Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: [EE] Innan livet i Kazakstan

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

[EE] Innan livet i Kazakstan

Detta tågsätt tillverkades som typ DR1A i Riga och levererades 1985 till Eesti Raudtee (Estniska järnvägen). Januari 1997 överfördes det till Edelaraudtee (Sydvästra järnvägen). 21 april 2000 tog jag bilden i Pärnu. I september 2015 såldes tågsättet till Kazakstan där det fortfarande rullar om jag förstått saken rätt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: [EE] Innan livet i Kazakstan

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Detta tågsätt tillverkades som typ DR1A i Riga och levererades 1985 till Eesti Raudtee (Estniska järnvägen). Januari 1997 överfördes det till Edelaraudtee (Sydvästra järnvägen). 21 april 2000 tog jag bilden i Pärnu. I september 2015 såldes tågsättet till Kazakstan där det fortfarande rullar om jag förstått saken rätt.

Fast Eesti Raudtee grundades först 1 Januari 1992. På Sovjettiden hade de baltiska delstaterna inga egna järnvägsförbaltningar utan det var en gemensam förvaltning för de tre delstaterna.
    Så det var väl leverans till SZD 1985.
    Riga hade monopol i Sovjet på att bygga motorvagnar, efter upplösningen blev det svåra problem när övriga stater inte hade valuta för att betala något från Lettland.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •