Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Kontaktledningen på Norra Bohusbanan ska rustas upp

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Sv: Kontaktledningen på Norra Bohusbanan ska rustas upp

Hört talas om omloppstekniska skäl? Jag fick en fråga i UL:s barndom om varför det gick så många tomma bussar till Enköping när vi sagt att det var så fullt mot Uppsala. Efter min förklaring att vi måste köra tillbaka bussarna till Enköping för att ta ett varv till förstod plötsligt kommunalrådet och sa: Ja, då vet jag varför, när folk frågar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Stolparna också? Är inte det lite överambitiöst? Det går ju alldeles utmärkt att förse dem med nya utliggare och isolatorer.
    Jag tror att man har lärt sig att det inte är så bra om stolparna är kontaktledningsanläggningens svagaste punkt. När man bygger nytt ska det vara tråden, men upprustar man sedan den kommer man snart till en punkt där stolparna är svagare.

(vid Gudrun-stormen fälldes mängder med kontaktledningsstolpar, men trådarna höll förvånansvärt väl)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det var väl ursprungligen meningen att man skulle installera ERTMS på alla järnvägar där det inte är system S, och då ERTMS regional på lågtrafikerade långsammare banor.
    Hur det blir är väl helt oklart. Kanske aldrig.
    En indikering var att man hellre behåller system R på Tjustbanan än installerar ERTMS trots att system R är unikt och det kräver lucka i ERTMS-installationen på södra stambanan, så att rena ERTMS-tåg inte kommer att få passera Linköping.
    Skulle R bli kvar tills Linköping är omgivet av ERTMS måste man nog backa från beslutet att aldrig dubbelutrusta och ha både ATC och ERTMS i Linköping. Fast jag tror inte att R blir kvar så länge.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var väl ursprungligen meningen att man skulle installera ERTMS på alla järnvägar där det inte är system S, och då ERTMS regional på lågtrafikerade långsammare banor.
    Hur det blir är väl helt oklart. Kanske aldrig.
    En indikering var att man hellre behåller system R på Tjustbanan än installerar ERTMS trots att system R är unikt och det kräver lucka i ERTMS-installationen på södra stambanan, så att rena ERTMS-tåg inte kommer att få passera Linköping.
    När jag letade efter att läsa om ERTMS Regional, vilket visade sig vara en dålig svensk variant av Nivå 3
    kom detta upp: - Ett beslut om Nivå 2 på Linköping-Västervik/Hultsfred.
    https://www.dropbox.com/s/qq5o2kunxa...banor.pdf?dl=0

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    När jag letade efter att läsa om ERTMS Regional, vilket visade sig vara en dålig svensk variant av Nivå 3
    kom detta upp: - Ett beslut om Nivå 2 på Linköping-Västervik/Hultsfred.
    https://www.dropbox.com/s/qq5o2kunxa...banor.pdf?dl=0

Det beslutet från 2014 har TrV skjutit upp tills vidare pga kostnaden.

Från början, 00-talet, planerades ERTMS Regional på de flesta system M-banor inkl Inlandsbanan, och systemet installerades på Västerdalsbanan.
    Dock har säkerhetsansvariga inom ERTMS fått kalla fötter och och inte godkänt det för vidare användning, åtminstone inte med persontrafik.
    TrV ändrade då till vanlig ERTMS nivå 2 med spårledningar på Stångdals/Tjustbanan och har sen backat.

Jag tror planen är att på Ostlänkens nota bygga fler spår i östra delen av Linköpings driftplats och sedan behålla ATC på det sydligaste så tåg kan gå mellan Linköping och Stångdalsbanan.
    Ostlänken är dock lite osäker om den alls byggs och när.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Vad skulle de säkerhetsmässiga bristerna med ERTMS Regional vara?

Iofs har trafiken på Fryksdalsbanan och Kinnekullebanan ökat så pass att installation av tågskyddssystem förefaller allt mer motiverad. Bägge banorna har ju inte långt från timmestrafik i rusningen alltså betydligt fler tåg än Lp-Vk.

Senast redigerat av Råkan den 2021-10-25 klockan 09:56:55.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det beslutet från 2014 har TrV skjutit upp tills vidare pga kostnaden.
    Vad i beslutet har skjutits upp?

Beslutet innebär att ERTMS nivå 2 ska ersätta system R, inte när det ska ske.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Tror man har haft vissa problem med vägskydd.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg

Iofs har trafiken på Fryksdalsbanan och Kinnekullebanan ökat så pass att installation av tågskyddssystem förefaller allt mer motiverad. Bägge banorna har ju inte långt från timmestrafik i rusningen alltså betydligt fler tåg än Lp-Vk.
    Finns inga spårledningar, och ingen tågklarerare på plats för att se glömda och tappade godsvagnar och annat.
    En försämring mot system M på denna punkt.
    Uppfyller inte ERTMS-standard på säkerheten, typ.

Mycket säkrare än system M totalt sett i alla fall eftersom det finns automatiskt stopp vid rödljus, men inte tillräckligt säkert.

Suboptimering, säkrare än system M, men inte tillräckligt säkert för att duga som ERTMS, medan vanliga ERTMS är för dyrt, alltså behålls system M.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-10-25 klockan 10:24:49.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vad i beslutet har skjutits upp?

Beslutet innebär att ERTMS nivå 2 ska ersätta system R, inte när det ska ske.
    Det står i det länkade beslutet från 2014 att ERTMS måste vara klart 2018 på Linköping-Hultsfred/Västervik (för att vara klart då ERTMS skulle införas på Södra stambanan).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Finns inga spårledningar, och ingen tågklarerare på plats för att se glömda och tappade godsvagnar och annat.
    En försämring mot system M på denna punkt.
    Uppfyller inte ERTMS-standard på säkerheten, typ.

Mycket säkrare än system M totalt sett i alla fall eftersom det finns automatiskt stopp vid rödljus, men inte tillräckligt säkert.

Suboptimering, säkrare än system M, men inte tillräckligt säkert för att duga som ERTMS, medan vanliga ERTMS är för dyrt, alltså behålls system M.
    "Det bästa blir det godas fiende"

Tågintegritetskontroll förutsätts vara ett krav på JF.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det står i det länkade beslutet från 2014 att ERTMS måste vara klart 2018 på Linköping-Hultsfred/Västervik (för att vara klart då ERTMS skulle införas på Södra stambanan).
    Fast det stycket inleds med ett "Om..." som inte längre är relevant.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    "Det bästa blir det godas fiende"

Tågintegritetskontroll förutsätts vara ett krav på JF.
    Det finns ännu ingen "End Of Train" enhet att tillgå för för lok-och-vagn tåg. Men arbete med att utveckla en sådan pågår såg jag för något år sedan, och det är ett krav för ERTMS nivå 3 utan spårledningar (eller axelräknare). Att bara ha bromsledningen för detta som i ERTMS regional tycker jag känns lite tveksamt.

De nya automatkopplen skull tydligen kunna användas för tågintegritet också, om det nu blir något. Själv har jag lite svårt att förstå varför man valt ett koppel som inte är väsentligt starkare än dagens koppel, men möjligen blir det en kraftigare version. Det är lite svårt att veta hur de tänkt med detta utifrån den släppta informationen.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sedan ungefär inlägg 16 finns efter vad jag kan läsa mig till ingen som helst koppling till trådens rubrik och ämne längre.

Kan vi se en skärpning gällande att hålla sig till rubricerat ämne, alternativt leta reda på en mer adekvat tråd eller starta ett nytt ämne om man vill diskutera andra saker?

Jag vet att det är lätt att glida iväg, och något sådant får man också tåla i ett forum av denna art, men de mest medvetandeströmssugna skribenterna kanske kan försöka hejda sig litet emellanåt? Det blir litet överskådligare då.

M J / mod

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Naturligtvis bra med kontaktledningbyte och stolpar.Men lika viktigt är upprustning av spåret på sträckan Uddevalla-Överby.Detta är nämligen
    mycket risigt;skarvspår i grusballast max hastighet 90km/h.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •