Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Storförlust för Vy 2020

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Storförlust för Vy 2020

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Är VY inte bra nog för att köra tåg i Sverige?
    Det är ju en viss logik med att om beslutsfattarna tycker att ett bolag ska ha monopol på trafiken i ett land så ska man inte ägna sig åt att köra konkurrensutsatt trafik i annat land. Det är väl ingen tvekan om att norska staten sparat mycket pengar nu på dessa trafikpakker, men man kan ju undra om det inte hatt gått att lösa på annat sätt inom Vy också. Dock krävs det nog en stor förändring för att man ska komma bort från gamla spår, och samma sak gällde säkert för SJ också för ett antal år sedan.

Jag vet inte vad jag tycker är bäst själv egentligen. Den rationelle planeraren i mig säger att det bästa vore med ett bolag för mest rationell hantering av material och personal och då skulle allt bli mycket mera driftsäkert också när man enkelt kan plocka in personal och fordon från andra håll i verksamheten. Dock inser jag att konkurrensen leder till mera trafik till lägre pris i det stora hela.

Ett tankeexperiment i dagens läge. Vad skulle hända om Vy och SJ bytte avtal med varandra vad gäller Norrland i Sverige och Nord i Norge? Vem skulle förlora eller vinna mest på det?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Är VY inte bra nog för att köra tåg i Sverige?
    VY er nok bra nok til å kjøre alle tog i Sverige, men man får være konsekvent i den politiske delen av jernbanedrifte.
    En er man for konkurranse, eller mot.
    Man kan ikke bære flere hatter, dersom man skal være en troverdig politiker.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Och? Vad mig anbelangar får de gärna betala ännu flera svenska tågresor
    Glöm inte att Sverige har en statsskuld. Norge har en oljefond
    Med tanke på rådande minusränta kanske det är dags att öka statsskulden lite och göra vettiga investeringar? Låna, få betalt och bygga något bra.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Med tanke på rådande minusränta kanske det är dags att öka statsskulden lite och göra vettiga investeringar? Låna, få betalt och bygga något bra.
    Och vem lånar ut med den förutsättningen? Inte någon!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ingen, minusränta kan tillämpas för stora belopp vid inlåning och vid inlåning till Riksbanken.
    För utlåning kan det som lägst vara runt 0,5% om det är staten eller kommun som lånar.
    Men det är just i nuläge , på några års sikt pekar mycket på högre räntor, man kan ju jämföra vad bankerna vill ha för bolån på 1,2,5,10 års bindning . Högst på lång bindning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det får du fråga ekonomerna om men det förekommer idag.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •