Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78

Ämne: Provade Flixtrain idag

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Provade Flixtrain idag

Jag hade ett ärende i Stockholm idag. Behövde vara där runt elva. Eftersom jag brukar resa med MTRX kollade jag deras avgångar och pris. För skoj skull gick jag även in på Flixtrains sida och noterade att deras avgång passade lite bättre än MTRX idag. Att priset var ca 200 kronor lägre gjorde ju inte saken sämre, så det blev Flixtrain. Jag kom till Göteborg C nästan 20 minuter innan avgång och noterade att tågets dörrar var öppna så det gick redan att gå ombord, det blev således inte någon rusning ombord som det kan bli när man öppnar dörrarna betydligt senare. Efter att ha köpt en macka på stationen klev jag ombord. Att ta sig in i de nyrenoverade vagnarna är som det var på de gamla 60-talsvagnarnas tid, men trappan var om möjligt ännu brantare, eftersom jag på grund av sviter av en hjärtinfarkt har lite problem med balansen var det en lite svajig upplevelse att ta sig ombord. Vagnen var som sagt nyrenoverad och var fin Jag köpte en plats som kallades "komfort" för 60 kronor extra. Utrymmet var helt ok komforten i sätet var helt ok. Resan gick bra med ett undantag, avgång i tid och ankomst några minuter före tidtabellen. Problemet var att värmen inte fungerade i vagnen och att ventilationen blåste kalluft. Tågvärden försökte lösa detta men hon lyckades inte, hennes goda humör och positiva attityd lättade dock upp stämningen. Det var kyligt, men inte så obehagligt att jag tyckte det var värt att byta vagn. Dessutom saknade vagnen gardiner så solen lyste rakt in och bländade mig så jag inte såg bildskärmen ibland. Vagnen var ungefär halvfull. Det kändes lite obehagligt att klättra ner för den branta trappan när jag skulle gå av men det gick bra till slut. Tyvärr har Flixtrain ingen servering ombord, men man är tydliga med det och det är den produkten man levererar så gillar man inte det så finns det ju två operatörer till mellan Göteborg och Stockholm.

Mitt helhetsintryck av Flixtrain är positivt. MTRX är dock mitt förstaval för resor till Stockholm även framöver, men om de är 200 kronor dyrare kan jag nog stå ut med att ha med mig mackor och Loka och åka Flixtrain.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Provade Flixtrain idag

Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Jag hade ett ärende i Stockholm idag. Behövde vara där runt elva. Eftersom jag brukar resa med MTRX kollade jag deras avgångar och pris. För skoj skull gick jag även in på Flixtrains sida och noterade att deras avgång passade lite bättre än MTRX idag. Att priset var ca 200 kronor lägre gjorde ju inte saken sämre, så det blev Flixtrain. Jag kom till Göteborg C nästan 20 minuter innan avgång och noterade att tågets dörrar var öppna så det gick redan att gå ombord, det blev således inte någon rusning ombord som det kan bli när man öppnar dörrarna betydligt senare. Efter att ha köpt en macka på stationen klev jag ombord. Att ta sig in i de nyrenoverade vagnarna är som det var på de gamla 60-talsvagnarnas tid, men trappan var om möjligt ännu brantare, eftersom jag på grund av sviter av en hjärtinfarkt har lite problem med balansen var det en lite svajig upplevelse att ta sig ombord. Vagnen var som sagt nyrenoverad och var fin Jag köpte en plats som kallades "komfort" för 60 kronor extra. Utrymmet var helt ok komforten i sätet var helt ok. Resan gick bra med ett undantag, avgång i tid och ankomst några minuter före tidtabellen. Problemet var att värmen inte fungerade i vagnen och att ventilationen blåste kalluft. Tågvärden försökte lösa detta men hon lyckades inte, hennes goda humör och positiva attityd lättade dock upp stämningen. Det var kyligt, men inte så obehagligt att jag tyckte det var värt att byta vagn. Dessutom saknade vagnen gardiner så solen lyste rakt in och bländade mig så jag inte såg bildskärmen ibland. Vagnen var ungefär halvfull. Det kändes lite obehagligt att klättra ner för den branta trappan när jag skulle gå av men det gick bra till slut. Tyvärr har Flixtrain ingen servering ombord, men man är tydliga med det och det är den produkten man levererar så gillar man inte det så finns det ju två operatörer till mellan Göteborg och Stockholm.

Mitt helhetsintryck av Flixtrain är positivt. MTRX är dock mitt förstaval för resor till Stockholm även framöver, men om de är 200 kronor dyrare kan jag nog stå ut med att ha med mig mackor och Loka och åka Flixtrain.
    Tack för en trevlig och noggrann redogörelse! Just det där som du skriver att vissa operatörer framför allt SJ.....ska låta folk stå utanför och frysa och trängas till 5 minuter före avgång trots att tåget är framkört och städning avslutad är mycket enerverande. Det är ju inte direkt att ge resenärerna den bästa servicen!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tack för en trevlig och noggrann redogörelse! Just det där som du skriver att vissa operatörer framför allt SJ.....ska låta folk stå utanför och frysa och trängas till 5 minuter före avgång trots att tåget är framkört och städning avslutad är mycket enerverande. Det är ju inte direkt att ge resenärerna den bästa servicen!
    Ja det är väl några gånger man stått där och väntat, tåget är städat och städpersonalen har gått av med sina sopsäckar, ändå måste dom hålla exakt på sina minuter i stället för att släppa ombord.
    Just detta att tåget är framkört i god tid och man bekvämt kan sätta sig på plats värderar i vart fall jag högt.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja det är väl några gånger man stått där och väntat, tåget är städat och städpersonalen har gått av med sina sopsäckar, ändå måste dom hålla exakt på sina minuter i stället för att släppa ombord.
    Just detta att tåget är framkört i god tid och man bekvämt kan sätta sig på plats värderar i vart fall jag högt.
    Just detta att öppna 10 minuter före avgång, har ju att göra med när personalens arbetstid börjar och de uppgifter man har att göra från denna tidpunkt.
    Arbetet börjar i företagets lokaler och där ska man ta del av en del uppgifter mm, sen gå ut till tåget, vilket ta et antal minuter i allmänhet. Sen på plats, ska en del kontroller göras innan dörrarna öppnas. Man kan ju knappast begära att personalen ska börja sitt arbete före den tid som är satt och inte heller fuska med kontroller mm som ska göras.
    Sen förekommer det ju att en del personal ändå går ut tidigare och även öppnar tidigare, men sånt går ju inte att kräva.
    Som i fallet med Flixtrain i Göteborg, så gissar ju jag att det är samma personal som backar ner tåget till plattform, så de är redan i tjänst och har väl antagligen gjort nödvändiga kontroller redan innan nedväxling.
    SJAB har i Göteborg och Malmö särskild växlingspersonal som växlar fram tågsätten, i Stockholm görs motsvarande av tågpersonalen, eller annan tågpersonal som gör kontrollerna vid Norrabantorget.

Alltså åter igen ingen tanke på att det är människor som arbetet på tågen och som har arbetstider att hålla sig till.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Just detta att öppna 10 minuter före avgång, har ju att göra med när personalens arbetstid börjar och de uppgifter man har att göra från denna tidpunkt.
    Arbetet börjar i företagets lokaler och där ska man ta del av en del uppgifter mm, sen gå ut till tåget, vilket ta et antal minuter i allmänhet. Sen på plats, ska en del kontroller göras innan dörrarna öppnas. Man kan ju knappast begära att personalen ska börja sitt arbete före den tid som är satt och inte heller fuska med kontroller mm som ska göras.
    Sen förekommer det ju att en del personal ändå går ut tidigare och även öppnar tidigare, men sånt går ju inte att kräva.
    Som i fallet med Flixtrain i Göteborg, så gissar ju jag att det är samma personal som backar ner tåget till plattform, så de är redan i tjänst och har väl antagligen gjort nödvändiga kontroller redan innan nedväxling.
    SJAB har i Göteborg och Malmö särskild växlingspersonal som växlar fram tågsätten, i Stockholm görs motsvarande av tågpersonalen, eller annan tågpersonal som gör kontrollerna vid Norrabantorget.

Alltså åter igen ingen tanke på att det är människor som arbetet på tågen och som har arbetstider att hålla sig till.
    Så är det. Men likväl, att vänta på att öppna dörrarna tills arbetstiden börjar är onödigt formellt, lite som statliga verk inte längre är.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg

Nu begär jag faktiskt inte att någon ska börja sitt arbete tidigare än vad schemat anger. Men om tågpersonalen är ombord så är dom väl i tjänst, och står dom då i bistron och tittar ut över den frysande skaran så kan man ju undra.. rimligtvis kan man ju tycka att det borde vara enkelt att öppna.
    Men det är ju ett företag bakom också, är arbetschemats tider ett hinder så kan man försöka ändra detta så gott det går..
    Sen är väl tågen främst till för resenärerna , inte för den anställda personalen.
    Och faktiskt ställer jag inga krav utan uttrycker bara på ett modest vis hur jag ÖNSKAR att det vore.
    Sen får vi se hur de operatörer som agerar på marknaden väljer...hoppas att jag har tillåtelse att själv välja.
    Flix är väl inte direkt aktuellt för mig men flera reportage pekar på att deras personal verkar ha god anda och företagsamhet.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Tänk om FlixTrain hade köpt SJ:s gamla 80-talsvagnar och uppdaterat bromssystemet (bl.a. blockbromsar mot skivbromsar) och fått vagnarna godkänt för 180 km/h... Då hade de passat mycket bättre för den svenska järnvägen än de tyska, smala vagnarna. Avståndet mellan vagn och plattform på dessa är som att be om olyckor... Transportstyrelsen borde ha krävt nya fotsteg som passar den svenska lastprofilen innan man godkände dessa vagnar.

När det gäller 80-talsvagnarna känns det som att de har mycket tid kvar. Stark och stabil konstruktion som också ser mycket bra ut inuti, även om AC och nytt bromssystem skulle göra dem betydligt attraktivare för andrahandsmarknaden. Här borde regeringen se till att SJ:s gamla vagnar kommer ut på den svenska andrahandsmarknaden. Såväl Snälltåget, som Tågab och Flixtrain torde ha bra användning för dem, åtminstone om de byggs om till 180 km/h (Skillnaden mellan 180 och 200 är däremot betydelselös).

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Så är det. Men likväl, att vänta på att öppna dörrarna tills arbetstiden börjar är onödigt formellt, lite som statliga verk inte längre är.
    Precis. Man undrar ju varför det fungerar utmärkt hos statliga operatörer i andra länder. Mycket sällsynt att vara tvungen att stå och vänta utanför ett tåg som ändå är på plats här i alperna. Och tågen brukar vara på plats i god tid.

(Eller snarare: Man undrar varför det är krångligt i Sverige.)

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Precis. Man undrar ju varför det fungerar utmärkt hos statliga operatörer i andra länder. Mycket sällsynt att vara tvungen att stå och vänta utanför ett tåg som ändå är på plats här i alperna. Och tågen brukar vara på plats i god tid.

(Eller snarare: Man undrar varför det är krångligt i Sverige.)
    SJ kanske tröttnade på att deras tåg var publika värmestugor och toaletter för missbrukare. Ett något jag upplevde var relativt vanligt när tågen ”alltid stod öppna”.

Flixtrain har inte kört så länge, ingen vet hur de gör om ett år.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej på er!
    Bara en liten input från en f.d. SJ-anställd ; redan innan jag slutade lanserade SJ konceptet rast på fordon, såklart inte som en "grundregel", men ibland vid både planerade och oplanerade händelser. För att få facken att godkänna upplägget var det villkorat att fordonet inte skulle vara upplåtet för resenärer, så att man kunde tillgodogöra sig rasten.
    Så i alla fall man ser personal på ett tåg måste inte dessa vara i tjänst...
    Personligen tycker jag det är synd att personal ofta verkar upplevas som att ha fel fokus, vara ohjälpsamma osv...
    Min erfarenhet är att vi som kollektiv oftare vill måna om våra resenärer än "ställa till det" för dom.
    Jag gillade grundrecensionen av Flixtrain här, kul med fler operatörer på våra spår, ger också större valfrihet för mig att välja var jag vill jobba.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    SJ kanske tröttnade på att deras tåg var publika värmestugor och toaletter för missbrukare. Ett något jag upplevde var relativt vanligt när tågen ”alltid stod öppna”.

Flixtrain har inte kört så länge, ingen vet hur de gör om ett år.
    Nu är det dock viss skillnad mellan "alltid öppna" och beteendet som beklagas i denna tråd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Christer Jakobsson Visa inlägg
    Personligen tycker jag det är synd att personal ofta verkar upplevas som att ha fel fokus, vara ohjälpsamma osv...
    Min erfarenhet är att vi som kollektiv oftare vill måna om våra resenärer än "ställa till det" för dom.
    Så är det säkert oftast, men de som har direkt kontakt med kunder blir alltit "ansiktet" för företaget, och det är omöjligt för resenärer att förstå var ligger bakom detta de ser och erfar.

Själv har jag upplevt detta i Köpenhamn, slutet på höstlovet, blåst och regn, överfulla väntkurar vid spår 26 och gott om personal ombord på X2000. Säkert fanns där anledning till detta, men ur resenärens perspektiv hade jag önskat mig annat upplägg, särskilt när man kör från ett så avlägset spår.

Så ingen kritik mot personalen, snarare företaget.

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har också rest från spår 26 i Köpenhamn, höll nästan på att missa tåget då jag missbedömt tiden det tog att vandra dit...
    Mitt syfte var enbart att belysa att även om personalen syns ombord behöver det inte vara synonomt med arbetstid som tickar på, så att säga...
    Ur resenärsperspektiv är vi eniga.
    Mina rapporter/synpunkter till arbetsledning inom SJ värderades inte... Kanske att SJ lyssnar mer på sina kunder - men nu är jag spekulativ...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Så där är det ju överallt, när jag jobbade på callcenter för sådär 15år sedan så hade man kanske kvällspaset, 13-22 och kom in kanske tio i och loggade in i datorm och hämtade rn kopp kaffe. Man kunde se på någon kollegas skärm om det var högt tryck på linjerna men man drack sitt kaffe och prick när arbetstiden började loggade man in på sin telefon och började besvara samtal.

Skillnaden är ju att i en telefonkö syns det ju inte om agrnter står med en kopp kaffe och pratar med en kollega istäölet för att ta samtal.

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Åker idag med Flixtrain för femte gången idag, idag var den mer fullare än gånger jag åkt tidigare, runt 80% sittplatser upptagna. Det är billiga tåg men långt ifrån kvaliten som X2000 och även MTRX är mycket skönare åka med. Ganska varmt i tåget trots kyla utomhus. Kunde kliva på i Göteborg idag runt 20 minuter före avgång och samma igår i Stockholm då runt 40% fullt var tåget.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Har för mig att detta med sen ombordstigning infördes när X2000 var ganska nytt. Om minnet inte sviker så kom tågen in till plattform betydligt tidigare innan och du kunde gå ombord. Det är nog för sent att forska i hur personalens scheman såg ut på den tiden. Kanske någon som jobbade ombord kommer ihåg.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2021-10-25 klockan 01:28:06.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Äh.. stanna kvar i den sköna Loungen eller väntsalen tills det är 10 minuter kvar innan avgång.
    Sedan är det väl sällan personalen sitter och gör ingenting, det kollas med det ena och det andra, fixas i kök och kaffehörnor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Har för mig att detta med sen ombordstigning infördes när X2000 var ganska nytt. Om minnet inte sviker så kom tågen in till plattform betydligt tidigare innan och du kunde gå ombord. Det är nog för sent att forska i hur personalens scheman såg ut på den tiden. Kanske någon som jobbade ombord på den tiden kommer ihåg.
    Och metoden verkar vara inarbetat inom SJ. Nu reser jag inte så mycket som förut, men min först observation var hur sent anländer tågen till plattformar i Stockholm Central, men då hörde jag att det var mest relaterad till tillgång till spåren pga trängsel. Nu ska situationen vara bättre när pendeltågen försvann, men idag var jag på stationen och kunde konstatera att resenärer som valde att åka till Karlstad med Tågab kl. 15.00 fick 25 minuter att kliva på tåget medan SJs Intercity med avgångstid 15.11 ska planenligt anlända 15.04 från Hagalund, alltså 7 minuter om allt går som planerad. Idag blev det mindre bra och verklig ankomsttid blev 15.07, 15.11 köade några personer fortfarande vid dörrar. Spåret var fritt sedan 14.40 idag, vet ej om det ser likadant ut övriga dagar.

OT - rutorna i Tågabs 60-talarna var blanka, medan SJs mycket smutsiga (men vagnarna såg nytvättade ut, verkar vara något problem att rengöra rutorna?), så 2:0 till åkeri från Värmland

Mvh mormax

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Har för mig att detta med sen ombordstigning infördes när X2000 var ganska nytt. Om minnet inte sviker så kom tågen in till plattform betydligt tidigare innan och du kunde gå ombord. Det är nog för sent att forska i hur personalens scheman såg ut på den tiden. Kanske någon som jobbade ombord på den tiden kommer ihåg.
    Då jag åkte med Mälartåg i augusti kunde jag kliva ombord på tåget runt 30 minuter före i Hallsberg, varit med om samma då jag åkt Regionaltåg från Stockholm Central med SJ så det är främst X2000 och SJ 3000 detta finns hos SJ.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg
    Då jag åkte med Mälartåg i augusti kunde jag kliva ombord på tåget runt 30 minuter före i Hallsberg, varit med om samma då jag åkt Regionaltåg från Stockholm Central med SJ så det är främst X2000 och SJ 3000 detta finns hos SJ.
    Ja, och samma koncept (öppna tio minuter, eller snarare sju minuter, innan) har också använts när SJ 3000 (X55) går som IC-tåg på Dalabanan. Jag kan tycka att eftersom SJ AB vill att vi resenärer ska vara på plats senast 30 sekunder innan avgång så borde vi som är på plats i god tid premieras genom att i lugn och ro kunna leta efter vår plats och plats att ställa bagage. Som det är nu, med ofta i realiteten öppning sju minuter innan avgång, blir det total kaos när flera hundra personer samtidigt ska finna sin plats, den här tiden på året skala av sig ett eller flera lager ytterkläder samt hitta plats åt sitt (större) bagage. Jag har full förståelse för personalens behov av rast men tycker att då kunde bistrodelen (där också ombordarnas kupé finns) låsas från båda håll så att de får vara i fred medan vi resenärer letar rätt på och intar våra platser m m enligt ovan. Det är nästan så att jag föredrar InterCity- och regionaltåg där det ofta går att kliva på en halvtimme, stundtals t o m en timme, i förväg (när man är på stationen långt i förväg)! //Anders

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •