Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Olycka vid Sundsvalls västra som kunde slutat riktigt illa

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Olycka vid Sundsvalls västra som kunde slutat riktigt illa

Delar här en länk till ett inslag från SVT om en incident vid Sundsvalls västra där en kulle med grav synnedsättning gick fel när han skulle korsa plankorsningen. Detta resulterade i att han ramlade ner på spåret. Som tur är kom inget tåg och han kom lindrigt undan men detta skulle kunna gått mycket värre. Vad tror ni kan göras här för ökad säkerhet?

https://svt.se/nyheter/lokalt/vaster...t-pa-perrongen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Olycka vid Sundsvalls västra som kunde slutat riktigt illa

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Delar här en länk till ett inslag från SVT om en incident vid Sundsvalls västra där en kulle med grav synnedsättning gick fel när han skulle korsa plankorsningen. Detta resulterade i att han ramlade ner på spåret. Som tur är kom inget tåg och han kom lindrigt undan men detta skulle kunna gått mycket värre. Vad tror ni kan göras här för ökad säkerhet?

https://svt.se/nyheter/lokalt/vaster...t-pa-perrongen
    Skulle väl framförallt vara något som gör det lättare att orientera sig. Uppenbarligen tänkte han gå över järnvägen men svängde för tidigt och gick upp på plattformen. Ett problem kan vara att det ljusa taktila stråket tar slut för tidigt före korsningen så att man tenderar att gå fel. Om det vore tydligare att vägen fortsätter rakt fram skulle det nog minska risken. Kanske kan man i framtiden också utföra något slags kontrastmarkering i strailen, om det är lämpligt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Skulle väl framförallt vara något som gör det lättare att orientera sig. Uppenbarligen tänkte han gå över järnvägen men svängde för tidigt och gick upp på plattformen. Ett problem kan vara att det ljusa taktila stråket tar slut för tidigt före korsningen så att man tenderar att gå fel. Om det vore tydligare att vägen fortsätter rakt fram skulle det nog minska risken. Kanske kan man i framtiden också utföra något slags kontrastmarkering i strailen, om det är lämpligt.
    Kanske inte aktuellt i just det här fallet men ett alternativ i många situationer vore väl att be om hjälp av någon.
    Sådär 90% eller fler av oss ställer väl upp för att hjälpa en handikappad men hos många handikappade verkar det vara helt utrslutet att be om hjälp,man ska klara sig själv oavsett.
    Anna-Lena Lauren , Dagens nyheters Rysslandsreporter, berättade från Mokva metro att en äldre gumma, en ”babusjka”, helt resolut grabbade tag i ärmen på Anna och sa : ”ni får hjälpa mig ut”. Hon frågade inte ens utan bara utsåg sin hjälpare som en självklarhet och det var lika självklart att någon hjälpte.
    Som kontrast minns jag en händelse på en T-banestation i Stockholm där en ung man i rullstol körde och välte på plattformen, en dam rusade genast fram för att hjälpa vilket belönades med ”klarar mig själv, klarar mig själv dra åt helvete jävla kärring”. ....

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2021-10-16 klockan 20:16:01.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, nu inpräntas det noga vid utbildningar i insiktsfullt bemötande etc att man inte ska erbjuda hjälp åt rullstolsburna, synsvaga m fl om de inte ber om det.

En gång, innan dessa utbildningar infördes, bad jag några skolbarn att flytta på sig för att lämna plats för en rullstolskille, då sade han surt att han klarar sig själv. Då bad jag honom genast om ursäkt och sade till barnen att glömma vad jag sade. Rätt ska vara rätt!

Men jag tror att det är tillåtet att varna folk, oavsett förflyttningsmetod eller synskärpa, för farliga situationer som de håller på att sätta sig i!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •