Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: En svensk motorvagn i det store Utland

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

En svensk motorvagn i det store Utland

En svensk motorvagn i det store Utland, Dalsland.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En svensk motorvagn i det store Utland

Stilig bild.
    Hur går den här trafiken? Är det någon beläggning på tågen?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Dan P Visa inlägg
    Stilig bild.
    Västtågen Ed-Trollhättan avgång 6:38 och Trollhättan-Ed avgång 17:05, restid 0:55 (88 km) är sannolikt helt tänkt för gymnasieungdomar.
    Det finns inget gymnasium i Ed, utan traditionellt åker de buss till/från Åmål (restid 1:20).
    Det är traditionellt många i Ed som inte går gymnasiet och tåget till Öxnered/Trollhättan ska väl förbättra det.
    Vet inte hur många som åker med tåget, men borde vara en del.
    Med kommunens folkmängd på 4790 borde det vara 150 gymnasieungdomar i en kommun med normalt gymnasiegående,
    varav några 10-tal kanske väljer denna variant.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-10-25 klockan 20:37:17.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Dan P Visa inlägg
    Stilig bild.
    Jeg tror ikke den trafikken er noen gullgruve.
    Har testet tre t/r Thn - Ed og som max hatt selskap med 5 andre. 3 av disse 5 andre hadde besökskort fra Västtrafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Västtågen Ed-Trollhättan avgång 6:38 och Trollhättan-Ed avgång 17:05, restid 0:55 (88 km) är sannolikt helt tänkt för gymnasieungdomar.
    Det finns inget gymnasium i Ed, utan traditionellt åker de buss till/från Åmål (restid 1:20).
    Det är traditionellt många i Ed som inte går gymnasiet och tåget till Öxnered/Trollhättan ska väl förbättra det.
    Vet inte hur många som åker med tåget, men borde vara en del.
    Med kommunens folkmängd på 4790 borde det vara 150 gymnasieungdomar i en kommun med normalt gymnasiegående,
    varav några 10-tal kanske väljer denna variant.
    Det finns ett gymnasium i kommunen men det har mest varit inriktat på turism utbildningar och oftast lockat folk från andra nordiska länder. Nu under pandemin har de dock haft det tufft. Gymnasieungdomar går nog främst i Åmål, Bengersfors eller Uddevalla tror jag. Jag var i Göteborg igår och åkte hem 12.00 med Västrafiks tåg. Bytte i Trollhättan till det tåg som går till Ed men vi var några få som gick av i Ed. Tror säkert det är fler som åker det tidiga tåget på morgonen och sedan hem senare på eftermiddagen dock för mitt på dagen är det nog inte så många till och från Ed en höstdag i oktober även om det passade mig på väg hem från Göteborg. När pandemin börjar åt rätt håll så kanske folk börjar åka lite mer och då kan det nog bli en del folk som åker.

Senast redigerat av Nordanvinden81 den 2021-10-26 klockan 10:18:13.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Fin bild!

Vill minnas att regionen hade planer på stopp i Bäckefors (och kanske Rostock och Brålanda eller Frändefors också...?), hur går det med dem?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg
    Fin bild!

Vill minnas att regionen hade planer på stopp i Bäckefors (och kanske Rostock och Brålanda eller Frändefors också...?), hur går det med dem?
    Det har skrivits en del om det i lokaltidningen här och även på P4 Väst där man säger att det skall finnas 2035 så det är 14 år kvar till dess. Ganska långt tid om du frågar mig och det har även fått kritik från vissa här att det skall ta sådan långt tid att få till fler lokala tågstopp.
    https://sverigesradio.se/artikel/7063621
    I Brålanda är det dock klart att tågen skall stanna senast 2028.
    https://sverigesradio.se/artikel/7625052

Senast redigerat av Nordanvinden81 den 2021-10-27 klockan 10:13:41.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordanvinden81 Visa inlägg
    Det har skrivits en del om det i lokaltidningen här och även på P4 Väst där man säger att det skall finnas 2035 så det är 14 år kvar till dess. Ganska långt tid om du frågar mig och det har även fått kritik från vissa här att det skall ta sådan långt tid att få till fler lokala tågstopp.
    https://sverigesradio.se/artikel/7063621
    I Brålanda är det dock klart att tågen skall stanna senast 2028.
    https://sverigesradio.se/artikel/7625052
    Tack för den uppdateringen. 2035... då har man inte bråttom. Jag kan förstå att det möjligen kan krävas lite insatser för att få till en fungerande lösning i Frändefors och Brålanda, där det ju ändå är ganska intensiv trafik och det kanske behövs förbigångsspår och ändringar i signalsystem innan det är aktuellt att kunna stanna där...? Kanske

Längs med Norgebanan kan det väl däremot inte vara några större kapacitetsproblem med att bara stanna på huvudspåret? I Rostock finns det väl nästan redan en perrong (och ett fantastiskt stationshus!), och det kan väl inte krävas mycket jobb för att få till möjlighet att kliva av och på nånstans på det gamla stationsområdet i Bäckefors?

Skickat från min SM-G715FN via Tapatalk

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg
    Tack för den uppdateringen. 2035... då har man inte bråttom. Jag kan förstå att det möjligen kan krävas lite insatser för att få till en fungerande lösning i Frändefors och Brålanda, där det ju ändå är ganska intensiv trafik och det kanske behövs förbigångsspår och ändringar i signalsystem innan det är aktuellt att kunna stanna där...? Kanske

Längs med Norgebanan kan det väl däremot inte vara några större kapacitetsproblem med att bara stanna på huvudspåret? I Rostock finns det väl nästan redan en perrong (och ett fantastiskt stationshus!), och det kan väl inte krävas mycket jobb för att få till möjlighet att kliva av och på nånstans på det gamla stationsområdet i Bäckefors?

Skickat från min SM-G715FN via Tapatalk
    Om jag minns rätt finns planer på att bygga en omlastningsterminal väg-järnväg för skogsråvara i Bäckefors.
    Jag vet dock inte hur tidsplanen för det projektet ser ut.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Om jag minns rätt finns planer på att bygga en omlastningsterminal väg-järnväg för skogsråvara i Bäckefors.
    Jag vet dock inte hur tidsplanen för det projektet ser ut.
    Det finnes slike planer.
    Hvor langt det er kommet vet jeg ikke.
    Men i nabodalen finnes det en viss frykt for at DVVJs dager da er talte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •