Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Höstresa, dag 3. I st f St Moritz blev det Strasbourg

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Höstresa, dag 3. I st f St Moritz blev det Strasbourg

Tredje dagen blev överraskande t o m för oss själva. Vi hade tänkt oss mot Schweiz och Glaciärexpressen men då vi steg ut vid spår 1 direkt från hotellet kom ett tåg (ICE 598) mot Berlin. Vi hoppade på och åkte med till Mannheim.

Under färden passerades Göppingen. Då kom vi på att vi just missat Märklinutställningen där. Varför hade ingen erinrat om det tidigare? Jag kommer att gräma mig i flera år.

I Mannheim var vår spontana plan att ta Thalys till Saarbrücken. Men ett ICE-tåg (297) mot Basel SBB rullade in och för andra gången denna dag ändrade vi oss.

Vi åkte med mot Offenburg och hoppade på en dieselrälsbuss som tog oss över Rhen till Strasbourg i stället.

Le Grand Hôtel på planen framför la gare centrale gav oss ett så fint rum på femte våningen med utsikt mot Centralen att vi på stående fot bestämde oss för att förlänga vistelsen. Dag 4 på vår sjudagars IR-biljett kommer följaktligen att dröja någon dag eller två.

Det är väl tågluff om något.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Höstresa, dag 3. I st f St Moritz blev det Strasbourg

Har väl missat,men ni behöver inga platsbiljetter på ICE tågen med era IR kort?
    Hade nog åkt tebax till Göppingen/Ulf

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Tyskland har ytterst sällan (om någonsin) obligatorisk platsreservering på inrikes tåg. Fullprisbiljetter, dit Interrail räknas, gäller på valfritt tåg.

Medlem
    mar 2018

Det skulle även jag ha gjort om jag reste ensam.

Stockholm S

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

När vi steg på ett ICE-tåg i Kassel var våra reserverade platser upptagna. Talade med konduktören som visade oss in i 1a klass och dessutom serverade kaffe. Service när den är som bäst.
    Alltså, tala med konduktören och inte med de som sitter på de reserverade platserna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    När vi steg på ett ICE-tåg i Kassel var våra reserverade platser upptagna. Talade med konduktören som visade oss in i 1a klass och dessutom serverade kaffe. Service när den är som bäst.
    Alltså, tala med konduktören och inte med de som sitter på de reserverade platserna.
    När vi råkade ut för detsamma i Hamburg talade jag "allvar". Det gick betydligt fortare.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    När vi råkade ut för detsamma i Hamburg talade jag "allvar". Det gick betydligt fortare.
    Prioriterar man snabbt resultat framför 1 kl och kaffe är det en möjlighet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Tyskland har ytterst sällan (om någonsin) obligatorisk platsreservering på inrikes tåg. Fullprisbiljetter, dit Interrail räknas, gäller på valfritt tåg.
    Ojdå,även på ICE(varianterna)?/Ulf

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Har du erfarenhet av hur det fungerar? Händer det att gångar och vestibuler är blockerade av stående/sittande? Kan ju vara både en trivsel- och en säkerhetsfråga. Vill du bara hoppa på första bästa tåg utan krav på komfort så är det onekligen smidigt. Syns det på något vis vilka platser som är bokade?

Minns med nostalgiskt skimmer pappremsorna på SJ ombord på tåg utan obligatorisk platsbiljett.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Har du erfarenhet av hur det fungerar? Händer det att gångar och vestibuler är blockerade av stående/sittande? Kan ju vara både en trivsel- och en säkerhetsfråga. Vill du bara hoppa på första bästa tåg utan krav på komfort så är det onekligen smidigt. Syns det på något vis vilka platser som är bokade?

Minns med nostalgiskt skimmer pappremsorna på SJ ombord på tåg utan obligatorisk platsbiljett.

I många tåg anges digitalt vid varje plats vilken sträcka den ev. är bokad. Tyvärr tycks detta fallera mycket ofta.

Min erfarenhet är dock att folk snällt flyttar sig om man hänvisar till en förhandsbokning.y

Sittning i vestibuler och korridorer förekommer ymnigt i efterfrågade tåg.

En nyhet som inte jag kände till. Man kan inte längre göra ombokning av sittplatser. Om man ändrar sig får man vackert köpa ny sittplats. Ett sätt att reducera okynnesbokningar kanske.

Stockholm S

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ojdå,även på ICE(varianterna)?/Ulf
    Även på ICE , från början behövdes ett särskilt tillägg för ICE men det är slopat. ICE-sprinter hade till 2015 obligatorisk platsbokning .
    Problemet med överfulla tåg försöker man komma till rätta med genom att fördela de rabatterade sparpreis-biljetterna (som är tågbundna) till tåg med mer måttlig efterfrågan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Prioriterar man snabbt resultat framför 1 kl och kaffe är det en möjlighet.
    Det finns ingen garanti för vare sig 1 kl eller kaffe. Inte ens för resultat. Och vem vill stå halva resan innan platsen blir ledig.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det finns ingen garanti för vare sig 1 kl eller kaffe. Inte ens för resultat. Och vem vill stå halva resan innan platsen blir ledig.
    Det kan vara lite si och så med tyskt gemyt. På just ICE råkade jag ut för att det satt en tant på min bokade plats.
    När jag bad om den tittade hon lite surmulet på min biljett och sa (på tyska) ”det där är vagn-x, det här här är vagn-y”.
    Jaha , gick till vestibulen och tittade, jo jag var i rätt vagn, gick tillbaks och nu var det även trevligare resenärer som höll med mig , jag var i rätt vagn. Nu medgav hon sitt misstag men krävde att först få äta upp sin smörgås. Och det blev med en tugga-titta på utsikt-en tugga till-titta ut...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det kan vara lite si och så med tyskt gemyt. På just ICE råkade jag ut för att det satt en tant på min bokade plats.
    När jag bad om den tittade hon lite surmulet på min biljett och sa (på tyska) ”det där är vagn-x, det här här är vagn-y”.
    Jaha , gick till vestibulen och tittade, jo jag var i rätt vagn, gick tillbaks och nu var det även trevligare resenärer som höll med mig , jag var i rätt vagn. Nu medgav hon sitt misstag men krävde att först få äta upp sin smörgås. Och det blev med en tugga-titta på utsikt-en tugga till-titta ut...
    I mitt fall åts hamburgare ... som de fick ta med sig. Talar man bara tydlig svenska ...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg

Jag har varit med om resor där varje skrymsle och vrå var upptaget, de som hade en plats och kanske rentav betalat platsbokning kom inte åt toalett eller restaurangvagn.
    Men på senare år har det blivit bättre, fullpris eller flexipreis som det heter är rätt dyrt men man får fritt välja tåg samma dag. Platsbokning görs helt separat.
    Billiga biljetter heter sparpreis eller supersparpreis, är tågbundna och genom att reglera tillgången till dessa blir det inte riktigt så fullt som tidigare. Interrail betraktas som fullpris och man kan fritt välja tåg, dock får man inte tillgång till 1kl lounge även om man har 1kl Interrail. Och normalt är en tågresa i Tyskland mycket trevlig, ordentlig servering i många fjärrtåg. Ofta gott om plats på regionaltåg

Jag kan tillägga att det ingår plats när man bokar DB.s 1 klass, vore det fullpris eller Sparpreis. Detta gäller inte biljetter som Interrail eller Bahncard 100 (årskortet), för sistnämnda får man ett antal gratis platsbokningar. Tillträdet till DB:s lounge har reduverats en del, speciellt i förstaklassavdelningar som finns inte i alla lounge.
    Även reglerna för ombokning eller ersättning när platsen inte finns har förändrats till kundernas nackdel.

Överfulla tåg förekommer fortfarande. Ibland saknas hälften av tåget (eller mera), ibland misslyckas sammankopplingen i Hamm med samma resultat.

Vad gäller regliering genom Sparpreis: För några år sedan fick jag med kort bokningstid en ganska låg Sparpreis för ett tåg som erbjörd endast ståplatser under delar av resan (det var tåget kl. 5:20 Hannover - Mannheim på långfredagen) medan det blev fullpris för returresan i ett nästan tomt tåg. Detta är alltså inget som fungerar utmärkt.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    - - -
    Vad gäller regliering genom Sparpreis: För några år sedan fick jag med kort bokningstid en ganska låg Sparpreis för ett tåg som erbjörd endast ståplatser under delar av resan (det var tåget kl. 5:20 Hannover - Mannheim på långfredagen) medan det blev fullpris för returresan i ett nästan tomt tåg. Detta är alltså inget som fungerar utmärkt.
    Men är det långfredag så är det långfredag.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •