Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: M28 tas ur trafik idag

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

M28 tas ur trafik idag

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: M28 tas ur trafik idag

Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Lite brådskande tydligen. När var det meningen att sluta köras?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Svaret på den frågan har väl de senaste 15 åren varit "Om 5 år"

Jag har hört lite olika årtal de senaste 5 åren, men när de första M33-vagnarna kom för snart 2 år sedan så sattes 2022 som sista år i trafik för M28.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jesper O Visa inlägg
    Svaret på den frågan har väl de senaste 15 åren varit "Om 5 år"

Jag har hört lite olika årtal de senaste 5 åren, men när de första M33-vagnarna kom för snart 2 år sedan så sattes 2022 som sista år i trafik för M28.
    Hur sen är leveranserna av M33? Är det pandemin som är huvudorsaken till försening?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt GP kommer det att råda stor brist å spårvagnar och därmed trängsel i trafiken i minst 1 år framåt....Såg detta redan i går då ensamma fullsatta M29or rullade. Som det mesta numera i Sverige är väl det här ett resultat av att okunniga tjänstemän fattar panikbeslut för att ingen har kompetens och vågar ta ansvar! För så dåliga och upprostade kan ju inte alla M28or blivit över en natt. Och vad gäller rostskador vet ju alla som hållt på att svetsa gamla bilar inför besiktning att det är väldigt olika bedömning. Så tätare inspektioner av utsatta ställen borde kunnat hålla igång en hel del av dessa vagnar. Och det var ju inte länge sedan som de skulle bort för att de slet för hårt på spåren som de ju gått på i mer än 50 år!

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Enligt GP kommer det att råda stor brist å spårvagnar och därmed trängsel i trafiken i minst 1 år framåt....Såg detta redan i går då ensamma fullsatta M29or rullade. Som det mesta numera i Sverige är väl det här ett resultat av att okunniga tjänstemän fattar panikbeslut för att ingen har kompetens och vågar ta ansvar! För så dåliga och upprostade kan ju inte alla M28or blivit över en natt. Och vad gäller rostskador vet ju alla som hållt på att svetsa gamla bilar inför besiktning att det är väldigt olika bedömning. Så tätare inspektioner av utsatta ställen borde kunnat hålla igång en hel del av dessa vagnar. Och det var ju inte länge sedan som de skulle bort för att de slet för hårt på spåren som de ju gått på i mer än 50 år!
    Problemet är väl att allt beslutas av logistiker/tjänstemän som har för lång väg mellan skrivbord och det man beslutar om.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Problemet är väl att allt beslutas av logistiker/tjänstemän som har för lång väg mellan skrivbord och det man beslutar om.
    Eller så vet de vad Transportstyrelsen skulle tycka om man inte skulle bry sig om vad besiktningarna visade.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    I somras publicerade spårvägen den här grafen i en plan, enligt den så förkortades M28:ans livslängd med ca 2 månader.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    I somras publicerade spårvägen den här grafen i en plan, enligt den så förkortades M28:ans livslängd med ca 2 månader.

Vad menas med uttrycken Pedal-lok resp Pedal-lok med M28-släp?
    Och vad visar det blå strecket resp det brungula strecket (de med pedal-lok och släp)?
    Och ser jag rätt att i dagsläget skulle det funnits ett överskott på 12 fordon mer än trafikbeställningen (175 mot 163). Det räcker ju inte för att täcka ett bortfall på 48 vagnar, men å andra sidan verkar det i planen ju vara en successiv avveckling planerad.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vad menas med uttrycken Pedal-lok resp Pedal-lok med M28-släp?
    Och vad visar det blå strecket resp det brungula strecket (de med pedal-lok och släp)?
    Och ser jag rätt att i dagsläget skulle det funnits ett överskott på 12 fordon mer än trafikbeställningen (175 mot 163). Det räcker ju inte för att täcka ett bortfall på 48 vagnar, men å andra sidan verkar det i planen ju vara en successiv avveckling planerad.
    Det handlar i princip om två pedalvagnar där M28 inte får gå först. Så länge det fanns M28or kvar så var de flesta tågen en M29:a med en M28 bakom och det är de som avses med pedallok med M28-släp. Nu när M28:rna är borta så blir det pedallok med M29-släp istället. Så det blå resp brungula sträcken visar hur många tåg vi har som är minst en M32:a (som väl är den kortaste önskade tåglängden nu) långa. För att förtydliga lite mot grafen, i jan-21 ser vi att den blå linjen är nära toppen av staplarna vilket visar att det bakom nästan varje pedallok (M29) hängde en M28. När M28orna försvinner så hamnar linjen istället mitt i Pedal-loksintervallet eftersom man kommer få hänga andra potentiella lok bakom loket, det sker i grafen vid ca jan-22 men hände i verkligheten igår.

Sen är ju M28 PLC några udda vagnar som kanske går lite utanför det här resonemanget.

Sen så betyder bortfallet av 48 vagnar att det försvunner 24 tåg.

Så om man vill se det verkliga läget så får vi titta på aug-22, då visar grafen att det skall finnas ca 172 tåg tillgängliga utan M28or. Nu utgår det från att alla 40 M33or är levererade men nu finns det bara 10 (sen i förrgår), så verkligt antal tillgängliga tåg är snarare 142 med ett behov av 163. Den skillnaden löser man genom att dra in en linje (14 nu, senare 13) och köra vissa turer som halvlängdståg.

Senast redigerat av abk den 2021-10-29 klockan 12:45:43.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det handlar i princip om två pedalvagnar där M28 inte får gå först. Så länge det fanns M28or kvar så var de flesta tågen en M29:a med en M28 bakom och det är de som avses med pedallok med M28-släp. Nu när M28:rna är borta så blir det pedallok med M29-släp istället. Så det blå resp brungula sträcken visar hur många tåg vi har som är minst en M32:a (som väl är den kortaste önskade tåglängden nu) långa. För att förtydliga lite mot grafen, i jan-21 ser vi att den blå linjen är nära toppen av staplarna vilket visar att det bakom nästan varje pedallok (M29) hängde en M28. När M28orna försvinner så hamnar linjen istället mitt i Pedal-loksintervallet eftersom man kommer få hänga andra potentiella lok bakom loket, det sker i grafen vid ca jan-22 men hände i verkligheten igår.

Sen är ju M28 PLC några udda vagnar som kanske går lite utanför det här resonemanget.

Sen så betyder bortfallet av 48 vagnar att det försvunner 24 tåg, vilket är det som siffrorna över staplarna avser.
    Tack!
    Har det länge varit så att M28 inte får gå först, och varför får M28 inte gå först?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack!
    Har det länge varit så att M28 inte får gå först, och varför får M28 inte gå först?
    Det har varit så ett tag, några år tror jag, men orsaken har jag inte koll på.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Om jag inte har uppfattat pressmeddelandet fel kugade samtliga av de 25 besiktade vagnarna den tillsatta besiktningen. Utifrån denna dystra information kom de fram till slutsatsen att det är ytterst osannolikt att särskild många av de övriga vagnarna skulle klara besiktningen givet att vagnarna valdes utifrån en likformig sannolikhetsfördelning till besiktning.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    apr 2020

Tack!
    Enligt wikipedia beror det på att M28 inte har automatiska dörrar i mitten och bak, om detta verkligen är fallet vet jag inte.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Eller så vet de vad Transportstyrelsen skulle tycka om man inte skulle bry sig om vad besiktningarna visade.
    Sa jag det ? Samma tjänstemän kan ju även se till att vagnarna inte fått det underhåll de borde haft undervägs.

Kärrorna är 56 år. Antingen har en ny och hittills okänd komponent i växthuseffekten tagit kål på samtliga samtidigt eller så har någon gjort bort sig. Annars borde det här ha inträffat redan för 30 år sedan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Sa jag det ? Samma tjänstemän kan ju även se till att vagnarna inte fått det underhåll de borde haft undervägs.

Kärrorna är 56 år. Antingen har en ny och hittills okänd komponent i växthuseffekten tagit kål på samtliga samtidigt eller så har någon gjort bort sig. Annars borde det här ha inträffat redan för 30 år sedan.
    Så långt rätt. Detta borde ha upptäckts löpande och inte helt plötsligt och i stor omfattning. Och kanske skäl att kontrollera även övriga vagntyper.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Vad jag förstått så finns alltså M29 fortfarande kvar? Så ännu ett tag till rullar det alltså klassiska pedalvagnar i reguljär trafik i Göteborg?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Vad jag förstått så finns alltså M29 fortfarande kvar? Så ännu ett tag till rullar det alltså klassiska pedalvagnar i reguljär trafik i Göteborg?
    Ja, M29orna är inte påverkade.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Så långt rätt. Detta borde ha upptäckts löpande och inte helt plötsligt och i stor omfattning. Och kanske skäl att kontrollera även övriga vagntyper.
    Absolut. Ansaldo-Bredavagnarna åkte ju pendellastbil till Hagalund för rostlagning efter bara ett par år.

Måste vara en mindre bragd att ta död på alla M28 samtidigt efter 56 år.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Ja, M29orna är inte påverkade.

M29 har ju samma klassiska exteriör som M28 och även M25. Ett utseende på spårvagnar som jag tycker har präglat Göteborgs gator. För mig kommer inte Göteborg bli detsamma utan pedalvagnar. Men jag förstår ändå att de ser fram emot att få bort vagnarna. De är gamla idag och omoderna. Även om vi som gillar nostalgi tycker om dessa.

Men hur länge till kommer M29 finnas kvar?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •