Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Storförlust för Vy 2020

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Storförlust för Vy 2020

Vy Tåg, som ägs av norska statliga Vygruppen, redovisar en förlust på 255 miljoner kronor för 2020.
    I praktiken betalar de norska skattebetalarna en betydande del av många svenska tågresor..

https://jarnvagar.nu/brakforlust-for-vy-tag-2020/

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Sv: Storförlust för Vy 2020

Intressant med dessa artiklar. Blir det någon artikel även om MTRX:s och Snälltågets resultat 2020?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonatan Visa inlägg
    Intressant med dessa artiklar. Blir det någon artikel även om MTRX:s och Snälltågets resultat 2020?
    Japp, kommer vilken dag som helst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    I praktiken betalar de norska skattebetalarna en betydande del av många svenska tågresor..
    Och? Vad mig anbelangar får de gärna betala ännu flera svenska tågresor
    Glöm inte att Sverige har en statsskuld. Norge har en oljefond

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Så drog man "Oljekortet" ja ))))
    Glöm icke at Sverige har Volvo och Nevs, mens Norge kör Tesla )))

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Och? Vad mig anbelangar får de gärna betala ännu flera svenska tågresor
    Naturligtvis bra för oss att de norska skattebetalarna subventionerar våra tågresor men kanske inte lika populärt i Norge...?

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Naturligtvis bra för oss att de norska skattebetalarna subventionerar våra tågresor men kanske inte lika populärt i Norge...?
    Nej, jag undrar hur länge det kommer att tolereras i Norge? Det lär ju kunna bli en politisk strid kring det.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Nej, jag undrar hur länge det kommer att tolereras i Norge? Det lär ju kunna bli en politisk strid kring det.
    Samtidigt har ju Vy 2 tjänstekoncessioner för regionaltrafik plus Vy Nattåg, dvs Vy tar i de 3 fallen Corona-förlusterna. Om resandet nu återgår (vilket vi inte vet säkert) kan subventionerna minska.
    Även SJ har ju haft problem med sina tjänstekoncessioner, och har haft tuffa diskussioner med både Mälardalstrafik och TiB.

Visst, Vy kanske inte får gå in i framtida affärer i Sverige utan politisk förankring, så kan det vara, men att ett företag med norska staten som garant skulle bryta löpande avtal känns avlägset.
    Efter danskarnas uttåg så bör alla avtalstecknare i Sverige skrivit in tydliga klausuler (hoppas jag).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Samtidigt har ju Vy 2 tjänstekoncessioner för regionaltrafik plus Vy Nattåg, dvs Vy tar i de 3 fallen Corona-förlusterna. Om resandet nu återgår (vilket vi inte vet säkert) kan subventionerna minska.
    Även SJ har ju haft problem med sina tjänstekoncessioner, och har haft tuffa diskussioner med både Mälardalstrafik och TiB.
    Jag antar att Värmlandstrafik är en av tjänstekoncessionerna för Vy nu. Man har ju kört alla tåg även under pandemin men resandeantalet har mer än halverats skulle jag bedöma. Då är det Vy snarare än Region Värmland som fått ta den stora smällen och inte har man inte kunnat minska ned antalet tåg då heller antar jag. Region Värmland talar om stora minskade intäkter i kollektivtrafiken men kanske avtalet med Nobina om busstrafiken är annorlunda så där har region Värmland fått ta smällen i större grad.

Resandeantalet har ökad betydligt under hösten men om det är tillbaka på samma nivå som före pandemin vet jag inte. Från i måndags har man börja köra tågen upp till Kongsvinger igen också, men det har ju inte annonserats och syns inte på Värmlandstrafiks hemsida så det är det nog få som vet om. Syns ju på trafikinformationstavlor och i resrobot samt att de berörda tågen är skyltade Kongsvinger, men de lär nog gå rätt tomma mellan Charlottenberg och Kongsvinger ännu så länge, i sin anslutning till Vy lokaltrafik från Kongsvinger då. Även Oslotrafiken under helgerna ska komma igång om ett par veckor. (En mindre besparing har alltså Vy kunnat gjort genom att inte köra två tågpar till Kongsvinger och inga tåg till Oslo under helgerna, men eftersom omlopp och personalturer är planerade för denna trafik så är det nog inga större besparingar man har kunnat göra.)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Norske media har ikke oppdaget dette enda...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Jag antar att Värmlandstrafik är en av tjänstekoncessionerna för Vy nu.
    Ja, helt rätt. Det framgår av (bra) artikeln som länkas i trådstarten. Den andra är Norrtåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, helt rätt. Det framgår av (bra) artikeln som länkas i trådstarten. Den andra är Norrtåg.
    Ja just det. Det hade jag ju glömt på de dagarna som gått sedan jag läste den artikeln !

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja vad ska man göra åt det ? Vy har slutit ett bindande avtal för trafik i Sverige som i vart fall för tillfället är oförmånligt.
    Det är väl bara att svälja förtreten och avvakta ny avtalstid.
    Jämför med att svenska statliga företag gjort dåliga affärer med kraftverk i Tyskland och Nederländerna.
    Samma sak med HongKongägda MTR som tycks göra stora förluster på pendeltrafiken för SL .
    Men har man gjort ett avtal får man stå för det om man ska vara trovärdig vid nästa anbud.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Förlusten avser det svenska dotterbolaget. Kan döljas av eventuellt överskott i det norska moderbolaget.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Förlusten avser det svenska dotterbolaget. Kan döljas av eventuellt överskott i det norska moderbolaget.
    Vygruppen gjorde 2020 en förlust på 781 miljoner norska kronor.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vygruppen gjorde 2020 en förlust på 781 miljoner norska kronor.
    Finns då liten orsak att gråta över bara den svenska delen av verksamheten.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Finns då liten orsak att gråta över bara den svenska delen av verksamheten.
    Jo Bengtsson, man kan gråta över at AP og SP i Norge önskar at VY får tillbaka sitt transport monopol och status från ca 1960.
    Det kan man gråta över.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    Jo Bengtsson, man kan gråta över at AP og SP i Norge önskar at VY får tillbaka sitt transport monopol och status från ca 1960.
    Det kan man gråta över.
    Men det är kanske en annan sak än verksamheten i Sverige.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men det är kanske en annan sak än verksamheten i Sverige.
    Rent bortsett fra at VY bør trekkes ut av Sverige, om det skal finnes noen form for troverdighet i den norske politikken.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    Rent bortsett fra at VY bør trekkes ut av Sverige, om det skal finnes noen form for troverdighet i den norske politikken.
    Är VY inte bra nog för att köra tåg i Sverige?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •