Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Var har alla biljetter tagit vägen? ( Stockholm - Alvesta )

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var har alla biljetter tagit vägen? ( Stockholm - Alvesta )

Skulle resa Stockholm - Alvesta ( fvb sedan till Kalmar ) för att hälsa på sonen men det är svårt med biljetter.

Imorgon torsdag den 28/10 finns inga biljetter i 1 klass förutom tidiga morgonavgången och på fredag ännu färre och på lördag och söndag inga biljetter alls med SJ.

Det var en tid sedan jag åkte tåg (i somras ) men varför finns det så få platser och inte ens i 1 klass? Är det ett resmönster jag missat?

/Jan-Erik

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Var har alla biljetter tagit vägen? ( Stockholm - Alvesta )

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Skulle resa Stockholm - Alvesta ( fvb sedan till Kalmar ) för att hälsa på sonen men det är svårt med biljetter.

Imorgon torsdag den 28/10 finns inga biljetter i 1 klass förutom tidiga morgonavgången och på fredag ännu färre och på lördag och söndag inga biljetter alls med SJ.

Det var en tid sedan jag åkte tåg (i somras ) men varför finns det så få platser och inte ens i 1 klass? Är det ett resmönster jag missat?

/Jan-Erik
    Ja, du har nog missat det, det har varit uppe i flera trådar i Postvagnen i höst, bl.a. denna: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ember?p=184348

Och den här: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...9-Sjuka-priser

Men ingen riktigt bra förklaring varför SJ inte försöker sätta in något mer tåg eller köra (fler) multar. På Västra stambanan är det inte alls lika höga priser och fullbokat.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-10-27 klockan 11:03:34. Anledning: Tillägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, du har nog missat det, det har varit uppe i flera trådar i Postvagnen i höst, bl.a. denna: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ember?p=184348

Men ingen riktigt bra förklaring varför SJ inte försöker sätta in något mer tåg eller köra (fler) multar. På Västra stambanan är det inte alls lika höga priser och fullbokat.
    Ber om ursäkt för att jag inte kollade tidigare trådar. Trodde min fråga var unik.
    Kan dom höga priserna bero SSB bero på att det Inte finns samma konkurrens där som på VSB?
    Nåväl, jag hittade avgång via Linköping och sedan Kustpilen. Tar lite längre tid men kul väg det med.
    Tack för svar.

/Jan-Erik

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ber om ursäkt för att jag inte kollade tidigare trådar. Trodde min fråga var unik.
    Kan dom höga priserna bero SSB bero på att det Inte finns samma konkurrens där som på VSB?
    Att det är fullt i 1 klass kan väl bero på att det bara är en 1-klassvagn på södra stambanan medan fortfarande oftast två på västra stambanan.
    Och det finns ju lite konkurrens på södra stam, Snälltåget.

Jag tror inte någon funnit en bra förklaring till bokningsläget. En tänkbar är att SJ inte kör alla tåg ännu, en annan att det kanske blivit fel järnvägsturister mot kontinenten (eller Danmark).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att det är fullt i 1 klass kan väl bero på att det bara är en 1-klassvagn på södra stambanan medan fortfarande oftast två på västra stambanan.

Jag tror inte någon funnit en bra förklaring till bokningsläget. En tänkbar är att SJ inte kör alla tåg ännu, en annan att det kanske blivit fel järnvägsturister mot kontinenten (eller Danmark).
    Pratade med SJ för att boka hotellrum oh en förklaring kan vara att det är höstlov.
    Bokade Stockholm - Linköping och Alvesta - Stockholm hem och det var två 1 klassvagnar på alla tågen.
    Det fanns dock bara ströplatser kvar i tyst avdelning. ( Finns den kvar?)

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Pratade med SJ för att boka hotellrum oh en förklaring kan vara att det är höstlov.
    Bokade Stockholm - Linköping och Alvesta - Stockholm hem och det var två 1 klassvagnar på alla tågen.
    Det kan vara så att fler nu väljer 1a klass för att kunna hålla större avstånd till medresnärerna.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det var rätt tjurigt att boka vettigt till Köpenhamn i november också (ej dagtur, riktigt ärende), men jag höll ut lite och då utökades iaf antalet tåg över bron ett snäpp. Båda tågen jag till slut bokade hade bara en förstaklassvagn i bokningen. Det ena tåget hade dock i vagnskissen en förstaklassvagn som gick som 2 klass lugn, som är det nya konceptet som de tar lite extra betalt för och ger bl a kaffe. Jag förmodar att det inte är tänkt att vara så i längden, men nu blir det ju fler varianter av tågen och att ändra från en förstaklassvagn till en andraklass går bättre än tvärtom.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Fast höstlovet börjar väl först på fredag kväll?

Det verkar grovt sett vara knappt vartannat tåg med två 1-klassvagnar på södra stam.

Tyst avdelning finns kvar i morgon, det är väl 1 november som 2 klass lugn ersätter de tysta avdelningarna.
    Man måste ju välja Tyst avdelning för att få förslag på såna platser, och t.ex. på avgången 17.31 från Alvesta är det gott om platser i 1 klass tyst avdelning.
    Fast, är det inte så att det bara är i vagn 2 det finns 1 klass tyst avdelning, dvs i tågen med bara en 1 klassvagn finns inga 1 klass tyst avdelning?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

...
    Fast, är det inte så att det bara är i vagn 2 det finns 1 klass tyst avdelning, dvs i tågen med bara en 1 klassvagn finns inga 1 klass tyst avdelning?
    Jo, så är det.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

/Jan-Erik
    Har du kollat alternativet med Kustpilen från Linköping till Kalmar? Det kanske kan gå bättre

Ursäkta, missade inlägget där du skrev att du redan gjort det. Du kommer att få en trevlig resväg! (om tågen går som planerat)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har SJ fordon för att öka trafiken eller står de inne för ombyggnation? (Lok o vagn borde väl finnas iofs).

En annan sak som slog mig när jag försökte boka biljett längs södra stambanan till helgen är att det antingen fjärrtåg eller lokaltåg Linköping-Alvesta. Saknas det inte ett regionaltågssystem så man kan ta sig fram utan en massa byten eller fylla upp fjärrtågen på relativt korta sträckor?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    En annan sak som slog mig när jag försökte boka biljett längs södra stambanan till helgen är att det antingen fjärrtåg eller lokaltåg Linköping-Alvesta. Saknas det inte ett regionaltågssystem så man kan ta sig fram utan en massa byten eller fylla upp fjärrtågen på relativt korta sträckor?
    Intressant spaning.
    Var skulle de stanna? Linköping-Mjölby-(Boxholm?)-Tranås-Aneby-Nässjö-Sävsjö-Lammhult-Alvesta?
    Finns det plats på spåren, eller skulle de behöva bli omkörda?

Skulle SJ börja köra dessa, gärna med anslutning till tågen från Gävle i Linköping? Eller ser SJ att detta skulle ta bort resande från snabbtågen?
    Eller skulle RKTM-erna gå ihop och utlysa trafikplikt på hela sträckan och sen upphandla?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För att köra fler multar så behövs det väll fordon att multa med?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    För att köra fler multar så behövs det väll fordon att multa med?
    Javisst, och SJ bör ju veta att runt Allhelgonahelgen har man alltid väldigt högt resande, och då borde man minska antalet fordon på verkstad, och kanske försökt få klart något ombyggt fordon att gå i trafik.
    Om det går någon mult på Västra stam borde den kanske flyttats till södra.
    I alla fall förr i tiden så kunde SJ sätta in multar i högtrafik.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Javisst, och SJ bör ju veta att runt Allhelgonahelgen har man alltid väldigt högt resande, och då borde man minska antalet fordon på verkstad, och kanske försökt få klart något ombyggt fordon att gå i trafik.
    Om det går någon mult på Västra stam borde den kanske flyttats till södra.
    I alla fall förr i tiden så kunde SJ sätta in multar i högtrafik.
    Finns nog inte så många X2:or att multa med nu när uppgraderingen av snabbtågen pågår för fullt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Intressant spaning.
    Var skulle de stanna? Linköping-Mjölby-(Boxholm?)-Tranås-Aneby-Nässjö-Sävsjö-Lammhult-Alvesta?
    Finns det plats på spåren, eller skulle de behöva bli omkörda?

Skulle SJ börja köra dessa, gärna med anslutning till tågen från Gävle i Linköping? Eller ser SJ att detta skulle ta bort resande från snabbtågen?
    Eller skulle RKTM-erna gå ihop och utlysa trafikplikt på hela sträckan och sen upphandla?
    Varför skulle de inte få plats just där när de får plats Alvesta-Malmö, där det dessutom kör dubbla regionaltågssystem Hässleholm-Malmö och dubbla Pågatågssystem Höör-Malmö?

Möjligen behöver de samordnas med Östgöta-trafiken Mjölby-Tranås och Krösatågstrafiken Tranås-Nässjö så att de kompletterar snarare än konkurrerar med denna trafik. För regionaltågstrafik brukar ett stopp per kommun vara det normala, detta gäller även för dessa system.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Varför skulle de inte få plats just där när de får plats Alvesta-Malmö, där det dessutom kör dubbla regionaltågssystem Hässleholm-Malmö och dubbla Pågatågssystem Höör-Malmö?

Möjligen behöver de samordnas med Östgöta-trafiken Mjölby-Tranås och Krösatågstrafiken Tranås-Nässjö så att de kompletterar snarare än konkurrerar med denna trafik. För regionaltågstrafik brukar ett stopp per kommun vara det normala, detta gäller även för dessa system.
    OK, det låter ju bra.
    Det man kan undra är om resandebehovet är tillräckligt stort.

Då faller Lammhult bort som stopp, men Boxholm får vara med. Eller så får Lammhult vara med för att det är enda tänkta stoppet i Växjö kommun.
    Det skulle väl inte gå att dra dessa regionaltåg in till Växjö, för där är det väl för många andra tåg (plus att det krävs riktningsändring i Alvesta, vilket tar tid).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

OK, det låter ju bra.
    Det man kan undra är om resandebehovet är tillräckligt stort.

Då faller Lammhult bort som stopp, men Boxholm får vara med. Eller så får Lammhult vara med för att det är enda tänkta stoppet i Växjö kommun.
    Det skulle väl inte gå att dra dessa regionaltåg in till Växjö, för där är det väl för många andra tåg (plus att det krävs riktningsändring i Alvesta, vilket tar tid).
    Finns ju flera lösningar på detta beroende på ambitionsnivå. En variant vore ju att Östgötatrafiken körde tåg genomgående Norrköping-Nässjö, då blir av med byten i Mjölby och Tranås för den som vill söderut och inte åker fjärrtåg. Ett annat är att JLT förlänger tågen från Nässjö-Tranås till Mjölby så blir det också färre byten. Men det blir fortfarande många stopp. Då kommer vi till det ni är inne på med ett regionaltågssystem som egentligen saknas mellan Öresundstågen och Mälartåg/SJ, här finns ju många lösningar. Antar att Mälartåg till Alvesta känns minst lika konstigt som Öresundståg där, förlänga SJs tåg söderut från Linköping, förlänga Västtågen norrut från Nässjö, eller ett nytt på lämplig delsträcka?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Finns ju flera lösningar på detta beroende på ambitionsnivå. En variant vore ju att Östgötatrafiken körde tåg genomgående Norrköping-Nässjö, då blir av med byten i Mjölby och Tranås för den som vill söderut och inte åker fjärrtåg. Ett annat är att JLT förlänger tågen från Nässjö-Tranås till Mjölby så blir det också färre byten. Men det blir fortfarande många stopp. Då kommer vi till det ni är inne på med ett regionaltågssystem som egentligen saknas mellan Öresundstågen och Mälartåg/SJ, här finns ju många lösningar. Antar att Mälartåg till Alvesta känns minst lika konstigt som Öresundståg där, förlänga SJs tåg söderut från Linköping, förlänga Västtågen norrut från Nässjö, eller ett nytt på lämplig delsträcka?
    Man kan väl även tänka sig att förlänga TiB till Alvesta?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Man kan väl även tänka sig att förlänga TiB till Alvesta?
    Det har du rätt i, missade det systemet. Nackdelen jag kan komma på är att man får två byten från de större orterna i Östergötland (Norrköping/Linköping) till de större småländska (Jönköping/Växjö).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •