Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Snälltåget

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Snälltåget

Hej!
    Såg en bild på Snälltågets första nattåg till Berlin för säsongen som avgick idag. Har man slutat med Bc-t vagnarna i dessa tåg också? På bilden var det Bc2 och den blå och röda tyska vagnen som jag inte vet om det är en liggvagn eller sittvagn.

/Limpan

Sv: Snälltåget

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Hej!
    Såg en bild på Snälltågets första nattåg till Berlin för säsongen som avgick idag. Har man slutat med Bc-t vagnarna i dessa tåg också? På bilden var det Bc2 och den blå och röda tyska vagnen som jag inte vet om det är en liggvagn eller sittvagn.

/Limpan
    Det är en liggvagn, 5-bäddars-variant tydligen.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Det är en liggvagn, 5-bäddars-variant tydligen.
    Liggvagn 5 bäddar? Ovanligt ålder?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av crossfire Visa inlägg
    Vet inget om den här men DSB har haft 5-bädds och då har det varit så att i stället för en av de övre bäddarna har det varit plats för bagage

Citat Ursprungligen postat av crossfire Visa inlägg
    Enligt ett inlägg i Facebook-gruppen "Tågsemester" så är de en liggvagn med 5 bäddar i varje kupé. Bild från BTE's (BahnTouristikExpress) hemsida: https://bahntouristikexpress.de/wp-c...iegewagen4.jpg

Senast redigerat av Joakim Wahlberg den 2018-03-28 klockan 19:37:22.
    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Enligt ett inlägg i Facebook-gruppen "Tågsemester" så är de en liggvagn med 5 bäddar i varje kupé. Bild från BTE's (BahnTouristikExpress) hemsida: https://bahntouristikexpress.de/wp-c...iegewagen4.jpg
    Detta såg ju väldigt bra ut o gott om plats.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag funderar på varför man skapat just 5-bäddskupeer, och inte t.ex. 4-bädds.
    Jag noterar (om jag ser rätt) att nederbäddarna ligger i samma höjd, medan övre bädden på den sida det bara är 2 bäddar ligger i höjd mitt emellan de två övre på motsatta sidan.
    När det gäller sitt-kupeer har jag varit med om 5-platskupeer där stolarna sitter omlopp, så att alla kan sträcka ut benen rakt fram utan att det sitter någon mittemot som störs. Men så blir det väl knappast i liggkupéen.
    En fördel ändå är att på ena sidan kan man sitta i sittläge och ha gott om plats ovanför huvudet, även om alla bäddar är nedfällda. Det andra är att det bara är en bädd som är riktigt högt upp.
    Kan det vara så att tillräckligt många sällskap vill ha 5 bäddar (och inte bara 4), och de som är färre än 5 tycker att den allra översta bädden är bra att lägga bagage och lägga använda lakan och kuddar och sånt på?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •