eller om det blivit just bara Y7 och Y8. Jag tror nämligen att SMoK hade valt ut vad som råkat vara lämpligt för tillfället och där hade det mycket väl kunnat bli även någon Y6.

Men ska vi gå historiskt när det gäller trafiken till Haparanda så HAR det faktiskt rullat även Y6 reguljärt på banan. De allra första åren som de fick rälsbussar på banan fanns nämligen varken Y7 eller Y8 utan bara just Y6. Jag har sett en bild i Text och Bildförlagets rälsbussbok som är tagen i Haparanda 1955. Då fanns inga Y7 eller Y8 utan bara Y6, eller YCo6 som de hette när bilden togs. Jag minns att fotografen som tog den bilden hette Rudi Britting. Troligen någon som bodde i de trakterna

Ett tillägg: Jag känner lite sorg över att jag aldrig fått uppleva Haparandabanan. De som åkt på banan under den gamla tiden har berättat om att det verkligen var en fin känsla där och att det var väldigt mycket rälsbusstämning. Det var helt enkelt en klassisk rälsbussbana har jag förstått av de som berättat om banan

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det har du alldeles rätt i!

Jag ska erkänna att jag ofta "slarvar" lite och kallar samtliga rälsbussar litt Y6, Y7 och Y8 för just Y6, Y6-generationen, Y6-typ osv. Men visst, det kan ses som lite "slarvigt" av mig att göra så.

Om de hade lyckats hyra rälsbussar från SMoK, vilket de ju tydligen planerade så vet vi dock inte om det hade ingått någon
    Y6 där också, eller om det blivit just bara Y7 och Y8. Jag tror nämligen att SMoK hade valt ut vad som råkat vara lämpligt för tillfället och där hade det mycket väl kunnat bli även någon Y6.

Men ska vi gå historiskt när det gäller trafiken till Haparanda så HAR det faktiskt rullat även Y6 reguljärt på banan. De allra första åren som de fick rälsbussar på banan fanns nämligen varken Y7 eller Y8 utan bara just Y6. Jag har sett en bild i Text och Bildförlagets rälsbussbok som är tagen i Haparanda 1955. Då fanns inga Y7 eller Y8 utan bara Y6, eller YCo6 som de hette när bilden togs. Jag minns att fotografen som tog den bilden hette Rudi Britting. Troligen någon som bodde i de trakterna

Ett tillägg: Jag känner lite sorg över att jag aldrig fått uppleva Haparandabanan. De som åkt på banan under den gamla tiden har berättat om att det verkligen var en fin känsla där och att det var väldigt mycket rälsbusstämning. Det var helt enkelt en klassisk rälsbussbana har jag förstått av de som berättat om banan
    Ja säkert var det Y6 från början, men för en så lång sträcka i Norrland ville man nog ha de mer bekväma Y7 och sedan kom även Y8 . Jag åkte 1979 på det nya Nordturistkortet och då blev det även en avstickare till Övertorneå.
    I Karungi kom tågklareraren åkandes på cykel och hojtade till den ende resenären, jag, att Haparandatåget var två timmar försenat och så försvann han igen. Under tiden gick det att studeta ett mötande godståg med T44+T42 och det var ju lite spännande med detta lok som under väntan fick lite omvårdnad med smörjning och vad det kunde vara . Men T42 gick som andralok ingen ville väl köra i det med buller och dålig sikt.
    Haparandatåget gick sedan direkt till Torneå så jag har väl egentligen inte varit i Haparanda. Det var ett tidtabellsmönster där man antingen möttes i antingen Torneå eller Haparanda. Till sist blev det sovvagn från Kemi till Helsingfors.

1. Klass
    Medlem
    apr 2018

Alltid tråkigt om man "missar" en bana, inte heller jag hann resa med rälsbuss på den gamla sträckning (däremot godståg...). Men just i det här fallet har vi ju fått en ny chans. I somras reste jag så Luleå-Haparanda. Först den gamla och kurviga sträckan från Boden via Morjärv till Kalix innan det blir åka av på nya sträckan fram till Haparanda. En trevlig utflykt som avslutades med en fika i Torneå. Så Niklas, det är bara att ge sig av norrut. Klart värt!

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Niclas Härenstam Visa inlägg
    Alltid tråkigt om man "missar" en bana, inte heller jag hann resa med rälsbuss på den gamla sträckning (däremot godståg...). Men just i det här fallet har vi ju fått en ny chans. I somras reste jag så Luleå-Haparanda. Först den gamla och kurviga sträckan från Boden via Morjärv till Kalix innan det blir åka av på nya sträckan fram till Haparanda. En trevlig utflykt som avslutades med en fika i Torneå. Så Niklas, det är bara att ge sig av norrut. Klart värt!

Tack ska du ha! Det kommer bli så en dag också

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niclas Härenstam Visa inlägg
    Och den gamla Morjärv-Haparanda ligger väl fortfarande kvar för dressincykling så det finns möjligheter.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Vart var tåget på filmen på väg? Fortsatte man till Luleå?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •