Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Snälltåget behöver avlastning

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Snälltåget behöver avlastning

Namn:  20211020_122537.jpg
Visningar: 1109
Storlek:  492,5 KB

För att göra sällskap med en reskamrat som kom längre söderifrån, valde jag i veckan Snälltåget för en resa Linköping - Stockholm och åter.
    Nu är Snälltåget enda alternativ till (de ofta fullsatta och dyra) snabbtågen söder om Linköping.

Intrycket var att de gapar över för mycket, det verkar inte finnas tid för återhämtning och reparationer. Framförallt många trasiga toaletter på nära nog fullsatta tåg, men också olika bud om vagnsnumrering, och på hemvägen i går saknades Krogen. Detta meddelades dock i god tid. Utlovat Wifi finns inte i de vagnar som ibland går till Berlin,

Det verkar finnas en marknad för SJ:s IC-tåg på Södra stambanan, låt oss få dem åter!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Snälltåget behöver avlastning

IC-tågen återkommer väll vid tidtabellsskiftet i december?

Sedan tillkommer ju FlixTrain troligtvis på berörd sträcka i vår.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    IC-tågen återkommer väll vid tidtabellsskiftet i december?

Sedan tillkommer ju FlixTrain troligtvis på berörd sträcka i vår.
    I de primärt fastställda T22 finns på Södra stambanan IC-tåg 380 och 381 fredagsförmiddagar samt 384 och 385 torsdags-, fredags- och söndagseftermiddagar, allt under hela tågplaneperioden.

För Flixtrain finns ett antal tågpar i 23200-serien inlagda fr o m 4 april.

Sedan återstår ju att se i vad mån SJ och Flixtrain kommer att använda de här tåglägena.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    I de primärt fastställda T22 finns på Södra stambanan IC-tåg 380 och 381 fredagsförmiddagar samt 384 och 385 torsdags-, fredags- och söndagseftermiddagar, allt under hela tågplaneperioden.

För Flixtrain finns ett antal tågpar i 23200-serien inlagda fr o m 4 april.

Sedan återstår ju att se i vad mån SJ och Flixtrain kommer att använda de här tåglägena.
    Jag kan tillägga att Flixtrain i T22 också har tåglägen Malmö - Peberholm och åter, som är tidsmässigt avpassade till ett Flixtraintågpar Stockholm - Malmö. Ifall Flixtrain får ett passande tågläge av Banedanmark (vilket jag inte vet) så skulle de alltså kunna köra Stockholm - Köpenhamn om de vill (och har behövlig utrustning på lok och vagnar). Men det kanske bara är en gardering från deras sida att ha skaffat sig de här tåglägena.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Att döma av belastningen, onsdag tåg 3940, ank. Cst 14.19 resp. torsdag tåg 3931 avg. Cst 12.25, behövs mer kapacitet även fler dagar i veckan.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag kan tillägga att Flixtrain i T22 också har tåglägen Malmö - Peberholm och åter, som är tidsmässigt avpassade till ett Flixtraintågpar Stockholm - Malmö. Ifall Flixtrain får ett passande tågläge av Banedanmark (vilket jag inte vet) så skulle de alltså kunna köra Stockholm - Köpenhamn om de vill (och har behövlig utrustning på lok och vagnar). Men det kanske bara är en gardering från deras sida att ha skaffat sig de här tåglägena.
    Namn:  20210722_171758.jpg
Visningar: 910
Storlek:  181,4 KB

Misstänker att de redan vet hur de löser med lok för trafik över Öresund. När det gäller vagnarna som finns idag är dessa just nu godkända för trafik i Sverige och Tyskland, men inte Danmark. Se bild. Vagnarna har bara svensk/tysk tågvärme, inte den tågvärmespänning som gäller i Danmark.

Nu är jag övertygad om att Flixtrain är väldigt medvetna om detta. Så antingen kommer det fler vagnar till Sverige och att dessa är godkända för trafik i Danmark. Eller så kommer dessa vagnar att kompletteras med ett tågvärmesystem till och bli godkända för trafik i Danmark. Men jag tror nog mest på den första varianten. Flixtrain kommer ju nämligen hur som helst att utöka vagnparken när de utökar trafiken.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Att döma av belastningen, onsdag tåg 3940, ank. Cst 14.19 resp. torsdag tåg 3931 avg. Cst 12.25, behövs mer kapacitet även fler dagar i veckan.
    SJ är fortfarande inte tillbaka på trafikomfattningen före Covid. Precis innan neddragningarna ökades trafiken från 13 till 15 avgångar på Södra stambanan med snabbtåg plus intercity (källa). Kan inte minnas om något av dem var multat. Nu på måndag är det 11 avgångar. Men med det bokningsläge och de priser som gäller nu lär väl antalet avgångar öka gradvis ... framåt december visar sj.se 15 avgångar per dag igen.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg

För att göra sällskap med en reskamrat som kom längre söderifrån, valde jag i veckan Snälltåget för en resa Linköping - Stockholm och åter.
    Nu är Snälltåget enda alternativ till (de ofta fullsatta och dyra) snabbtågen söder om Linköping.

Intrycket var att de gapar över för mycket, det verkar inte finnas tid för återhämtning och reparationer. Framförallt många trasiga toaletter på nära nog fullsatta tåg
    Det där har jag också lagt märke till - när jag reste Malmö-Stockholm senast så fungerade endast var tredje toalett. Ur funktion-lapparna tycktes ha suttit där en tid.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Namn:  20210722_171758.jpg
Visningar: 910
Storlek:  181,4 KB

Misstänker att de redan vet hur de löser med lok för trafik över Öresund. När det gäller vagnarna som finns idag är dessa just nu godkända för trafik i Sverige och Tyskland, men inte Danmark. Se bild. Vagnarna har bara svensk/tysk tågvärme, inte den tågvärmespänning som gäller i Danmark.
    Nu är jag övertygad om att Flixtrain är väldigt medvetna om detta. Så antingen kommer det fler vagnar till Sverige och att
    dessa är godkända för trafik i Danmark. Eller så kommer dessa vagnar att kompletteras med ett tågvärmesystem till och bli godkända för trafik i Danmark. Men jag tror nog mest på den första varianten. Flixtrain kommer ju nämligen hur som helst
    att utöka vagnparken när de utökar trafiken.
    Men tågvärmespänning är väl vad som kan matas ut från lok.
    Kan loket bara mata ut rätt spänning så har det väl ingen betydelse vad som i övrigt används i Danmark.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men tågvärmespänning är väl vad som kan matas ut från lok.
    Kan loket bara mata ut rätt spänning så har det väl ingen betydelse vad som i övrigt används i Danmark.
    Tågvärmespänning kan relateras direkt mot kontaktledningsspänningen således 1500 V 50Hz i Danmark men sen ska man inte lita blint på märkning heller.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Nu är jag övertygad om att Flixtrain är väldigt medvetna om detta. Så antingen kommer det fler vagnar till Sverige och att dessa är godkända för trafik i Danmark. Eller så kommer dessa vagnar att kompletteras med ett tågvärmesystem till och bli godkända för trafik i Danmark. Men jag tror nog mest på den första varianten. Flixtrain kommer ju nämligen hur som helst att utöka vagnparken när de utökar trafiken.
    Troligen ingen Flixtrain-trafik till Danmark.
    https://jarnvagar.nu/flixtrain-drar-...er-bra-sommar/

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Tågvärmespänning kan relateras direkt mot kontaktledningsspänningen således 1500 V 50Hz i Danmark men sen ska man inte lita blint på märkning heller.
    Ok för det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Det där har jag också lagt märke till - när jag reste Malmö-Stockholm senast så fungerade endast var tredje toalett. Ur funktion-lapparna tycktes ha suttit där en tid.
    Sitter just nu på 3940 och även idag går vagn 10 utan fungerande toaletter. Som tur är inga sådana problemen på liggvagnar från Berlin.

Mvh mormax

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •