Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Bristande kundvård vid störningar ?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Bristande kundvård vid störningar ?

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag har fått intrycket att det är strikta regler.
    När snabbtåg gick till Arvika så var det nära körtidsgränsen för föraren.
    Om tåget var tillräckligt sent fick föraren inte köra till Arvika utan avslutade i Karlstad, och passagerare skickades med ersättningsbuss.
    Nästa morgon fick de som skulle gå på i Arvika åka ersättningsbuss, men den tog mer tid än tåget och missade tåget, och dessa passagerare blev då flera timmar sena.
    Det har jag läst i Postvagnen och har tolkats som strikta regler.
    Jo, fast det är en annan regel att förare skall ha tillräcklig nattvila.

I fallet med Arvika så hade SJ säkert i stället kunnat säga att föraren skulle fortsatt till Arvika på kvällen (även om det då blev längre arbetstid än planerat) men då hade SJ behövt på något sätt skicka upp en annan förare till Arvika för att ta hand om morgonavgången, eller låta morgonavgången avgå med rejäl försening (eller ställa in morgontåget; vilket vore osedvanligt dumt).

Så, en lokförare kan tydligen få fortsätta jobba tills det passar att bli avlöst (eller passet tar slut), men en lokförare kan inte tvingas påbörja sitt arbetspass utan att ha fått möjlighet till tillräcklig sömn.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

I fallet med Arvika så hade SJ säkert i stället kunnat säga att föraren skulle fortsatt till Arvika på kvällen (även om det då blev längre arbetstid än planerat) men då hade SJ behövt på något sätt skicka upp en annan förare till Arvika för att ta hand om morgonavgången, eller låta morgonavgången avgå med rejäl försening (eller ställa in morgontåget; vilket vore osedvanligt dumt).

Så, en lokförare kan tydligen få fortsätta jobba tills det passar att bli avlöst (eller passet tar slut), men en lokförare kan inte tvingas påbörja sitt arbetspass utan att ha fått möjlighet till tillräcklig sömn.
    Gäller inte enbart nattvilan, även annan rast ska uppnå angiven längd innan tjänstgöring återupptas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag har fått intrycket att det är strikta regler.
    När snabbtåg gick till Arvika så var det nära körtidsgränsen för föraren.
    Om tåget var tillräckligt sent fick föraren inte köra till Arvika utan avslutade i Karlstad, och passagerare skickades med ersättningsbuss.
    Nästa morgon fick de som skulle gå på i Arvika åka ersättningsbuss, men den tog mer tid än tåget och missade tåget, och dessa passagerare blev då flera timmar sena.
    Det har jag läst i Postvagnen och har tolkats som strikta regler.

Bussars och lastbilars stenhårda regler kommer av färdskrivaren som registrerar allt så att polisen kan i efterhand se och bötfälla även små överträdelser
    så att sena bussar riskerar få stanna ett stycke före slutpunkt.
    Ofta löses de med att en annan förare, kanske en chef med busskort möter upp med bil, och så får den förare som inte får köra köra bilen och chefen köra bussen.
    När det gäller järnvägen är det ju främst en avtalsfråga, vad säger avtalet och kan man på något sätt påverka det, sedan finns det ju generella lagar som gäller för alla typer av arbetstagare om nattvilor och raster.

När det gäller vägtrafiken däremot så är det lagar som sätter upp gränserna och dem kan man inte påverka genom avtal eller överenskommelser, råkar man ut för en oförutsedd händelse kan man i vissa fall få överskrida någon del av tidsgränserna men då måste man ha rejält på fötterna och inte på något sätt ha kunnat påverka situationen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Det finns säkert "stenhårda regler" för yrkesförare men risken är väl minimal för polisingripande. Trafikpolisen har decimerats till nästan ingenting. Läste en intervju med en mångårig trafikpolis som uttryckte stor frustration inte bara över att trafikpolisens verksamhet nedprioriterats utan också att man inte får anordna trafikkontroller spontant utan det krävs planeringsmöte innan man kan sätta upp kontroller. Möte, möte, mycket fika men inte så mycket verkstad.

Det är möjligt att de stora kollektivtrafikbolagen respekterar regelverket, men det finns säkert många aktörer stora som små som inte gör det. Vem skulle kontrollera?
    Det kollas inte speciellt ofta i trafikkontroller på väg, däremot sker kontrollen via Transportstyrelsens företagskontroll vilket är väldigt mer lättsamt för myndigheterna när allt finns digitalt.

Varje överträdelse liten som stor har ett fastställt pris och pratar vi om att man kört för länge eller haft för kort nattvila blir det snabbt väldigt dyrt + att trafiktillståndet sitter väldigt löst.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Det kollas inte speciellt ofta i trafikkontroller på väg, däremot sker kontrollen via Transportstyrelsens företagskontroll vilket är väldigt mer lättsamt för myndigheterna när allt finns digitalt.

Varje överträdelse liten som stor har ett fastställt pris och pratar vi om att man kört för länge eller haft för kort nattvila blir det snabbt väldigt dyrt + att trafiktillståndet sitter väldigt löst.
    Gäller även utländska åkerier som numera är i majoritet på långdistans?? Distributionslastbilar i lokaltrafik har nog lättare att följa regelverket.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Gäller inte enbart nattvilan, även annan rast ska uppnå angiven längd innan tjänstgöring återupptas.
    Nja, det är allt olika saker!

Dygnsvilan regleras av EU-spärren, men för raster finns ingen i lag angiven längd.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg

Dygnsvilan regleras av EU-spärren, men för raster finns ingen i lag angiven längd.
    Intressant! Då skulle en minuts rast kunna vara tillfyllest?

Sedan är det väl så att även avtal ska hållas.

1. Klass
    Medlem
    jul 2018

Funderar på om tid i kö p g a olycka el dyl räknas som körtid. I så fall sätter det förmodligen extra press på att få igång trafiken med alternativet att vägen annars kommer att fortsatt blockeras av yrkeschaufförers fordon som inte får köra vidare.

(järnvägsanknytning: lägre incitament att få järnvägen farbar)
    Skal registreres som annat arbeide. Kjøretid ksn økes til 5t men da må avviket noteres på utskrift fra färdskriver

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Det finns självklart gränser för hur länge man kör om man överskrider vad som är avtalat. Är man en timme sen och man är pigg finns det inget som hindrar att köra en stund till. Man har dock i teorin alltid rätt att begära rast efter den max kötid som gäller. Men sedan handlar det ju om att vara lite smidig för våra resenärers skull. Oftast försöker man finna en bra lösning mellan trafikledning och förare vid störningar.

Trötthet räknas formellt som Förändrat Hälsotillstånd och är belagt med anmälningskyldighet till arbetsgivaren.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är möjligt att de stora kollektivtrafikbolagen respekterar regelverket, men det finns säkert många aktörer stora som små som inte gör det. Vem skulle kontrollera?
    Kontrollen dyker upp om det händer något (läs "olycka").

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg

Gäller även utländska åkerier som numera är i majoritet på långdistans?? Distributionslastbilar i lokaltrafik har nog lättare att följa regelverket.
    Jag tror inte Transportstyrelsen kan gå till utländska företag och kräva att få ut information och kontrollera saker.
    Det blir en sak för hemlandets myndighet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Intressant! Då skulle en minuts rast kunna vara tillfyllest?

Sedan är det väl så att även avtal ska hållas.
    Nej, en rast ska vara på minst 30min och det är tid som man ska kunna disponera över själv, kortare uppehåll är pauser och de är inte exakt reglerade men kan vara t.ex 5-10-15min och är på betald arbetstid.
    Kan man inte lämna arbetsplatsen (t.ex ett tåg) kan rast bytas mot måltidsuppehåll som är på betald arbetstid.
    Arbetstidslagen är dispositiv och får förhandlas, för vissa saker krävs avtal på nivå fackförbund.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nej, en rast ska vara på minst 30min och det är tid som man ska kunna disponera över själv, kortare uppehåll är pauser och de är inte exakt reglerade men kan vara t.ex 5-10-15min och är på betald arbetstid.
    Kan man inte lämna arbetsplatsen (t.ex ett tåg) kan rast bytas mot måltidsuppehåll som är på betald arbetstid.
    Arbetstidslagen är dispositiv och får förhandlas, för vissa saker krävs avtal på nivå fackförbund.
    Det finns ingen reglering av rasters längd i arbetstidslagen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tack för klarläggandet!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för klarläggandet!
    Men det är fel! Rastlängd är inte reglerat i lag, det är en kollektivavtalsfråga.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Men det är fel! Rastlängd är inte reglerat i lag, det är en kollektivavtalsfråga.
    Därmed kan man i avtal komma överens om rast med en minuts längd?

(tveksamt om facket skulle gå med på det dock)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Därmed kan man i avtal komma överens om rast med en minuts längd?

(tveksamt om facket skulle gå med på det dock)
    Knappast 1 minut, men skulle ett KA säga t ex 25 minuter ser jag inte att det kan förkastas rättsligt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Ett stort problem med att man inte får en korrekt uppfattning om hur lång förseningen är att man inte kan göra något annat under tiden.
    Som ett exempel kan jag ta en försening för många år sedan när SJ envisades med att hela tiden flytta fram avgångstiden på tåget med 30 minuter. Detta trots att tåget som skulle köra oss inte hade passerat Gävle ännu och och vi skulle åka från Sundsvall.
    Om jag inte missminner mig blev den faktiska förseningen runt 4h. Men detta meddelades i 30 min intervaller.
    Hade man direkt fått veta att tåget var iaf två timmar försenat så hade man haft möjlighet att gått och ätit mm. Nu fick man istället inte äta under den kvällen - jättekul.
    Det där beror ju lite på också. Antag att det har uppstått ett okänt fel (tåg eller bana), och någon håller på och felsöker. Kanske hittar felsökaren problemet efter någon minut, och felet är enkelt att fixa, efter ytterligare tio minuter funkar allt som det ska. Eller så tar felsökningen tre timmar, felet visar sig kräva att någon komponent måste fraktas till platsen. Och allt däremellan.
    Men jag skulle gilla att man i ett sådant fall får beskedet "Felsökare är på plats, vi har ännu ingen aning om det går fort eller tar lång tid eftersom vi inte vet vad felet är. Vi återkommer när vi vet mer. Det blir minst xx minuter försening".

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Ett stort problem med att man inte får en korrekt uppfattning om hur lång förseningen är att man inte kan göra något annat under tiden.
    Som ett exempel kan jag ta en försening för många år sedan när SJ envisades med att hela tiden flytta fram avgångstiden på tåget med 30 minuter. Detta trots att tåget som skulle köra oss inte hade passerat Gävle ännu och och vi skulle åka från Sundsvall.
    Om jag inte missminner mig blev den faktiska förseningen runt 4h. Men detta meddelades i 30 min intervaller.
    Hade man direkt fått veta att tåget var iaf två timmar försenat så hade man haft möjlighet att gått och ätit mm. Nu fick man istället inte äta under den kvällen - jättekul.
    Man ska stå för vad man säger. Går det inte att ange en realistisk tid, så ska man inte hitta på någon tid.

"Unbestimmt verspätet" är en formulering jag sett på DB-monitorer. Ett ärligt besked.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Det där beror ju lite på också. Antag att det har uppstått ett okänt fel (tåg eller bana), och någon håller på och felsöker. Kanske hittar felsökaren problemet efter någon minut, och felet är enkelt att fixa, efter ytterligare tio minuter funkar allt som det ska. Eller så tar felsökningen tre timmar, felet visar sig kräva att någon komponent måste fraktas till platsen. Och allt däremellan.
    Men jag skulle gilla att man i ett sådant fall får beskedet "Felsökare är på plats, vi har ännu ingen aning om det går fort eller tar lång tid eftersom vi inte vet vad felet är. Vi återkommer när vi vet mer. Det blir minst xx minuter försening".
    Jo, men beskedet måste ju variera beroende på var resenären befinner sig i förhållande till det trasiga tåget. Om tåget står stilla vid plattform så kan det ju gå fort att lösa det, och man kan inte ange någon minsta försening. Befinner det sig i Hagalund vet man att det tar minst 10 minuter innan det kan avgå från Stockholm C (såvida man inte sätter in ett annat fordon). Men, för resenärer från t.ex. Uppsala med samma tåg så hinner man gå och köpa en hamburgare för det tar minst 40 minuter.
    Och en hake med detta tankesätt är att man kanske väljer att sätta in ett annat fordon, om det drar ut på tiden.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •