Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 78

Ämne: Provade Flixtrain idag

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Provade Flixtrain idag

Citat Ursprungligen postat av Anders Svensson Visa inlägg
    Jag luftar med glädje min käppålle lite till och försöker då koncentrera mig på det som jag upplever som störst irritationsmoment för resenärerna och det upplevs som sådant resenärer mellan när man har ca 7 minuter på sig att hitta sin plats o s v och alla håller på med det samtidigt. Det som är specifikt för utgångsstationerna är att det kan handla om flera hundra resenärer - vanligen inte fullt så mycket på mellanstationerna. Och jag kräver inte att tågen ska komma in tidigare till perrong, jag är mer fokuserad på att komma in tidigare i ett tåg som redan står vid perrong. Det går i InterCity och regionaltåg, varför inte i snabbtåg? //Anders, tjatig...
    Vi får se vad det blir av med detta i en framtid. Flix klarar det ju uppenbarligen.
    Kom att tänka på en sak vi grundligt diskuterades i Pv för ett antal år sedan nämligen möjlighet att själv välja plats efter samma system som fanns på teatrar, flyg m.m. Nej ett sådant förslag dömdes ut efter noter, omöjligt att införa, skulle bli snedbeläggning med tomma platser på mellansträckor och allehanda invändningar. Vi som tyckte det var en god idé att tänka på dömdes ut som naiva tomtar. Men titta på vad som händer om man bokar plats på t.ex X2000. Det kommer upp en platskarta där man själv kan välja vad som känns trevligt och det syns också planerad färdriktning så man vet åt vilket håll man kommer att sitta (med en liten brasklapp att riktning kan ändras)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vi får se vad det blir av med detta i en framtid. Flix klarar det ju uppenbarligen.
    Kom att tänka på en sak vi grundligt diskuterades i Pv för ett antal år sedan nämligen möjlighet att själv välja plats efter samma system som fanns på teatrar, flyg m.m. Nej ett sådant förslag dömdes ut efter noter, omöjligt att införa, skulle bli snedbeläggning med tomma platser på mellansträckor och allehanda invändningar. Vi som tyckte det var en god idé att tänka på dömdes ut som naiva tomtar. Men titta på vad som händer om man bokar plats på t.ex X2000. Det kommer upp en platskarta där man själv kan välja vad som känns trevligt och det syns också planerad färdriktning så man vet åt vilket håll man kommer att sitta (med en liten brasklapp att riktning kan ändras)
    Det fungerar ju bra men alla lediga platser är väl inte valbara ?

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av lorry Visa inlägg
    Det fungerar ju bra men alla lediga platser är väl inte valbara ?
    Vilket tyder på att man vidtog lite mer avancerade åtgärder än att bara göra platserna valbara.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Kritiken handlade mest om fallen när tåget står vid plattformen, personalen är ombord men passagerare får inte kliva på pga arbetspassplanering dvs att personalen har andra uppgifter, rast eller något annat att göra då.
    Ett skäl till att man inte får gå ombord är också att städning av vagnarna pågår och man vill inte att folk ska vara ombord medan städpersonalen håller på. Detta gäller främst när det är rätt snäva vändningar och då tågsättet också står kvar vid plattformen och städningen sker där.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Vad säger att Flix klarar det rent ekonomiskt?
    Det är väl för tidigt att bedöma det (i alla fall för oss som inte arbetar hos Hector eller Flix).

Vad säger att det blir bra beläggning och ingen snedbeläggning, samt att sällskap som bokar lite sent kan få sitta intill varandra? Tänk om de många fullbokade tågen på södra stambanan har något med detta att göra? Jag vet inte.
    Jag tror ingen har påstått att det vore tekniskt omöjligt, och inget bolag har väl öppnat upp fri bokning, som på biografer. Och rätt resriktning visas ju inte på alla tåg, bla. är det väl aldrig platskarta på X40-tåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vad säger att Flix klarar det rent ekonomiskt?
    Det är väl för tidigt att bedöma det (i alla fall för oss som inte arbetar hos Hector eller Flix).

Vad säger att det blir bra beläggning och ingen snedbeläggning, samt att sällskap som bokar lite sent kan få sitta intill varandra? Tänk om de många fullbokade tågen på södra stambanan har något med detta att göra? Jag vet inte.
    Jag tror ingen har påstått att det vore tekniskt omöjligt, och inget bolag har väl öppnat upp fri bokning, som på biografer. Och rätt resriktning visas ju inte på alla tåg, bla. är det väl aldrig platskarta på X40-tåg.
    Det är ett exempel på något som dömdes ut i Pv men sedan faktiskt gick att genomföra.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är ett exempel på något som dömdes ut i Pv men sedan faktiskt gick att genomföra.
    Helt fri bokning är det väl inte utan man får några platser att välja mellan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Nej men det sa väl ingen heller. Och just att ha några platser reserverade nämndes i diskussionen på sin tid.
    Men är man i god tid finns mycket att välja på och eftersom det funnits nu rätt länge är det väl uppenbart att SJ är nöjda med det och tycker att det tillför kunden ett mervärde.

Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018

Här i Tjeckien låter alla operatörer passagerarna att själva välja plats om de vill. Man kan välja mellan alla lediga platser i hela tåget som passar ens biljettkategori. Och så har det varit i många år. Jag misstänker att de helt enkelt aldrig tänkt tanken att inte låta folk välja själva. Och på så sätt blev det inget problem...

(naturligtvis tillåts passagerarna också gå ombord på tåget när det väl rullat in till perrongen. På välbesökta stationer, som Praha hl.n. till exempel, brukar man dock inte ta in tågen till plattformen förrän en kort stund innan avgång, så trängsel för att hitta sin plats blir det ändå)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Markus Öbrink Visa inlägg
    Här i Tjeckien låter alla operatörer passagerarna att själva välja plats om de vill. Man kan välja mellan alla lediga platser i hela tåget som passar ens biljettkategori. Och så har det varit i många år. Jag misstänker att de helt enkelt aldrig tänkt tanken att inte låta folk välja själva. Och på så sätt blev det inget problem...

(naturligtvis tillåts passagerarna också gå ombord på tåget när det väl rullat in till perrongen. På välbesökta stationer, som Praha hl.n. till exempel, brukar man dock inte ta in tågen till plattformen förrän en kort stund innan avgång, så trängsel för att hitta sin plats blir det ändå)
    Nu kan jag inte alla Tjeckiska operatörers regelverk, men åtminstone på CD är det väl så att man också kan åka utan platsreservering och då blir platstilldelningens effektivitet lite mindre betydelsefull eftersom man kan fylla upp ev luckor med "obokade" resenärer.

Mvh Olsson

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Vilka bortförklaringar (ibland nästan parodiska), SJ framstår sannerligen inte som ett modernt tjänsteföretag med resenärerna i fokus utan det gamla produktionsorienterade synsättet gäller. Världen utanför fungerar inte riktigt likadant. Tänk om flygresenärerna skulle vänta vid gaten (inomhus!) tills fem minuter före avgång - av princip! Det är bara att ändra schemaläggningen så att resenärerna kommer i fokus. Ja, det kostar pengar men det är frågan om vilket företag man vill vara.
    Flygvärlden är väl inget föredöme ut den aspekten?
    Det brukar stå på boardingpasset när boardingen ska börja. Då står det ofta "Boarding" på skyltarna för avgången men trots det sker ingen boarding utan personalen i gaten snackar lite i telefon och knappar på sina datorer, ibland går några passagerare fram och pratar med dem. Ibland går de lite fram och tillbaka mellan planet och disken. Skylten ändras sen till "Final Call" utan att så mycket hänt... efter en stund ropar de upp att vissa resenärskategorier får börja. När de är klara ändrar man skylten till "Gate closing" men den stora massan har ännu inte fått gå på. Sen ropar de ut att de som sitter på rad x-y får gå på, då går alla mot disken i en stor klump, oavsett vad de har för rad.

Flyget ter sig helt obegripligt...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det brukar stå på boardingpasset när boardingen ska börja. Då står det ofta "Boarding" på skyltarna för avgången men trots det sker ingen boarding utan personalen i gaten snackar lite i telefon och knappar på sina datorer, ibland går några passagerare fram och pratar med dem. Ibland går de lite fram och tillbaka mellan planet och disken. Skylten ändras sen till "Final Call" utan att så mycket hänt... efter en stund ropar de upp att vissa resenärskategorier får börja. När de är klara ändrar man skylten till "Gate closing" men den stora massan har ännu inte fått gå på. Sen ropar de ut att de som sitter på rad x-y får gå på, då går alla mot disken i en stor klump, oavsett vad de har för rad.

Aha, det är där hamburgerrestaurangerna lärt sig att fem minuter i förväg skylta upp vilklen leverans som är "klar".

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Ännu en anledning inte flyga.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Många parametrar där innan du får gå ombord på flyget. Jag kan förklara en hel del som van flygresenär och nördig på logistik men detta är inte rätt forum. Boarding startar när personalen i gaten har fått klartecken att börja, inget de bestämmer själva. Ibland blir det i god tid före tidtabellsenlig avgång, ibland strax före, ibland efter. Mycket förenklat ska passagerarna inte behöva vänta i planet mer än nödvändigt. Tyvärr kan det bli så ändå, rekordet för min del är fem timmar i planet innan vi kunde lyfta.

På X2000 är det väl tågbefälhavaren som bestämmer om resenärer ska släppas in eller inte. Enligt Postvagnens ibland märkliga logik och argument så det det väl bara dumma resenärer som inte har förstått att man vid ändstationerna inte ska gå ut till tåget förrän fem minuter före avgång ... Det står säkert så på biljetten!!??

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Många parametrar där innan du får gå ombord på flyget. Jag kan förklara en hel del som van flygresenär och nördig på logistik men detta är inte rätt forum. Boarding startar när personalen i gaten har fått klartecken att börja, inget de bestämmer själva. Ibland blir det i god tid före tidtabellsenlig avgång, ibland strax före, ibland efter. Mycket förenklat ska passagerarna inte behöva vänta i planet mer än nödvändigt. Tyvärr kan det bli så ändå, rekordet för min del är fem timmar i planet innan vi kunde lyfta.

På X2000 är det väl tågbefälhavaren som bestämmer om resenärer ska släppas in eller inte. Enligt Postvagnens ibland märkliga logik och argument så det det väl bara dumma resenärer som inte har förstått att man vid ändstationerna inte ska gå ut till tåget förrän fem minuter före avgång ... Det står säkert så på biljetten!!??
    Okej. Vad är poängen med att låta avgångens skyltade status hrla tiden ligga minst ett steg före verkligheten? Min egen teori är att det är ett sätt att få ovana resenärer att skynda sig så alla är samlade i en prydlig skock när boardingen väl börjar. De rutinerade vet att det inte stämmer så de kan ta det lugnt. Lite som "Ny tid" på tåget, det är alltid minst några minuter senare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Okej. Vad är poängen med att låta avgångens skyltade status hrla tiden ligga minst ett steg före verkligheten? Min egen teori är att det är ett sätt att få ovana resenärer att skynda sig så alla är samlade i en prydlig skock när boardingen väl börjar. De rutinerade vet att det inte stämmer så de kan ta det lugnt. Lite som "Ny tid" på tåget, det är alltid minst några minuter senare.
    Lite konspirationsteoretiskt där! Vilken tid tåget skyltas upp har väl helt enkelt väldigt litet eller inget samband med vad personalen på själva tåget har för tider på sina listor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det får man kalkylera med när man gör scheman.
    Och jag har själv stor erfarenhet av att bygga arbetsscheman i en 24/7 verksamhet med runt 1000 anställda.
    Nästan allt går om man är överens med facket.
    Är väl ingen som påstått att det inte skulle gå? Så länge man inte vill ändra fysiska lagar så går allt om man bara har tillräckligt med tid. Dock kan det medföra kostnader eller andra saker som inte överstiger fördelarna.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det får man kalkylera med när man gör scheman.
    Och jag har själv stor erfarenhet av att bygga arbetsscheman i en 24/7 verksamhet med runt 1000 anställda.
    Nästan allt går om man är överens med facket.
    Men jag antar att du planerade för en verksamhet där personalen alltid löste av varandra på samma plats och därför kan byta av vilken minut som helst, inte som med järnvägen där man bara kan byta på stationer, och någon annan personal måste finnas just där för att lösa av.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Tåget till Köpenhamn idag kl.10.08 från Stockholm rullade in på Centralen kl.09.58. Alltså hade vi resenärer 10 minuter på oss att gå ombord.
    Tack för det!
    Sen att vi åker Nyköpingsbanan gör min dag ännu bättre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Eric Visa inlägg
    Det här är väl ett problem/utmaning (vilket ord man nu föredrar) som förekommer generellt inom kollektivtrafiken? När jag körde buss hade jag också tjänster som var uträknade på minuten: 5 eller 6 minuter på mig att gå till bussen, starta upp den, logga in i maskiner och färdskrivare, sen tomköra ner till stationen och väl där var det 1 minuts marginal innan första turen skulle avgå. Det fungerade när ingenting krånglade och för att de flesta chaufförer kom till jobbet 15-20 minuter innan arbetsdagen började. Men i det långa loppet blir det väldigt många gratis arbetstimmar. Och jag har svårt att se att det skulle kunna upphöra innan kollektivtrafiken slutar vara en prispressad bransch in i minsta detalj.
    Men det är ju lite en annan sak. När jag körde buss hade vi det rätt bra; vi fick skjuts på morgonen till garaget. Så många förare som utnyttjade detta var på plats 20-30-40 minuter innan tjänstens början, och då gick man förstås ut lite tidigt.
    Men grejen är ju om man väl är på plats vid utgångshållplatsen och det är flera minuter kvar till avgångstid och det är folk om väntar - ställer man sig vid en avstigningshållplats och väntar innan man kör fram, eller kör man fram och låter de väntande resenärerna kliva på. Det är ju det som är frågan här - om ett tåg står länge och väl vid plattform men resenärerna måste vänta utanför. Om tåget dyker upp och stannar vid plattform en minut före avgångstid blir ju väntan lika lång, men den psykologiska effekten annorlunda.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •