Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Simrishamnsbanan

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Simrishamnsbanan

Noterade att nätverket Simrishamnsbanan lagt ner sin webbsajt. Uppenbarligen har alla gett upp hoppet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Simrishamnsbanan, en tragedi

Citat Ursprungligen postat av CapnZapp Visa inlägg
    Noterade att nätverket Simrishamnsbanan lagt ner sin webbsajt. Uppenbarligen har alla gett upp hoppet.
    Det går ju redan en järnväg till Simrishamn. Kanske dags att byta namn på projektet?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Alla har inte gett upp hoppet om en Simrishamnsbana!

I Sydsvenskan häromdagen framgår att ”mark ska reserveras för en järnväg norr om Veberöd vid väg 11… Nu lever Simrishamnsbanan i planeringen igen, säger Björn Abelson (S).”

Sydsvenskan: Nytt hopp för järnväg till Veberöd (troligen låst)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det finns många städer och kommuner som vill ha nya snabba järnvägar.
    Skåne har fått en massa:
    *Västkustbanan med Hallandsåstunneln
    *Öresundsbron
    *Citytunneln
    *Malmö-Lund
    Och ska få:
    *Höghastighetsbana Lund-Hässleholm
    Men det räcker inte utan man önskar:
    *Malmö-Simrishamn
    och säkert mer såsom Lund-Kristianstad och dubbelspår Helsingborg-Hässleholm.

I Stockholm med omnejd har en massa byggts och mer ska byggas, t.ex. Ostlänken.

Regeringen borde lägga undan lite pengar till resten av landet också.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Skåne har fått en massa:
    *Öresundsbron
    *Citytunneln
    *Malmö-Lund
    Och ska få:
    *Malmö-Simrishamn
    Varför inte lägga till Helsingborg-Höganäs och Malmö-Falsterbo, kanske som snabbspårvägar.
    Men oavsett rättvisa så har det ju gett utdelning i Skåne. Det är väl ingen region där tågåkandet ökat så dramatiskt som i Skåne.
    Minns när Malmö C var en rätt glåmig säckstation, lite av världens ände. Xoa4 till Landskrona, Y6 till Ystad och några gånger om dagen ett halvt tåg till Stockholm (andra halvan gick från Helsingborg)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Skåne har fått en massa:
    *Öresundsbron
    *Citytunneln
    *Malmö-Lund
    Och ska få:
    *Malmö-Simrishamn

Framför allt borde man kanske besluta vad som är statligt basutbud vad gäller järnvägar för persontrafik och byggande av banor. Och det som är utöver får då respektive kommun och region betala. Då skulle exempelvis Skåne få betala för 4spår på SSB Malmö-Hässleholm då man tydligen vill ha Pågatåg till varje by. Och om Varberg eller Lund vill gräva ner järnvägen för att komma åt central mark ska de betala merkostnaden mot vad utbyggnad i ytläge skulle kostat liksom Helsingborg fick betala knutpunkten osv! Om man tar fram detta "basutbud" som då bör rymma fjärrtrafik och regionaltrafik med lägst timmesintervall plus godstrafik blir det lättare att fördela investeringar på ett rättvist sätt över landet!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Skåne har fått en massa:
    *Öresundsbron
    *Citytunneln
    *Malmö-Lund
    Och ska få:
    *Malmö-Simrishamn

Jag är benägen att hålla med. Skåne har fått väldigt mycket. Nu ska Öresundsbron dock inte ses som en "skånsk" satsning utan mer som rikstäckande. Den är byggd för att påverka trafiken i hela Sverige egentligen och även hela Danmark. Men däremot finns det annat som lika gärna kunde ha investerats i andra regioner.

Stockholm har också fått mycket. Men redan i Uppsala märker man en stark skillnad. Det finns så gott som ingen som knappt nämner sträckan mellan Uppsala och Enköping, trots att denna borde vara viktigare än det nämnda Simrishamnsprojektet. Och här är trafiken betydligt tätare. Väg 55 är egentligen överbelastad. Det är en ganska dålig väg egentligen. Det är ingen motorväg eller motortrafikled. Enbart en sektion har en enklare 2+1-standard, men inte ens den delen är motortrafikled utan landsväg. Busstrafiken är överbelastad på sträckan. Här finns det faktiskt ett behov av en järnväg som kunde avlasta allt detta. Och Uppsala-Enköping är en tyngre sträcka när det gäller persontransport än Malmö-Simrishamn, som dessutom redan har järnväg. De som åker från Uppsala och ska vidare till Örebro och även ofta till Göteborg blir många gånger hänvisade till bussarna mellan Uppsala och Enköping för att byta till tåg i Enköping. Här skulle det verkligen finnas ett behov då att se till att det gick järnväg till Uppsala istället.

Men detta nämns aldrig. Uppsala prioriteras inte som Skåne konstigt nog, trots att det handlar om en region som på många sätt borde ha snarlika förutsättningar som Skåne. Det som investeras i Uppsala är att det ska vara bra förbindelser till Stockholm, och sedan även vidare mot Gävle och ytterligare norrut. Och där är det dubbelspår. Dessutom går E4:an parallellt som är fullt utbyggd till motorväg, så man har satsat fullt ut där. Men så fort man ska åt ett annat håll från Uppsala än norrut eller söderut, så brister det istället. Standarden blir sämre, förbindelserna sämre och krångligare osv.

Men detta glömmer man bort.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag är benägen att hålla med. Skåne har fått väldigt mycket. Nu ska Öresundsbron dock inte ses som en "skånsk" satsning utan mer som rikstäckande. Den är byggd för att påverka trafiken i hela Sverige egentligen och även hela Danmark. Men däremot finns det annat som lika gärna kunde ha investerats i andra regioner.

Stockholm har också fått mycket. Men redan i Uppsala märker man en stark skillnad. Det finns så gott som ingen som knappt nämner sträckan mellan Uppsala och Enköping, trots att denna borde vara viktigare än det nämnda Simrishamnsprojektet. Och här är trafiken betydligt tätare. Väg 55 är egentligen överbelastad. Det är en ganska dålig väg egentligen. Det är ingen motorväg eller motortrafikled. Enbart en sektion har en enklare 2+1-standard, men inte ens den delen är motortrafikled utan landsväg. Busstrafiken är överbelastad på sträckan. Här finns det faktiskt ett behov av en järnväg som kunde avlasta allt detta. Och Uppsala-Enköping är en tyngre sträcka när det gäller persontransport än Malmö-Simrishamn, som dessutom redan har järnväg. De som åker från Uppsala och ska vidare till Örebro och även ofta till Göteborg blir många gånger hänvisade till bussarna mellan Uppsala och Enköping för att byta till tåg i Enköping. Här skulle det verkligen finnas ett behov då att se till att det gick järnväg till Uppsala istället.

Men detta nämns aldrig. Uppsala prioriteras inte som Skåne konstigt nog, trots att det handlar om en region som på många sätt borde ha snarlika förutsättningar som Skåne. Det som investeras i Uppsala är att det ska vara bra förbindelser till Stockholm, och sedan även vidare mot Gävle och ytterligare norrut. Och där är det dubbelspår. Dessutom går E4:an parallellt som är fullt utbyggd till motorväg, så man har satsat fullt ut där. Men så fort man ska åt ett annat håll från Uppsala än norrut eller söderut, så brister det istället. Standarden blir sämre, förbindelserna sämre och krångligare osv.

Men detta glömmer man bort.
    Fast mycket av det Skåne ”fått” är ju till för det nationella iom att Skåne mest är ett transitlandskap för resten av Sverige.

Hallandsåstunneln, fyrspåret, Hässleholm-Lund är alla projekt för att möjliggöra trafik från Skåne.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Om jag minns rätt gick Simbrishamnsbanan lös på ett antal miljarder.

/Magnus
    DU MINNS FEL Cimbrishamn - Tomelilla Jernväg byggdes år 1882. Kostnad 663.000:-.

Senast redigerat av körsbär den 2021-10-28 klockan 07:43:05.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Fast mycket av det Skåne ”fått” är ju till för det nationella iom att Skåne mest är ett transitlandskap för resten av Sverige.

Hallandsåstunneln, fyrspåret, Hässleholm-Lund är alla projekt för att möjliggöra trafik från Skåne.
    Men Lund-Malmö är till för att möjliggöra tät Pågatågs-trafik (och fjärrtåg/regionaltåg)!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Grödingebanan i Stockholms län är väl också motiverad av nationellt behov.
    Liksom dubbelspår Uppsala-Gävle och Kalhäll-Västerås.
    Och planerade banor också.
    Och Citybanan i Stockholm och Västlänken i Göteborg är finansierad med lokala vägavgifter.

Medlem
    mar 2018

Till moderatorerna: Varför skapa en ny tråd ny tråd när det finns en som heter exakt samma med mycket gammal matnyttig info i?

Jag tycker inte det är en bra hantering.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Alla har inte gett upp hoppet om en Simrishamnsbana!

I Sydsvenskan häromdagen framgår att ”mark ska reserveras för en järnväg norr om Veberöd vid väg 11… Nu lever Simrishamnsbanan i planeringen igen, säger Björn Abelson (S).”

Sydsvenskan: Nytt hopp för järnväg till Veberöd (troligen låst)
    Oavsett så vore det lämpligt att byta namn till något annat. Osvsett vilka historiska namn som finns.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Till moderatorerna: Varför skapa en ny tråd ny tråd när det finns en som heter exakt samma med mycket gammal matnyttig info i?

Håller med. Det var jag som startade den ursprungliga tråden och sist jag tittade var tittarfrekvensen uppe i över 10000. Känns fel att behöva upprepa saker som sagts tidigare och information som också lämnats tidigare. Går det inte bara att koppla ihop dem igen för att undvika dessa nackdelar. Herolsson inlägg om ny perrong i Simrishamn var ju inte ett led i vad rubriken säger ovan och i den ursprungliga tråden. Orsaken till missgreppet är troligen att Simrishamn nämnts i två trådar.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Herolsson inlägg om ny perrong i Simrishamn var ju inte ett led i vad rubriken säger ovan och i den ursprungliga tråden.
    Det har väl startats två nya trådar? Det var jag som startade en tråd "Simrishamn", men den borde kanske rätteligen kallats "Österlenbanan" (som inte är samma sak som Simrishamnsbanan!).

Jag håller med om att de två trådarna om "Simrishamnsbanan" borde slås ihop. (Har skickat en rapport om detta till moderatorerna.)

Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2021-10-28 klockan 14:18:14.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Jag valde avsiktligt att svara i en existerande tråd snarare än att starta en ny tråd. Jag fick till och med ett automatiserat meddelande "tråden äldre än 18 månader, är du säker".

Edit: Jag ser nu detta är en ny tråd. Så låt mig klargöra jag inte skapade en ny tråd. Denna tråd heter "Sv: Simrishamnsbanan, en tragedi" eftersom det är precis det min post var tänkt som - ett svar i den existerande tråden.

Senast redigerat av CapnZapp den 2021-10-28 klockan 15:34:49. Anledning: tråd or not to tråd

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag valde avsiktligt att svara i en existerande tråd snarare än att starta en ny tråd. Jag fick till och med ett automatiserat meddelande "tråden äldre än 18 månader, är du säker".

Edit: Jag ser nu detta är en ny tråd. Så låt mig klargöra jag inte skapade en ny tråd. Denna tråd heter "Sv: Simrishamnsbanan, en tragedi" eftersom det är precis det min post var tänkt som - ett svar i den existerande tråden.
    Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Det har väl startats två nya trådar? Det var jag som startade en tråd "Simrishamn", men den borde kanske rätteligen kallats "Österlenbanan" (som inte är samma sak som Simrishamnsbanan!).

Jag håller med om att de två trådarna om "Simrishamnsbanan" borde slås ihop. (Har skickat en rapport om detta till moderatorerna.)

För att se text i den äldre tråden, se länk:
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...nan-en-tragedi

Alla nyare inlägg om Simrishamn som handlar om detta ämne har nu satts ihop till en tråd, dvs den här tråden.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Oavsett så vore det lämpligt att byta namn till något annat. Osvsett vilka historiska namn som finns.
    Simrishamnsbanan är väl i första hand Simrishamn–Tomelilla Järnväg

och den har aldrig lagts ned utan tvärtom rustats upp och elektrifierats.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    För att se text i den äldre tråden, se länk:
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...nan-en-tragedi

Alla nyare inlägg om Simrishamn som handlar om detta ämne har nu satts ihop till en tråd, dvs den här tråden.
    Men att diskutera Simrishamn och ombyggnaden av den stationen samt Österlenbanan och att diskutera Simrishamnsbanan är två olika saker!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men att diskutera Simrishamn och ombyggnaden av den stationen samt Österlenbanan och att diskutera Simrishamnsbanan är två olika saker!
    Hmm ...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •