Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57

Ämne: När kan man räkna med hjälp?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: När kan man räkna med hjälp?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, det har jag också börjat undra.
    Eller tog Per No in på hotell tidigt den kvällen och följde inte trafikinformationen?

Med denna information om stora förseningar, men att det släppte vid 15.30-tiden, så gissar jag chansen minskat att få kostnaden för hotellrum ersatt.
    Angående att batteri i telefonen kunde ta slut så brukar det ju finnas möjligheter att ladda telefoner på en hel del ställen, kanske i väntutrymmen eller på något café på stationen (i alla fall om man ber snällt).
    På Malmö C finns det gott om eluttag i allmänna utrymmen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Inga inställda tåg norrut. Men rejält sena. Dagens sista tåg bara 8 minuter sent från Malmö.
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...l=1#post180356
    Jag åkte den dagen, och mitt tåg var 90 min sent. Tåget innan var 200 min sent. Båda var multiplar, och det fanns rätt gott om lediga platser. SJ bjöd också på kaffe och bulle på Pressbyrån. Biljettpengar tillbaka fick man förstås.

Senast redigerat av Curt Olof Bodman den 2021-10-17 klockan 14:38:26.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Hur kom du hem? Enligt andra inlägg den dagen, om det var den 26 september, så var det inga inställda tåg norrut men däremot rejält sena men sista tåget för kvällen var endast 8 minuter sent
    Mitt tåg var inte försenat utan inställt och erbjöds boka av enligt min app, vilket var det enda alternativet som stod till buds i mitt fall. Efter 3,5 timmars jobb med att ringa till kontakter, köa till SJs kundservice i 1,5 timme, leta efter biluthyrningsfirma, kolla flyg och hotell fick jag SMS om att plats hade bokats på ett annat tåg. Men det var bara sekundrarna innan jag var på väg att boka av och åka till Kastrup.

Blev 5 timmar sen till Stockholm.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Mitt tåg var inte försenat utan inställt och erbjöds boka av enligt min app, vilket var det enda alternativet som stod till buds i mitt fall. Efter 3,5 timmars jobb med att ringa till kontakter, köa till SJs kundservice i 1,5 timme, leta efter biluthyrningsfirma, kolla flyg och hotell fick jag SMS om att plats hade bokats på ett annat tåg. Men det var bara sekundrarna innan jag var på väg att boka av och åka till Kastrup.
    Bristen var i mina ögon att du enbart erbjöds att avboka. Jag tycker det är ett dåligt sätt att "erbjuda annan resmöjlighet". Kanske finns förhoppningen att några går i fällan och gör så att resenären själv äger problemet att hitta annan lösning.

Skulle vara mycket bättre om det tydligt framgick att om man väljer att resa en annan dag istället kan man avboka, eller snarare omboka (man ska ju faktiskt erbjudas att resa annan dag), annars kan man också avvakta att SJ försöker lösa resbehovet så snart det är möjligt.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Bristen var i mina ögon att du enbart erbjöds att avboka. Jag tycker det är ett dåligt sätt att "erbjuda annan resmöjlighet". Kanske finns förhoppningen att några går i fällan och gör så att resenären själv äger problemet att hitta annan lösning.

Skulle vara mycket bättre om det tydligt framgick att om man väljer att resa än annan dag istället kan man avboka, eller snarare omboka (man ska ju faktiskt erbjudas att resa annan dag), annars kan man också avvakta att SJ försöker lösa resbehovet så snart det är möjligt.
    För många slutade det förmodligen så eftersom många lämnade stationen efter redan en timme. Det multade tåget som kom senare var långt ifrån fullsatt och då hade redan minst 4 X2000 ställts in under tagen. Var också nära på att gå i fällan p g a avsaknad av annan information.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

För många slutade det förmodligen så eftersom många lämnade stationen efter redan en timme. Det multade tåget som kom senare var långt ifrån fullsatt och då hade redan minst 4 X2000 ställts in under tagen.
    För en del kan det ju vara att föredra att återvända hem istället för att avvakta en osäker restidpunkt. För en del innebar det kanske att resan helt ställdes in, men den som väljer att resa en annan dag har ju faktiskt rätt att göra det utan fördyring, något som SJ dessutom ska erbjuda dem.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

SAS och Star Alliance har ju bemanning på flygplatserna. Sen kan flygbolagen boka om till andra flygbolag om det blir problem.
    Någon gång har jag hört i högtalaren att SAS flyg SKxxx är inställt, men skynda er till gate X så kan ni flyga med något flygbolag.

Något liknande har jag aldrig hört från SJ, typ att "SJ tåg nr x är idag tyvärr inställt, men på spår X står ett Snälltåg som snart ska avgå som ni kan åka med".
    Jag hört om folk som kommit försent till planet.
    SAS har då sagt att du får köpa en ny biljett, för 4000 enkel (avsåg Sverige till södra Europa, när den köpta biljetten kostat 2000 tur och retur)
    Sedan blev returbiljetten avbokad eftersom hela biljetten avbokades då personen inte dök upp i tid, vilket SAS inte sa, utan det blev 5000 till vid hemreseincheckningen.
    Vad SAS inte sa heller var att det fanns klart billigare biljett med konkurrent.
    Om man missar hemresan från andra världsdelar kan det kosta 20-30.000 oberoende av skäl för försening, dock billigare om man själv letar biljett bland konkurrenter.

Så SAS kan också vara okänsliga.

Ombokning till andra flygbolag kan de göra om de själva har ansvar för en inställelse, men de kan begränsa det till business class och bonusinnehavare, och fixa hotellrum för övriga.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

SAS och Star Alliance har ju bemanning på flygplatserna. Sen kan flygbolagen boka om till andra flygbolag om det blir problem.
    Någon gång har jag hört i högtalaren att SAS flyg SKxxx är inställt, men skynda er till gate X så kan ni flyga med något flygbolag.

Något liknande har jag aldrig hört från SJ, typ att "SJ tåg nr x är idag tyvärr inställt, men på spår X står ett Snälltåg som snart ska avgå som ni kan åka med".
    Jag har blivit ombokad av SJ till Snälltåget en gång.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Curt Olof Bodman Visa inlägg
    SJ bjöd också på kaffe och bulle på Pressbyrån.
    Hur fick du reda på det?
    Jag tycker jag läst att det inte fanns någon information i Malmö.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hur fick du reda på det?
    Jag tycker jag läst att det inte fanns någon information i Malmö.
    Jag fick en kupong på sms.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Skulle vara mycket bättre om det tydligt framgick att om man väljer att resa en annan dag istället kan man avboka, eller snarare omboka (man ska ju faktiskt erbjudas att resa annan dag), annars kan man också avvakta att SJ försöker lösa resbehovet så snart det är möjligt.

Om inte annat bör det ju skrivas uttryckligen i SMSet att om man inte väljer att avboka så kommer man bokas om till fösta möjliga förbindelse samt att fram tills ombokningen skett så skickar de något nytt med jämna mellanrum att de jobbar på detta så ingen känner sig bortglömd.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Mitt tåg var inte försenat utan inställt
    Vilket tåg skulle du ha åkt med (tågnummer eller avgångstid från Malmö)?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Om inte annat bör det ju skrivas uttryckligen i SMSet att om man inte väljer att avboka så kommer man bokas om till fösta möjliga förbindelse samt att fram tills ombokningen skett så skickar de något nytt med jämna mellanrum att de jobbar på detta så ingen känner sig bortglömd.
    Oavsett biljettyp av- ELLER OM-boka brukar det väl stå i den standardtext som man numera får vid minsta störning?

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Vilket tåg skulle du ha åkt med (tågnummer eller avgångstid från Malmö)?
    Tåg 540, skulle gå kl 14 (tror jag det var). Fick besked timmar senare att jag var ombokad till 17-tåget som gick efter 18. Pga avsaknad av SMS eller information på stationen trodde jag att det enda man kunde göra var att avboka, vilket jag avvaktade med. Nån kupong på Pressbyrån fick jag inte.

Hade köpt 1 klass för ett belopp högre än vad SJ tar i kontrollavgift.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, i Malmö fanns varken personal eller information, därav min fråga. Taxi var mer ett exempel, vi försökte hyra bil - skulle det accepteras? Vi funderade också på att ta in på hotell på Kastrup.

Kundservice fick man inte kontakt med då samtalet bröts. När vi försökte ringa igen så skulle vi få vänta ett helt dygn i telefonkö. Samtidigt som batteriet laddas ur.

För en tio-femton år sedan var jag på väg till Odense för att nästa dag delta i ett branschmöte. Jag åkte med en X2000 till Malmö, för att efter ett par tågbyten i lugn och ro kunna intaga en öl i Odense innan bingen intogs. Jo, tjena. Av skäl som jag inte längre minns blev tåget från Stockholm alltmer sent och anlände Malmö bortåt midnatt, eller kanske till och med efter..?

Jag hade genomgående biljett Stockholm-Odense, och frågade redan på tåget om hur resan skulle kunna fullbordas. "Viii vet inget? Fråga inte mig! Fråga på Malmö C, dom vet!"

Malmö central var så dags på natten tom på människor, särskilt personalmänniskor. Ombordarna från tåget drog snabbare än en löning, 0771-757575 meddelade "Stängt, ring i morgon" och ett par väktare började släcka, stänga och låsa. Kvar stod en tio-femton övergivna personer... Mitt intryck av 757575 under åren kan för övrigt sammanfattas med "yxskaft".

Ja, saken löste sig för min del, mera med DSB:s hjälp än med SJ:s. Men jag är fortfarande förbannad eftersom både natten och efterföljande dag blev ganska förstörda.

För h-vete! Om ett resandetåg med avgång från Stockholm vid 15-hugget blir alltmer försenat på sin resa ner genom landet så borde man väl timmar i förväg kunnat ordna så att personal fanns på plats vid det försenade tågets ankomst till Malmö för att hjälpa till med förberedda åtgärder. Man hade ju framför allt i god tid kunnat börja fråga de ombordvarande resenärerna om resmål, anslutningar, behov av taxi och/eller hotell. Nix, inget alls..! Skitdåligt hanterat!

Övertyga mig om att järnvägen sedan dess rustat sig och idag klarar samma situation på ett tillfredsställande sätt, så ska jag överväga att använda tåg igen!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    För en tio-femton år sedan var jag på väg till Odense för att nästa dag delta i ett branschmöte. Jag åkte med en X2000 till Malmö, för att efter ett par tågbyten i lugn och ro kunna intaga en öl i Odense innan bingen intogs. Jo, tjena. Av skäl som jag inte längre minns blev tåget från Stockholm alltmer sent och anlände Malmö bortåt midnatt, eller kanske till och med efter..?

Jag hade genomgående biljett Stockholm-Odense, och frågade redan på tåget om hur resan skulle kunna fullbordas. "Viii vet inget? Fråga inte mig! Fråga på Malmö C, dom vet!"

Malmö central var så dags på natten tom på människor, särskilt personalmänniskor. Ombordarna från tåget drog snabbare än en löning, 0771-757575 meddelade "Stängt, ring i morgon" och ett par väktare började släcka, stänga och låsa. Kvar stod en tio-femton övergivna personer... Mitt intryck av 757575 under åren kan för övrigt sammanfattas med "yxskaft".

Ja, saken löste sig för min del, mera med DSB:s hjälp än med SJ:s. Men jag är fortfarande förbannad eftersom både natten och efterföljande dag blev ganska förstörda.

För h-vete! Om ett resandetåg med avgång från Stockholm vid 15-hugget blir alltmer försenat på sin resa ner genom landet så borde man väl timmar i förväg kunnat ordna så att personal fanns på plats vid det försenade tågets ankomst till Malmö för att hjälpa till med förberedda åtgärder. Man hade ju framför allt i god tid kunnat börja fråga de ombordvarande resenärerna om resmål, anslutningar, behov av taxi och/eller hotell. Nix, inget alls..! Skitdåligt hanterat!

Övertyga mig om att järnvägen sedan dess rustat sig och idag klarar samma situation på ett tillfredsställande sätt, så ska jag överväga att använda tåg igen!
    Alla vet väl att numera löser ombordpersonalen på det försenade tåget alltid problem av detta slag.

(mycket ironiskt)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag hört om folk som kommit försent till planet.
    SAS har då sagt att du får köpa en ny biljett, för 4000 enkel (avsåg Sverige till södra Europa, när den köpta biljetten kostat 2000 tur och retur)
    Sedan blev returbiljetten avbokad eftersom hela biljetten avbokades då personen inte dök upp i tid, vilket SAS inte sa, utan det blev 5000 till vid hemreseincheckningen.
    Vad SAS inte sa heller var att det fanns klart billigare biljett med konkurrent.
    Om man missar hemresan från andra världsdelar kan det kosta 20-30.000 oberoende av skäl för försening, dock billigare om man själv letar biljett bland konkurrenter.

Så SAS kan också vara okänsliga.

Ombokning till andra flygbolag kan de göra om de själva har ansvar för en inställelse, men de kan begränsa det till business class och bonusinnehavare, och fixa hotellrum för övriga.
    Åtminstone SAS har regeln att ställer man själv in en bokad resa så får man inga poäng fast resan är betald, man måste verkligen resa för att få poängen. Här skiljer det från järnvägen.
    Det brukar också sägas att flygningar med låg eller mycket låg beläggning har en tendens att råka ut för ”inställt av tekniska skäl” .. men det kanske är elakt förtal...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •