Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Bristande kundvård vid störningar ?

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Bristande kundvård vid störningar ?

I tråden om olyckan vid Södertälje fanns ett inlägg som förtjänar att kommenteras eftersom det innehåller en del felaktigheter. Det finns även skäl att korrigera ett par generaliserande tveksamheter.

Skribenten menar att i det här fallet SJ lämnade sina resenärer vind för våg samt att man inte bryr sig det minsta om sina resenärer. Nu spelar det nog ingen roll vilket företag det rör sig om eftersom de flesta troligen jobbar på samma sätt.

Vid händelser av den typ som inträffade är det vanligaste att man börjar vända tåg mot varandra. Att man alltså kör så långt man kommer och sedan transporterar resenärerna med förbi den avstängda sträckan med buss till nästa station där ett vändande tåg inväntar.

För att detta ska fungera krävs att personalen fortsätter förbi den avstängda sträckan till det nya tåget för att sedan kunna fortsätta följa sitt arbetsschema. Skulle man välja att lämna kvar personalen eller att till och med låta desamma istället vända tillbaka med tåget skulle snabbt dominoeffekter inträffa som snabbt skulle ställa till omfattande bemanningsproblem som i sin tur skulle ställa ett stort antal tåg utan personal.

Det är lång tid sedan det fanns stationär personal på stationerna. Det finns inte heller någon extra personal på tågen att ställa kvar eftersom även då bemanningsproblem snabbt skulle uppträda längre fram.

Vilken information resenärerna fått innan personalen fortsatte vet vi inte. Däremot gissar jag att man innan man lämnade meddelade vilka åtgärder som pågick samt att även ny personal som kom från det tåg som stod på "andra sidan" skulle anlända i sinom tid. Samt ev. att även jakt på bussar pågick. Dessutom finns det alltid telefonnummer till trafikföretagen man kan ringa för en uppdatering om läget.

Vid omfattande störningar eller vid t.ex. planerade omledningar pga av barnarbete finns det i regel alltid tillgång till avdelad stationär personal som kan hantera står till resenärernas tjänst för frågor och att lösa uppkomna problem.

Att praxis skulle vara att genenrellt snabbast möjligt lämna sina resenärer vind för våg stämmer således inte. Oavsett trafikföretag.

Däremot kan det naturligtvis inträffa att saker och ting brister. I de fallen tar man givetvis till sig kritiken för att vid behov se över rutiner som inte är bra.

Vad gäller info gör man så gott man kan. Det är dock en komplex kedja av funktioner inblandad och förutsättningarna kan ändras blixtsnabbt. Detta märks inte minst på de olika sätt man provar att skylta upp prognoser för avgångstider på plattformsskyltarna. Om ett tåg t.ex. går sönder har föraren numera en ganska kort tid på sig för att åtgärda felet.

Vid ett fordonsfel där banan blockeras initieras numera omedelbart snabbt förberedelser för utkallande av röjningslok med mera. Nya ankomsttider för tåg som hakas upp planeras då efter när röjningen beräknas vara genomförd. Om föraren under tiden skulle lyckas åtgärda felet faller alla nya planer och trafiken kan komma igång

Det finns en mängd olika faktorer som påverkar vid en störning. Var och en som kan förändras snabbt. Man gör sitt yttersta för att kunna ge bra info, man tyvärr finns inte den spåkula som alltid skulle kunna ge helt rätt info.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2021-10-25 klockan 19:44:10.
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Sv: Bristande kundvård vid störningar ?

Jag har varit med om att dumpas på en station utan väntsal mitt i vintern med beskedet "buss kommer". Det kom ingen buss... Tåget vände åter och där stod vi. Efter mycket om och men fick jag tag i en taxi. Järnvägsföretagen har alldeles för mycket fokus på att få sin trafik att rulla, kundvården räknas knappt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Jag har varit med om att dumpas på en station utan väntsal mitt i vintern med beskedet "buss kommer". Det kom ingen buss... Tåget vände åter och där stod vi. Efter mycket om och men fick jag tag i en taxi. Järnvägsföretagen har alldeles för mycket fokus på att få sin trafik att rulla, kundvården räknas knappt.
    Det kanske är bättre att få trafiken att rulla annars står man snart med ännu flera resenärer som behöver " kundvård".....Däremot måste det bli slut på alla dessa långa stopp och störningar för minsta lilla. Trafikverket och räddningstjänst verkar numera göra sitt bästa för att dra ut på tiden när det gäller järnväg och man kan överlåta resenärerna till de olika tågoperatörerna.....Vid vägtrafikolyckor däremot jobbar man snabbt och effektivt för att undvika köer och hetsande bilister!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Vad är max övertid som personal får jobba i en problemsituation?
    Förare har väl sina körtidsregler som gör att knappt får köra mer än någon timme över planerat?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Förare har väl sina körtidsregler som gör att knappt får köra mer än någon timme över planerat?
    Vanligt missförstånd. I vägtrafiken kör folk på slavliknande anställningsvillkor, därför finns det lagar som anger stränga kör- och vilotidsregler under straffansvar. I spårtrafiken är det inte så - här finns det knappt någon lagstiftning alls utöver vad som gäller för kontorsfolk. Däremot är kollektivavtalen ganska bra och ser till att folk har en rimlig veckoarbetstid. Men det finns egentligen ingen rättighet alls att tjänstgöra "som planerat". Dock kan ju vissa kollektivavtal ge bättre rättigheter än lagen säger även i störda lägen.

Vad gäller sammanhängande arbete utan paus är gränsen normalt fem timmar enligt svensk lag; en annan gräns kan anges i centralt kollektivavtal men den s k EU-spärren begränsar i normalfallet tiden till sex timmar. (I s k nödfall kan andra regler gälla.)

Senast redigerat av JDS den 2021-10-25 klockan 21:22:15.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

På vägen styr lagen och minsta överdrag av 4,5 timme medför böter eller ännu värre.

Järnvägen styrs som redan nämnts av kollektivavtal där max körtid varierar. Normalt 5-6 timmar. Men det gäller ju planerad tid. Dock finns det ju inte något intresse av att lägga sten på börda vid en störning. Känner man sig fräsch kan man välja att fortsätta ännu en stund. Dock går säkerheten först och om man känner att man behöver en stunds rast för t.ex. lite kaffe är det inga problem. Föraren är skyldig att anmäla om han/hon blir för trött för att köra.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Däremot kan det naturligtvis inträffa att saker och ting brister. I de fallen tar man givetvis till sig kritiken för att vid behov se över rutiner som inte är bra. Vad gäller info gör man så gott man kan.
    Nja... det är sedan länge stora brister i kommunikationen till resenärer vid störningar:

* Ny beräknad tid visar inaktuella uppgifter, i synnerhet efter en gräns mellan två trafikcentraler.
    * Det är stor skillnad på om man har beställt ersättningsbussar eller om de är på väg, men resenären får inte reda på status.
    * Ingen beräknad tid ges för ersättningsbussar.
    * Beräknad tid borde kompletteras med aktuell position, så man kan se om det händer något.
    * Har beredskapsloket skickats ut, var är det, är det på plats, när är det på plats et c?
    * Den information som ändå ges, ges bara på svenska. För oss som har åkt tåg utomlands är det märkligt.

Är resenären på ett tåg så får de den här informationen från personalen tack vare att jag och mina medarbetare har byggt datasystem som gör att personalen får den här informationen. Till viss del har vi ju https://1409.se nu som ger resenärerna en del av den saknade informationen.

Men generellt, som resenär så vet man ingenting när det blir en störning. Kommer det vara stopp en kvart, en timme, tre timmar, hela dagen? Kommer bussarna om fem minuter eller fem timmar, eller kommer de överhuvudtaget? Man har ingen aning. För antingen står det "Invänta tid" och då går det ju inte att veta hur länge man ska vänta - eller så finns det en prognostid - men man får ju inte reda på hur säker prognosen är.

Visst saknar vi spåkulor i branschen men vi har ju i alla fall erfarenhet och vi får kontinuerliga uppdateringar om hur det ligger till med prognosen. Men till resenärerna som står och väntar förmedlas det så dåligt att det blir mer ett lotteri för dem.

Jag skulle gärna driva en trafikledning för resenärer dit alla kan vända sig för att få information om tågtrafiken, i princip sköta det åt tågoperatörerna. I och med att vi kan bygga de datasystemen som behövs och snabbt anpassa dem är jag säker på att vi skulle kunna leverera betydligt bättre kvalitet än det som finns nu. Men jag tror inte det går att driva kommersiellt utan någon skulle ju behöva finansiera det.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    Nja... det är sedan länge stora brister i kommunikationen till resenärer vid störningar:

* Ny beräknad tid visar inaktuella uppgifter, i synnerhet efter en gräns mellan två trafikcentraler.
    * Det är stor skillnad på om man har beställt ersättningsbussar eller om de är på väg, men resenären får inte reda på status.
    * Beräknad tid borde kompletteras med aktuell position, så man kan se om det händer något.
    * Har beredskapsloket skickats ut, var är det, är det på plats, när är det på plats et c?
    * Den information som ändå ges, ges bara på svenska. För oss som har åkt tåg utomlands är det märkligt.

Är resenären på ett tåg så får de den här informationen från personalen tack vare att jag och mina medarbetare har byggt datasystem som gör att personalen får den här informationen. Till viss del har vi ju https://1409.se nu som ger resenärerna en del av den saknade informationen.

Men generellt, som resenär så vet man ingenting när det blir en störning. Kommer det vara stopp en kvart, en timme, tre timmar, hela dagen? Kommer bussarna om fem minuter eller fem timmar, eller kommer de överhuvudtaget? Man har ingen aning. För antingen står det "Invänta tid" och då går det ju inte att veta hur länge man ska vänta - eller så finns det en prognostid - men man får ju inte reda på hur säker prognosen är.

Visst saknar vi spåkulor i branschen men vi har ju i alla fall erfarenhet och vi får kontinuerliga uppdateringar om hur det ligger till med prognosen. Men till resenärerna som står och väntar förmedlas det så dåligt att det blir mer ett lotteri för dem.

Jag skulle gärna driva en trafikledning för resenärer dit alla kan vända sig för att få information om tågtrafiken, i princip sköta det åt tågoperatörerna. I och med att vi kan bygga de datasystemen som behövs och snabbt anpassa dem är jag säker på att vi skulle kunna leverera betydligt bättre kvalitet än det som finns nu. Men jag tror inte det går att driva kommersiellt utan någon skulle ju behöva finansiera det.
    Ja det finns säkert åtskilligt som skulle kunna vara bättre.
    En information jag skulle önska är info om minsta väntetid eller tidigast möjliga avgångstid vid försening.
    Om detta är möjligt så kan jag tillbringa denna väntetid efter eget behag, gå och äta en bit mat värma mig i väntsal eller något.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    En information jag skulle önska är info om minsta väntetid eller tidigast möjliga avgångstid vid försening.
    Om detta är möjligt så kan jag tillbringa denna väntetid efter eget behag, gå och äta en bit mat värma mig i väntsal eller något.
    Vi har GPS-position (som öppen data) på en del tåg (Tåg i Bergslagen, Värmlandstrafik och Norrtåg) som uppdateras varje sekund med position och hastighet, så där skulle ju en sådan funktion gå att bygga med hög kvalitet.

För övriga tåg vet vi ju bara senast passerade driftplats och där kan kvaliteten variera beroende på hur långtifrån varandra driftplatserna är. Och har tåget passerat sista driftplatsen före stationen där du ska kliva på, ja då går det ju inte att säga något alls eftersom nästa uppdatering vi får är när tåget är framme.

Tills fler tåg rapporterar GPS-position tror jag det bästa vi kan göra nu är det vi redan har på 1409, alltså att man ser senast passerade plats med aktuell försening där och när nästa plats borde passeras.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

På vägen styr lagen och minsta överdrag av 4,5 timme medför böter eller ännu värre.
    Funderar på om tid i kö p g a olycka el dyl räknas som körtid. I så fall sätter det förmodligen extra press på att få igång trafiken med alternativet att vägen annars kommer att fortsatt blockeras av yrkeschaufförers fordon som inte får köra vidare.

(järnvägsanknytning: lägre incitament att få järnvägen farbar)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Funderar på om tid i kö p g a olycka el dyl räknas som körtid. I så fall sätter det förmodligen extra press på att få igång trafiken med alternativet att vägen annars kommer att fortsatt blockeras av yrkeschaufförers fordon som inte får köra vidare.

Det anses i alla fall inte vara vilotid.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja, detta är vanliga problem för oss resenärer.

Ytterligare ett är att prognostiderna för när tåget ska gå länge har varit skämt. För några år sedan var det inte ovanligt att förloppet var av typen att kl 12 kom informationen att tåget som skulle avgått 11:30 beräknades avgå kl 11:50. Det kändes inte som en helt relevant information, men likväl ropades den ut två gånger i högtalarna. Och för att inte tala om när den beräknade avgångstiden hela tiden flyttades fram med 5 eller 10 minuter i taget. Efter en timme när avgångstiden hunnit flyttas fram typ 10 gånger så var man förbannad och undrade varför i helv**te man inte bara kunde säga "vi har ingen aning om när tåget kan komma gå".

Och för ett antal år sedan en vinterkväll på Centralen i Stockholm när det var stort kontaktledningsproblem: ville man veta hur läget låg till var det bästa att kolla Aftonbladet i telefonen. Tidningen hade mer och bättre information om läget vad som annonserades i högtalare och skyltar på Centralen. Och vi som rotade runt efter information fick höra hos Arlanda Express att Trafikverket beslutat ställa in trafiken resten av dygnet - 30 minuter innan det annonserades i högtalarna.

Jag tycker dock att det känns som att informationen har förbättrats lite de senaste åren (eller har jag bara haft tur som drabbats av färre stora störningar?), men förbättringspotential finns det definitivt hos såväl järnvägsföretagen som TrV.

Senast redigerat av Kenneth E den 2021-10-26 klockan 08:32:14.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Så länge fordonet i fråga står still tickar ingen körtid men däremot i rörelse gör det. Många korta snuttar av förflyttning kunde med äldre digitala färdskrivare sno oproportionerligt mycket körtid men nyare upplagor är mer rättvisa. Oavsett vad så tickar det arbetstid när man bara står still i köer, rent formellt går det som "Annat arbete"
    Under vissa villkor får chauffören överskrida tillåten körtid (innan föreskriven rast/vila måste tas) men det ska då redovisas med bla orsak och underskrift mm.

/Lokföraren med tidigare drygt 10 år på vägarna som chaffis på buss och lastbil.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg

Ytterligare ett är att prognostiderna för när tåget ska gå länge har varit skämt. För några år sedan var det inte ovanligt att förloppet var av typen att kl 12 kom informationen att tåget som skulle avgått 11:30 beräknades avgå kl 11:50. Det kändes inte som en helt relevant information, men likväl ropades den ut två gånger i högtalarna. Och för att inte tala om när den beräknade avgångstiden hela tiden flyttades fram med 5 eller 10 minuter i taget. Efter en timme när avgångstiden hunnit flyttas fram typ 10 gånger så var man förbannad och undrade varför i helv**te man inte bara kunde säga "vi har ingen aning om när tåget kan komma gå".

Och för ett antal år sedan en vinterkväll på Centralen i Stockholm när det var stort kontaktledningsproblem: ville man veta hur läget låg till var det bästa att kolla Aftonbladet i telefonen. Tidningen hade mer och bättre information om läget vad som annonserades i högtalare och skyltar på Centralen. Och vi som rotade runt efter information fick höra hos Arlanda Express att Trafikverket beslutat ställa in trafiken resten av dygnet - 30 minuter innan det annonserades i högtalarna.

Jag tycker dock att det känns som att informationen har förbättrats lite de senaste åren (eller har jag bara haft tur som drabbats av färre stora störningar?), men förbättringspotential finns det definitivt hos såväl järnvägsföretagen som TrV.
    Än värre är när Järda vid omfattande störningar löper amok. Då berättar hon oupphörligen om tåg vars ordinarie avgång ligger nära i tid, att dessa är försenade. Inget om vilka tåg som närmast väntas.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Vi har GPS-position (som öppen data) på en del tåg (Tåg i Bergslagen, Värmlandstrafik och Norrtåg) som uppdateras varje sekund med position och hastighet, så där skulle ju en sådan funktion gå att bygga med hög kvalitet.

För övriga tåg vet vi ju bara senast passerade driftplats och där kan kvaliteten variera beroende på hur långtifrån varandra driftplatserna är. Och har tåget passerat sista driftplatsen före stationen där du ska kliva på, ja då går det ju inte att säga något alls eftersom nästa uppdatering vi får är när tåget är framme.

Tills fler tåg rapporterar GPS-position tror jag det bästa vi kan göra nu är det vi redan har på 1409, alltså att man ser senast passerade plats med aktuell försening där och när nästa plats borde passeras.
    Detta fungerar säkert bra om man står i Djurås och väntar på tåget från Mora till Borlänge (där tågen inte går så ofta idag).

Samtidigt finns det ju situationer där detta inte räcker (eller kan bli missvisande), t.ex.
    - Ett tåg extraanordnas, dvs om man bryter ett tåg i Gävle-Linköping i Stockholm, och låter ett nytt fordon avgå i rätt tid från Stockholm.
    - Platser med tät trafik, där det viktigaste inte är att tala om när ett visst tågnummer kommer avgå (eller hur sent det är), utan det intressanta är när nästföljande tåg till min önskade destination avgår. Där har det ju redan påpekats att Järda ibland berättar om fel sak, nämligen vad om inte går.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Ett stort problem med att man inte får en korrekt uppfattning om hur lång förseningen är att man inte kan göra något annat under tiden.
    Som ett exempel kan jag ta en försening för många år sedan när SJ envisades med att hela tiden flytta fram avgångstiden på tåget med 30 minuter. Detta trots att tåget som skulle köra oss inte hade passerat Gävle ännu och och vi skulle åka från Sundsvall.
    Om jag inte missminner mig blev den faktiska förseningen runt 4h. Men detta meddelades i 30 min intervaller.
    Hade man direkt fått veta att tåget var iaf två timmar försenat så hade man haft möjlighet att gått och ätit mm. Nu fick man istället inte äta under den kvällen - jättekul.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Intressanta tankar Ohlzzon och Thomas Tydal för fram.

Gång på gång för ansvariga fram att "vi" ska bli bättre på information men jag får känsla av att information bara är en fråga om teknik. Vilka system och tekniska lösningar som ska upphandlas.

Information om trafikstörningar är en färskvara och behovet av information kan inte enbart lösas med nya system (till ingenjörernas förtjusning! ), gärna baserade på AI och olika algoritmer. Det behövs också människor som kan förmedla information, anpassa den efter situationen och behovet. Det gäller också möjligheten att på olika sätt betona vissa punkter i informationen.

Kommunikation i detta sammanhang handlar också om att budskapet ska nå fram i abstrakt mening till mottagarna, att den är relevant och förstås. Och i rätt tid. Idag kan man inte skylla på tekniska svårigheter i form av bristande infrastruktur.

Ta detta med bussersättningar. Någon beställer ersättningsbuss, någon ger instruktioner - var bussen ska hämta, vart den ska köra, vilka som ska åka och med vilken buss om flera är beställda. Bussoperatören har all information, bussförarna har mobiltelefoner alt bussen GPS-sändare. Passagerarna kan nås av SMS om inte tågpersonalen finns kvar. All relevant information finns där men ingen gitter(??) att vidarebefordra den till tågpersonal, resenärer och busschaufförer. Om inte busschaufförerna har fått information beror det på att man har struntat i dem och i förlängningen resenärerna. Inte tagit har ansvar. Alla skyller på alla eller hänvisar till Murphys lag eller något sådant.

När saker och ting inte fungerar är det inte Murphy som är inblandad utan brist på ledarskap och ansvar.

Thomas Tydal, bara att sätta igång!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Järnvägen styrs som redan nämnts av kollektivavtal där max körtid varierar. Normalt 5-6 timmar. Men det gäller ju planerad tid. Dock finns det ju inte något intresse av att lägga sten på börda vid en störning. Känner man sig fräsch kan man välja att fortsätta ännu en stund. Dock går säkerheten först och om man känner att man behöver en stunds rast för t.ex. lite kaffe är det inga problem. Föraren är skyldig att anmäla om han/hon blir för trött för att köra.
    Jag har fått intrycket att det är strikta regler.
    När snabbtåg gick till Arvika så var det nära körtidsgränsen för föraren.
    Om tåget var tillräckligt sent fick föraren inte köra till Arvika utan avslutade i Karlstad, och passagerare skickades med ersättningsbuss.
    Nästa morgon fick de som skulle gå på i Arvika åka ersättningsbuss, men den tog mer tid än tåget och missade tåget, och dessa passagerare blev då flera timmar sena.
    Det har jag läst i Postvagnen och har tolkats som strikta regler.

Bussars och lastbilars stenhårda regler kommer av färdskrivaren som registrerar allt så att polisen kan i efterhand se och bötfälla även små överträdelser
    så att sena bussar riskerar få stanna ett stycke före slutpunkt.
    Ofta löses de med att en annan förare, kanske en chef med busskort möter upp med bil, och så får den förare som inte får köra köra bilen och chefen köra bussen.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag har fått intrycket att det är strikta regler.
    När snabbtåg gick till Arvika så var det nära körtidsgränsen för föraren.
    Om tåget var tillräckligt sent fick föraren inte köra till Arvika utan avslutade i Karlstad, och passagerare skickades med ersättningsbuss.
    Nästa morgon fick de som skulle gå på i Arvika åka ersättningsbuss, men den tog mer tid än tåget och missade tåget, och dessa passagerare blev då flera timmar sena.
    Det har jag läst i Postvagnen och har tolkats som strikta regler.

Bussars och lastbilars stenhårda regler kommer av färdskrivaren som registrerar allt så att polisen kan i efterhand se och bötfälla även små överträdelser
    så att sena bussar riskerar få stanna ett stycke före slutpunkt.
    Ofta löses de med att en annan förare, kanske en chef med busskort möter upp med bil, och så får den förare som inte får köra köra bilen och chefen köra bussen.
    Det finns säkert "stenhårda regler" för yrkesförare men risken är väl minimal för polisingripande. Trafikpolisen har decimerats till nästan ingenting. Läste en intervju med en mångårig trafikpolis som uttryckte stor frustration inte bara över att trafikpolisens verksamhet nedprioriterats utan också att man inte får anordna trafikkontroller spontant utan det krävs planeringsmöte innan man kan sätta upp kontroller. Möte, möte, mycket fika men inte så mycket verkstad.

Det är möjligt att de stora kollektivtrafikbolagen respekterar regelverket, men det finns säkert många aktörer stora som små som inte gör det. Vem skulle kontrollera?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I onsdags drabbades jag av stoppet på BKB, orsakat av ett trasigt tåg. Trafikverket la upp informationen om stoppet klockan 16.30. Jag åkte med tåg 1070. Eftersom jag allt som oftast brukar surfa runt på nätet när jag reser så upptäckte jag detta stopp strax innan vi hade ankommit Hässleholm. Men då visste inte de övriga resenärerna något om stoppet. Först efter Hässleholm blev vi meddelade att tåget skulle få Kristianstad som slutstation pga stoppet och att bussar var beställda men inte bekräftade. De meddelade att de skulle hålla oss fortsatt informerade. Men någon mer information fick vi inte

Klockan strax efter 17.30 ankom vi till Kristianstad och alla begav sig till hållplatsen för ersättningsbussar. Tiden gick men inte en enda buss dök upp. Till slut var det en ledig tågvärd som hjälpte oss att få fram information om att fyra bussar var beställda och dessa skulle vara bekräftade. Strax efter 18.00 så framgick det att tågstoppet hade hävts men likväl inga bussar hade kommit. Klockan 18.20 kom första bussen som skulle till Karlshamn via mellanstationerna. Men eftersom tågstoppet hade hävts var det några som valde att chansa på nästa tåg 18.38, däribland jag själv. Mycket riktigt, när vi kom till Bromölla så ankom bussen samtidigt.

Jag är kritisk till hur informationen gick till eftersom stoppet skedde 16.30. Dock fick vi resenärer först information om stoppet ca 17.15. Vad gjorde man mellan 16.30 och 17.15 egentligen.

Eftersom stoppet hävdes redan 17.56 så kunde man lika gärna avbeställa bussarna och meddela att man hänvisades till nästa avgång men så gjorde man inte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •