Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 67

Ämne: [SE] På tide med en snakk med Diskrimineringsombudsmannen ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: [SE] På tide med en snakk med Diskrimineringsombudsmannen ?

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Gäller det värdeordet fortfarande eller har Klaraporten hittat på något nytt trams? Bifogar ett pekoral från SJ Instagramkonto. Det säger väl allt?
    Producerbara produkter? Jag tror att en produkt per definition är något som redan ÄR producerat?!

Tack för ett bra exempel på järnvägsrelaterad bullshit.

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Vi ska notera också att det inte är en vegetarisk frukost då den innehåller både ost, margarin och ägg vad jag kan se. Det är dock ingen skinka eller korv eller liknande med. Det kanske borde finnas ett särskilt ord för köttfri mat som ju detta är, eller också finns det något som jag missat. Det är ju rätt vanligt också att 'vegetarianer' förutom mjölkprodukter och ägg äter fisk och kanske även kyckling men undviker nötkött, fast då är de förstås inga vegetarianer.
    I dagligt tal brukar man säga vegetarisk mat om mat utan kött men som innehåller mjölk och äggprodukter. Men den rätta benämningen på detta är lakto-ovo-vegetarisk mat.
    Utesluter man även ägg och mjölk så är det vegansk mat.
    Äter man inte kött, ägg och mjölk, men väljer att äta fisk så är man pesco-vegetarian.
    Äter man kyckling men utesluter övrigt animaliskt så är man pollo-vegetarian.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Eftersom "alla" människor tror att tågen alltid är försenade kanske SJ skulle inrikta sitt budskap på att tågen är i tid. Enligt Swedavia är cirka 30 % av flygen försenade och då är förseningsgränsen 15 minuter!!

Om tågföretagen organiserar en förseningsorganisation som verkligen tar hand om resenärerna (buss, taxi, flyg mm) vid oundvikliga händelser finns det inte fog för så mycket kritik. Och med systemstöd av Tydal.

De flesta som drabbats av förseningar, bristande information, uteblivna ersättningstransporter hör vi ingenting om men de berättar det säkert för vänner och bekanta om järnvägens opålitlighet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Dagens ilandsproblem. Måste vara hemskt att behöva avstå från kött någon enstaka gång då man åker med SJ. Åk med Flixtrain då och se om de är så mycket bättre.
    Har du testat Flixtrain ?

Jag har, första dagen.
    Helt OK om man enbart söker transport från A till B.
    Trevlig personal, bra komfort för nästan ingen penning, men tyvärr ingen kaffe och cognac.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Eftersom "alla" människor tror att tågen alltid är försenade kanske SJ skulle inrikta sitt budskap på att tågen är i tid. Enligt Swedavia är cirka 30 % av flygen försenade och då är förseningsgränsen 15 minuter!!

Om tågföretagen organiserar en förseningsorganisation som verkligen tar hand om resenärerna (buss, taxi, flyg mm) vid oundvikliga händelser finns det inte fog för så mycket kritik. Och med systemstöd av Tydal.

De flesta som drabbats av förseningar, bristande information, uteblivna ersättningstransporter hör vi ingenting om men de berättar det säkert för vänner och bekanta om järnvägens opålitlighet.
    På tal om flyg.
    Fick ett mail i går vid 21 tiden om ändrade tider för våran lilla utflykt till Amsterdam.
    Tiden var ändrad från 13.30 till 07.30 från Landvetter.
    Tog en telefon till SAS kundtjänst i dag, lite väntetid i telefonen, men problemet löst utan diskussion.
    Kundtjänst kom upp med förslag till ett fullgott alternativ, inklusive frukost.

Det kallas Service !

Jag hoppas det blir egg & bacon till frukost

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    På tal om flyg.
    Fick ett mail i går vid 21 tiden om ändrade tider för våran lilla utflykt till Amsterdam.
    Tiden var ändrad från 13.30 till 07.30 från Landvetter.
    Tog en telefon till SAS kundtjänst i dag, lite väntetid i telefonen, men problemet löst utan diskussion.
    Kundtjänst kom upp med förslag till ett fullgott alternativ, inklusive frukost.

Det kallas Service !

Jag hoppas det blir egg & bacon till frukost
    7.30!!! När ska du stå upp då, 05.20? En så tidig uppstigning kan väl förkorta livet med ett halvår eller så! Hoppas att du blir rundligt kompenserad!

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Är det inte märkligt att många minoriteter som kräver tolerans för egen del samtidigt kan vara otroligt trångsynta avseende andra minoriteter?
    Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta - vad menar du egentligen? Är det SJ som är den trångsynta minoriteten här?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    7.30!!! När ska du stå upp då, 05.20? En så tidig uppstigning kan väl förkorta livet med ett halvår eller så! Hoppas att du blir rundligt kompenserad!
    04.00.
    Tar en timme lite drygt till Landvetter med bilen.
    Nå blir det avresa 11.00, SJ tåg till Göteborg ettermiddagen innan, hotell på Landvetter.
    Så jo....vi är nöjda här i huset.

Det bästa var att det blev ingen debatt om saken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    04.00.
    Tar en timme lite drygt till Landvetter med bilen.
    Nå blir det avresa 11.00, SJ tåg till Göteborg ettermiddagen innan, hotell på Landvetter.
    Så jo....vi är nöjda här i huset.

Det bästa var att det blev ingen debatt om saken.
    Okej ja ett dygns förlängning av restiden är ju ingenting!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ilex Visa inlägg
    Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta - vad menar du egentligen? Är det SJ som är den trångsynta minoriteten här?
    Nej, vegetarianer och veganer som förväntade sig att kunna få köttfri frukost men saknar förståelse för att inte alla uppskattar den typen av frukost.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej, flyget är ju så snabbt.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Nej, vegetarianer och veganer som förväntade sig att kunna få köttfri frukost men saknar förståelse för att inte alla uppskattar den typen av frukost.
    Mhmm. Underlaget att hävda att vegetarianer är "otroligt trångsynta" mot andra minoriteter (avses icke-vegetarianer här? - hur kan i så fall båda vara minoriteter?) baserat på SJ:s pressmeddelande förefaller lite... svagt...?

Är det alltså otroligt trångsynta vegetarianer som drivit fram detta beslut hos SJ?

Senast redigerat av ilex den 2021-10-27 klockan 22:25:23.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Mhmm. Underlaget att hävda att vegetarianer är "otroligt trångsynta" mot andra minoriteter (avses icke-vegetarianer här? - hur kan i så fall båda vara minoriteter?) baserat på SJ:s pressmeddelande förefaller lite... svagt...?

Är det alltså otroligt trångsynta vegetarianer som drivit fram detta beslut hos SJ?
    Ja, eller har de varit tydliga med att de vill att det ska finnas alternativ både med och utan kött?

Min erfarenhet är att man snarare menar att alla kan klara sig utan kött.

(och minoriteten är inte icke-vegetarianer utan de som hävdar sin rätt att äta kött, för upplysnings skull tillhör jag inte själv den)

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Ja, eller har de varit tydliga med att de vill att det ska finnas alternativ både med och utan kött?

Min erfarenhet är att man snarare menar att alla kan klara sig utan kött.

(och minoriteten är inte icke-vegetarianer utan de som hävdar sin rätt att äta kött, för upplysnings skull tillhör jag inte själv den)
    Vilka är "man" - vegetarianer i stort? Och det handlar väl inte om huruvida man kan klara sig utan kött utan huruvida man skall få möjlighet att välja kött.

Är det alltså otroligt trångsynta vegetarianer som drivit fram detta beslut hos SJ? Vad grunder du det på? I ett annat inlägg spekulerades i att skälet är minskad kostnad.

För upplysnings skull hör jag själv till gruppen icke-vegetarianer.

Senast redigerat av ilex den 2021-10-27 klockan 22:43:01.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det var en Win situation sett genom mina glasögon.

Vi kan sova till 08.00. i stället för 04.00.
    Jag slipper köra bil till Landvetter.
    Jag sparar en flerdygns parkering.
    Vi tar givetvis SJ tåget T/R Göteborg, har ju fortfarande Privatresekort.
    Måste tyvärr betala på Flygbussen (det är ju negativt, attans, glömde att be om en voucher till denne)
    Hotellfrukost, med egg och bacon som SAS bjuder på, glömde att tyvärr be om en Cognac innan landningen i Kongens Glade och i A-Dam.
    Är nog för gammal.....
    Detta sista med Cognacen var ju en katastrof, nästan.

Som fritidsresande ser jag lösningen som positiv !

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Vilka är "man" - vegetarianer i stort? Och det handlar väl inte om huruvida man kan klara sig utan kött utan huruvida man skall få möjlighet att välja kött.

Är det alltså otroligt trångsynta vegetarianer som drivit fram detta beslut hos SJ? Vad grunder du det på? I ett annat inlägg spekulerades i att skälet är minskad kostnad.

För upplysnings skull hör jag själv till gruppen icke-vegetarianer.
    Jag har tyvärr inte tillgång till kommunikationen mellan vegetarianerna och SJ så jag kan inte besvara dina frågor, men om det nu inte är så att de uttryckt att det bör finnas alternativ både med och utan kött så står jag fast vid mitt uttalande. Så jag kan vända den frågan mot dig istället: Kan du visa att det finns vegetarianer som kampanjat för att det ska finnas frukost både med och utan kött?

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Nej detta är absolut INTE ett fall för diskrimineringsombudsmannen, eftersom även de som äter kött ju även äter mjölk, bröd, grönsaker etc.

Tänk om någon skulle få för sig att anmäla SJ till DO för att kaffet inte innehåller skinka, eller för att inga kanelbullar bjuds till...

När det gäller frukostarna så är det förstås praktiskt för SJ om nästan alla kan äta samma frukostar.

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Jag har tyvärr inte tillgång till kommunikationen mellan vegetarianerna och SJ så jag kan inte besvara dina frågor, men om det nu inte är så att de uttryckt att det bör finnas alternativ både med och utan kött så står jag fast vid mitt uttalande. Så jag kan vända den frågan mot dig istället: Kan du visa att det finns vegetarianer som kampanjat för att det ska finnas frukost både med och utan kött?
    Jag är vegetarian, och jag har ofta klagat på frukostlådan. Normalsituationen är att inget alternativ erbjuds, den anställde på tåget säger åt mig att kasta plastkrukan med kött och tomat i soptunnan. Det verkar missförstå att jag genom att välja att vara vegetarian vill förebygga djurens lidande.

Det är inte en fråga om mina smaklökar. Om jag slänger den är skadan fortfarande skedd och jag har till och med slösat bort lite plast. Mitt klagomål är inte att SJ köper och säljer köttprodukter, utan att de är för elaka för att erbjuda mer än ett alternativ som standard.

Slutligen har vi varit väldigt artiga och hela tiden pratat om vegetarianer och köttätare. Låt oss inte glömma att närvaron av en fläskprodukt också gjorde denna frukost oacceptabel för judiska och muslimska resenärer.

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Nähä - men det är ändå tillräckligt för att prata om otroligt trångsynta vegetarianer, trots att du inte har en aning om vad som skett?

Och jag förstår inte varför din grundpremiss är att SJ:s beslut tillkommit till följd av att Otroligt Trångsynta Vegetarianer (OTV) krävt att ingen minsann skall få äta kött?

Är det inte troligare att SJ fattat sitt beslut baserat på andra saker än att man blivit kontaktad av arga vegetarianer som krävt att köttprodukter tas bort från frukosten? Din grundsats är att SJ gör denna förändring för att vegetarianer krävt det. Jag hävdar att själva grundpremissen är tagen ur luften, och du har inte kommit med något som antyder något annat.

Om jag fått frågan av SJ om frukost hade jag kanske skrivit att jag skulle föredra vegetarisk frukost. Jag tror ytterst få personer lägger till "och det skall inte finnas andra alternativ". Det är den som hävdar att det är detta som är anledningen som har bevisbördan, anser jag.

Senast redigerat av ilex den 2021-10-28 klockan 07:56:19.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av jamesontheroad Visa inlägg
    Jag är vegetarian, och jag har ofta klagat på frukostlådan. Normalsituationen är att inget alternativ erbjuds, den anställde på tåget säger åt mig att kasta plastkrukan med kött och tomat i soptunnan. Det verkar missförstå att jag genom att välja att vara vegetarian vill förebygga djurens lidande.

Det är inte en fråga om mina smaklökar. Om jag slänger den är skadan fortfarande skedd och jag har till och med slösat bort lite plast. Mitt klagomål är inte att SJ köper och säljer köttprodukter, utan att de är för elaka för att erbjuda mer än ett alternativ som standard.

Slutligen har vi varit väldigt artiga och hela tiden pratat om vegetarianer och köttätare. Låt oss inte glömma att närvaron av en fläskprodukt också gjorde denna frukost oacceptabel för judiska och muslimska resenärer.
    Då hade SJ kunnat "lösa" det så att skinkan erbjuds separat till den som vill. De får ju ändå slänga det som blir över men det slipper du ju se och må dåligt över. Med tiden lär de sig hur mycket som går åt och kan minska svinnet.

Senast redigerat av Mattias C den 2021-10-28 klockan 08:06:50.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •