Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Tips på nedslagsplatser på Roslagsbanan för att filma tåg, stationer och resenärer

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tips på nedslagsplatser på Roslagsbanan för att filma tåg, stationer och resenärer

Har åkt runt och filmat på en del lite mer spännande stationer på SLs pendeltågsnät och täckt dom flesta som intresserar mig men har i stort sett nästan aldrig åkt Roslagsbanan och har dålig koll på den.

Därför skulle jag inför kommande filmutflykt på just denna bana värdesätta tips från er som har koll på några stationer och bandelar vilka som är mest intressanta att filma förutom Östra Station förstås?

Kanske är det så enkelt som så att bästa platserna är ändstationerna Kårsta, Österskär och Näsby Park och knutpunkterna Djursholm Ösby och Näsby Park men i så fall vilken/vilka skall jag satsa på om jag skall välja max tre som jag hinner med på en dag.

Gäller att passa på dom närmaste dagarna när det är sol. Redigera film kan man göra sedan när det regnar.

/Jan-Erik

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tips på nedslagsplatser på Roslagsbanan för att filma tåg, stationer och resenäre

Jag har ju levt med banan hela livet så här är några synpunkter.
    I Djursholms Ösby passerar ju 20 tåg per timme men där är inte så stor variation som i Roslags Näsby. I Roslags Näsby passerar 16 tåg per timme på fyra olika tågvägar. I Roslags Näsby, Hägernäs och Visinge har du broar att filma ifrån.

Nu får vi se om jag ser dig filma något av mina tåg.
    /tell

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tips på nedslagsplatser på Roslagsbanan för att filma tåg, stationer och resenäre

Tack för tipsen!
    Blir nog Östra Station och Roslags Näsby.
    Hinner nog inte med mer än två ställen för det går åt lite tid att invänta tåg och filma runt - samt värma sig i kylan och äta lunch.
    Blir som jag ser det just nu imorgon mitt på dagen.
    Svartklädd äldre man med svart ryggsäck och kamera med stabilisator i handen . . . .

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Roslagsbanan är en trevlig linje och det finns många tåg att filma där. Jag brukar åka till min son som bor i Täby kyrkby och det går ett tåg varje kvart. Har du tur kanske det kommer ett veterantåg också. Jag åkte med detta för ett par år sedan och de är tydligen ute ibland. Loket var byggt i trä precis som de elektriska loken som gick genom Småland i min barndom. Tågen hade dörrar också på utsidan som man kunde öppna själv.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Tack för tipsen!
    Blir nog Östra Station och Roslags Näsby.
    Hinner nog inte med mer än två ställen för det går åt lite tid att invänta tåg och filma runt - samt värma sig i kylan och äta lunch.
    Blir som jag ser det just nu imorgon mitt på dagen.
    Svartklädd äldre man med svart ryggsäck och kamera med stabilisator i handen . . . .
    Om inte jag är alldeles förvirrad så kan du vid hpl Universitetet filma tåg som passerar utan uppehåll, och därmed få litet linjebilder med litet högre hastighet också. Kanske kan va' nå't?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Om inte jag är alldeles förvirrad så kan du vid hpl Universitetet filma tåg som passerar utan uppehåll, och därmed få litet linjebilder med litet högre hastighet också. Kanske kan va' nå't?
    Jag ser inte ett enda som i dagsläget kör förbi Universitetet i samlingstabellen. Däremot förekommer det vid Stocksund, Djursholms Ösby, Bråvallavägen, Djursholms Ekeby och Enebyberg. Minst vanligt vid Djursholms Ösby.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan vara kul.
    Har just lärt mig att filma Arlanda Express när det passerar . . . . :)

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Kan vara kul.
    Har just lärt mig att filma Arlanda Express när det passerar . . . . :)
    Som ztenlund påpekat så var jag visst litet förvirrad, så om du vill plåta snabbare tåg så ta en annan hpl än den jag nämnde. Spontant skulle jag föreslå Dj Ekeby eller Enebyberg i så fall.

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-03-28 klockan 15:05:37.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Jag ser inte ett enda som i dagsläget kör förbi Universitetet i samlingstabellen. Däremot förekommer det vid Stocksund, Djursholms Ösby, Bråvallavägen, Djursholms Ekeby och Enebyberg. Minst vanligt vid Djursholms Ösby.
    Det finns nog ett par tjänstetåg som passerar Universitetet norrut mellan cirka kl 7 och 8.30 på vardagar, jag har inte exakt koll nu men det kan vara ett tips.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för tipsen!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

LUNCHSTÄLLE

Tips på ställe att äta lunchen?

I Gnesta blev det krogen Bistro Bar i stationshuset och i Märsta Jerusalem Kebab även där i stationshuset.
    Bägge OK men var skall man äta kanske i morgon om jag drar ut med Roslagsbanan?

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-03-28 klockan 15:33:46.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

LUNCHSTÄLLE

Tips på ställe att äta lunchen?

I Gnesta blev det krogen Bistro Bar i stationshuset och i Märsta Jerusalem Kebab även där i stationshuset.
    Bägge OK men var skall man äta kanske i morgon om jag drar ut med Roslagsbanan?
    Naturligtvis på järnvägsrestaurangen på Stockholm Ö!

(Om du är i den änden av banan så dags, alltså!)

Senast redigerat av JDS den 2018-03-28 klockan 15:38:17.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Naturligtvis på järnvägsrestaurangen på Stockholm Ö!

(Om du är i den änden av banan så dags, alltså!)
    Jo, om jag inte är där då - vad kan jag sikta på istället?
    Det är inte så att jag inte klarar att hitta något själv men man vill inte komma hem och få höra att man borde ätit där eller där eller . . .
    Men Östra station är ett naturligt val för där har jag aldrig ätit.

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-03-28 klockan 15:42:14.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Östra bör givetvis avsmakas, men om du inte är där vid rätt tid - tag en promenad från antingen Mörby eller Djursholms Ösby till Restaurang Chaplin på Vendevägen. Det är ungefär lika långt till båda. Chaplin är en lunchrestaurang med rejäla portioner och ibland polska specialiteter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av YC05p 792 Visa inlägg
    Östra bör givetvis avsmakas, men om du inte är där vid rätt tid - tag en promenad från antingen Mörby eller Djursholms Ösby till Restaurang Chaplin på Vendevägen. Det är ungefär lika långt till båda. Chaplin är en lunchrestaurang med rejäla portioner och ibland polska specialiteter.
    Tack för alla tips.
    Nu är jag väl förberedd inför morgondagen.
    Laddat batterierna i kameran och får jag tid över mellan filmandet blir det en och annan LIVE-sändning från någon plats längs med banan.

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-03-28 klockan 17:19:04.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tillägg:

Hade gissat att Thomas skulle nämna det, men det finns ju några ställen längs banan där miljön kommer att förändras en del den närmaste tiden. Det gäller dels kring Bråvallavägen där främst kontaktledningsanläggningen kommer att göras om, men även sträckan Hägernäs-Rydbo där det kommer att göras en regelrätt linjeomläggning och partiell dubbelspårsutbyggnad samt slutligen sträckan Täby kyrkby-Kragstalund som ska bli dubbelspårig. Nu misstänker jag att du kanske inte är den sortens "före-efter-diggare" men om du skulle ha vägarna förbi något av dessa ställen och får en stund över, så kan ju även det vara ett tips!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I och för sig är jag en före/efter-diggare och samlat på mig en hel del film om Stockholm C som jag ibland tittar på.
    Och alla fina pendeltåg som ankommer och avgår från Stockholm C - snart glömt men på film hos mig.
    Senast var jag nere i Södertälje C för att ta ett snapshot inför sommarens kommande ombyggnad.
    Dina fina tips är kanske lite av överkurs för imorgon men det blir säkert fler tillfällen i framtiden.

PS: Återkommer med film från Roslagsbanan och andra nedslag på stationer i SL-området ( Gnesta, Södertälje C, Södertälje Hamn, Märsta och Solna ) i annat sammanhang.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jo, om jag inte är där då - vad kan jag sikta på istället?
    Det är inte så att jag inte klarar att hitta något själv men man vill inte komma hem och få höra att man borde ätit där eller där eller . . .
    Men Östra station är ett naturligt val för där har jag aldrig ätit.
    I Roslags Näsby centrum finns en bra liten lunchrestaurang med bra mat i vinkeln bland butikerna, en Kinarestaurang och Suschi.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tell Visa inlägg
    I Roslags Näsby centrum finns en bra liten lunchrestaurang med bra mat i vinkeln bland butikerna, en Kinarestaurang och Suschi.
    Tack för tipset!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det blev en mycket bra filmdag.

Många tåg, mycket sol och ännu mera kall vind men jag är supernöjd.

Förutom Stockholm Ö blev det Österskär ( första bästa tåg jag hoppade på ) samt Roslags Näsby som har en häftig station som blev lite förtjust i - varför vet jag inte men jag gillade den. Den är inte klar så den blir säkert ännu häftigare när allt är på plats.

Maten skulle intas på ett kinahak i Roslags Näsby men man kunde/ville inte ställa upp med eluttag till att ladda kameran med så det blev plan B - att svälta vilket borde vara plan A med tanke på min avtagande magerhet.

Gjorde ett sista nedslag på Stockholm C där man redan smygöppnat två av dom fyra nya krogarna i norra delen som samtliga skall invigas den 11 april om någon har vägarna förbi.

Men tack för hjälp med att komma rätt idag och göra dagen till en toppendag och speciellt till dom trevliga som jobbade på Roslagsbanan som jag hade förmånen att träffa och prata med på min fototur.

Återkommer säkert fler gånger nu när jag "hittar".

Glad Påsk
    /Jan-Erik

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •