Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Märklig tidtabell Örebro-Eskisltuna (MÄLAB)

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Märklig tidtabell Örebro-Eskisltuna (MÄLAB)

Man har uppenbart bestämt att det ska gå 12 direkta tåg M-F mellan Örebro och Eskilstuna. Men hur kunde man komma på att lägga de direkta tågen så att de går sent på kvällen och t.o.m. mitt i natten?

Hade man inte fått fler resenärer, eller ska vi säga trafikanter, om man lagt direkttågen på morgonen + hela eftermiddagen? Men det kanske inte spelar så stor roll nu när skattebetalarna betalar trafiken...

Avgångar från Eskilstuna direkt till Örebro:

0.00
    6.02
    7.02
    7.59
    14.59
    16.02
    17.03
    18.04
    18.59
    19.59
    20.59
    21.59
    22.59

Avgångar direkt från Örebro till Eskilstuna:
    4.13
    5.10
    6.08
    7.04
    8.13
    15.13
    16.08
    17.08
    18.08
    19.13
    20.14
    21.13
    22.13

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Märklig tidtabell Örebro-Eskisltuna (MÄLAB)

De ligger ju på morgonen + hela eftermiddagen. Sen fortsätter de en stund på kvällen också. För dem som åker långt kan det lätt bli långa arbetsdagar så jag tycker att det är en bra service. Kunde ju ha önskat mig ett tåg vid 9-tiden också förstås.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Man har uppenbart bestämt att det ska gå 12 direkta tåg M-F mellan Örebro och Eskilstuna. Men hur kunde man komma på att lägga de direkta tågen så att de går sent på kvällen och t.o.m. mitt i natten?

Hade man inte fått fler resenärer, eller ska vi säga trafikanter, om man lagt direkttågen på morgonen + hela eftermiddagen? Men det kanske inte spelar så stor roll nu när skattebetalarna betalar trafiken...

Avgångar från Eskilstuna direkt till Örebro:

0.00
    6.02
    7.02
    7.59
    14.59
    16.02
    17.03
    18.04
    18.59
    19.59
    20.59
    21.59
    22.59

Avgångar direkt från Örebro till Eskilstuna:
    4.13
    5.10
    6.08
    7.04
    8.13
    15.13
    16.08
    17.08
    18.08
    19.13
    20.14
    21.13
    22.13
    Det är ju kanontider ju! Dessutom går dessa tåg inte bara direkt mellan Örebro och Eskilstuna utan sedan vidare till Stockholm, Arlanda och Uppsala! 04:13 från Örebro gör att du är på Arlanda 06:29 tex.

Enda att anmärka på är ju att det inte är fasta minuttal vilket jag tycker är en stor fördel men det är också bara en marginell grej.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det är ju kanontider ju! Dessutom går dessa tåg inte bara direkt mellan Örebro och Eskilstuna utan sedan vidare till Stockholm, Arlanda och Uppsala! 04:13 från Örebro gör att du är på Arlanda 06:29 tex.

Enda att anmärka på är ju att det inte är fasta minuttal vilket jag tycker är en stor fördel men det är också bara en marginell grej.
    Precis. Dessa avgångar är inte främst avsedda för det lokala resandet Örebro-Eskilstuna, utan är mer riktade mot de som ska resa Örebro-Stockholm/Arlanda. Och då är det bra tider. Från Stockholm vid 23, hemma i Örebro före kl 1. 4:13 från Örebro innebär att man kan vara i Stockholm kl 6 och på Arlanda före kl 7. Så för den aktuella målgruppen ser tiderna bra ut. Men skulle målgruppen ha varit det lokala resandet Örebro-E-tuna så hade det onekligen funnits en del ytterligare att önska av tidtabellen, helt klart.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Fast, upplägget väster om Eskilstuna är ju alltid ett av följande: Antingen direkt med Mälartåg till Örebro eller byte till SJ Regional i Arboga. Min poäng är alltså att det vore bättre för fler att ha direkttåg när fler reser och istället ha byten i Arboga när väldigt få reser, t.ex. på kvällen.

Arbets-, skol- och inte minst högskolependling är ju betydligt större mellan 12-15 än efter klockan 20 på kvällen.

Eftersom trafikutbudet är politiskt styrt verkar det som att det är de som skrikit högst (flygresenärer via Arlanda och nöjesresenärer till Stockholm) som dragit det längsta strået, snarare än de som åker mest, d.v.s. pendlar med tåget varje dag till jobb och studier.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Fast, upplägget väster om Eskilstuna är ju alltid ett av följande: Antingen direkt med Mälartåg till Örebro eller byte till SJ Regional i Arboga. Min poäng är alltså att det vore bättre för fler att ha direkttåg när fler reser och istället ha byten i Arboga när väldigt få reser, t.ex. på kvällen.

Arbets-, skol- och inte minst högskolependling är ju betydligt större mellan 12-15 än efter klockan 20 på kvällen.

Eftersom trafikutbudet är politiskt styrt verkar det som att det är de som skrikit högst (flygresenärer via Arlanda och nöjesresenärer till Stockholm) som dragit det längsta strået, snarare än de som åker mest, d.v.s. pendlar med tåget varje dag till jobb och studier.
    "när fler reser"

Du har ju timmestrafik mellan 15-22, det är ju främst mellan 16-18 folk reser, inte de tiderna du skriver om. Då går ju tågen i prinicp tomma.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    "när fler reser"

Du har ju timmestrafik mellan 15-22, det är ju främst mellan 16-18 folk reser, inte de tiderna du skriver om. Då går ju tågen i prinicp tomma.
    Vi får också komma ihåg att om kollektivtrafik ska vara ett alternativ för alla de som inte arbetar "kontorstid" så behövs kollektivtrafik under en stor del av dygnet.
    Den som jobbar inom handel, vård, kollektivtrafik(!) etc. pendlar inte på samma tider som "kontorstidsfolk".
    Om jag av någon anledning åker för mig tidigt tåg på tunnelbanan, cirka 06:00, så är tåget fullsatt till S:t Eriksplan. Där går "alla" av. Buss eller promenad till Karolinska sjukhuset, en arbetsplats som är igång dygnet runt.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

En annan aspekt som tyvärr nästan allt glöms bort på Postvagnen, när dylikt diskuteras, är ju behovet av att få ihop fordonsomlopp och personalturer. Vad jag hört, så ska man ju tex inte ha överliggning alls för personal, så det gäller ju att få hem dessa till rätt plats, liksom det är viktigt att ha fordon där de behövs nästa morgon, även om detta behov råkar vara fordonsunderhåll.
    Har man ett fordon och personal som behöver förflyttas från Örebro till Eskilstuna, kan ju tåget antingen vara annonserat och öppet för resenärer eller körs som tjänstetåg. Vilket väljer församlingen här..?

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tycker nog man fångat in peaken i pendlingen också ganska bra. De som bor på den ena orten och arbetar i den andra har ju direktförbindelser, om än med en timmes mellanrum, kring normal arbetstid. Givet hur resandet ser ut på sträckan skulle det nog dessutom vara bättre att sätta in halvtimmestrafik i peak än att köra timmestrafik mitt på dagen.

Direkttåg på kvällen är tvärtom väldigt bra. Hellre ett byte dagtid i Arboga än byte nattetid. 20 minuter i Arboga på kvällen är inte kul. Som hyfsat frekvent resenär på sträckan har jag upplevt det och jag rekommenderar det inte. Så ska man beakta även sådant som trygghet och komfort så är det mycket klokt att köra direkt utan byte sen kväll och nattetid.

Vad gäller bytena så kan också sägas att de ju alltid blir ganska illa i Arboga, sett ur restidssynpunkt. En resa Örebro-Arboga-Eskilstuna med byte i Arboga innebär i princip 20 minuter tågresa, 20 minuter byte och 20 minuter tågresa (så som resenärerna upplever det). Det är egentligen en av de sämsta kvoter man kan få mellan restid och bytestid om man ska pendla. Dessutom är restiden lika lång som den som landsvägsbussen hade på 80-talet - innan motorvägen var byggd Arboga-Örebro.

Men självklart vore det toppen med ännu fler avgångar utan byte. Fick jag bestämma (men slapp betala) så skulle jag gärna se halvtimmestrafik 06:00 - 20:00 och entimmestrafik i övrigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Tycker nog man fångat in peaken i pendlingen också ganska bra. De som bor på den ena orten och arbetar i den andra har ju direktförbindelser, om än med en timmes mellanrum, kring normal arbetstid. Givet hur resandet ser ut på sträckan skulle det nog dessutom vara bättre att sätta in halvtimmestrafik i peak än att köra timmestrafik mitt på dagen.

Direkttåg på kvällen är tvärtom väldigt bra. Hellre ett byte dagtid i Arboga än byte nattetid. 20 minuter i Arboga på kvällen är inte kul. Som hyfsat frekvent resenär på sträckan har jag upplevt det och jag rekommenderar det inte. Så ska man beakta även sådant som trygghet och komfort så är det mycket klokt att köra direkt utan byte sen kväll och nattetid.

Vad gäller bytena så kan också sägas att de ju alltid blir ganska illa i Arboga, sett ur restidssynpunkt. En resa Örebro-Arboga-Eskilstuna med byte i Arboga innebär i princip 20 minuter tågresa, 20 minuter byte och 20 minuter tågresa (så som resenärerna upplever det). Det är egentligen en av de sämsta kvoter man kan få mellan restid och bytestid om man ska pendla. Dessutom är restiden lika lång som den som landsvägsbussen hade på 80-talet - innan motorvägen var byggd Arboga-Örebro.

Men självklart vore det toppen med ännu fler avgångar utan byte. Fick jag bestämma (men slapp betala) så skulle jag gärna se halvtimmestrafik 06:00 - 20:00 och entimmestrafik i övrigt.
    Det blir alltså byte till SJ Regional i Arboga under övrig dagtid. Gäller Mälartågs biljetter på SJ och vice versa?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det blir alltså byte till SJ Regional i Arboga under övrig dagtid. Gäller Mälartågs biljetter på SJ och vice versa?

Enkelbiljetter: Nej. Tågbunden Resplusbiljett .
    Periodkort (Movingo): Oklart

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Enkelbiljetter: Nej. Tågbunden Resplusbiljett .
    Periodkort (Movingo): Oklart
    Tackar. Vad är anledningen till att Mälartåg inte kör norr om Mälaren på Mälarbanan?

Stockholm - Västerås - Arboga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tackar. Vad är anledningen till att Mälartåg inte kör norr om Mälaren på Mälarbanan?

Kanske anser dom att det redan finns tillräckligt med avgångar den vägen med SJ Regional?

Medlem
    nov 2019

Att med skattemedel slå ut en kommersiell operatör med lönsam trafik kan vara kontroversiellt och förmodligen inte förenligt med Kollektivtrafiklagen.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    En annan aspekt som tyvärr nästan allt glöms bort på Postvagnen, när dylikt diskuteras, är ju behovet av att få ihop fordonsomlopp och personalturer. Vad jag hört, så ska man ju tex inte ha överliggning alls för personal, så det gäller ju att få hem dessa till rätt plats, liksom det är viktigt att ha fordon där de behövs nästa morgon, även om detta behov råkar vara fordonsunderhåll.
    Har man ett fordon och personal som behöver förflyttas från Örebro till Eskilstuna, kan ju tåget antingen vara annonserat och öppet för resenärer eller körs som tjänstetåg. Vilket väljer församlingen här..?
    Jo det kan ju vara en förklaring i fall förare och ombordpersonal är stationerade i Hallsberg. Är de stationerade i Et skulle dock vändning i Arboga gå snabbare.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg

Kan ju vara en övergångslösning. Man ska inte bli förvånad om timmestrafik införs hela trafikdygnet M-F inom några år.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Citat Ursprungligen postat av Alexander Lukas Visa inlägg
    Kanske anser dom att det redan finns tillräckligt med avgångar den vägen med SJ Regional?
    SJ har "förebyggt" att RKTM utlyser Allmän trafikplikt genom att införa daglig timmestrafik Stockholm-Västerås-Örebro även på helgerna. Med så tät trafik försvinner argumentet att allmän trafikplikt skulle ge bättre trafik.

Man kan tänka sig att SJ är mån om att behålla de två förmodligen mest lönsamma regionaltågsträckorna i landet (Cst-Vå-Ör och Cst-U). De är ju de sista resterna av SJ:s en gång omfattande nät av regionaltåg i hela landet. (Göteborg-Kalmar ej medräkat).

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

SJ har "förebyggt" att RKTM utlyser Allmän trafikplikt genom att införa daglig timmestrafik Stockholm-Västerås-Örebro även på helgerna. Med så tät trafik försvinner argumentet att allmän trafikplikt skulle ge bättre trafik.

Man kan tänka sig att SJ är mån om att behålla de två förmodligen mest lönsamma regionaltågsträckorna i landet (Cst-Vå-Ör och Cst-U). De är ju de sista resterna av SJ:s en gång omfattande nät av regionaltåg i hela landet. (Göteborg-Kalmar ej medräkat).
    Det stora problemet har nog varit att regionerna inte har varit särskild nöjda med hur de övriga regionaltågslinjerna har skötts med avseende på turutbud. Om jag inte misstar mig har utbudet Stockholm - Eskilstuna tidigare varit skrattretande dåligt med i princip varannantimmestrafik.

Däremot tycker jag även att SJs InterCity-tåg mellan Linköping - Stockholm - Gävle och och Stockholm - Borlänge - Falun bör inräknas i listan med SJs regionaltågslinjer som mynnar ut från Stockholm. Den enda skillnaden med dessa linjer är att Movingobiljetter inte är giltiga och något sämre turutbud.

Hälsningar
    Axel L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Det stora problemet har nog varit att regionerna inte har varit särskild nöjda med hur de övriga regionaltågslinjerna har skötts med avseende på turutbud. Om jag inte misstar mig har utbudet Stockholm - Eskilstuna tidigare varit skrattretande dåligt med i princip varannantimmestrafik.
    Att regionerna inte varit särskilt nöjda är en underdrift. Missnöjet har varit mycket stort. Särskilt i Sörmland och Östergötland. Även Västmanland var kritiska, men där har SJ delvis tystat kritiken genom trafikutökningarna som till slut genomfördes. Men SJ kände säkert av hotet om att Mälardalstrafik skulle ta över och jag utesluter inte att utökningarna gjorts just för att försöka förebygga det, precis som någon skrev ett par inlägg högre upp.

Men jag tror inte att hotet har försvunnit genom trafikökningarna. Jag misstänker att Mälardalstrafik på lite sikt vill åt Mälarbanan också. Och regionernas satsningar har ju redan medfört att Mälardalstrafik (med SL som största delägare) med sitt trafiknät redan har kontakt med Västtrafiks trafiknät i såväl Örebro som Hallsberg. Jag ser det inte som uteslutet att MDT och Västtrafik tillsammans avser ta över Mälarbanan på lite sikt. Med trafikplikt kan man lösa det mesta. Krav på uppehåll i Västerås Norra, Kolbäck, Hovsta och Mosås och frågan är om SJ vill vara med längre.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg

Däremot tycker jag även att SJs InterCity-tåg mellan Linköping - Stockholm - Gävle och och Stockholm - Borlänge - Falun bör inräknas i listan med SJs regionaltågslinjer som mynnar ut från Stockholm. Den enda skillnaden med dessa linjer är att Movingobiljetter inte är giltiga och något sämre turutbud.

Hälsningar
    Axel L
    Movingo alla sträckor gäller inom Movingoområdet på dessa IC-tåg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •