Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Åldersdiskriminering?!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Åldersdiskriminering?!

Hej
    Jag har nu bokat en sovplats hos SJ imorgon Stockholm C-Umeå. Jag vill åka WL4 och det fanns ledig plats.
    Jag är 71 år och har därför pensionärsrabatt. När jag skulle köpa biljetten med pensionärsrabatt fanns ingen plats ledig.
    När jag sedan provbokade utan rabatt fanns platsen fortfarande ledig. men inte med pensionärsrabatt.
    Jag provade flera gånger men nu har jag givit upp och köpt resan utan rabatt.
    Min resa till Umeå är järnvägsrelaterad och någon kan nog gissa vad det gäller.
    Nog med gnäll för idag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Åldersdiskriminering?!

Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    Hej
    Jag har nu bokat en sovplats hos SJ imorgon Stockholm C-Umeå. Jag vill åka WL4 och det fanns ledig plats.
    Jag är 71 år och har därför pensionärsrabatt. När jag skulle köpa biljetten med pensionärsrabatt fanns ingen plats ledig.
    När jag sedan provbokade utan rabatt fanns platsen fortfarande ledig. men inte med pensionärsrabatt.
    Nog med gnäll för idag.
    Pensionärsrabatt är ingen mänsklig rättighet, och avsaknad av sådan är inte diskriminering. Men eftersom SJ är tydliga med att rabatten alltid gäller så låter det som att du råkat ut för någon form av fel i systemet. Testa att reklamera och se om du kan få tillbaka de där 10%!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Pensionärsrabatt är ingen mänsklig rättighet, och avsaknad av sådan är inte diskriminering. Men eftersom SJ är tydliga med att rabatten alltid gäller så låter det som att du råkat ut för någon form av fel i systemet. Testa att reklamera och se om du kan få tillbaka de där 10%!
    Eller handlar det om falsk marknadsföring?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eller handlar det om falsk marknadsföring?
    Ja får man inte rabatten så är det något fel på marknadsföringen.
    För där sägs ju tydligt att 10% rabatt utgår på ALLA resor och utöver det har man tillgång till sista minuten.
    Undantag som nämns är Movingo och åtskort.
    https://www.sj.se/sv/vi-erbjuder/pensionar.html

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja får man inte rabatten så är det något fel på marknadsföringen.
    För där sägs ju tydligt att 10% rabatt utgår på ALLA resor och utöver det har man tillgång till sista minuten.
    Undantag som nämns är Movingo och åtskort.
    https://www.sj.se/sv/vi-erbjuder/pensionar.html
    Jag försökte provboka sovplats för pensionär eller för vuxen Stocholm - Malmö med avgång i morgon kväll (20 okt). Andraklasskupéer uppges då vara fullbokade, oavsett om jag kallar mig pensionär eller annan vuxen. Däremot finns förstaklasskupéer att köpa, och priset för pensionärer är lägre än för andra vuxna. Så om något annat gäller för Per Helmersons resa Stockholm - Umeå så är det i alla fall inte konsekvent från SJ:s sida. Därför gissar jag att det som Per H har råkat ut för inte är SJ:s avsikt, utan snarare ett misstag av något slag, som rimligen rättas till när det blir påtalat för SJ.

Men jag hittar också en konstighet. Sittvagnsbiljetter med samma nattåg till Malmö är 10 % billigare för pensionärer, oavsett om biljetten är ej ombokningsbar, ombokningsbar eller återbetalningsbar. Den ej ombokningsbara biljetten i 1 klass sovvagn är också 10 % billigare för pensionärer, närmare bestämt 170 kronor. Däremot är de ombokningsbara och återbetalningsbara biljettena i 1 klass sovvagn också 170 kr billigare, vilket är mindre än 10 %.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag försökte provboka sovplats för pensionär eller för vuxen Stocholm - Malmö med avgång i morgon kväll (20 okt). Andraklasskupéer uppges då vara fullbokade, oavsett om jag kallar mig pensionär eller annan vuxen. Däremot finns förstaklasskupéer att köpa, och priset för pensionärer är lägre än för andra vuxna. Så om något annat gäller för Per Helmersons resa Stockholm - Umeå så är det i alla fall inte konsekvent från SJ:s sida.
    Jag har kollat Stockholm-Umeå 23 november (slumpmässigt valt datum) och kollar först för vuxen, och det fanns plats (2109 kr), och sen loggade jag in som pensionär och får priset 1930 kr, och jag går så långt att jag ser vagns- och platsnumret, men jag betalar inte.

Så, jag tror att Per H bokade just när det fanns bara en kupé ledig (ibland), och ibland var någon annan inne och höll den kupéen, men fullföljde inte köpet.
    Jag ser ju att i tåget i morgon (20 okt) så är det nu fullbokat även för en vuxen person.

Så, jag tror inte på några konspirationer, mot Per H eller pensionärer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej igen
    Antagligen har jag hamnat i en dumloop
    Det fanns troligen endast 1 plats ledig i WL4. När någon påbörjar en bokning låses väl platsen en viss tid för att man skall kunna slutföra bokningen.
    När jag sedan försökte boka med rabatt var platsen fortfarande blockerad? När jag sedan försökte boka utan rabatt hade platsen hunnit friges?
    Jag har i alla fall 1 plats bokad och är nöjd med det.
    Resan gör jag för att kunna åka sovvagn från Vännäs 21/10. Det är ju inte varje dag nattågen stannar i Vännäs.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hej igen
    Det fanns troligen endast 1 plats ledig i WL4. När någon påbörjar en bokning låses väl platsen en viss tid för att man skall kunna slutföra bokningen.
    När jag sedan försökte boka med rabatt var platsen fortfarande blockerad? När jag sedan försökte boka utan rabatt hade platsen hunnit friges?
    Resan gör jag för att kunna åka sovvagn från Vännäs 21/10. Det är ju inte varje dag nattågen stannar i Vännäs.
    Det är ju förstås ingen svindlande summa men du kan ju göra ett försök med SJ kundtjänst, förklara omständigheterna och be att få den ombokad till rabattetad resa. Eller reklamera i efterskott, det finns ju inget att förlora.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Hej igen
    Ja, precis så tror jag (men kan inte bevisa).
    Om man själv håller på och testar, så kanske det är bäst att klicka på knappen "Tillbaka" längst ner till vänster, i stället för att byta flik eller att bara använda vanliga back-tangenten. Oddset för att det blir en avbokning om man väljer Tillbaka är lite högre än för de andra alternativen, tänker jag.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hej
    Nog med gnäll för idag.
    Ja, helt klart åldersdiskriminering att ha en rabatt baserad på ålder.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är ju förstås ingen svindlande summa men du kan ju göra ett försök med SJ kundtjänst, förklara omständigheterna och be att få den ombokad till rabattetad resa. Eller reklamera i efterskott, det finns ju inget att förlora.
    Visst, det finns väl inget att förlora på att begära kompensation. (Och dessutom skriver trådstartaren att han är nöjd med det slutliga resultatet.) Men jag kan inte tycka att det vore rimligt att SJ kompenserade i en sådan här situation. Såvitt jag kan se är orsaken inte något tekniskt fel eller någon ogenomtänkt programmering. Den verkar inte heller ha något att göra med att trådstartaten ena gången hade uppgett sig som pensionär och andra gången som annan vuxen. (Jag vägrar acceptera det nya språkbruket att vi pensionärer inte anses vara vuxna.)

Samma sak borde ha kunnat inträffa för den som skriver in sig i samma resenärskategori (t ex Vuxen) vid båda sökningarna. Alltså att den här sovkupén var tillfälligt undanlagd för någon annan just i det ögonblick då första sökningen gjordes, men hade blivit frisläppt när den andra gjordes. För att sedan kanske åter bli undanlagd när trådstartaren gjorde tredje försöket. Otur, men det är sådant som händer, och det har inget med pensionärsrabatt att göra.

Att sådant kan hända är väl en oundviklig följd av att flera kan vara inne och söka samtidigt och att den som kom först måste få en stund på sig för att bestämma sig innan någon annan kan boka samma plats. Skulle det vara rimligt att SJ kompenserade alla som går miste om en åtrådd biljett av det här skälet?

Jag har utgått från att förklaringen är den som min bror Ulf har lanserat. Det skulle vara mycket märkligt om det förhöll sig på annat sätt.

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-10-20 klockan 10:45:21. Anledning: lagt till en ny mening "Och dessutom skriver..."

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Visst, det finns väl inget att förlora på att begära kompensation. (Och dessutom skriver trådstartaren att han är nöjd med det slutliga resultatet.) Men jag kan inte tycka att det vore rimligt att SJ kompenserade i en sådan här situation. Såvitt jag kan se är orsaken inte något tekniskt fel eller någon ogenomtänkt programmering. Den verkar inte heller ha något att göra med att trådstartaten ena gången hade uppgett sig som pensionär och andra gången som annan vuxen. (Jag vägrar acceptera det nya språkbruket att vi pensionärer inte anses vara vuxna.)
    Samma sak borde ha kunnat inträffa för den som skriver in sig i samma resenärskategori (t ex Vuxen) vid båda
    sökningarna. Alltså att den här sovkupén var tillfälligt undanlagd för någon annan just i det ögonblick då första sökningen gjordes, men hade blivit frisläppt när den andra gjordes. För att sedan kanske åter bli undanlagd när trådstartaren gjorde tredje försöket. Otur, men det är sådant som händer, och det har inget med pensionärsrabatt att göra.
    Att sådant kan hända är väl en oundviklig följd av att flera kan vara inne och söka samtidigt och att den som kom först
    måste få en stund på sig för att bestämma sig innan någon annan kan boka samma plats. Skulle det vara rimligt att SJ kompenserade alla som går miste om en åtrådd biljett av det här skälet?
    Jag har utgått från att förklaringen är den som min bror Ulf har lanserat. Det skulle vara mycket märkligt om det förhöll sig på annat sätt.
    Ja jag tycker faktiskt att i ett sådant här fall kan SJ kosta på sig att vara generösa , om inte annat så för good-will.
    Eftersom rabatten generellt alltid utgår så är det väl rätt självklart att TS vill ha rabatten.
    Och bokningssystemet har ju de facto många konstigheter, ibland verkliga eller ibland för att den som bokar inte förstår allt i systemet. Ett exempel jag själv var med om var när bokningssystemet envist hävdade att alla tåg på en sträcka var fullbokade i 2kl så jag bokade 1kl. Det visade sig sedan att i verklighten gick det inte att boka med plats i 2kl.
    Jag reklamerade och fick tillbaks mellanskillnaden. Och faktiskt har jag fått gehör och önskad återbetalning för alla mina reklamationer hos SJ , men jag vet ju på ett ungefär när jag är rätt ute.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Ja, helt klart åldersdiskriminering att ha en rabatt baserad på ålder.
    Helt klart diskriminering men inte för den delen olaglig diskriminering. Om jag exempelvis nekar kunder i röda byxor att handla i min butik så är det diskriminering men med största sannolikhet inte olaglig diskriminering.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •