Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vidgat spårområde i T-banan?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Vidgat spårområde i T-banan?

Så här ser det ut på Skanstull t-banestation i dag.
    Namn:  Skanstull 2.jpg
Visningar: 721
Storlek:  111,6 KB

Den gula linjen löper längs hela plattformen. Texten dyker upp mellan reklamskyltarna på ca var 20:e meter.

Nu frågas.

Innebär detta att utrymmet för obehörigt beträdande av spårområde vidgats? Blir det mycket spårspring i fortsättningen?

Jag har inte sett fenomenet på någon annan station. Kan det röra sig om försöksverksamhet?

Stockholm S

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vidgat spårområde i T-banan?

Vi börjar bli allt mer kontinentala och storstadsmässiga genom konfigurering av sittplatserna i tunnelbanan. Jag gissar att det finns många tunneltåg- och pendeltågsförare som önskar sig en gul linje och inte minst disciplin! Det går i andra länder, men inte i Sverige?!

Namn:  IMG_0158.jpg
Visningar: 679
Storlek:  274,8 KB
    Namn:  IMG_0165.jpg
Visningar: 694
Storlek:  244,3 KB
    Namn:  IMG_0166.jpg
Visningar: 681
Storlek:  266,6 KB

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Vi börjar bli allt mer kontinentala och storstadsmässiga genom konfigurering av sittplatserna i tunnelbanan. Jag gissar att det finns många tunneltåg- och pendeltågsförare som önskar sig en gul linje och inte minst disciplin! Det går i andra länder, men inte i Sverige?!

Namn:  IMG_0166.jpg
Visningar: 681
Storlek:  266,6 KB
    Man ser på sista bilden två personer i gula västar som kanske har till uppgift att ingjuta disciplin?

Stockholm anses ha mer disciplin avseende att stå i kö etc än t.ex. Göteborg och Malmö.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Så här ser det ut på Skanstull t-banestation i dag.
    Namn:  Skanstull 2.jpg
Visningar: 721
Storlek:  111,6 KB

Den gula linjen löper längs hela plattformen. Texten dyker upp mellan reklamskyltarna på ca var 20:e meter.
    Bra att man är tydliga, men man har byggt in en konflikt. Den taktila markeringen är främst avsedd att hjälpa synskadade att förflytta sig längs med plattformen. Normalt är nog att de följer mitten av denna, därmed leds de att beträda förbjudet område.

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Bra att man är tydliga, men man har byggt in en konflikt. Den taktila markeringen är främst avsedd att hjälpa synskadade att förflytta sig längs med plattformen. Normalt är nog att de följer mitten av denna, därmed leds de att beträda förbjudet område.
    Och om nu tanken är att folk ska stå bakom den gula linjen, kommer många stå precis vid kanten av den gula linjen. Detta gör att synskadade kommer att hindras från att följa det taktila stråket då det kommer stå folk tätt på detta.

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man ser på sista bilden två personer i gula västar som kanske har till uppgift att ingjuta disciplin?

Stockholm anses ha mer disciplin avseende att stå i kö etc än t.ex. Göteborg och Malmö.
    När jag var i Prag 1985, fanns det en kur vid varje tunnelbaneperrong med personal som övervakade. Om man råkade sätta en fot över spärrlinjen, fick man en avhyvling via högtalarna. När jag var i Prag 2011 fanns inte dessa kurer kvar. Om motsvarande övervakning sköts med TV eller om den är avvecklad ska jag låta vara osagt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    När jag var i Prag 1985, fanns det en kur vid varje tunnelbaneperrong med personal som övervakade. Om man råkade sätta en fot över spärrlinjen, fick man en avhyvling via högtalarna. När jag var i Prag 2011 fanns inte dessa kurer kvar. Om motsvarande övervakning sköts med TV eller om den är avvecklad ska jag låta vara osagt.
    Plattformsvakterna var väl främst där för att övervaka av- och påstigningen, men kunde som bonusuppgift också bevaka vita linjen. Utan plattformsvakt, ingen tillsägelse.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Och om nu tanken är att folk ska stå bakom den gula linjen, kommer många stå precis vid kanten av den gula linjen. Detta gör att synskadade kommer att hindras från att följa det taktila stråket då det kommer stå folk tätt på detta.
    Kommer detta i verkligheten vara ett problem?

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Kommer detta i verkligheten vara ett problem?
    Nej, eftersom ingen kommer att bry sig om den gula linjen och ändå stå huller om buller på det taktila stråket.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •