Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: [SE] På tide med en snakk med Diskrimineringsombudsmannen ?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

[SE] På tide med en snakk med Diskrimineringsombudsmannen ?

Jeg er ikke vegan, jeg er ikke vegetarianer, jeg respekterer den som velger den veien å leve livet.
    Forventningen er at jeg blir respektert når jeg ønsker skinke og ost til frokost.
    Jeg vil ikke at andres holdninger skal tres ned over mitt hode, punktum.

På tide med en snakk med Diskrimineringsombudsmannen ?

Dagens Pressemelding fra SJ:

SJ förstärker den ekologiska och hållbara profilen i bistroutbudet ytterligare. Frukosten blir vegetarisk och frukostboxen innehåller betydligt mindre plast än tidigare. Och nya rätter med ekologiska och närodlade råvaror gör entré i bistron.

Från den 1 november blir frukostboxen på SJs tåg ännu härligare. Den kommer inte att innehålla några köttprodukter utan blir vegetarisk plus att den innehåller mjölk och ägg. Dessutom försvinner en hel del av plasten i boxen, och den ersätts med träbestick, påläggstråg och yoghurtbägare i kartong och portionsinpackningen för ost och bröd tas bort. Naturligtvis går det bra att välja vegan/gluten-/laktosfri frukost även i fortsättningen.

- Att byta ut plasten är ett viktigt men samtidigt svårt jobb. Vi måste hålla hög hygienisk standard och vår mat ska tåla att kuska runt på tågen. Men nu har vi lyckats hitta en rad förbättringar som gör att vi minskar plastanvändningen avsevärt, det är ett viktigt steg på vägen, säger Johan Hallström, ansvarig för sortimentet i SJs bistro.

Under hösten har sortimentet i SJs bistro återgått till ett mer normalt utbud än vad som kunnat erbjudas under pandemin. Dessutom har två nya rätter introducerats, båda baserade på ekologiska och närproducerade råvaror och tillagade av SJs partner Kalf & Hansen. Den ena är en ekologisk caesarwrap med ekologisk kyckling från Reko, ost från Sju gårdar i Uppland, smör från Hedemora samt vitkål och potatis från Wålstedts gård i Dala-Floda. Den andra rätten är en ekologisk falafelsallad med falafel på svenska gula ärtor, quinoa odlad i Skåne och på Gotland, morot från Wålstedts gård och chili odlad i Enköping.

- Det är jätteroligt att kunna presentera de här nya fräscha rätterna som är just det som många av våra kunder efterfrågat. Allt fler vill äta mer ekologiskt, inte minst för att det ofta är både godare och nyttigare. Att dessa rätter också innehåller närodlade råvaror är en rejäl bonus, och det är väldigt spännande att få erbjuda både quinoa och chili från Sverige, säger Johan Hallström.

SJs frukostbox ingår i 1 klass på SJ snabbtåg med avgång före klockan 09.00 och serveras vid sittplatsen. Resenärer i 2 klass på SJ snabbtåg eller SJ Intercity med servering kan förbeställa frukosten och hämta den i bistron. För resenärer i 2 klass Lugn på snabbtåg med avgång före klockan 09.00 ingår en enklare frukost som hämtas i bistron.

Passagerare
    Medlem
    mar 2020

Sv: [SE] På tide med en snakk med Diskrimineringsombudsmannen ?

Tack! Det trenger alltså en norman för att reagera mot slikt trams.
    Ansvarsfull mat i all ära men det här känns som infiltration av politisk aktivism.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    Jeg er ikke vegan, jeg er ikke vegetarianer, jeg respekterer den som velger den veien å leve livet.
    Forventningen er at jeg blir respektert når jeg ønsker skinke og ost til frokost.
    Jeg vil ikke at andres holdninger skal tres ned over mitt hode, punktum.

På tide med en snakk med Diskrimineringsombudsmannen ?

Dagens Pressemelding fra SJ:

SJ förstärker den ekologiska och hållbara profilen i bistroutbudet ytterligare. Frukosten blir vegetarisk och frukostboxen innehåller betydligt mindre plast än tidigare. Och nya rätter med ekologiska och närodlade råvaror gör entré i bistron.

Från den 1 november blir frukostboxen på SJs tåg ännu härligare. Den kommer inte att innehålla några köttprodukter utan blir vegetarisk plus att den innehåller mjölk och ägg. Dessutom försvinner en hel del av plasten i boxen, och den ersätts med träbestick, påläggstråg och yoghurtbägare i kartong och portionsinpackningen för ost och bröd tas bort. Naturligtvis går det bra att välja vegan/gluten-/laktosfri frukost även i fortsättningen.

- Att byta ut plasten är ett viktigt men samtidigt svårt jobb. Vi måste hålla hög hygienisk standard och vår mat ska tåla att kuska runt på tågen. Men nu har vi lyckats hitta en rad förbättringar som gör att vi minskar plastanvändningen avsevärt, det är ett viktigt steg på vägen, säger Johan Hallström, ansvarig för sortimentet i SJs bistro.

Under hösten har sortimentet i SJs bistro återgått till ett mer normalt utbud än vad som kunnat erbjudas under pandemin. Dessutom har två nya rätter introducerats, båda baserade på ekologiska och närproducerade råvaror och tillagade av SJs partner Kalf & Hansen. Den ena är en ekologisk caesarwrap med ekologisk kyckling från Reko, ost från Sju gårdar i Uppland, smör från Hedemora samt vitkål och potatis från Wålstedts gård i Dala-Floda. Den andra rätten är en ekologisk falafelsallad med falafel på svenska gula ärtor, quinoa odlad i Skåne och på Gotland, morot från Wålstedts gård och chili odlad i Enköping.

- Det är jätteroligt att kunna presentera de här nya fräscha rätterna som är just det som många av våra kunder efterfrågat. Allt fler vill äta mer ekologiskt, inte minst för att det ofta är både godare och nyttigare. Att dessa rätter också innehåller närodlade råvaror är en rejäl bonus, och det är väldigt spännande att få erbjuda både quinoa och chili från Sverige, säger Johan Hallström.

SJs frukostbox ingår i 1 klass på SJ snabbtåg med avgång före klockan 09.00 och serveras vid sittplatsen. Resenärer i 2 klass på SJ snabbtåg eller SJ Intercity med servering kan förbeställa frukosten och hämta den i bistron. För resenärer i 2 klass Lugn på snabbtåg med avgång före klockan 09.00 ingår en enklare frukost som hämtas i bistron.
    Det här är oerhört fräckt av SJ tycker jag. Låt vara att vissa är vegetarian eller vegan. Men att tvinga någon att bli vegetarian om man vill ha frukost är riktigt fult.

Jag är köttätare men jag hyser den största respekt för de som inte är det. Men det innebär inte att köttätare ska bli tvingade till att bli vegetarian eller vegan.

Faktum är att jag håller med dig om att Diskrimineringsombudsmannen borde titta på detta.

När jag äter på restaurang brukar det i regel alltid finnas ett eller flera vegetariska alternativ, således blir det inte diskriminering åt det hållet men att helt plocka bort köttet från frukosten kan vara det

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Det här är oerhört fräckt av SJ tycker jag. Låt vara att vissa är vegetarian eller vegan. Men att tvinga någon att bli vegetarian om man vill ha frukost är riktigt fult.

Jag är köttätare men jag hyser den största respekt för de som inte är det. Men det innebär inte att köttätare ska bli tvingade till att bli vegetarian eller vegan.

Faktum är att jag håller med dig om att Diskrimineringsombudsmannen borde titta på detta.

När jag äter på restaurang brukar det i regel alltid finnas ett eller flera vegetariska alternativ, således blir det inte diskriminering åt det hållet men att helt plocka bort köttet från frukosten kan vara det
    Nu är det väl inte så att någon "tvingas att bli vegetarian" genom att vederbörande inte får kött vid enstaka tillfällen. Det är ingen sjukdom som man måste vaccinera sig mot genom att äta kött varannan timme. Hoppas att ombudsmannen gäspar och går vidare till något hen faktiskt är till för.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Nu är det väl inte så att någon "tvingas att bli vegetarian" genom att vederbörande inte får kött vid enstaka tillfällen. Det är ingen sjukdom som man måste vaccinera sig mot genom att äta kött varannan timme. Hoppas att ombudsmannen gäspar och går vidare till något hen faktiskt är till för.
    Vi lever i en relativt fredelig og fri del av verden, men å hevde at man når nye høyder i sitt klimavennlige Snick - Snack fordi man velger å behandle alle som vegetarianer, det blir like dumt som å hevde att alle svenske tog går på "Grön El" ! Jeg velger selv hva jeg vil spise, passer det meg å spise en vegetarisk rett, så gjør jeg det, passer det meg ikke, så velger jeg noe annet.

Med andre ord, jeg er en fri mann, og velger hva jeg har lyst på selv.
    Jeg behøver ingen som velger for meg, aller minst en transportør som jeg betaler for at denne skal få lov transportere meg fra A til B !

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Är det inte märkligt att många minoriteter som kräver tolerans för egen del samtidigt kan vara otroligt trångsynta avseende andra minoriteter?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg

Diskrimineringsombudsmannen kan bara ägna sig åt sådan diskriminerande särbehandling som diskrimineringslagen handlar om. Lagen har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Diskrimineringsombudsmannen kan bara ägna sig åt sådan diskriminerande särbehandling som diskrimineringslagen handlar om. Lagen har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
    Jada....og i vanlig orden, så misser du og flere med deg, poenget !
    Men det er klart, vil du dikteres så kan jo ingen hindre deg fra å ville det.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Varför inte vegan-frukost och kost-tillskott?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Varför inte vegan-frukost och kost-tillskott?
    Kan en liten Hutt av:
    Möllers Omega-3 innehåller vitamin A och vitamin D som bidrar till att upprätthålla ett normalt immunsystem, samt vitamin E som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. vara någet som tilbehör til frukosten ?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Vi ska notera också att det inte är en vegetarisk frukost då den innehåller både ost, margarin och ägg vad jag kan se. Det är dock ingen skinka eller korv eller liknande med. Det kanske borde finnas ett särskilt ord för köttfri mat som ju detta är, eller också finns det något som jag missat. Det är ju rätt vanligt också att 'vegetarianer' förutom mjölkprodukter och ägg äter fisk och kanske även kyckling men undviker nötkött, fast då är de förstås inga vegetarianer.

Personligen är denna nya SJ frukost helt OK för mig som normalt inte äter skinka eller korv till frukost utan håller mig till bröd/margarin/ost/marmelad/müsli/fil/gröt/mjölk/ägg/the.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det här är oerhört fräckt av SJ tycker jag. Låt vara att vissa människor inte äter paprika. Men att tvinga någon att inte äta paprika om man vill ha frukost är riktigt fult.

Jag är paprikaätare men jag hyser den största respekt för de som inte är det. In gengäld förväntar mig att bli respekterad när jag vill ha paprika till frukost. Paprikaätare ska inte bli tvingade till att inte äta paprika.

När jag äter på restaurang brukar det i regel alltid finnas ett eller flera alternativ utan paprika, således blir det inte diskriminering åt det hållet men att helt plocka bort paprika från frukosten kan vara det.

Senast redigerat av JB den 2021-10-27 klockan 12:25:48.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Personligen är denna nya SJ frukost helt OK för mig som normalt inte äter skinka eller korv till frukost utan håller mig till bröd/margarin/ost/marmelad/müsli/fil/gröt/mjölk/ägg/the.
    Rakfisk til frukost ?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Det här är oerhört fräckt av SJ tycker jag. Låt vara att vissa människor inte äter paprika. Men att tvinga någon att inte äta paprika om man vill ha frukost är riktigt fult.

Jag är paprikaätare men jag hyser den största respekt för de som inte är det. In gengäld förväntar mig att bli respekterad när jag vill ha paprika till frukost. Paprikaätare ska inte bli tvingade till att inte äta paprika.

När jag äter på restaurang brukar det i regel alltid finnas ett eller flera alternativ utan paprika, således blir det inte diskriminering åt det hållet men att helt plocka bort paprika från frukosten kan vara det.
    Jag tar gärna lite friterad grönkål till skinkan, men den måsta vara från Halland.

Dricker gärna MilkShake till middag, men aldrig på MAX.
    Max använder kokosmjölk till sin MilkShake, den är om inget dramatiskt har hänt inom svenskt lantbruk, inte närproducerat !
    Man har då fortfarande några viktiga principer.

Men UPP PÅ Spåret.
    Vad med valfriheten ?
    Det krävs två ynka kryssrutor i bokningsdialogen.

[X] Vill ha paprika till frukost !
    [ ] Vill inte ha paprika till frukost !

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    Jeg velger selv hva jeg vil spise, passer det meg å spise en vegetarisk rett, så gjør jeg det, passer det meg ikke, så velger jeg noe annet.
    Så vad är problemet? Det är ingen som tvingar dig att äta SJ:s frukost, vill du inte göra det kan du tacka nej till den.

Den här tråden känns dock som ett bra exempel på Poes lag. https://sv.wikipedia.org/wiki/Poes_lag

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Vi ska notera också att det inte är en vegetarisk frukost då den innehåller både ost, margarin och ägg vad jag kan se. Det är dock ingen skinka eller korv eller liknande med. Det kanske borde finnas ett särskilt ord för köttfri mat som ju detta är, eller också finns det något som jag missat.
    Frukosten på bilden tycks vara lakto-ovo-vegetarisk. Den veganska ska inte innehålla några animalier.

Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2021-10-27 klockan 14:04:44.

Medlem
    nov 2017

Tack! Låt oss hoppas att den "fria mannen" fattar budskapet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Så vad är problemet? Det är ingen som tvingar dig att äta SJ:s frukost, vill du inte göra det kan du tacka nej till den.
    Och precis samma yttrande kunde tidigare ges till vegetarianer/veganer som klagade på tidigare utformning av frukosten.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och precis samma yttrande kunde tidigare ges till vegetarianer/veganer som klagade på tidigare utformning av frukosten.
    Nej. Det vore bara samma sak om en icke-vegatarian skulle uteslutande äta kött.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Håller helt med. Gjorde en rundresa i förra veckan och bodde på ett par olika hotell och ett av dem saknade paprika på frukostbordet, det var förfärligt, jag tvingades ta ruccola istället!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •