Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Varifrån kommer rälsen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varifrån kommer rälsen?

Jag hade fått för mig att rälsen kom från valsverk i Tyskland, sedan tillverkningen lades ner i Sverige för runt tjugo år sedan. Men blev uppmärksammad på att den nog kommer från Österrike? Om det är så, var det så även 2014?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Varifrån kommer rälsen?

Citat Ursprungligen postat av SFt Visa inlägg
    Jag hade fått för mig att rälsen kom från valsverk i Tyskland, sedan tillverkningen lades ner i Sverige för runt tjugo år sedan. Men blev uppmärksammad på att den nog kommer från Österrike? Om det är så, var det så även 2014?
    2003 skrevs det i PV om räls från Voest Alpine i Österrike. https://www.tydal.nu/postvagnen/277272.htm

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    2003 skrevs det i PV om räls från Voest Alpine i Österrike. https://www.tydal.nu/postvagnen/277272.htm
    I en färskare PV (2014) skrev det också om Voest Alpine. Tyskland nämns inte. https://www.postvagnen.com/forum/ind...read&id=850224

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Jo, det är några enstaka saker vi är väldigt duktiga på. Borra tunnlar, tillverka räls, rösta fram knäppskallar, brygga kaffe, baka bröd. På sistone också på att vinna Nobelpriset i litteratur.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Inklippt rälsdiskussion.

------------------------------------------

Utbytta räler (Allmänt)
    av s svensson, torsdagen 17 juli 2014, 09:14:22

Diskuterades utbyte av räler och att dessa oftast skrotas.
    För ett antal år fick jag tips om följande:
    http://ida8iext.banverket.se/bvdok_e...7-8804bcf7ea80

I senaste ändringen skrivs att Domarvs räler från slutet av 70 talet fram till 1982 skrotas. Är det så att räler från 80-talets början är sämre än Österrikiska räler från samma tid. Om jag minns rätt så tillverkades det räler i Luleå vid denna tid också. Är det så att man i dag byter i huvudsak räler med "problem" ? Hur går det med rälbyte Vännäs-Boden och ev Sundsvall-Gävle ?

av G.S, torsdagen 17 juli 2014, 10:55:23 @ s svensson

I Luleå var det Inexa Profil som hade räls tillverkning, detta företag konkursade dock vill jag minnas. Kanske hadde SSAB denna tillverkning tidigare. 70-80 tals rälsen har dragits med mycket problem med sprickbildning. First Alpine i Österrike är väl i nuläget den största och ända rälstillverkaren i Europa. Thyssen Krupp, Salzgitter Stahl, Cockerill har inte längre någon tillverkning tror jag, någon får gärna rätta mig om jag har fel.

av BD @, torsdagen 17 juli 2014, 13:02:20 @ G.S

Voestalpine VAE Railway Systems, Arcelormittal och Tata steel, tidigare Corus, är de stora rälstillverkarna i Europa.

Tata

Voestalpine

Arcelor

---
    لاثىلف يشاملاثقل

av G.S, torsdagen 17 juli 2014, 13:32:14 @ BD

Tack för intressant Information. Hade missat dessa tillverkare. Köper Trv från andra tillverkare än First Alpine? Typ dom du nämner.

av Christer Göransson @, Malmö, torsdagen 17 juli 2014, 13:42:59 @ G.S

Tack för intressant Information. Hade missat dessa tillverkare. Köper Trv från andra tillverkare än First Alpine? Typ dom du nämner. Det som du kallar First Alpine är väl egentligen Voestalpine? Ligger i Linz, Österrike.

/Christer

av G.S, torsdagen 17 juli 2014, 13:52:15 @ Christer Göransson

Ja det stämmer Christer. Blev lite fel med namnet.

av Halvorsen @, Burens, torsdagen 17 juli 2014, 13:55:55 @ Christer Göransson

Rälstillverkningen ligger i Leoben-Donawitz i Steiermark. Valsmärkningen är 'DO' för Donawitz

av BD @, torsdagen 17 juli 2014, 14:16:04 @ Halvorsen

Rälstillverkningen ligger i Leoben-Donawitz i Steiermark. Valsmärkningen är 'DO' för Donawitz

Malmbanan lär, i var fall delvis (eller helt?), vara belagd med 60 kg/m räls som är "head hardened". Har sådana skenor någon märkning som visar det?

---
    لاثىلف يشاملاثقل

av Peter Flink, torsdagen 17 juli 2014, 16:09:58 @ BD

Malmbanan lär, i var fall delvis (eller helt?), vara belagd med 60 kg/m räls som är "head hardened". Har sådana skenor någon märkning som visar det?

Den hårdheten slipar man väl fram på vanlig standard räls!? En sån veckolång slipning har just skett på Ofotbanen .

---
    Mvh Peter

av Daniel Engström @, Norrviken, torsdagen 17 juli 2014, 16:15:45 @ BD

Trafikverkets "head hardened"-räler är av stålsort R350LHT enligt EN 13674-1:2003.
    Märkningen i rälslivet finns återgiven i BVK 2006.003 Nya beteckningar för rälstålsort och rälprofil .

/Danieö

av randersson, torsdagen 17 juli 2014, 20:58:39 @ BD

Var Voestalpines rälstillverkning äger rum framgår av ett inlägg längre ned.
    Men var finns ArcelorMittal och Tata(indiskt företag?).

av Ville, torsdagen 17 juli 2014, 21:24:56 @ randersson

ArcelorMittal Rail

Tata Steel Rail

av Anders.k. @, Göteborg, Sävenäs, fredagen 18 juli 2014, 01:38:57 @ G.S

Detta om storindusitrins utveckling är spännande.

När NJA (Norrbottens järnverks Aktiebolag) lade ner rälstillverkningen vet jag inte, antagligen ganska många år innan denna historia tar sin början, någon som vet ? Stora Kopparberg AB tillverkade räls i Domnarvets järnverk i Borlänge. Bägge dessa bolag körde in i en rejäl kris på 70-talet och staten gick in som storägare och bildade SSAB 1979. Rälstillverkningen i Borlänge var till stor del skrotbaserad och fortsatte inom SSAB , dock med vikande volymer och sjunkande lönsamhet. 1988 säljer SSAB divisionen specialstål till Ovako, samtidigt läggs den skrotbaserade ugnen i Domnarvet ner.

Rälstillverkningen fortsätter under Ovakos ledning i Domnarvet, hittar dock inte någon uppgift om hur omfattande eller var man fick råstålet ifrån.
    1990 flyttar rälstillverkningen till Luleå. Företaget går fortsatt inte bra, och det säljs och bildar INEXA 1992 , vad som händer sedan , ja därav verkar dom lärda tvista, läs Wikipedia länken.

Klart är ju att perioden vi pratar om, dvs 1978-1992 präglas ju inte av storinvisteringar i järnvägsbranchen precis.

SSAB Årsredovisningar genom åren.

Wikipdeia om INEXA mannen

M.V.H Anders.k.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Gävle-Söderhamn har man bytt i a f delar av i år enligt TRVs hemsida.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja det är ju sorgligt att när de stora investeringarna i den svenska järnvägen börjar är det lagom till att nästan all tillverkning både av räls m.m. till banorna och fordon att köra lagts ner i Sverige....

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Malm vs skrot

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ja det är ju sorgligt att när de stora investeringarna i den svenska järnvägen börjar är det lagom till att nästan all tillverkning både av räls m.m. till banorna och fordon att köra lagts ner i Sverige....
    Måhända används svensk malm. Någonstans har jag sett uppgiften att räls ska/bör tillverkas av malm och inte skrot.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av SFt Visa inlägg
    Inte från Krupp-koncernen i Tyskland?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Inga skenor från Tysland numera

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Länk med tysk text

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Nej, eftersom Trafikverket hänvisar till Voest-Alpines EG-försäkran för räler skulle det vara bedrägeri att samtidigt använda (nya) räler från annat håll.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Inklippt rälsdiskussion.

När NJA (Norrbottens järnverks Aktiebolag) lade ner rälstillverkningen vet jag inte, antagligen ganska många år innan denna historia tar sin början, någon som vet ? Stora Kopparberg AB tillverkade räls i Domnarvets järnverk i Borlänge. Bägge dessa bolag körde in i en rejäl kris på 70-talet och staten gick in som storägare och bildade SSAB 1979. Rälstillverkningen i Borlänge var till stor del skrotbaserad och fortsatte inom SSAB , dock med vikande volymer och sjunkande lönsamhet. 1988 säljer SSAB divisionen specialstål till Ovako, samtidigt läggs den skrotbaserade ugnen i Domnarvet ner.

Rälstillverkningen fortsätter under Ovakos ledning i Domnarvet, hittar dock inte någon uppgift om hur omfattande eller var man fick råstålet ifrån.
    1990 flyttar rälstillverkningen till Luleå. Företaget går fortsatt inte bra, och det säljs och bildar INEXA 1992 , vad som händer sedan , ja därav verkar dom lärda tvista, läs Wikipedia länken.

M.V.H Anders.k.
    I ett grannland innebar överproduktionen i Europa (och världen i övrigt) att man iom en ekonomisk kris 1979 i sin nu överinvesterade basindustri fick en militärdiktatur.
    Landet ? Tänk på elektrikern på ett varv.

Landet hade betalat för investeringarna och den tillhörande importen med lånade utlandsvalutor.

1. Klass
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    I ett grannland innebar överproduktionen i Europa (och världen i övrigt) att man iom en ekonomisk kris 1979 i sin nu överinvesterade basindustri fick en militärdiktatur.
    Landet ? Tänk på elektrikern på ett varv.

Landet hade betalat för investeringarna och den tillhörande importen med lånade utlandsvalutor.
    Elektrikker som ble president i ett rød-hvitt land

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Malm vs skrot

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Måhända används svensk malm. Någonstans har jag sett uppgiften att räls ska/bör tillverkas av malm och inte skrot.
    Vid besök för 10 år sedan hos Voestalpine i Donawitz var svaret att svensk malm var alldeles för fin och dyr för rälstillverkning, då tog man malmen från Sydamerika om jag minns rätt.

Inne i valsverket var det strängt fotoförbud men ute på rälsupplaget fick vi ta några bilder

2011_05_05_2867red by Magnus Backman, on Flickr

/Magnus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •