Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: SJ Lounge Göteborg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

SJ Lounge Göteborg

Vet inte om det visats några interiörbilder från SJ Lounge i Göteborg, men här kommer ändå några.

Ingången ligger en trappa upp med ingång från spårsidan ungefär vid spår 9.
    Enklast kommer man in genom att scanna QR-koden på pappersbiljett eller QR-koden på biljetten i mobilen.
    I receptionen hälsades jag välkommen av vänlig och tillmötesgående SJ-personal.

Namn:  20211015_094731.jpg
Visningar: 810
Storlek:  189,9 KB

Lite dålig bild på receptionen, jag försökte undvika att få med personalen oombedda på helbilder.

Namn:  20211015_093417.jpg
Visningar: 807
Storlek:  232,4 KB

Utsikten skulle nog gillas av många tågintresserade

Namn:  20211015_094644.jpg
Visningar: 798
Storlek:  253,6 KB

Tilltalande interiör

Namn:  20211015_093425.jpg
Visningar: 818
Storlek:  209,4 KB

Buffén är minimal men fullt tillräcklig för en stressad resenär som jag, på språng till mitt tåg, där den ojämna kampen med den förbeställda maten och de omtalade träbesticken inleddes.

Recension av besticken: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...966#post183966

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ Lounge Göteborg

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Vet inte om det visats några interiörbilder från SJ Lounge i Göteborg, men här kommer ändå några.

Ingången ligger en trappa upp med ingång från spårsidan ungefär vid spår 9.
    Enklast kommer man in genom att scanna QR-koden på pappersbiljett eller QR-koden på biljetten i mobilen.
    I receptionen hälsades jag välkommen av vänlig och tillmötesgående SJ-personal.

Namn:  20211015_094731.jpg
Visningar: 810
Storlek:  189,9 KB

Lite dålig bild på receptionen, jag försökte undvika att få med personalen oombedda på helbilder.

Namn:  20211015_093417.jpg
Visningar: 807
Storlek:  232,4 KB

Namn:  20211015_094644.jpg
Visningar: 798
Storlek:  253,6 KB

Tilltalande interiör

Namn:  20211015_093425.jpg
Visningar: 818
Storlek:  209,4 KB

Buffén är minimal men fullt tillräcklig för en stressad resenär som jag, på språng till mitt tåg, där den ojämna kampen med den förbeställda maten och de omtalade träbesticken inleddes.

Recension av besticken: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...966#post183966
    Ursäkta en detalj, men sist jag hade en SJ-biljett fanns det ingen QR-kod, och det gör det antagligen inte nu heller. Däremot en Aztec-kod, den är mycket lämpligare för sådana applikationer. Aztec föreskrivs tex av IATA, och de flesta järnvägsbolag använder den på biljetter.

Om jag sade Siemens-lok om ett Rc skulle det bli ett ramaskri, att säga QR-kod om en Aztec-kod är precis lika fel. Att sedan folk i allmänhet inte vet skillnaden må vara, men de vet inte skillnaden på loken heller. Om man nu menar en 2D-kod i allmänhet kan man ju skriva just 2D-kod.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det här alla kunde vistas om man hade SJ biljett eller Regionen Runt hos Västtrafik?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Leonarde Visa inlägg
    Är det här alla kunde vistas om man hade SJ biljett eller Regionen Runt hos Västtrafik?
    Nej - det är inte riktigt så. Komplett lista är:
    SJ Årskort
    Svart SJ Prio med SJ-biljett för dagen
    Svart SJ Prio med Movingobiljett för dagen
    Svart SJ Prio med Västtrafik Regionen Runt
    SJ 1 klass-biljett med resa för dagen
    1 klass SJ månadsbiljett
    SJ 90-dagarsbiljett i 1 klass
    1 klass Eurail- och Interrail-kort med giltighetstid för dagen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Ursäkta en detalj, men sist jag hade en SJ-biljett fanns det ingen QR-kod, och det gör det antagligen inte nu heller. Däremot en Aztec-kod, den är mycket lämpligare för sådana applikationer. Aztec föreskrivs tex av IATA, och de flesta järnvägsbolag använder den på biljetter.
    Sorry, fel av mig

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg

Om jag sade Siemens-lok om ett Rc skulle det bli ett ramaskri, att säga QR-kod om en Aztec-kod är precis lika fel. Att sedan folk i allmänhet inte vet skillnaden må vara, men de vet inte skillnaden på loken heller. Om man nu menar en 2D-kod i allmänhet kan man ju skriva just 2D-kod.
    ABC1234D är väl också en 2D-kod?

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    ABC1234D är väl också en 2D-kod?
    Möjligt, men jag tror Jan syftade på 2D-barcode.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Möjligt, men jag tror Jan syftade på 2D-barcode.
    Förmodligen, men det är alltid lika intressant när det kommer "rättelser" som även de är ofullkomliga.

Sedan är det väl så att streck-koder är 1D, alla andra koder som kan återges på papper är 2D. Huruvida det finns 3D-koder som kan återges på papper vet jag inte. Jag kan dock tycka att det vore praktiskt om det funnes ett svenskt ord som innefattar Aztec, Qr och liknande datorläsbara kod, men inte koder som baseras på siffror och bokstäver.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Förmodligen, men det är alltid lika intressant när det kommer "rättelser" som även de är ofullkomliga.

Sedan är det väl så att streck-koder är 1D, alla andra koder som kan återges på papper är 2D. Huruvida det finns 3D-koder som kan återges på papper vet jag inte. Jag kan dock tycka att det vore praktiskt om det funnes ett svenskt ord som innefattar Aztec, Qr och liknande datorläsbara kod, men inte koder som baseras på siffror och bokstäver.
    Rutkod
    https://it-ord.idg.se/ord/rutkod/
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Rutkod

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tack!

Streckkod = 1D

Rutkod = 2D

Kubkod = 3D?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ska man skriva något fullkomligt så blir det långt.

Sedan är det väl så att streck-koder är 1D, alla andra koder som kan återges på papper är 2D.
    Det finns streckkoder med flera rader, jag vet inte riktigt vad då dom platsar som?

Huruvida det finns 3D-koder som kan återges på papper vet jag inte. Jag kan dock tycka att det vore praktiskt om det funnes ett svenskt ord som innefattar Aztec, Qr och liknande datorläsbara kod, men inte koder som baseras på siffror och bokstäver.
    Svenska datatermgruppen föreslår rutkod för de tvådimensionella, och det används på WikiPedia. Jag har inte sett begreppet någon annanstans (vilket kanske inte betyder något). Men jag tvivlar på att många förstår det begreppet. Så ja, ett bättre begrepp vore önskvärt, jag tror att 2D-kod förstås av fler. Men eftersom "alla" som sysslar med sådant använder engelska så är det nog som det är. Likaså är det sällan man ser begreppet oktett användas.

Men nu blir detta ett språkforum, så nu drar jag ett streck här.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sorry, fel av mig
    Du behöver inte be om ursäkt Jag tror nog de flesta använder begreppen fel.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack!

Streckkod = 1D

Rutkod = 2D

Kubkod = 3D?
    Det finns 2D streckkoder, PDF417, så det är inte så enkelt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

......

...
    Det nya läget är verkligen mycket bättre (så länge man inte har något problem med att det är en våning upp).
    I början kunde det ta längre tid innan man blev insläppt men nu sedan man själv kan läsa av biljetten har det problemet försvunnit.

Förplägnaden är helt tillräcklig för min del, jag besöker inte loungen för att äta mig mätt. Men jag tycker att det är trist att det numera bara bjuds på vatten med citronsmak i drickaväg - saknar lingondrickan och apelsinjuicen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •