Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Dubbeltur till Laxå avslutas

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Dubbeltur till Laxå avslutas

Idag onsdag 28/3 är sista trafikdagen för Tågab:s tåg 7026 Kristinehamn 16.45 till Laxå med retur i 17027 från Laxå 18.14.
    Underlaget har varit för dåligt så denna trafik avslutas i och med onsdagens trafikering.
    Morgontåget 17020-17021 M-F Karlstad-Göteborg går fortsatt via Laxå men plattformsspår saknas så tåget måste passera Laxå utan uppehåll.
    Söndag morgon (7032-7033) och em (27034-27035) finns resandetåg via Laxå till Göteborg men f n går inga resandetåg Göteborg-Laxå-Karlstad.
    Bilderna visar 7026 i måndags strax före avgång från Kristinehamn och efter ankomst till Laxå:

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Dubbeltur till Laxå avslutas

Finns den lilla plattformen i östra ändan inte kvar längre? På 90 talet utgick ju första Kinnekulletåget mot Lidköping därifrån.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Morgontåget 17020-17021 M-F Karlstad-Göteborg går fortsatt via Laxå men plattformsspår saknas så tåget måste passera Laxå utan uppehåll.
    Menar du att ingen plattformsspår är ledigt? För det är väl bara spår 3 i Laxå som har plattform och kan nås från Kristinehamn, om jag tolkar www.openrailwaymap.org korrekt.
    I stora grafen är det så svårt att se, men jag hittar inget bra tåg som verkar ha uppehåll i Laxå just då.
    Eller fattar jag fel?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sver till Henke:
    Var inte det bara en pall? Har ett minne av en gråmålad pall som stod där på den tiden.

Senast redigerat av Carl Olof Mossberg den 2018-03-28 klockan 16:24:54.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Svar till Ulf Broman:
    Vändande TiB som måste ha spår 3. (8211-8186)
    Tidigare (på 50-talet typ) fanns möjlighet till infart från Hasselfors till spår 1 och 2 i Laxå.

Senast redigerat av Carl Olof Mossberg den 2018-03-28 klockan 16:22:53.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var det inte 7026 som från och till trafikerades av inhyrda Y1 nu under vintern? Har tågab slutat använda den/dem nu?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

De sista veckorna har 7006 (Gbg-Khamn) förlängts som 7026 Khamn-Laxå, dvs genomgående tåg Gbg-Laxå.
    Edit: Laxåtrafiken har körts M-O, dvs när 7006 inte fortsätter till Falun.

Senast redigerat av Carl Olof Mossberg den 2018-03-28 klockan 16:55:04.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har absolut för mig att tåget avgick från en liten kort plattform. Man parkerade Y1an vid värmeposten och nästa morgon startade man bara och körde västerut och det var några fåtal resenärer som alltid kom i Laxå för resa mot Kinnekullebanan med detta tidiga tåg. Men jag kan naturligtvis minnas fel Det var ju några år sedan.....

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jag har absolut för mig att tåget avgick från en liten kort plattform. Man parkerade Y1an vid värmeposten och nästa morgon startade man bara och körde västerut och det var några fåtal resenärer som alltid kom i Laxå för resa mot Kinnekullebanan med detta tidiga tåg. Men jag kan naturligtvis minnas fel Det var ju några år sedan.....
    Mycket möjligt - säkert någon annan som minns.
    Att i nödfall köra Y1 till/från 4:an var inget större problem, vi brukade göra det med Bergslagståget 1998-2004 när det av någon anledning var spårbrist i Laxå.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Svar till Ulf Broman:
    Vändande TiB som måste ha spår 3. (8211-8186)
    Tidigare (på 50-talet typ) fanns möjlighet till infart från Hasselfors till spår 1 och 2 i Laxå.
    OK, det var så långt uppehåll.
    Är det självklart att en operatör får ha så långt uppehåll vid plattform på en station med få plattformsspår?
    Dvs hade ni kunnat begära att Tib växlade över till annat spår (4?) för att låta er låna plattformen?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Är det självklart att en operatör får ha så långt uppehåll vid plattform på en station med få plattformsspår?
    Dvs hade ni kunnat begära att Tib växlade över till annat spår (4?) för att låta er låna plattformen?
    Är inte insatt i den frågan. I och med att det tidigare "snabbtåget" 117 Västerås-Göteborg i T18 ersatts med ett vanligt
    här och där med uppehåll i Laxå och Töreboda så har efterfrågan i Laxå minskat och detta kanske påverkade "konstruktionen".

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det hade väl gått, men de vill väl inte eller Trafikverket vill väl inte pressa dem. Istället får Tågab passera på spår 4 (utan plattform)
    Satellitbild

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det hade väl gått, men de vill väl inte eller Trafikverket vill väl inte pressa dem. Istället får Tågab passera på spår 4 (utan plattform)
    Satellitbild
    Det är tidtabellsenligt bara 12 minuter mellan att 17020/17021 passerar 6.58 och avgångstiden för 8186 7.10.
    Fyra-fem minuters försening på 17020 innebär att man får stanna utanför Laxå vid signal 013 till 7.11 om man skall ha uppehåll och det vill Tågab inte riskera.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •