Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 78

Ämne: Provade Flixtrain idag

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Provade Flixtrain idag

Citat Ursprungligen postat av Anders Svensson Visa inlägg
    Ja, och samma koncept (öppna tio minuter, eller snarare sju minuter, innan) har också använts när SJ 3000 (X55) går som IC-tåg på Dalabanan. Jag kan tycka att eftersom SJ AB vill att vi resenärer ska vara på plats senast 30 sekunder innan avgång så borde vi som är på plats i god tid premieras genom att i lugn och ro kunna leta efter vår plats och plats att ställa bagage. Som det är nu, med ofta i realiteten öppning sju minuter innan avgång, blir det total kaos när flera hundra personer samtidigt ska finna sin plats, den här tiden på året skala av sig ett eller flera lager ytterkläder samt hitta plats åt sitt (större) bagage. Jag har full förståelse för personalens behov av rast men tycker att då kunde bistrodelen (där också ombordarnas kupé finns) låsas från båda håll så att de får vara i fred medan vi resenärer letar rätt på och intar våra platser m m enligt ovan. Det är nästan så att jag föredrar InterCity- och regionaltåg där det ofta går att kliva på en halvtimme, stundtals t o m en timme, i förväg (när man är på stationen långt i förväg)! //Anders
    Jag har förstått det som att denna rutin bottnar i att man valt att inte ha låsbart om vare sig Bistron eller dess innehåll, från det att tåget öppnas måste man således vakta över Bistrons innehåll.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag har förstått det som att denna rutin bottnar i att man valt att inte ha låsbart om vare sig Bistron eller dess innehåll, från det att tåget öppnas måste man således vakta över Bistrons innehåll.
    I det nya konceptet ska ju även bistrons sittplatser bokas så då får man nog vakta...
    Men man kan väläven passa på att sälja och tjäna pengar...

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Vilka bortförklaringar (ibland nästan parodiska), SJ framstår sannerligen inte som ett modernt tjänsteföretag med resenärerna i fokus utan det gamla produktionsorienterade synsättet gäller. Världen utanför fungerar inte riktigt likadant. Tänk om flygresenärerna skulle vänta vid gaten (inomhus!) tills fem minuter före avgång - av princip! Det är bara att ändra schemaläggningen så att resenärerna kommer i fokus. Ja, det kostar pengar men det är frågan om vilket företag man vill vara.

Femminutersregeln var en del av X2000-konceptet. Det skulle stå personal på plattformen vid varje vagn och hälsa resenärerna välkomna ombord och svara på frågor. Nu är bemanningen nerskuren till ett minimum, ingen personal som hälsar välkommen men femminutersregeln hänger kvar. Det verkar som om SJ-ledningen aldrig kommer till skott i många frågor trots olika vd:ar. Vad är det som hindrar, bara ekonomin, ingen förmåga att lyfta blicken?

Förseningar tycks vara SJ företagslednings signum och då pratar jag inte om tågens förmåga att hålla tiden för på den punkten är det flera aktörer som bidrar till (och ibland motverkar) tidhållningen.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

När jag arbetade på tågen så var det självklart att RB-vagnen med fulla montrar inte var tom på personal. Hur svårt kan det vara? Ingen som har resenärerna i fokus, bara rada upp problem. Det klagas i PV alltid på att det för mycket ekonomer som styr världen men jag undrar om det inte för mycket ingenjörer också?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    När jag arbetade på tågen så var det självklart att RB-vagnen med fulla montrar inte var tom på personal. Hur svårt kan det vara? Ingen som har resenärerna i fokus, bara rada upp problem. Det klagas i PV alltid på att det för mycket ekonomer som styr världen men jag undrar om det inte för mycket ingenjörer också?
    Jag har lite svårt att se sambandet mellan sen tågöppning och överskott på ingenjörer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej det är nog överskott på fackliga paragrafryttare som ställer till det vad gäller schema och arbetstider.....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mycket skrivet om att det bara är att ändra arbetstider och fixa mer personal för att öka "kundfokus". Finns det en tillräcklig stor efterfrågan av detta bland kunderna? Är majoriteten av kunderna beredda att betala ett högre pris för att man ska kunna kliva ombord 20 minuter tidigare? Är detta i verkligheten ens ett utbrett problem? Jag är rätt säker på att svaret är nej på alla dessa frågor och detta oavsett att vissa skribenter drar sina gamla käpphästar.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    rimligtvis kan man ju tycka att det borde vara enkelt att öppna.
    Inte alls svårt att öppna, ett enda vrid på en strömställare i hytten. men föraren gör detta på den tid som överenskommits med ombordpersonalen, dvs då de bedömer att de är klara med sina förberedelser. Sen får faktiskt folk stå utanför och rycka i handtagen hur mycke de vill, för det syns i hytte då de gör detta.
    Till förberedelserna här ju bl.a att göra klart bistron och se till att kaffe finns i 1:a klass, men det är säkert mer, som jag som förare aldrig hade koll på.
    Sen är ju tågen faktiskt till för personalen också, eftersom det är deras arbetsplats med allt det som man kan kräva av en arbetsplats med avseende på arbetsmiljö osv.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Mycket skrivet om att det bara är att ändra arbetstider och fixa mer personal för att öka "kundfokus". Finns det en tillräcklig stor efterfrågan av detta bland kunderna? Är majoriteten av kunderna beredda att betala ett högre pris för att man ska kunna kliva ombord 20 minuter tidigare? Är detta i verkligheten ens ett utbrett problem? Jag är rätt säker på att svaret är nej på alla dessa frågor och detta oavsett att vissa skribenter drar sina gamla käpphästar.
    Framförallt tillför det inget till påstigande på mellanstationerna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nej det är väl rätt självklart, om man nu inte inför ett långt stopp förstås.
    Men det där låter lite som något rättvisetänk: ”kan man inte gå på i god tid i Norrköping så ska man f*n i mig inte få göra det i Stockholm, Göteborg, Malmö heller.” Alla ska ha det lika dåligt är ett vanligt svenskt tänk.
    Men tänk om man kan börja med dettta där tåget redan står inne, som i Göteborg, det är städat och klart, personal finns ombord.
    Och skulle man behöva köra fram lite tidigare så blir inte personalkostnad för säg 15min så svindlande, kalkylera med timkostnad 500kr så med 250 resenärer ombord kan det bli 2kr. Men det behöver inte nödvändigt bli någon kostnad alls om tåget med lite bättre kvalitet kan dra till sig fler resande så betalar det sig självt och det behövs bara någon enstaka extra resande så går man plus.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Nej det är väl rätt självklart, om man nu inte inför ett långt stopp förstås.
    Men det där låter lite som något rättvisetänk: ”kan man inte gå på i god tid i Norrköping så ska man f*n i mig inte få göra det i Stockholm, Göteborg, Malmö heller.” Alla ska ha det lika dåligt är ett vanligt svenskt tänk.
    Men tänk om man kan börja med dettta där tåget redan står inne, som i Göteborg, det är städat och klart, personal finns ombord.
    Och skulle man behöva köra fram lite tidigare så blir inte personalkostnad för säg 15min så svindlande, kalkylera med timkostnad 500kr så med 250 resenärer ombord kan det bli 2kr. Men det behöver inte nödvändigt bli någon kostnad alls om tåget med lite bättre kvalitet kan dra till sig fler resande så betalar det sig självt och det behövs bara någon enstaka extra resande så går man plus.
    Felaktig kalkyl. 15 min på varje avgång förlänger turerna. Risken blir större att arbetspasset blir för långt. Då måste betydligt mer personal anställas och då stannar det inte vid 2 kr per resenär.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kritiken handlade mest om fallen när tåget står vid plattformen, personalen är ombord men passagerare får inte kliva på pga arbetspassplanering dvs att personalen har andra uppgifter, rast eller något annat att göra då.

Mvh mormax

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Felaktig kalkyl. 15 min på varje avgång förlänger turerna. Risken blir större att arbetspasset blir för långt. Då måste betydligt mer personal anställas och då stannar det inte vid 2 kr per resenär.
    Det får man kalkylera med när man gör scheman.
    Och jag har själv stor erfarenhet av att bygga arbetsscheman i en 24/7 verksamhet med runt 1000 anställda.
    Nästan allt går om man är överens med facket.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Det får man kalkylera med när man gör scheman.
    Och jag har själv stor erfarenhet av att bygga arbetsscheman i en 24/7 verksamhet med runt 1000 anställda.
    Nästan allt går om man är överens med facket.
    Du pekade just på en svag punkt. SJ har inte byggt någon bra relation med sina fackföreningar. Ångvält är inget bra sätt att förhandla.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Du pekade just på en svag punkt. SJ har inte byggt någon bra relation med sina fackföreningar. Ångvält är inget bra sätt att förhandla.
    Ja då blir det som det blir.. mer eller mindre. Är man inte på god fot så håller man på minsta kommatecken i avtalet.
    Men jag minns när jag gjorde ett förslag med mer koncentrerad tjänstgöring, längre dagar men längre ledighetsperioder.
    Facket stod nästan och skakade: ” så här kan du väl bara inte mena på allvar?” Förslaget droppades men bara något år senare kom ett sådant schema och dom första med intresseanmälan var fackrepresentanterna.
    Men min önskan är alltså rätt hovsam, kan man utan större organisatoriska problem köra fram tåget i lite mer god tid, säg 15-20min så varför inte? Är det omöjligt så får jag väl ta det men Flix verkar ju fixa detta och då kan dom få en liten stjärna av mig.
    I Hamburg brukar jag åka upp till Altona om utgår därifrån så man kan sitta i god ro och avvakta avgång.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Min erfarenhet av fackförbund är att ingen ska vara nöjd på sitt arbete.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag luftar med glädje min käppålle lite till och försöker då koncentrera mig på det som jag upplever som störst irritationsmoment för resenärerna och det upplevs som sådant resenärer mellan när man har ca 7 minuter på sig att hitta sin plats o s v och alla håller på med det samtidigt. Det som är specifikt för utgångsstationerna är att det kan handla om flera hundra resenärer - vanligen inte fullt så mycket på mellanstationerna. Och jag kräver inte att tågen ska komma in tidigare till perrong, jag är mer fokuserad på att komma in tidigare i ett tåg som redan står vid perrong. Det går i InterCity och regionaltåg, varför inte i snabbtåg? //Anders, tjatig...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Även Östgötapendeln kräver tydligen många förberedelser. På den dåligt väderskyddade plattformen i Norrköping får resenärerna vänta i ruskväder till ett par minuter före avgång. Om det är Östgötatrafikens policy, eller Arrivas egen tolkning av avtalet vet jag inte, men det ger inga pluspoäng, känns som att någon sitter i värmen någonstans och hånskrattar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det här är väl ett problem/utmaning (vilket ord man nu föredrar) som förekommer generellt inom kollektivtrafiken? När jag körde buss hade jag också tjänster som var uträknade på minuten: 5 eller 6 minuter på mig att gå till bussen, starta upp den, logga in i maskiner och färdskrivare, sen tomköra ner till stationen och väl där var det 1 minuts marginal innan första turen skulle avgå. Det fungerade när ingenting krånglade och för att de flesta chaufförer kom till jobbet 15-20 minuter innan arbetsdagen började. Men i det långa loppet blir det väldigt många gratis arbetstimmar. Och jag har svårt att se att det skulle kunna upphöra innan kollektivtrafiken slutar vara en prispressad bransch in i minsta detalj.

Tidigare: calken. Nu en 26-årig Uppsala-bo som pluggar till präst och ibland kör buss.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Min erfarenhet av fackförbund är att ingen ska vara nöjd på sitt arbete.
    Så bra då
    Då har du(eller dina arbetskamrater)uppenbarligen inte behövt någon hjälp någon gång från"ditt"fackförbund.../Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •