Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: När kan man räkna med hjälp?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: När kan man räkna med hjälp?

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Hur ser det ut på Kastrup? Finns det inte något hotell som ligger i anslutning till avgångshallen?
    Minst två, Clarion och Hilton.

Sedan finns det mer prisvärda hotell vid Örestad.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Får man gissa att om man tar egna initiativ gäller texten i förseningsreglerna.

https://www.sj.se/sv/reseinfo/resevi...forsening.html
    Detta gäller för tåg som kör 150 km eller längre (räknat från tågets första till sista station):
    Vid 60 minuters försening eller mer ersätter vi 25% av biljettpriset
    Vid 120 minuters försening eller mer ersätter vi 50% av biljettpriset
    Om förseningen beräknas bli längre än 60 minuter har du rätt att få assistans i form av förtäring i relation till förseningens längd och logi vid behov, under förutsättning att detta är praktiskt genomförbart.

Dvs utgående från att sista tåget var inställt. En tågbiljett Kastrup-Stockholm verkar med lite framförhållning kosta ca 1000 kr,
    och då får man 500 kr om man tar flyget på eget initiativ. Hotell får man inte eftersom man kom hem samma dag. Några kronor för lite snabbmat kan man få också antar jag.
    Nu blandar du ihop två olika skyldigheter som järnvägsföretaget har:
    1. Ordna din transport så du når målet (om det är det som du önskar).
    2. Få ersättning om du når målet för sent.

Och Per No diskuterar som jag tolkar det att järnvägsföretaget inte själv uppfyllde punkt 1.

Jag har varit med om att jag fått hjälp av SJ med punkt 1 (taxi från Kalmar till Öland i stället för sista bussen som jag missade), men genom att en taxi kör mycket rakare väg och fortare än den reguljära bussen så nådde jag slutmålet tidigare än bussen jag skulle ha åkt med. Alltså hjälp med 1, men absolut ingen ersättning enligt punkt 2.
    Medan de som sitter på ett tåg som blir försenat får hjälp med punkt 2, men har inte behövt hjälp med punkt 1, de har ju redan suttit på tåget.

Så, har man själv sett sig tvungen att ordna punkt 1, så kan man (eller snarare bör man) sända in en begäran om ersättning för utläggen och se hur det går. Medan ersättningen enligt punkt 2 har man rätt till och kan kräva.

Svaret på frågan om vad Per No kan få för sin resa från Malmö får han ju när han fått besked från SJ vad de betalar ut, men det beskedet är inte ett prejudikat, dvs det säger inte säkert vad SJ gör nästa gång eller i en annorlunda situation.

Det konstiga i den aktuella situationen är om SJ inte gav några anvisningar alls via skyltsystemen om hur resenärerna skulle agera, och om ingen personal (SJ har väl ombordpersonal och deras arbetsledare mm stationerade i Malmö) försökte hjälpa resenärer på plats.
    Det låter ju som något som SJ borde skapa rutiner för, det går inte att förlita sig på att varje resenär skall ringa i telefon.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Räkna med några månaders handläggningstid.
    Sedan måste sägas att om man blir strandsatt på Köpenhamns flygplats på grund av att flyget dit varit sent, då betalar SJ inget för missat tåg.
    Om förseningen är större kan flygbolaget betala ersättning.
    Enligt SAS återbetalar de biljetten vid minst 3 timmar försening. Mer gör de inte om du kommit till flygbiljettens slutpunkt.
    https://www.sas.se/reseinfo/pa-flygp...da-flygningar/

Liknande princip gäller om man köpt separat tågbiljett Tyskland–Köpenhamn, och det tåget varit sent.

Man kan köpa ombokningsbar tågbiljett.
    Då bör den väl ombokas före planet lyft.
    Flygförseningar brukar ske före planet lyft, däruppe händer inte lika mycket även om sena plan kan få vänta lite på landning på stora flygplatser med brist på landningsbanor.
    Och det är svårt att nå nätet ombord även om det kan gå.
    Man måste omboka före tågets avgång.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

SAS och Star Alliance har ju bemanning på flygplatserna. Sen kan flygbolagen boka om till andra flygbolag om det blir problem.
    Någon gång har jag hört i högtalaren att SAS flyg SKxxx är inställt, men skynda er till gate X så kan ni flyga med något flygbolag.

Något liknande har jag aldrig hört från SJ, typ att "SJ tåg nr x är idag tyvärr inställt, men på spår X står ett Snälltåg som snart ska avgå som ni kan åka med".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Köpenhamn?
    Om du har biljett Malmö-Stockholm varför ska du åka till Köpenhamn/Kastrup för att bo på hotell? Lär finnas hotell i Malmö med omgivning som har plats

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Om du har biljett Malmö-Stockholm varför ska du åka till Köpenhamn/Kastrup för att bo på hotell? Lär finnas hotell i Malmö med omgivning som har plats
    Tågbiljetten är värdelös då eftersom det inte fanns några som helst prognoser ifall det öht skulle gå några tåg (det kom t o m upp på mobilen genom appen att man hade möjligheten att avboka och få pengarna tillbaka), så SAS flyg från Köpenhamn på måndag morgon kändes som det säkraste alternativet när man verkligen hade bråttom hem. Alternativt BRA från Sturup till Bromma. Med SAS verkar det vara billigare att flyga från Köpenhamn än från Malmö, åtminstone när jag kollade.

Senast redigerat av Per No den 2021-10-17 klockan 11:32:04.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Tågbiljetten är värdelös då eftersom det inte fanns några som helst prognoser ifall det öht skulle gå några tåg (det kom t o m upp på mobilen genom appen att man hade möjligheten att avboka och få pengarna tillbaka), så SAS flyg från Köpenhamn på måndag morgon kändes som det säkraste alternativet när man verkligen hade bråttom hem. Alternativt BRA från Sturup till Bromma. Med SAS verkar det vara billigare att flyga från Köpenhamn än från Malmö, åtminstone när jag kollade.
    Tågbiljetten är inte värdelös. Om SJ inte ordnade hotellrum ger biljetten dig rätt att boka hotellrum och kräva ersättning för utlägget. Likaså har du rätt till ombokning till ett SJ-tåg dagen därpå. Avbokar du biljetten förlorar du denna rätt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tågbiljetten var värdelös då eftersom det inte fanns några som helst prognoser ifall det öht skulle gå några tåg (det enda som SJ erbjöd var pengarna tillbaka om man avbokade), så SAS flyg från Köpenhamn på måndag morgon kändes som det säkraste alternativet när man verkligen hade bråttom hem. Alternativt BRA från Sturup till Bromma. Med SAS verkar det vara billigare att flyga från Köpenhamn än från Malmö, åtminstone när jag kollade.
    När var det din resa inträffade (datum), minns du orsaken till stoppet, och minns du när tågtrafiken kom igång igen?
    Jag blir nyfiken på vad som gjorde att du trodde att trafiken aldrig skulle komma igång.

Min uppfattning är att i ett område som Skåne med alternativa vägar, så borde man få igång någon form av trafik, om sen med bussar och annat, till nästa morgon.
    Så, mitt råd hade nog varit att bo på hotell i Malmö, och om det verkligen nästa morgon fortfarande var totalstopp för tåg norrut så hade du fått åka tåg till Kastrup och flugit.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    När var det din resa inträffade (datum), minns du orsaken till stoppet, och minns du när tågtrafiken kom igång igen?
    Jag blir nyfiken på vad som gjorde att du trodde att trafiken aldrig skulle komma igång.

Min uppfattning är att i ett område som Skåne med alternativa vägar, så borde man få igång någon form av trafik, om sen med bussar och annat, till nästa morgon.
    Så, mitt råd hade nog varit att bo på hotell i Malmö, och om det verkligen nästa morgon fortfarande var totalstopp för tåg norrut så hade du fått åka tåg till Kastrup och flugit.
    Ja, det var ju söndagen sista helgen den sista september när det var stopp i Hässleholm. Det kom aldrig några tåg till Malmö och någon information dök aldrig upp, det var söndag eftermiddag så p g a av avsaknad av information/personal och en stängd SJ Lounge fanns det inget att göra än att försöka utforska alla möjligheter att kunna ta sig hem, trots att det inte är helt säkert att man kan få ersättning. Man vill gärna vara på jobbet på måndag och andra i samma situation hade sina ungar som väntade hemma.

Och då var det extremt lång väntetid till kundtjänst (som vi inte fick prata med).

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Ja, det var ju söndagen sista helgen den sista september när det var stopp i Hässleholm.
    Vilket år?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja, det var ju söndagen sista helgen den sista september när det var stopp i Hässleholm. Det kom aldrig några tåg till Malmö och någon information dök aldrig upp, det var söndag eftermiddag så p g a av avsaknad av information/personal och en stängd SJ Lounge fanns det inget att göra än att försöka utforska alla möjligheter att kunna ta sig hem, trots att det inte är helt säkert att man kan få ersättning. Man vill gärna vara på jobbet på måndag och andra i samma situation hade sina ungar som väntade hemma.

Och då var det extremt lång väntetid till kundtjänst (som vi inte fick prata med).
    Vilket nr ringde du? SJ har alltid någon som har jour vid trafikstörningar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Vilket år?
    Troligtvis i år. Har för mig att jag såg något om en trafikstörning den 26 september på Trafikverkets hemsida

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Troligtvis i år. Har för mig att jag såg något om en trafikstörning den 26 september på Trafikverkets hemsida
    Ja, finns en tråd som heter "Hässleholm söndag" startad den dagen. Hade jag begripit hur man länkar till den trådens startinlägg hade jag gjort det.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Vilket nr ringde du? SJ har alltid någon som har jour vid trafikstörningar.
    Tror det var kundtjänst som de skyltar med.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Ja, finns en tråd som heter "Hässleholm söndag" startad den dagen. Hade jag begripit hur man länkar till den trådens startinlägg hade jag gjort det.
    Inga inställda tåg norrut. Men rejält sena. Dagens sista tåg bara 8 minuter sent från Malmö.
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...l=1#post180356

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Här är trådstarten: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...l=1#post180276

En detaljerad beskrivning hur tåg gick finns här: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...l=1#post180356
    och en kort sammanfattning när det kom igång finns här: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...l=1#post180317

Hur man gör för att få länk till starten:
    Högerklicka uppe i högra hörnet på det inlägget där det finne ett #-tecken (oftast står det #1). Välj sen Kopiera länk (heter så i Firefox, kanske annat i annan browser).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Här är trådstarten: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...l=1#post180276

Hur man gör för att få länk till starten:
    Högerklicka uppe i högra hörnet på det inlägget där det finne ett #-tecken (oftast står det #1). Välj sen Kopiera länk (heter så i Firefox, kanske annat i annan browser).
    Tack, skall försöka komma ihåg det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tror det var kundtjänst som de skyltar med.
    Hur kom du hem? Enligt andra inlägg den dagen, om det var den 26 september, så var det inga inställda tåg norrut men däremot rejält sena men sista tåget för kvällen var endast 8 minuter sent

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Hur kom du hem? Enligt andra inlägg den dagen, om det var den 26 september, så var det inga inställda tåg norrut men däremot rejält sena men sista tåget för kvällen var endast 8 minuter sent
    Ja, det har jag också börjat undra.
    Eller tog Per No in på hotell tidigt den kvällen och följde inte trafikinformationen?

Med denna information om stora förseningar, men att det släppte vid 15.30-tiden, så gissar jag chansen minskat att få kostnaden för hotellrum ersatt.
    Angående att batteri i telefonen kunde ta slut så brukar det ju finnas möjligheter att ladda telefoner på en hel del ställen, kanske i väntutrymmen eller på något café på stationen (i alla fall om man ber snällt).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Säg t ex att man sitter fast i Malmö och ska till Stockholm och det enda alternativet var att flyga med SAS från Kastrup för 3200 kr per person, kan man vara säker på att SJ skulle betala den biljetten?
    Är det här en verklig händelse eller ett uppdiktat scenario?(eftersom du skruvar på en del detljer)

Att SJ skulle ställa in kvällens sista tåg utan någon hänvisning alls men både Snälltåget skulle ha ytterligre en avgång?
    Och inga andra strandsatta att snacka ihop sig med så att det räcker att en ringer...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •