Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 61

Ämne: Var X40-2 ett felköp av SJ?

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Sv: Var X40-2 ett felköp av SJ?

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Nja, det görs många gånger dagligen med Öresundstågen, även om man i dessa fallen "bara" kopplar till/från tågsätt, inte skickar dem till olika destinationer.
    Det utförs även med Krösatågen (till olika destinationer) men för dem är det en mer tidskrävande procedur än för Öresundstågen.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Nja, det görs många gånger dagligen med Öresundstågen, även om man i dessa fallen "bara" kopplar till/från tågsätt, inte skickar dem till olika destinationer.
    ,,,likaså i alla storstadsregioner i Sverige,men vår Uppsalaboende skribent syftar nog på"SJs"tåg.../Ulf

Passagerare Brinkens avatar
    Medlem
    mar 2018

Idag 28/10-21 åkte jag med tåg 790 som bestod av X40-2+X40-3 Stockholm-Arboga, då X40-3 hade slutstation Västerås och kopplades loss där medans X40-2 fortsatte till Arboga, det verkade fungera bra.

En 50+ tågnörd från Hallstahammar

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Brinken Visa inlägg
    Idag 28/10-21 åkte jag med tåg 790 som bestod av X40-2+X40-3 Stockholm-Arboga, då X40-3 hade slutstation Västerås och kopplades loss där medans X40-2 fortsatte till Arboga, det verkade fungera bra.
    Se där, kul. Förhoppningsvis går det lika bra att koppla ihop dem också.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Nu triggar du mig verkligen att svara.

Var tågen skulle kunna användas? Jag skulle hävda att tvåvagnarsenheterna i princip inte är användbara; de fungerar bara om de multas.
    Går dessa inte att köra utan att multas eller är det att det blir för få sittplatser?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Går dessa inte att köra utan att multas eller är det att det blir för få sittplatser?
    Det blir för få sittplatser för att användas för regionaltåg i tätbefolkade regioner.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

I början fanns ganska mycket oro bland personalen för höga elektromagnetiska fält i dessa tåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Köra går de absolut (i alla fall i normalfallet). Men däremot saknas tillräckligt antal sittplatser för passagerarna, i alla fall för sträckor i Mälardalen eller andra tättbefolkade områden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad är det som gör att X40 känns så trång invändigt nedan ER 1 känns rymlig och luftig? De måste ju vara byggda ned samma lastprofil?

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Köra går de absolut (i alla fall i normalfallet). Men däremot saknas tillräckligt antal sittplatser för passagerarna, i alla fall för sträckor i Mälardalen eller andra tättbefolkade områden.
    Ja, tyvärr händer det att X40-2 går på sträckan Västerås - Stockholm, det brukar bli rejält trångt även utanför rusningen. Men man kan få lite pengar tillbaka på biljetten för det, det fick iaf jag, för det var "fel" typ av tåg eller SJ kallade det

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vad är det som gör att X40 känns så trång invändigt nedan ER 1 känns rymlig och luftig? De måste ju vara byggda ned samma lastprofil?
    Framförallt trappan, men även gången vid toaletten, mellanväggar - alltså hur man (miss)utnyttjat utrymmet. Kenneth E kan komplettera.

---
    X40 har ju också visat sig vara notoriskt djävlig att multa. När jag var kundvärd på Stockholm C så var det ofta planenlig ihopkoppling av X40 vid plattform (spår 13). Det var snarare regel än undantag att det tog lång tid med många försök och skapade rejäla förseningar. Om orsaken är brister i fordonskonstruktion, i underhåll eller i erfarenhet, har jag ingen kunskap om.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Här räcker det med en motordressin.Dessa tåg ställs fö in i december.En halvmesyrsatsning från Västtrafik.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av randersson Visa inlägg
    Här räcker det med en motordressin.Dessa tåg ställs fö in i december.En halvmesyrsatsning från Västtrafik.
    Ett tips till alla läsare som (i likhet med mig) bruukar använda linjär visning i Postvagnen:
    Randersson syftar på delsträckan Trollhättan - Dals Ed.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ett tips till alla läsare som (i likhet med mig) bruukar använda linjär visning i Postvagnen:
    Randersson syftar på delsträckan Trollhättan - Dals Ed.
    Om man ska vara petig så är Trollhättan - Ed inte någon delsträcka. Tåg 13231 m fl börjar på endera stället och slutar på andra.

Skickat från min SM-G715FN via Tapatalk

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag tror att största felet med hela X40-serien var just <at man inte förlängde de tvådelade tågen så de i alla fall blev tredelade.

Är det möjligt och kanske ekonomiskt försvarbart idag att i efterhand bygga mellanvagnar? Eller är det alldeles för sent nu?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hur hade Z2 och Z4 bestyckats om dessa hade beställts?

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det största felet är nog bristen på komfort

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Se där, kul. Förhoppningsvis går det lika bra att koppla ihop dem också.
    Jo det går bra att koppla ihop X40. Bara att ta sats och trycka gasen i botten ett par gånger. Efter flera försök från några meter och lite jäklar och fan brukar X40 komma iväg med högst 20 minuters försening. NEJ TACK till X40 som ska kopplas ihop!!!!!!!!!!
    Åker ofta mellan Västerås och Göteborg och mellan Västerås Stockholm två gånger i veckan. " Skärgårds aktiviteter, teater, konserter, och nattsudd med vänner" Tycker att X40 är en pina. "Fast finns det någon dubbeldäckare som det är en njutning att åka i?" Tycker att man borde dela X40-3 till en massa X40-2 och förlänga till några X40-5 eller längre.
    Mellan Västerås - Stockholm och Västerås - Göteborg skulle jag vilja ha något som Regina med 2+2 och 1 reservplats när det börjar bli fullt i tåget. Väljer alltid ett 2+ reservsäte när jag reser ensam och har datorn med mig. Och så skulle jag vilja ha en kiosk med fika, mackor fikabröd och en god sallad. Förstår inte vitsen med elektriska dörrar inne i tågen. Ska man gå på toaletten förstår jag inte vitsen med att man måste skicka en datasignal till datorn i förarhytten varefter datorn skickar ett meddelande till toan att man vill låsa dörren!

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av randersson Visa inlägg
    Var finns det beskedet?
    Gjorde ett par slagningar både i andra halvan av dec 21 samt jan 22 då finns tågen fortfarande kvar på sj.se

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    "Fast finns det någon dubbeldäckare som det är en njutning att åka i?"
    De lokdragna tyska dubbeldäckarna ger mycket bättre komfort.
    -Per

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •