Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Sj Regional loktåg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sj Regional loktåg

Ursäkta om detta är en frekvent fråga, men jag har googlat en stund och sökt i forumet. Hur kan man utan inside information avgöra om ett SJ Regionaltåg är motorvagn eller loktåg? Någon som vet vad det är som går mellan Göteborg och Kil numera?

Det finns ingen trängsel på järnvägen, bara för korta tåg.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Sj Regional loktåg

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Ursäkta om detta är en frekvent fråga, men jag har googlat en stund och sökt i forumet. Hur kan man utan inside information avgöra om ett SJ Regionaltåg är motorvagn eller loktåg? Någon som vet vad det är som går mellan Göteborg och Kil numera?
    På vissa linjer framgår planenligt fordon av en bild i tidtabellssvaret på sj.se. Det gör det dock inte mellan Göteborg och Kil.
    Alla tåg på den linjen ska enligt plan ha X52-E. Vid fordonsproblem kan den ersättas med loktåg. Du kan inte utan inside info veta om tågets sammansättning en viss dag, d v s om det körs enligt plan eller inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har beställt 1 kl från Halmstad och även från Göteborg anges 1kl. Men de där X52-tågen har väl ingen 1klass?

Medlem
    nov 2019

Jag har beställt 1 kl från Halmstad och även från Göteborg anges 1kl. Men de där X52-tågen har väl ingen 1klass?
    SJ X52-E har 1 klass och kiosk.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för svar. Är det någon som helst komfortskillnad (dvs bättre säten)?

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Regionaltågssträckan Göteborg - Karlstad är en av de regionaltågssträckorna som upphandlas av regionala kollektivtrafiksmyndigheter (Västra Götalandsregionen och Region Värmland) där trafikhuvudmännen även tillhandahåller fordon för trafiken. De vanligaste fordonen för sträckan bör vara dem som tillhandahålls av trafikhuvudmännen och i detta fallet bör det vara Regina motorvagnar.

Om man vill åka loktåg längs stora delar av denna sträcka rekommenderar jag istället att åka med Tågabs tåg hela vägen till Karlstad och sedan byte till ett av värmlandstrafikens motorvagnståg för sträckan mellan Karlstad och Kil.

Hälsningar
    Axel L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Här är ett intressant reportage av en rätt så erfaren resenär:
    https://m.youtube.com/watch?v=gYS78hydZAs

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

4 säten i bredd (2+2) i 1:a kl, 5 säten i bredd (3+2) i 2:a klass. Troligen lite längre avstånd mellan stolsraderna också. Dock bara 19 1:a-klassplatser totalt.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    4 säten i bredd (2+2) i 1:a kl, 5 säten i bredd (3+2) i 2:a klass. Troligen lite längre avstånd mellan stolsraderna också. Dock bara 19 1:a-klassplatser totalt.
    Fritt kaffe/te i kiosken ej att förglömma! Nog så skönt en kulen höstdag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Här är ett intressant reportage av en rätt så erfaren resenär:
    https://m.youtube.com/watch?v=gYS78hydZAs
    Bra video, tack. Stolarna skriker inte komfort men jag har sett värre. Konstruktionen lider som alla dylika moderna motorvagnar av principen att lättstädat går före varje form av trivsel och komfort.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg

Om man vill åka loktåg längs stora delar av denna sträcka rekommenderar jag istället att åka med Tågabs tåg hela vägen till Karlstad och sedan byte till ett av värmlandstrafikens motorvagnståg för sträckan mellan Karlstad och Kil.
    Öh, varför skulle man åka med Tågabs tåg förbi Kil till Karlstad och sedan tillbaka till Kil med Värmlandstrafik, även om det är till Kil man ska?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett speciellt tack för svar på frågan om komfortskillnaden mellan 1.a och 2.a klass i SJ X52-E ovan.

SJ kundservice tog 11 arbetsdagar på sig för samma svar. Det kanske var en svår fråga.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    SJ X52-E har 1 klass och kiosk.

En intressant sak är att det har rullat en del Regina där man inte kört med första klass, men ändå behållit stolarna. I Upptåget gjorde man se, men bara delvis. De flesta stolarna var ersatta med vanliga stolar, men det fanns enstaka förstaklasstolar kvar i ena änden. Jag hade en tid då jag åkte regelbundet med Upptåget och passade gärna då på att välja dessa stolar i tåget

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Detta förekommer fortfarande hos Västtrafik;tvåvagnsmotorvagnarna har fortfarande förstaklassinredning.Men körs som "andraklass".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av randersson Visa inlägg
    Detta förekommer fortfarande hos Västtrafik;tvåvagnsmotorvagnarna har fortfarande förstaklassinredning.Men körs som "andraklass".
    Samma sak i några av Värmlandstrafiks reginor.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

... Är det någon som helst komfortskillnad (dvs bättre säten)?
    Jag reser ibland på sträckan Göteborg - Karlstad, eller delar därav.

I mitt tycke är de X52:or som normalt trafikerar linjen, för SJ:s räkning, en av de få fordonstyper på svenska järnvägar där sittkomforten i 1:a klass är märkbart bättre än i 2:a dito. Enligt mitt förmenande faktiskt värt pengarna.

Senast redigerat av Dbn den 2021-11-01 klockan 19:21:42.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •