Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: ERTMS i nya X2000

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

ERTMS i nya X2000

Hej!
    Hur ligger det nu till? Utrustas de ombyggda X2-tågen med utrustning för att kunna köra på banor med ERTMS? Kan det i så fall bli aktuellt med X2:år hela vägen upp till Umeå framöver?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: ERTMS i nya X2000

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Hej!
    Hur ligger det nu till? Utrustas de ombyggda X2-tågen med utrustning för att kunna köra på banor med ERTMS? Kan det i så fall bli aktuellt med X2:år hela vägen upp till Umeå framöver?
    Det har väl sagts att de skulle förberedas för ERTMS.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Det har väl sagts att de skulle förberedas för ERTMS.
    Det har väl sagts att det skulle ske en separat upphandling (och installation) av ERTMS, för man tyckte inte man skulle hinna få med den i stora ombyggnaden.
    Men, med tanke på att det blivit vissa förseningar (dagens understatement) av den stora ombyggnaden, så kan man ju undra om det kanske snart är klart ändå.
    Eller var den upphandlingen också överklagad, och SJ hävdade att de måste få upphandla för det finns en tidsgräns när det måste vara klart?
    Du får nog kolla med SJ.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Hej!

Tyvärr tror jag inte att det blir X2 upp till Umeå även om man redan nu sätter in utrustning för ERTMS i samtliga X2-tåg. Och om det skulle köras upp någon X2 till Umeå blir det nog bara någon enstaka. Dessvärre tror jag nämligen att antalet X2-tåg är för litet för detta, trots att det hade varit fördelaktigt.

Jag gillar inte alls X55. Det är något med tågen som gör att jag inte tycker de känns som fjärrtåg invändigt. Det känns som modifierade regionaltåg, vilket de på sätt och vis är då de är baserade på Regina.

Jag tror att det största hoppet för att få bättre tåg än X55 till Umeå är att SJ någon gång kommer igång med beställningen av nya snabbtåg till slut. Men ännu så länge dröjer ju detta tyvärr.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    ...

Jag tror att det största hoppet för att få bättre tåg än X55 till Umeå är att SJ någon gång kommer igång med beställningen av nya snabbtåg till slut. Men ännu så länge dröjer ju detta tyvärr.
    Helt enig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Tyvärr tror jag inte att det blir X2 upp till Umeå även om man redan nu sätter in utrustning för ERTMS i samtliga X2-tåg. Och om det skulle köras upp någon X2 till Umeå blir det nog bara någon enstaka. Dessvärre tror jag nämligen att antalet X2-tåg är för litet för detta, trots att det hade varit fördelaktigt.

Jag gillar inte alls X55. Det är något med tågen som gör att jag inte tycker de känns som fjärrtåg invändigt. Det känns som modifierade regionaltåg, vilket de på sätt och vis är då de är baserade på Regina.

Bara hoppas på att det lossnar snart så att SJ faktiskt kan lösa problemen och beställa tågen. X55:an funkar väl ok men hade hellre haft något bättre. Känns inte riktigt som ett snabbtåg som du beskriver.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bilden från vlt igår, som jag länkar till nedan, visar enligt artikeln förarmiljön i uppdaterade X2.

Det ser ut som en traditionell ATC.panel tycker jag. Hade det varit ERTMS så hade väl ATC-panelen plockats bort?

I artikeln finns ett antal bilder både på exteriören och interiören.

Bild på förarmiljön: https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/54b99749-8efa-4134-aebc-6a548d3d9d5e.jpeg

Artikel (som vanligt låst): https://www.vlt.se/2021-10-19/bildex...rt-i-tillberga

Senast redigerat av pnott den 2021-10-20 klockan 21:23:57.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg
    Den här bilden från vlt igår visar enligt artikeln förarmiljön i uppdaterade X2.

Det ser ut som en traditionell ATC.panel tycker jag. Hade det varit ERTMS så hade väl ATC-panelen plockats bort?

I artikeln finns ett antal bilder både på exteriören och interiören.

Bild på förarmiljön: https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/54b99749-8efa-4134-aebc-6a548d3d9d5e.jpeg

Artikel (som vanligt låst): https://www.vlt.se/2021-10-19/bildex...rt-i-tillberga
    Ja, gammal traditionell ATC-panel. Ser ingen dansk ATC-panel, så den här kommer inte till Köpenhamn.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Eftersom Alvesta planeras få ERTMS 2026 så börjar det ju minst sagt bli dags att börja en upphandling och tester för ETCS på X2.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ja, gammal traditionell ATC-panel. Ser ingen dansk ATC-panel, så den här kommer inte till Köpenhamn.
    Men det har ju sagts att alla X2 ska bli likadana när ombyggnaden är helt klar, och då kunna gå till Köpenhamn. Hur hänger det ihop månntro?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lejonet Visa inlägg
    Eftersom Alvesta planeras få ERTMS 2026 så börjar det ju minst sagt bli dags att börja en upphandling och tester för ETCS på X2.
    Jag har googlat, och SJ skrev i sin kvartalsrapport Q2 2020 (alltså redan förra året) följande:
    "SJs upphandling av nytt tågskyddssystem för bland annat X 2000 har varit föremål för överprövning hos förvaltningsrätten i Stockholm, som avslog leverantörens begäran. Domen har i april vunnit laga kraft."

Så frågan är väl bara när detta nya system är klart för leverans samt vad som kommer att gälla för Köpenhamnstrafiken tills de är levererade och installerade och godkända på tillräckligt många fordon.
    En enkel variant är väl att tills vidare fortsätta med o-ombyggda X2 till Köpenhamn, en annan att behålla även den danska ATC tills ERTMS installeras.

En tredje är att man alldeles strax kan installera det nya systemet. Det kördes ju ett prov i Danmark för någon månad sen, och i den tråden diskuterades vad underlittera E betyder. Även om det kanske var den nya kraftelektronikens påverkan som kanske testades i Danmark.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men det har ju sagts att alla X2 ska bli likadana när ombyggnaden är helt klar, och då kunna gå till Köpenhamn. Hur hänger det ihop månntro?
    Kanske att inbyggnaden av ERTMS ingår i den totala ombyggnaden, fast det är ett separat uppdrag och kommer lite senare.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kanske att inbyggnaden av ERTMS ingår i den totala ombyggnaden, fast det är ett separat uppdrag och kommer lite senare.
    Enligt pressmeddelande från Stadler har Stadler kontrakterats av Hitachi för att utföra installationen av signalsystemet ETCS (European Train Control System) på X2000 och dubbeldäckarna X40.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag har googlat, och SJ skrev i sin kvartalsrapport Q2 2020 (alltså redan förra året) följande:
    "SJs upphandling av nytt tågskyddssystem för bland annat X 2000 har varit föremål för överprövning hos förvaltningsrätten i Stockholm, som avslog leverantörens begäran. Domen har i april vunnit laga kraft."

Så frågan är väl bara när detta nya system är klart för leverans samt vad som kommer att gälla för Köpenhamnstrafiken tills de är levererade och installerade och godkända på tillräckligt många fordon.
    En enkel variant är väl att tills vidare fortsätta med o-ombyggda X2 till Köpenhamn, en annan att behålla även den danska ATC tills ERTMS installeras.

En tredje är att man alldeles strax kan installera det nya systemet. Det kördes ju ett prov i Danmark för någon månad sen, och i den tråden diskuterades vad underlittera E betyder. Även om det kanske var den nya kraftelektronikens påverkan som kanske testades i Danmark.
    Jag tycker det är elakt att överklaga en förlorad upphandling om installation av signalsystem.
    Om installation av systemet längs banorna inte varit så försenat gång på gång som det varit (skulle egentligen varit igång 2018)
    så riskerade det orsaka att X2000 inte fått köra Stockholm-Malmö och fått ha bara X55 om de räckt till.

Om ett privatägt företag råkar ut för att leverantör överklagar förlorad order till domstol riskerar leverantören inte få fler order.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Enligt pressmeddelande från Stadler har Stadler kontrakterats av Hitachi för att utföra installationen av signalsystemet ETCS (European Train Control System) på X2000 och dubbeldäckarna X40.
    Intressant.
    När kom det pressmeddelandet, och framgår när arbetet skall utföras? Någon länk?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Intressant.
    När kom det pressmeddelandet, och framgår när arbetet skall utföras? Någon länk?
    Det berättades redan på Nordic Rail 2019.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •