Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Vilken stad i Sverige har mest tågtrafik förutom dom tre storstäderna?

Sv: Vilken stad i Sverige har mest tågtrafik förutom dom tre storstäderna?

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    Nu har jag tagit fram lite statistik från en typisk dag i oktober. Det blev tre olika tabeller som jag hoppas ska tillfredsställa alla definitioner.

Och slutligen antalet avgångar med resandetåg, per station:
    https://fråga.tågexperterna.nu/vilke...lest-avgangar/
    Intressant.
    Men hur kan inte Helsingborg vara med när Ramlösa är med och har 219 avgångar?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Intressant.

Och att Kävlinge hamnar så högt måste bero på att datat kommer från den här perioden då det är banarbete och dels översundståget ssmt matartåget Kävlinge-Maria stannar i Kävlinge.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Nu har jag tagit fram lite statistik från en typisk dag i oktober. Det blev tre olika tabeller som jag hoppas ska tillfredsställa alla definitioner.

Först har vi det totala antalet tåg, fördelat på resandetåg, godståg och tjänstetåg, per tätort:
    https://fråga.tågexperterna.nu/vilke...est-tagtrafik/

Sen har vi antalet avgångar med resandetåg, per tätort:
    https://fråga.tågexperterna.nu/vilke...t-tagavgangar/

Vilka tåg har avgång från t.ex. Häggvik utan att ha det från Solna? (När Solna dessutom har avgångar för MTRX)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Intressant.
    Helsingborg har 130 avgångar.

Har inte kollat, men jag tror inte Helsingborg har några tåg norrut som inte stannar i Ramlösa också. Och jag tror heller inte Helsingborg har några tåg söderut som inte stannar i Ramlösa. Dvs, alla Helsingborgs avgångar stannar i Ramlösa också. Därtill har Ramlösa en massa avgångar som har slutstation Helsingborg, som alltså inte är avgångar från Helsingsborg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eftersom du inte krävt att det ska handla om persontåg med uppehåll för resandeutbyte och eftersom du inte definierat att det är de ursprungliga stadsgränserna som avses så ligger exempelvis Växjö ganska väl till genom att trafiken på SSB passerar genom kommunen, plus då KTK.

Örebro kanske har mer i och för sig.
    Örebro blir ju en definitionsfråga. Kilsmo samhälle ligger i Örebro kommun och vid Västra Stambanan, dock finns inget resandeutbyte hos några tåg. Hallberg är en egen kommun.

Om man räknar bort storstadsområdena som i rubriken, hade jag tänkt mig Linköping givet Östgötapendeln och snabbtåg och Mälartåg, men det verkar som om Uppsala och Helsingborg har fler tåg.

Sedan antar jag man räknar antal tågfärder, så att en avgång från ändstation är en tågfärd, liksom en ankomst till ändstation, liksom en ankomst plus en avgång längs banan.
    Om bara avgångar räknas får Linköping en fördel över Uppsala.
    Uppsala har många tågfärder som bara har ankomst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Vilka tåg har avgång från t.ex. Häggvik utan att ha det från Solna? (När Solna dessutom har avgångar för MTRX)
    Exempelvis:
    https://1409.se/position?tagNr=56690...-10-14&lang=sv

Medlem
    mar 2018

Men det där måste väl bero på ett tillfälligt banarbete?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har inte kollat, men jag tror inte Helsingborg har några tåg norrut som inte stannar i Ramlösa också. Och jag tror heller inte Helsingborg har några tåg söderut som inte stannar i Ramlösa. Dvs, alla Helsingborgs avgångar stannar i Ramlösa också. Därtill har Ramlösa en massa avgångar som har slutstation Helsingborg, som alltså inte är avgångar från Helsingsborg.
    I vanliga fall finns inga tåg norrut från Helsingborg som stannar i Ramlösa. Dessutom stannar ej SJ, och Ö-tåg (utom enstaka insats) i Ramlösa. Just nu stämmer inte den vanliga verkligheten då Öresundstågen och SJ snabbtåg går via Åstorp och inte stannar i Helsingborg på grund av banarbete mellan Maria och Ängelholm.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det låga antalet avgångar i Helsingborg beror på det barnarbetet som gör att sträckan Ängelholm - Maria är stängd. Trafiken går därför med en specialtidtabell. De genomgående tågen som inte stannar i Ramlösa (Öresundståg och snabbtåg Göteborg - Malmö) går över Åstorp. De Pågatåg som normalt vänder norr ifrån i Helsingborg (Halmstad/Förslöv - Helsingborg) är ersatta med buss Ängelholm - Helsingborg. Den valda tidsperioden blev därför inte helt representativ för Helsingborg, men det är förstås svårt att hitta en tidsperiod som är helt representativ över allt.

Det var ett kul initiativ att ta fram sammaställingen.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    I vanliga fall finns inga tåg norrut från Helsingborg som stannar i Ramlösa. Dessutom stannar ej SJ, och Ö-tåg (utom enstaka insats) i Ramlösa. Just nu stämmer inte den vanliga verkligheten då Öresundstågen och SJ snabbtåg går via Åstorp och inte stannar i Helsingborg på grund av banarbete mellan Maria och Ängelholm.
    Får väl skylla på att jag inte kört Pågatågen sen 2002 och då vände man i Ängelholm. Vilka tider pågår banarbetet?

Söker jag i maj så blir det 172 avgångar från Ramlösa och 130 från Helsingborg. Februari ger 182 från Ramlösa och 160 från Helsingborg.

Medlem
    mar 2018

Aktuell natt gick ett antal tåg via Stockholm C, p.gr. av banarbete och missade därför Årstaberg, Stockholm S och City, samt sedan Solna, Ulriksdal och Helenelund. Så är det inte i normalfallet, ju.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Får väl skylla på att jag inte kört Pågatågen sen 2002 och då vände man i Ängelholm. Vilka tider pågår banarbetet?
    Söker jag i maj så blir det 172 avgångar från Ramlösa och 130 från Helsingborg. Februari ger 182 från Ramlösa och 160 från Helsingborg.
    Aktuell byggperiod just nu 6 september-14 november 2021 (avstängt Ängelholm-Kattarp-Ödåkra-Maria-Helsingborg) .

https://www.trafikverket.se/nara-dig...-under-bygget/

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Skevheten beror troligtvis på att antalet avgångar räknas och att ett flertal tåg vänder i Helsingborg C jämfört med Ramlösa som har enbart genomgående tåg. Under en normaltimme går totalt 2.5 norrgående och 6.5 södergående tåg från Helsingborg C vilket ger totalt 9 tåg per timme. I Ramlösa går totalt 5 norrgående Pågatåg per timme till Helsingborg C och 5 södergående Pågatåg per normaltimme varav 2/5 mot Åstorp, 1/5 mot Eslöv och 2/5 mot Landskrona vilket ger totalt 10 tåg per timme (1 tåg/h mer än Helsingborg C). Min gissning är att denna skevhet hur trafiken är organiserad är den huvudsakliga orsaken till att Ramlösa har fler avgångar än Helsingborg C.

För min del skulle de vara intressant att se ett viktat mot där tåg som har resandeutbyte för på och avstigning ger dubbelt så många poäng som tåg som enbart stannar för antingen på eller avstigning. Utöver detta skulle de även vara intressant att se hur siffrorna fördelas på veckobasis till huvudsak på grund av att trafiken brukar variera mellan de olika veckordagarna.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Aktuell natt gick ett antal tåg via Stockholm C, p.gr. av banarbete och missade därför Årstaberg, Stockholm S och City, samt sedan Solna, Ulriksdal och Helenelund. Så är det inte i normalfallet, ju.
    Nej, i normalfallet blir 6 tåg akut inställda. Men visst kan man titta på hur det borde blivit i teorin, när man planerade ett år i förväg, jag bara råkar inte de ha siffrorna lika lätt tillgängliga som det faktiska utfallet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jätteintressant! Jag kollar förstås Värmland i första hand. Fullt naturligt att Kil kommer med på listan men inte Karlstad. Kil har betydligt fler godståg i olika relationer runt Kil och idag är det så att alla ordinarie godståg som berör Karlstad också passerar Kil.

Antalet persontåg i Kil var 64 denna dag. Ordinarie tåg en torsdag är nu 2x8 = 16 mot Göteborg, 2x14 = 28 mot Arvika/Charlottenberg och 2x9 = 18 mot Sunne/Torsby = 62. Något mer persontåg alltså, kanske något Tågab gick? Denna vecka körde man 'kompetenståg' mot Norge också, men de bestod nog bara av ensamt lok och räknades rimligen in bland tjänstetågen. 8 tjänstetåg är egentligen ganska mycket men varierar från dag till dag med ensamma lok, transport av fordon mot Norge och div banarbetsfordon, så det det är fullt rimligt.

Vad som är lite underligt är att Karlstad då inte kommer med på listan över resandetåg. Samtliga 64 av tågen i Kil, eller åtminstone de ordinarie 62, berör ju Karlstad också. Man kan ju gissa att Karlstad hamnade just utanför listan med 72 tåg då 73 är lägsta talet nu. Karlstad borde ändå ha 10 tåg mer än Kil då dessutom 2x4 = 8 tåg brukar gå mot Stockholm och 1x2 = 2 regionaltåg mot Kristinehamn. Nu har det ju varierat lite med Stockholmstrafiken så kanske det bara gick 3x2 tåg denna dag och i så fall inget Tågabtåg heller.

Denna vecka var det väl inga banarbetsinskränkningar heller som ju påverkar väldigt mycket, eller kanske var det så ändå att linjen Karlstad - Kristinehamn var stängd några timmar mitt på dagen och då blev det något tågpar resandetåg mindre och man kommer inte över 72 tåg!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Antalet persontåg i Kil var 64 denna dag. Ordinarie tåg en torsdag är nu 2x8 = 16 mot Göteborg, 2x14 = 28 mot Arvika/Charlottenberg och 2x9 = 18 mot Sunne/Torsby = 62. Något mer persontåg alltså, kanske något Tågab gick?
    Inget Tågab. Det var 2x8=16 mot Göteborg, 14 mot Arvika/Charlottenberg men 12 tillbaka (26 totalt). 2x11=22 mot Sunne/Torsby.

Vad som är lite underligt är att Karlstad då inte kommer med på listan över resandetåg. Samtliga 64 av tågen i Kil, eller åtminstone de ordinarie 62, berör ju Karlstad också. Man kan ju gissa att Karlstad hamnade just utanför listan med 72 tåg då 73 är lägsta talet nu.
    Stämmer, det var 72 resandetåg i Karlstad.

Karlstad borde ändå ha 10 tåg mer än Kil då dessutom 2x4 = 8 tåg brukar gå mot Stockholm och 1x2 = 2 regionaltåg mot Kristinehamn. Nu har det ju varierat lite med Stockholmstrafiken så kanske det bara gick 3x2 tåg denna dag och i så fall inget Tågabtåg heller.
    2x3 mot Stockholm, 1 Tågab (7054) och 1 regionaltåg från Kristinehamn. Totalt 8 tåg som var skillnaden (64 i Kil, 72 i Karlstad).

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Först har vi det totala antalet tåg, fördelat på resandetåg, godståg och tjänstetåg, per tätort:
    https://fråga.tågexperterna.nu/vilke...est-tagtrafik/

Sen har vi antalet avgångar med resandetåg, per tätort:
    https://fråga.tågexperterna.nu/vilke...t-tagavgangar/

Mycket intressant, som vanligt Thomas T! Men hur är det med RB och SB, de ingår väl inte ingår i siffrorna? I så fall blir det väl runt 250 tåg till för Stockholm (runt 200 för RB och runt 50 för SB).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Inget Tågab. Det var 2x8=16 mot Göteborg, 14 mot Arvika/Charlottenberg men 12 tillbaka (26 totalt). 2x11=22 mot Sunne/Torsby.

.
    Tack för svaret!
    Ah, jag lyckades läsa sommartidtabellen mot Sunne/Torsby upptäckte jag nu. Det är ju 2x12 = 24 tåg på Fryksdalsbanan om alla ordinarietåg går. Då var det ett tågpar mindre där och så då lite märkligt 2 tåg som saknades från Arvikahållet den dagen, men inte till!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •