Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Picryl dot com?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Picryl dot com?

Vad är picryl.com för mysko sajt? MASSSSSOR av bilder, men osorterat och med rörig manövrering inom sajten. Vid stickprovsvis jämförelse mellan picrylen och digitalt museum verkar alla (?) picryl-bilder även finnas på digitalt museum.

Övning 1:
    Sök bilder på Ronneby.

Bild-exempel:

https://picryl.com/media/statens-jar...3t-4053-4e44a8

Övning 2:
    Spara ner denna bild på din egen burk.

Bilden? Hästskokoppel på det mindre ånglokomotivet, alltså roslagsbanorna eller BLJ. Jag gissar på Rimbo, med Stjärnsund som gardering.

Sv: Picryl dot com?

https://picryl.com/about
    About Us
    Since the advent of the Internet, combined efforts of finest archives, museums, and private individuals made tens of millions of public domain media files available online. GetArchive created PICRYL to make the world's public domain media available to anyone, anywhere, anytime, on any device. PICRYL already provides access to millions of public domain objects and growing.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Under rubriken "How we pay our bills" på About-sidan "We believe that access to the public domain should be available for everyone, for free. "

Under rubriken "Unlimited Original-Resolution Downloads" på samma sida "Get Unlimited Original-Resolution Downloads for $7.00/month"

Fniss.

Affärsidén är alltså att göra pengar på bilder (ja strängt taget säger de "media files" så det kan ju vara film och ljud också) som inte är copyrightskyddade ("public domain objects"). I gengäld ska man då slippa surfa runt så mycket för att hitta vad man söker.

Bilden? Ja det står ju S3t 4053. Jag är inte så ånglokskunnig så jag kan inte säga om det är rätt, men det verkar stå på en treskena med 1067 vilket ju verkar vara ett tecken på att åtminstone lilla t är korrekt. 1067-nätet hade hästskokoppel vad jag vet, det var 891 som körde med Klemming (fast inte överallt, då). Bilden gick utmärkt att spara ner. Men jag provade inte sparaknappen utan var lite omständligare.

Här är en annan länk till samma bild (också på picryl).

Trevligt med färgbilder från 1950-talet, man är inte så bortskämd med dem.

Redigering: Jag tror bilden är från Karlshamn, den gamla 1067-stationen. Kan det vara så att normalspåret lagom börjat trafikeras dit, innan Karlshamn C?
    Gatuvy från Google maps

Senast redigerat av Jonas Lind den 2021-10-22 klockan 08:53:56. Anledning: Fått idé om platsen där bilden togs

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Redigering: Jag tror bilden är från Karlshamn, den gamla 1067-stationen. Kan det vara så att normalspåret lagom börjat trafikeras dit, innan Karlshamn C?
    Gamla stationen i Karlshamn kan stämma. Jag tror att bilden har getts ut som vykort av mfÖSJ.

Gamla Karlshamn fick normalspår 1954 då linjen från Kristianstad breddats. Nya Karlshamn C invigdes först 1957.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •