Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: Mälartågs priser

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mälartågs priser

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    - Mälartågs enkelbiljett är en tågbunden enkelbiljett som endast gäller på angivet tåg. Enkelbiljetten gäller ej på anslutande länstrafik.
    - Mälartåg har givetvis en stor andel periodkortsresenärer i rusningstid M-F närmast Stockholm, men i övrigt är det främst fritidsresenärer som åker på enkelbiljett.
    - Skattefinansierad kollektivtrafik är ju inte tänkt för "konkurrens" med andra trafikmedel, den är tänkt som "konkurrens" mot privatbilen och att vara en del av den allmänna samhällsservicen. Större delen av Mälartågs trafik kommer ju dessutom att vara "ensam" på spåret, d vs ingen parallelltrafik med andra operatörer. På linjerna Sala-Norrköping (förutom ett TiB-tåg i en riktning Västerås-Sala), Södertälje-Eskilstuna-Arboga, Södertälje-Nyköping-Norrköping är man enda tågalternativet. På Södertälje-Hallsberg är man enda tågalternativet för Gnesta, Flen och Vingåker.
    Skulle man kunna tänka sig att SJ börjar med uppehåll i Katrineholm för IC-tågen mellan Stockholm och Östergötland? Eller är de så välbelagda redan att det inte är intressant att erbjuda rena SJ-resor Östergötland-Göteborg/Karlstad/Oslo?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Skulle man kunna tänka sig att SJ börjar med uppehåll i Katrineholm för IC-tågen mellan Stockholm och Östergötland? Eller är de så välbelagda redan att det inte är intressant att erbjuda rena SJ-resor Östergötland-Göteborg/Karlstad/Oslo?
    Det kan man mycket väl tänka sig. Jag ställde frågan till en "trafikstrateg" för en tid sedan och fick svaret att det har diskuterats. Just nu - nej. I framtiden - beror på. Men som sagt, en god tanke.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

- Mälartåg har givetvis en stor andel periodkortsresenärer i rusningstid M-F närmast Stockholm, men i övrigt är det främst fritidsresenärer som åker på enkelbiljett.
    - Skattefinansierad kollektivtrafik är ju inte tänkt för "konkurrens" med andra trafikmedel, den är tänkt som "konkurrens" mot privatbilen och att vara en del av den allmänna samhällsservicen.
    Nu pendlar jag inte, så jag måste fråga:
    - Kommer SJ att erbjuda månadsbiljetter och 10-biljetter för resor med sina regionaltåg, t.ex. Uppsala-Stockholm och Stockholm-Katrineholm?
    - Om såna inte finns idag, är det för att SJ då i stället rekommenderar Movingo?
    - Mälartågen kommer väl inte ha "egna" Mälartågs-månadsbiljetter utan det är väl Movingo som är deras månadskortserbjudande?
    - Visst pågår det förhandlingar mellan Mälartåg och SJ om att Movingo fortfarande skall gälla på SJ:s regionaltåg?
    - Visst finns det ingen formellt hinder för SJ att erbjuda både tågförbindelser och biljettpriser som konkurrerar med Mälartågs motsvarande erbjudande, utan om SJ inte stannar i Gnesta så är det för att SJ tror att man inte tjänar mer pengar eller att SJ tror det stör övriga resenärer?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-10-14 klockan 23:42:27. Anledning: Rättat till "utan om SJ inte"

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu pendlar jag inte, så jag måste fråga:
    - Kommer SJ att erbjuda månadsbiljetter och 10-biljetter för resor med sina regionaltåg, t.ex. Uppsala-Stockholm och Stockholm-Katrineholm?
    +Vet ej. Uppsala-Stockholm högst troligt då 1kl finns idag.
    - Om såna inte finns idag, är det för att SJ då i stället rekommenderar Movingo?
    +Enligt nuvarande avtal får SJ inte ha produkter som konkurrerar med Movingo.
    - Mälartågen kommer väl inte ha "egna" Mälartågs-månadsbiljetter utan det är väl Movingo som är deras månadskortserbjudande?
    +Movingo är Mälardalstrafiks produkt för månadsbiljetter på Mälartåg, ja.
    - Visst pågår det förhandlingar mellan Mälartåg och SJ om att Movingo fortfarande skall gälla på SJ:s regionaltåg?
    +Vet ej
    - Visst finns det ingen formellt hinder för SJ att erbjuda både tågförbindelser och biljettpriser som konkurrerar med Mälartågs motsvarande erbjudande, utom SJ inte stannar i Gnesta så är det för att SJ tror att man inte tjänar mer pengar eller att SJ tror det stör övriga resenärer?
    +Bör inte vara några formella hinder, bara kommersiella

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

+Vet ej
    - Visst finns det ingen formellt hinder för SJ att erbjuda både tågförbindelser och biljettpriser som konkurrerar med Mälartågs motsvarande erbjudande, utom SJ inte stannar i Gnesta så är det för att SJ tror att man inte tjänar mer pengar eller att SJ tror det stör övriga resenärer?
    +Bör inte vara några formella hinder, bara kommersiella
    Såsom jag förstått det så finns i alla fall en vilja från Mälardalstrafik om att Movingo fortsatt ska gälla på SJ Regional. Men hur läget är i frågan just nu vore intressant att veta. Bara 2 månader kvar.

Nej, några formella hinder för SJ att bedriva konkurrerande trafik torde inte finnas. Men frågan är om det är kommersiellt intressant för SJ. Hittills har SJ ju velat ha betalt för att köra de aktuella linjerna; det är ju därför som Mälartåg tillkommit och trafiken upphandlats. Så om SJ helt plötsligt börjar finna det lönsamt att konkurrera med Mälartåg är det väl nästan frågan om inte SJ uppträtt rent bedrägligt mot Sörmland och de andra regionerna när man begärt åtskillig miljoner per år för att köra på linjerna och stanna på stationerna. I någon mening är det ju så att det är SJ som "tvingat fram" regionernas övertagande av trafiken.

Just Katrineholm-Stockholm är väl en sträcka där det skulle vara möjligt. Men frågan är om SJ vill fylla sina långväga tåg med Katrineholmare som åker till och från Stockholm. Det riskerar ju leda till att tågen går halvtomma Katrineholm-Malmö eller Katrineholm-Linköping....

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Såsom jag förstått det så finns i alla fall en vilja från Mälardalstrafik om att Movingo fortsatt ska gälla på SJ Regional. Men hur läget är i frågan just nu vore intressant att veta. Bara 2 månader kvar.

Nej, några formella hinder för SJ att bedriva konkurrerande trafik torde inte finnas. Men frågan är om det är kommersiellt intressant för SJ. Hittills har SJ ju velat ha betalt för att köra de aktuella linjerna; det är ju därför som Mälartåg tillkommit och trafiken upphandlats. Så om SJ helt plötsligt börjar finna det lönsamt att konkurrera med Mälartåg är det väl nästan frågan om inte SJ uppträtt rent bedrägligt mot Sörmland och de andra regionerna när man begärt åtskillig miljoner per år för att köra på linjerna och stanna på stationerna. I någon mening är det ju så att det är SJ som "tvingat fram" regionernas övertagande av trafiken.

Just Katrineholm-Stockholm är väl en sträcka där det skulle vara möjligt. Men frågan är om SJ vill fylla sina långväga tåg med Katrineholmare som åker till och från Stockholm. Det riskerar ju leda till att tågen går halvtomma Katrineholm-Malmö eller Katrineholm-Linköping....
    Det som köptes till av regionerna var väl de turer som regionerna ville ha men som inte SJ ansåg var lönsamma.
    Vad säger då att SJ skulle köra såna turer för att konkurrera ? Vill man konkurrera, så gör man det ju naturligtvis på samma vis som andra uppstickare, kör på lönsamma tider, för att "plocka russin ur kakan", så får väl Mälardalstrafik köra sina tomma tåg på udda tider bäst de vill.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det som köptes till av regionerna var väl de turer som regionerna ville ha men som inte SJ ansåg var lönsamma.
    Vad säger då att SJ skulle köra såna turer för att konkurrera ? Vill man konkurrera, så gör man det ju naturligtvis på samma vis som andra uppstickare, kör på lönsamma tider, för att "plocka russin ur kakan", så får väl Mälardalstrafik köra sina tomma tåg på udda tider bäst de vill.
    Det var ett tag sedan "det köptes till turer". Hela Mälartågstrafiken har varit upphandlad sedan 2017.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det var ett tag sedan "det köptes till turer". Hela Mälartågstrafiken har varit upphandlad sedan 2017.
    Ja, och skulle SJ vilja fånga upp sällanresenärer med några avgångar (t ex Katrineholm-Stockholm) så kan man nog göra det på/med befintlig trafik. Men då blir det knappast en konkurrerande trafik, utan mer något kompletterande typ Snälltåget. Att sätta in flera nya tåg och köra parallellt Mälartåg och försöka konkurrera är nog i praktiken uteslutet. Av såväl ekonomiska skäl som kapacitetsskäl. Hur man än vrider och vänder på det lär ingen av de aktuella sträckorna tillhöra landets mer lönsamma att köra. Och att konkurrera om pendlare - som trots allt är basen på alla linjerna - är ju helt uteslutet utan ett komplett utbud.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Mälartåg har ju valt strategin "så likt länstrafik som möjligt". Målet har varit att vara så nära SL:s prisregler som möjligt - står i de prisstrategidokument som dragits i berörda regionfullmäktige.
    Det sker ju ett skifte från "prissättning baserat på kommersiella grunder" till "prissättning beslutad i politiska organ".

Mälartåg har alltså samma princip som t ex Västtrafik och Skånetrafiken. (Öresundståg bygger på en något annorlunda princip - "summan av de underliggande regionernas prissättning").
    De som drabbas främst av detta är pensionärer, barnfamiljer och långreseresenärer (som dels bokar tidigt, dels i kombination med annan operatör).
    De två förstnämnda grupperna kunde ju faktiskt Mälartåg har gjort annorlunda för. Där har man av någon anledning avvikit från principen "så likt SL som möjligt". SL har ju reducerat pris för pensionärer, varför inte Mälartåg? Varför inte tillämpa SL:s barnregler på helgerna även på Mälartåg? Jag tror det kommer att blåsa hårt i december, kulingvarning, kanske stormvarning, när resenärerna i Mälardalen upptäcker vad skiftet från kapitalism till planekonomi innebär.
    Det är nästan så att jag vill gratulera SJ till att ha förlorat Mälartågsupphandlingen. Visst överdriver jag, men jag att många utan vidare ge SJ skulden för den nya prissättningen och de nya biljettreglerna, ifall det var SJ som skötte trafiken även i fortsättningen.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Det är nästan så att jag vill gratulera SJ till att ha förlorat Mälartågsupphandlingen. Visst överdriver jag, men jag att många utan vidare ge SJ skulden för den nya prissättningen och de nya biljettreglerna, ifall det var SJ som skötte trafiken även i fortsättningen.
    Samma tanke här...

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    SJ stannar där man tjänar pengar. I sin egentrafik handlar det precis som hos alla andra åkerier att hitta kommersiellt gångbara upplägg. Det finns en ålderdomlig uppfattning om att SJ har ett samhällsansvar att försörja orter med trafik. Det har man inte. Den rollen ligger numera hos länsbolag/RKM. Tyvärr dock med konsekvensen onödigt höga kostnader för skattebetalarna

Skulle det visa sig finnas pengar att hämta genom stopp i Katrineholm eller annorstädes är det säkert av intresse för både SJ och övriga bolag.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg
    Idag har Mälartåg släppt sina första biljetter:

Stockholm-Katrineholm 193 kronor
    Stockholm-Norrköping: 231 kronor
    Linköping-Sala: 269 kronor
    Stockhom-Uppsala: 107 kronor
    Uppsala-Hallsberg: 269 kronor

Samma sträcka hos SJ den 10 december 2021
    Stockholm-Katrineholm: 95 kronor
    Stockholm-Norrköping: 95 kronor
    Linköping-Sala: 95 kronor
    Stockhom-Uppsala: (75 kr med SJ den 12 december om jag bokar idag)
    Uppsala-Hallsberg (95 kr med SJ den 12 december om jag bokar idag)

Mälartåg har också inga pensionärspriser, dock studentpriser och barnpriser, priset kommer ofta ligga högre nu då MTR kör och SJ som kör ibland samma sträckor kan vara billigare 12 december och erbjuder också pensionärpris och priopoäng. Om Mälartåg tror jag kommer betala 231 kronor när jag kan åka samma sträcka med SJ för 78 kronor så tänker de inte rätt. Det är priset för mig från Stockholm-Norrköping den 12 december. SJ-tåget går fortare också med 1:26 timmar mot Mälartåg som tar 1:43.
    Inget konstigt. Tamsons är dyr i drift och givetvis ska 53 ( högst säkert fler framöver ) nya ER1:or betalas. Det sker via skattsedeln och höjda biljettpriser.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    SJ stannar där man tjänar pengar. I sin egentrafik handlar det precis som hos alla andra åkerier att hitta kommersiellt gångbara upplägg. Det finns en ålderdomlig uppfattning om att SJ har ett samhällsansvar att försörja orter med trafik. Det har man inte. Den rollen ligger numera hos länsbolag/RKM. Tyvärr dock med konsekvensen onödigt höga kostnader för skattebetalarna

Skulle det visa sig finnas pengar att hämta genom stopp i Katrineholm eller annorstädes är det säkert av intresse för både SJ och övriga bolag.
    Eftersom det blir en avsevärd försämring för bytesresande västerut (mindre flexibla ombokningsvillkor, dyrare generellt och sämre barnrabatter) så borde det vara intressant för SJ är min amatörmässiga bedömning. Men det skulle ju kunna vara så att IC-tågen redan går fulla från Östergötland och det inte finns fordon för längre tåg, jag då är det naturligtvis inte intressant.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Inget konstigt. Tamsons är dyr i drift och givetvis ska 53 ( högst säkert fler framöver ) nya ER1:or betalas. Det sker via skattsedeln och höjda biljettpriser.
    Jo, men de priser som det jämförs med är ju SJ:s lägsta priser om man bokar långt i förväg. T ex sträckan Katrineholm-Stockholm ska med Mälartåg kosta 193 kr (hos SJ, 175 kr hos Mälardalstrafik). Köper man en biljett idag för en resa idag samma sträcka idag kostar den 185 kr med regionaltågen/ER1 (snabbtågen kostar 195-235 kronor). Att jämföra lägsta möjliga förbokningspris med en prissättning som bygger på att priserna ska vara fasta är inte helt okomplicerat. Hur många skulle kunna köpa en biljett Katrineholm-Stockholm för 145 kronor två månader före resan om alla som skulle resa bokade sin resa två månader före avresan?

Dessutom, även om det är ett stickspår, så har jag som resenär noterat att det på tågen i Mälardalen är ganska många resenärer - brukar se sådana fall minst en gång i veckan - som vill åka med andra tåg än det de har biljett till. Man hävdar att man av någon anledning behövde åka hem tidigare eller senare än man planerat. Och detta godtas oftast av ombordpersonalen (sannolikt pga att de inte vill ta ut straffavgiften på 1200 kr). En del av dem som åker med andra tåg än biljetten gäller till talar säkert sanning, men effekten blir att dessa billiga förbokade biljetter de facto gäller inte bara för det tåg man köpt biljett till utan också ger möjlighet att åka med en annan avgång - till vilken en biljett kanske skulle ha varit dyrare om man köpt den när man visste vilket tåg man faktiskt skulle ta.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jo, men de priser som det jämförs med är ju SJ:s lägsta priser om man bokar långt i förväg. T ex sträckan Katrineholm-Stockholm ska med Mälartåg kosta 193 kr (hos SJ, 175 kr hos Mälardalstrafik). Köper man en biljett idag för en resa idag samma sträcka idag kostar den 185 kr med regionaltågen/ER1 (snabbtågen kostar 195-235 kronor). Att jämföra lägsta möjliga förbokningspris med en prissättning som bygger på att priserna ska vara fasta är inte helt okomplicerat. Hur många skulle kunna köpa en biljett Katrineholm-Stockholm för 145 kronor två månader före resan om alla som skulle resa bokade sin resa två månader före avresan?
    Njaa, jag kompletterade för flera dagar sen (länk) med priser för avresa samma dag, och fann då (i alla fall ett) IC-tåg till Katrineholm för 125 kr. Men visst är det svårt att jämföra fasta priser med dynamiska. Fördelen med dynamiska är ju att det bör jämna ut beläggningen mellan olika tåg, och att det kan ge en bättre framförhållning för operatören att parera för hur resenärerna vill resa. Nackdelen är minskad flexibilitet.

Dessutom, även om det är ett stickspår, så har jag som resenär noterat att det på tågen i Mälardalen är ganska många resenärer - brukar se sådana fall minst en gång i veckan - som vill åka med andra tåg än det de har biljett till. Man hävdar att man av någon anledning behövde åka hem tidigare eller senare än man planerat. Och detta godtas oftast av ombordpersonalen (sannolikt pga att de inte vill ta ut straffavgiften på 1200 kr). En del av dem som åker med andra tåg än biljetten gäller till talar säkert sanning, men effekten blir att dessa billiga förbokade biljetter de facto gäller inte bara för det tåg man köpt biljett till utan också ger möjlighet att åka med en annan avgång - till vilken en biljett kanske skulle ha varit dyrare om man köpt den när man visste vilket tåg man faktiskt skulle ta.
    Ja, det håller jag med om. Det är en balans för Mälardalstrafik, ibland liknar de en bara något längre SL-trafik, ibland däremot regionaltrafik, kanske kort fjärrtrafik (Örebro-Arlanda, Örebro-Uppsala, Norrköping-Uppsala).
    En intressant fråga som slagit mig är frågan varför Mälardalstrafik har valt att införa ett pristak, trots att de kör så långa sträckor.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Njaa, jag kompletterade för flera dagar sen (länk) med priser för avresa samma dag, och fann då (i alla fall ett) IC-tåg till Katrineholm för 125 kr. Men visst är det svårt att jämföra fasta priser med dynamiska. Fördelen med dynamiska är ju att det bör jämna ut beläggningen mellan olika tåg, och att det kan ge en bättre framförhållning för operatören att parera för hur resenärerna vill resa. Nackdelen är minskad flexibilitet.

Ja, det håller jag med om. Det är en balans för Mälardalstrafik, ibland liknar de en bara något längre SL-trafik, ibland däremot regionaltrafik, kanske kort fjärrtrafik (Örebro-Arlanda, Örebro-Uppsala, Norrköping-Uppsala).
    En intressant fråga som slagit mig är frågan varför Mälardalstrafik har valt att införa ett pristak, trots att de kör så långa sträckor.
    Såväl Mälab som flera andra offentliga regionala kör ren fjärrtrafik. Eftersom jag är förare och inte ombordare är jag inte helt insatt i biljettsysyemet men om man har ett pristak är det onekligen olämpligt eftersom andra kommersiella bolag som kör på sträckorna knappast har råd att göra likadant.

Avregleringen som den kom att bli har stora brister och snedvrider konkurrensen eftersom det i praktiken är RKM-erna som är den verkliga maktfaktorn. De kan när som helst ta över en sträcka genom att skriva in den i försörjningsplanen. I praktiken betyder det att det är dom dikterar villkoren för konkurrensen på järnvägen.

För egen del anser jag att endast de avgångar som är olönsamma och inte körs av privata bolag borde få köpas till. Det skulle även spara stora mängder skattepengar.

Det var inte särskilt svårt att räkna ut att det skulle bli så här när man såg upplägget för avregleringen. Ett nationellt monopol bröts upp och byttes mot ett antal regionala. I det valet föredrar jag själv av ett helt antal skäl det förra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Såväl Mälab som flera andra offentliga regionala kör ren fjärrtrafik. Eftersom jag är förare och inte ombordare är jag inte helt insatt i biljettsysyemet men om man har ett pristak är det onekligen olämpligt eftersom andra kommersiella bolag som kör på sträckorna knappast har råd att göra likadant.
    Nu är pristaket så pass högt att det knappast ställer till problem. Inom Mälartågssystemet är det väl i nuläget bara resor mellan Sala-Linköping och Örebro-Uppsala som slår i taket? Kanske också Sala-Norrköping?

Medlem
    feb 2018

Nu är pristaket så pass högt att det knappast ställer till problem. Inom Mälartågssystemet är det väl i nuläget bara resor mellan Sala-Linköping och Örebro-Uppsala som slår i taket? Kanske också Sala-Norrköping?
    Det är väl inte det som är problemet. Det är snarare ATT man väljer pristak. För övrigt borde väl en biljett Linköping-Gävle med Mälab slå i taket. Det blir väl den längsta sträckan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

För övrigt borde väl en biljett Linköping-Gävle med Mälab slå i taket. Det blir väl den längsta sträckan.
    Jo, det blir det nog. Men då blir det med byte på minst 2 ställen (Katrineholm och Södertälje/Stockholm eller Sala och Uppsala) om det ska vara Mälartåg hela vägen, så de som ska resa mellan de orterna väljer nog SJ i alla fall. Men även Norrköping - Gävle (Mälartåg hela vägen, dock med minst ett byte) lär också slå i taket.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jo, det blir det nog. Men då blir det med byte på minst 2 ställen (Katrineholm och Södertälje/Stockholm eller Sala och Uppsala) om det ska vara Mälartåg hela vägen, så de som ska resa mellan de orterna väljer nog SJ i alla fall. Men även Norrköping - Gävle (Mälartåg hela vägen, dock med minst ett byte) lär också slå i taket.
    Av direkttågen så slår t.ex. även följande i taket:
    Sala-Norrköping
    Knivsta-Örebro

Och att det blir många fler relationer när UL-tågen till Gävle räknas in är ju inte konstigt. Då kommer man säkert prismässigt konkurrera med SJ:s IC-tåg på t.ex. sträckan Gävle-Linköping.

Så, undrar fortfarande varför Mälardalstrafik har valt att införa ett pristak, trots att de kör så långa sträckor.
    Att ett typiskt länstrafikbolag vill sätta ett max-tak för att det skall aldrig kosta mer än ett visst belopp att åka till länets stora sjukhus eller regionens teater kan jag förstå. Men här pratar vi tåg som går igenom upp till 5 regioner, då behövs ju inte det argumentet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •