Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Gamla tyska vagnar på väg från Finland till Norge

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Gamla tyska vagnar på väg från Finland till Norge

Ombyggnaden av DB:s liggvagnar för Vy Tog och trafiken på Bergensbanen är klar och vagnarna rullar just nu genom Sverige.
    Tågnummer 31179.

https://jarnvagar.nu/norska-vagnar-f...genom-sverige/

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Gamla tyska vagnar på väg från Finland till Norge

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Ombyggnaden av DB:s liggvagnar för Vy Tog och trafiken på Bergensbanen är klar och vagnarna rullar just nu genom Sverige.
    Tågnummer 31179.

https://jarnvagar.nu/norska-vagnar-f...genom-sverige/
    Det låter i artikeln som att Hector den här gången kan köra med samma Vectron-lok hela vägen, är det rätt tolkat?
    Vad har i så fall förändrats mot när vagnarna kördes till Finland, då var det väl så att loket med last-mile inte kunde köra på ERTMS-sträckan utan där användes en 142-a?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det låter i artikeln som att Hector den här gången kan köra med samma Vectron-lok hela vägen, är det rätt tolkat?
    Vad har i så fall förändrats mot när vagnarna kördes till Finland, då var det väl så att loket med last-mile inte kunde köra på ERTMS-sträckan utan där användes en 142-a?
    Ja, det har du rätt i, det tänkte jag inte på.
    Någon som vet om 243.119 fått utrusning för att köra på ERTMS-sträcka?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Ändrat i ERTMS-systemet?

Det är möjligt att en förändring skett på sträckans ERTMS-system enär det tidvis verkar att ha varit stopp i trafiken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det har den alltid haft, lär vara baseline 3.4. Frågan är bara på vilka sträckor loken godkändes. Kanske det har hänt något på den fronten. De ERTMS-utrustade 142-loken har baseline 2.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för tipset!

Visst får de slutsignaler som andra passagerarevagnar när de går i trafik?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg

Tack för tipset!

Visst får de slutsignaler som andra passagerarevagnar när de går i trafik?

Om du tittar väldigt noga på bilden så ser du att det redan sitter inbyggda slutsignaler av alldeles normal typ på vagnsgaveln. De sitter bakom plåtskärmarna. De är dock inte påslagna, istället har man satt upp lösa plåtskärmar av normal typ som annars oftast sitter på godstågen. Detta är ett vanligt förfarande vid transporter av personvagnar då man inte vill slå igång något som är elektriskt. När vagnarna väl sätts i trafik i Norge kommer de givetvis att använda vagnarnas riktiga slutsignaler.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dörrarna i ena änden är borta.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leonarde Visa inlägg
    Dörrarna i ena änden är borta.
    Eller om man vill kan man säga att det inte finns någon dörr i ändarna, utan det finns en dörr cirka 2 fönster in från ena änden.
    Fast så var det redan när vagnarna var på väg till Finland, se Ulf Nyströms första reportage.
    Och det finns bilder nerifrån Tyskland tidigare med just en dörr per sida. Det kanske är för att separera cyklar från resande.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så här såg det ut från början.
    https://deutsche-reisezugwagen.de/up...26.05.2015.jpg

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

ja loket vart godkänt för att köras på Haparandabanan bara några dagar innan transporten, det var meningen att det skulle köras med en 142:a och vectronen, sedan DPM:a över och hämta vagnarna för att sedan köra tillbaka med 142:an som ledande lok. Nu godkändes 243:119 för körning så 142:a vart onödigt att dra med. Jag som körde loket från LSL till Piteå, sedan upp till Haparanda och över för att hämta vagnarna i Torneå, sedan kördes det till Boden där jag vart avbytt. transport ner till Hallsberg skedde under natten, och fortsatte vid 15-tiden mot Norge.

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

En fel finns i den nedre delen av titeln
    De åtta tyska sittvagnarna som norska Vy Tog låtit bygga om till liggvagnar i Uleåborg är under torsdagen på väg genom Sverige till Norge.
    De har ju varit liggvagnar redan under CityNightLine-tiden.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Marve Visa inlägg
    ja loket vart godkänt för att köras på Haparandabanan bara några dagar innan transporten, det var meningen att det skulle köras med en 142:a och vectronen, sedan DPM:a över och hämta vagnarna för att sedan köra tillbaka med 142:an som ledande lok. Nu godkändes 243:119 för körning så 142:a vart onödigt att dra med. Jag som körde loket från LSL till Piteå, sedan upp till Haparanda och över för att hämta vagnarna i Torneå, sedan kördes det till Boden där jag vart avbytt. transport ner till Hallsberg skedde under natten, och fortsatte vid 15-tiden mot Norge.
    Spännande tur
    Har du eller någon annan någon bild på ert tåg på bron eller i Torneå/Haparanda får ni gärna visa dessa här./Ulf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av HGe Visa inlägg
    En fel finns i den nedre delen av titeln

De har ju varit liggvagnar redan under CityNightLine-tiden.
    Ja. Om jag fattar denna sida rätt (länk), så har de alltid haft liggplatser, men från allra första början var de rena liggvagnar med 2 dörrar på var sida (bildlänk). och det var år 2003 som de byggdes om till blandad vagn BDcmz 874.1 (länk med årtalet). Länkarna är på engelska resp tyska.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

jag har bilder på min IG, (Masjevel) en kollega filmade när vi passerade bron in i Haparanda, ska se om jag kan få tag på den.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Senast redigerat av Marve den 2021-10-28 klockan 23:22:08.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Användes bockkranen eller mobilkranar för skiftet av boggier?

Användes bockkranen eller mobila kranar för skiftet av boggier? Bockkranen har varit obesiktigad och ur bruk i många år men det kanske lönade sig att ställa den i ordning.

Edit: Behärskar du finska språket? Lär ju vara nödvändigt för att köra i Finland.

Senast redigerat av BD den 2021-10-29 klockan 06:20:17.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Ja, 243.119 har fått tillstånd av Transportstyrelsen att framföras på Haparandabanan från 20 oktober till och med 31 december i år.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Sv: Användes bockkranen eller mobilkranar för skiftet av boggier?

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Användes bockkranen eller mobila kranar för skiftet av boggier? Bockkranen har varit obesiktigad och ur bruk i många år men det kanske lönade sig att ställa den i ordning.

Edit: Behärskar du finska språket? Lär ju vara nödvändigt för att köra i Finland.
    det finska jag behärskar är "Ei saa peittää." och Voi Vutti, vi hade en lots/tolk som skötte allt med finska TKL samt personalen på plats, vad jag förstod så transporterades vagnarna på Lastbil till Torneå och lyftes sedan ner på spåret, om det gjordes med den kranen eller på något annat sätt förtäljer inte historien tyvärr, jag vart bara ombedd att köra ekipaget, då det va körning på E2 samt DPM körning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •