Järnvägarna har varit nedläggningshotade i omgångar de senaste 20 åren men ändå lyckats överleva.
Hur är status i nuläget?
Järnvägarna har varit nedläggningshotade i omgångar de senaste 20 åren men ändå lyckats överleva.
Hur är status i nuläget?
Spåret underhålls så det går bra att trafikera. Problemet är Verkstaden i Kalmar som ibland bara lyckas hålla 3-4 fordon i trafik. KLT är inga av de duktigaste att sköta trafik. Massor av inställda tåg. I förra veckan var det tunt med tåg. Det gick väl på Tjustbanan lika många på hela veckan som det ska gå på en dag Man lyckades hålla liv i 3-4 fordon av 10 .Om 2 veckor ska man göra jobb vid Gamleby så då blir det tomt på tåg.Vad TRV och regering funderar på är skrivet i stjärnorna tyvärr.
När stambanan går över till ERTMS måste även Tjustbanan och anslutande järnvägar ha samma signalsystem, E2. Det skulle dessutom kräva att man utrustar och anpassar fordonen till detta system för dyra pengar (om nån betalar).
Kommer banorna att överleva när det väl blir dags för det?
Tramtrain - Bildgalleri
En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...
Vill man investera i det på dessa trafiksvaga banor?
Ingen som anser det billigare att gå över till bussar? Frågan har varit uppe många gånger under de senaste 20 åren och nu skapas ännu en möjlighet för bussivrare att lägga ner trafiken.
Senast redigerat av Per No den 2018-03-29 klockan 06:08:52.
Är det någon som vet vad som är problemet med verkstaden. Den skulle ju vara ifatt senast november 2017. Har ju inte sett någon förändring än och alla tåg på Tjustbanan är inställda idag nu när många vill resa över påsken. Man börjar ju undra om det är med vilja så att man kan säga att ingen åker på banan så kan man ju lika gärna lägga ner...
Det är så otroligt ynkligt så det är inte värt att kommentera. 3 fordon igång av 10. Fy faan så ynkligt av KLT- DE HADE JU LOVAT TRAFIK FRÅN 14,10. ´Men bara för att reta upp resenärer så flyttas tiderna fram i etapper. Ingen ordning på allting. Bedrövligt.
Är det verkligen värt allt tjafs att hålla dessa banor vid liv,
när det dessutom inte går trafik mer än då och då i bästa fall.
All bussersättning måste sannolikt kosta skattebetalarna dubbelt upp.
Varför inte inleda ett samarbete med exvis Flixbuss.
Nytt modernt bussföretag med billiga biljetter.
Man skulle säkert kunna erbjuda resan från Vk - Lp för 49 kr.
Dessutom borde den då undermåliga sk verkstaden i Kalmar
som ändå inte lycka få några friska tåg på spår kunna byggas om till kanske en bussdepå eller liknande.
🐣Glad Påsk 🐣
tillönskas Herr Sääf och alla andra stollar som håller dyra omoderna tåg under armarna.
Senast redigerat av Lars Ödlund den 2018-03-29 klockan 15:22:49.
Tack så mycket för det trevliga omdömet om mej och andra .Stolle kan du vara själv som skriver så. Tjustbanan är en JÄRNVÄG och ingen Busslinje.Tugga i dej det.
Eftersom det varit stora problem länge så börjar jag fundera på varför. Är det bara totalt odugligt folk i ledningen eller har de en dold agenda att missköta banan så till sist finns det bara nedläggning som återstår? Eller något annat?
Ett misslyckat system att arbeta efter med ansvaret uppdelat på en hel hop med aktörer.
Trafikutövaren måste ha makt och ansvar över fordon och service/underhåll, först då kan beställaren ställa krav på att trafiken ska rulla.
När beställaren inte kan tillhandahålla fungerande fordon kan man heller inte kräva av trafikutövaren att tågen ska köras
Du har helt rätt! På "gamla" SJ tiden hade ju samma huvudman kontroll över allt från trafikutbud,verkstäder,bana och trafikledning! Om Flixbus eller liknande bolag ska köra oavsett det blir tåg eller buss kommer de bara att köra de avgångar som är lönsamma. Sen kan man ju fråga sig om någon avgång kan vara lönsam med de dumpade priser som Flixbus kör med. Skulle vara intressant att veta var de får sina pengar ifrån.... Priser som ligger på en tredjedel av Swebus och Netbus och kanske en tiondel av SJ.....
Man kommer väldigt långt bara med att låta fordonsfrågorna skötas av trafikutövaren, denne har i normalfallet betydligt större kunnande o kunskap än varje politikerstyrd organisation., dessutom ligger det då i dennes 100%:iga intresse att fordonen ska rulla då det annars kan bli tal om vite.
Detta med att fordonen ska ägas, tillhandahållas och skötas om av det allmänna fungerar inte på alla håll, förutsättningarna är väsensskilda mellan Tjust o Stångådalsbanan och t.ex Stockholms Tunnelbana.
Visst det var och har varit mycket problem innan man var dumma nog att flytta allt underhåll till Kalmar. I Linköping fanns det en fungerande verkstad vilket är absolut omöjligt att säja om verkstan i Kalmar. KLT har sedan de tog över trafiken inte förstått att fordonen fordrar mycket omsorg. Att försöka få till det med helt ny personal som inte jobbat med järnvägsfordon förut i en helt felbyggd verkstad utan genomgångsspår som innebär att om det första av 2 fordon efter varandra blir färdigt kan man inte köra ut det. Personal som jobbar kontorstid Må-fr.utan att de ansvariga förstår att fordon kan gå sönder även på natten och på Helger. De har väl gjort vissa åtgärder nu. Och nu har det ju blivit en del inställda tåg även på Stångådal eftersom omloppen är omvända nu. Nu kör man buss Kalmar -LP och sedan tar man vagnen som skulle gå till Västervik tillbaka till KAC.Tågen till Västervik försvinner som en avlöning då.Trafiken Oh-Bg ska vi inte tala om ens. någon enstaka tur bara. Man hade t.ex under en lång tid ingen på verkstad som hade behörighet att provköra fordon utanför verkstadsområdet. ville man ut på linjen och prova fick man vänta till man hittade någon pilot.SNACKA OM ILLA SKÖTT.
Med "fjärrtåg" menar man i Stockholm ett persontåg som går längre än till Södertälje. Säkert att det inte funnits något litet treskensspår vid centralen där det gått ånglok till västervik?![]()
Och sedan hade vi ju naturligtvis några år med KUSTPILEN. Men inte var det något fjärrtåg precis. Åtminstone INTE mellan LP och VK. Men den trafiken blev kort och försvann när BK-tåg tog över.
Senast redigerat av Sääf den 2018-03-30 klockan 08:19:39.