Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 96

Ämne: SJ köper nya regionaltåg

1. Klass
    Medlem
    maj 2019

Sv: SJ köper nya regionaltåg

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Givetvis försvinner 80-talsvagnarna successivt och man börjar med de sämre först. Bland de som man kan anta försvinner tidigt är B10 och äldre B7-vagnar med de ålderdomliga blockbromsarna. BFS9 finns delvis kvar och dessa hade egentligen SJ velat få bort redan. De som troligen kan tillhöra de som får leva kvar längst är A11, B11 och RB11. Dessa vagnar är ombyggda och har högre komfort än de övriga 80-talsvagnarna.
    Men B10 har ju ASEA-boggies med skivbromsar. Hade nog varit rätt trevliga vagnar om de inte var så taskigt ombyggda och sunkiga...

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    Men B10 har ju ASEA-boggies med skivbromsar. Hade nog varit rätt trevliga vagnar om de inte var så taskigt ombyggda och sunkiga...

Jag tror att de gör sig av med dessa trots ASEA-boggierna. Det blir nog den sunkiga inredningen som avgör här. Jag tror nämligen inte att när ersättning väl finns att SJ vill investera i inredningen på dessa vagnar. SJ har nog ett bra tag längtat efter att få bort dessa vagnar.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    4 vagn etter det jeg leser

De nya regionaltågen till SJ blir av samma typ som tågen till Transitio men blir fyravagnarståg med något annorlunda inredning. Största tillåtna hastighet blir 200 km/h.
    Jo, det blir fem vagnar.
    jag har inte hunnit rätta uppgiften på Järnvägar.nu.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Givetvis försvinner 80-talsvagnarna successivt och man börjar med de sämre först. Bland de som man kan anta försvinner tidigt är B10 och äldre B7-vagnar med de ålderdomliga blockbromsarna. BFS9 finns delvis kvar och dessa hade egentligen SJ velat få bort redan. De som troligen kan tillhöra de som får leva kvar längst är A11, B11 och RB11. Dessa vagnar är ombyggda och har högre komfort än de övriga 80-talsvagnarna.
    Tågab har ju tidigare sagt sig vara intresserat av SJ:s 80-talsagnar, åtminstone några av dem.
    Undrar hur stort intresset är nu när Tågab kör väldigt begränsad persontågstrafik.

1. Klass
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Tågab har ju tidigare sagt sig vara intresserat av SJ:s 80-talsagnar, åtminstone några av dem.
    Undrar hur stort intresset är nu när Tågab kör väldigt begränsad persontågstrafik.
    Det är väl främst pga lokbrist? SJ lär väl vilja göra sig av med en del lok också när de inte kör lika många tåg med dem. Där har Tågab en chans att snappa upp ett par stycken.

Medlem
    sep 2017

Om Tågab köper, så tror jag att de väljer ut "russinen ur kakan" dvs de finare vagnarna. Jag har alltså svårt att tro att de skulle köpa in sunkiga B10-vagnar.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Går det några sittvagnar i SJ:s nattåg?

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Finns det idag några tåg från CAF i Sverige, eller är det en ny leverantör för den svenska marknaden?

Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg
    Finns det idag några tåg från CAF i Sverige, eller är det en ny leverantör för den svenska marknaden?
    CAF har levererat spårvagnar till SL och Skånetrafiken, de funkar väl lite sådär... Hoppas SJ slipper problem...

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg

Inte ännu, men det är på gång. De nya Krösatågen kommer levereras från CAF.

Никлас Быгдестам

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Johan Björklund Visa inlägg
    Går det några sittvagnar i SJ:s nattåg?
    Ja.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

BFS9 är ju bland de bättre tack vare a) buss-AC och b) kiosk. Däremot är det så klart väldigt få sittplatser; endast 41. Men bättre än RB7 och RB11 åtminstone.

Förslag på budgetloktåg: En RC6, en A11, fyra B11 och en BFS9.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lejonet Visa inlägg
    Med minst 334 sittplatser per tågset så kan man ju anta att det blir ett tåg som är 5 vagnar och således kring 120 meter långt? Men detaljer kommer väl så småningom.

Antar att man då "aldrig" kan köra dubbelkopplat på KtK med hänsyn till plattformslängderna. Men det finns kanske inget behov av det heller...
    Sträckan Kalmar - Värnamo där nuvarande tåg stannar på sin väg till Göteborg borde ha så pass långa plattformar misstänker jag att man kan köra mult med de nya tågen? Stationerna därefter låter jag vara osagt

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Kanske även de tre manövervagnarna kan vara något för Tågab. Borde förenkla hanteringen kring vändningarna vid Göteborg C.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Sträckan Kalmar - Värnamo där nuvarande tåg stannar på sin väg till Göteborg borde ha så pass långa plattformar misstänker jag att man kan köra mult med de nya tågen? Stationerna därefter låter jag vara osagt
    Bara börja leta!
    https://www.trafikverket.se/contenta...mar_e_am4.xlsx

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Blir skönt att slippa två våningståg med dålig gång och så kan det vara trevligare att få sitta lite luftigt och Corona säkert i luftiga vagnar. Men varför bara topphastigheten på 200 kilometer när det finns några som vill höja hastigheten och motiverar en hastighetshöjning med att det blir fyra spår in till Stockholm och att restiden på 30 minuter borde vara vara lagom fart för nya tåg mellan Västerås och Stockholm?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    BFS9 är ju bland de bättre tack vare a) buss-AC och b) kiosk. Däremot är det så klart väldigt få sittplatser; endast 41. Men bättre än RB7 och RB11 åtminstone.

Förslag på budgetloktåg: En RC6, en A11, fyra B11 och en BFS9.
    BFS9 har inte AC. Att man kallar fläktventilationen för "buss-AC" är falsk marknadsföring eller om man så vill trams.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Blir skönt att slippa två våningståg med dålig gång och så kan det vara trevligare att få sitta lite luftigt och Corona säkert i luftiga vagnar. Men varför bara topphastigheten på 200 kilometer när det finns några som vill höja hastigheten och motiverar en hastighetshöjning med att det blir fyra spår in till Stockholm och att restiden på 30 minuter borde vara vara lagom fart för nya tåg mellan Västerås och Stockholm?
    Ingen av de aktuella banorna kommer att ha mer än 200 km/h - förutom Ostlänken.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Tack för länken, då kan man konstatera att om längden blir ca 120 meter så kan man glömma bort mult mellan Kalmar och Göteborg. Det faller redan i Kalmar. Faktum är att du i aktuellt fall precis får plats med ett enkelt tågsätt då plattformen där är 120 meter

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Tack för länken, då kan man konstatera att om längden blir ca 120 meter så kan man glömma bort mult mellan Kalmar och Göteborg. Det faller redan i Kalmar. Faktum är att du i aktuellt fall precis får plats med ett enkelt tågsätt då plattformen där är 120 meter
    Det behövs inte mult Kalmar-Göteborg. Kapacitetsproblem uppstår bara fredag och söndag em och då få man helt enkelt köra ett tågpar till.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •