Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Mälartågs priser

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Mälartågs priser

Idag har Mälartåg släppt sina första biljetter:

Stockholm-Katrineholm 193 kronor
    Stockholm-Norrköping: 231 kronor
    Linköping-Sala: 269 kronor
    Stockhom-Uppsala: 107 kronor
    Uppsala-Hallsberg: 269 kronor

Samma sträcka hos SJ den 10 december 2021
    Stockholm-Katrineholm: 95 kronor
    Stockholm-Norrköping: 95 kronor
    Linköping-Sala: 95 kronor
    Stockhom-Uppsala: (75 kr med SJ den 12 december om jag bokar idag)
    Uppsala-Hallsberg (95 kr med SJ den 12 december om jag bokar idag)

Mälartåg har också inga pensionärspriser, dock studentpriser och barnpriser, priset kommer ofta ligga högre nu då MTR kör och SJ som kör ibland samma sträckor kan vara billigare 12 december och erbjuder också pensionärpris och priopoäng. Om Mälartåg tror jag kommer betala 231 kronor när jag kan åka samma sträcka med SJ för 78 kronor så tänker de inte rätt. Det är priset för mig från Stockholm-Norrköping den 12 december. SJ-tåget går fortare också med 1:26 timmar mot Mälartåg som tar 1:43.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Mälartågs priser

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg

Mälartåg har också inga pensionärspriser, dock studentpriser och barnpriser, priset kommer ofta ligga högre nu då MTR kör och SJ som kör ibland samma sträckor kan vara billigare 12 december och erbjuder också pensionärpris och priopoäng. Om Mälartåg tror jag kommer betala 231 kronor när jag kan åka samma sträcka med SJ för 78 kronor så tänker de inte rätt. Det är priset för mig från Stockholm-Norrköping den 12 december. SJ-tåget går fortare också med 1:26 timmar mot Mälartåg som tar 1:43.
    Förtydligande: Prishöjningen beror INTE på att MTR tar över. Denna prishöjning hade skett även om SJ hade fortsatt köra.
    Det är både operatörsbyte och byte av avtalsform. Det är bytet av avtalsform som medför att operatören, oavsett om den heter MTR, SJ eller Arriva, inte har ett dugg med biljetterna att göra.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Förtydligande: Prishöjningen beror INTE på att MTR tar över. Denna prishöjning hade skett även om SJ hade fortsatt köra.
    Det är både operatörsbyte och byte av avtalsform. Det är bytet av avtalsform som medför att operatören, oavsett om den heter MTR, SJ eller Arriva, inte har ett dugg med biljetterna att göra.
    Tror att det blir svårt för Mälartåg att få resenärer t ex Sthlm-Norrköping, inte minst de kategorier som inte längre får rabatt, när SJ i många fall blir avsevärt billigare.
    SJ årskort med Resplustillägg ser ut att gälla på Mälartåg. Mvh

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Tror att det blir svårt för Mälartåg att få resenärer t ex Sthlm-Norrköping, inte minst de kategorier som inte längre får rabatt, när SJ i många fall blir avsevärt billigare.
    Fast det gäller ju bara om du bokar i tid. Boka en biljett idag så är det inte alls lika stor skillnad på priserna.

Samma finns överallt i Sverige. Aktuellt för mig är tex fasta priser med Öresundståg Malmö-Göteborg medans SJ har dynamiska. Det är fördelen att jag vet att i värsta fall blir det aldrig dyrare än Öresundståg.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men visst är det lite konkurrens vi alltid har efterfrågat.
    Konkurrens är så vanligt i de flesta dagliga situationer att vi inte tänker så mycket på det.
    Inom spårsidan är konkurrens en ganska ny företeelse, där varje transportör verkar söka sig fram till en egen nisch man kan behålla och marknadsföra.
    Konkurrens på spår ger oss som konsument möjlighet att välja produkt utgående från de kriterier vi själva sätter upp.
    • Pris
    • Komfort
    • Tid
    • Leverantörstrohet
    • Intresse (tåg-intresse)
    • m.m.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Fast det gäller ju bara om du bokar i tid. Boka en biljett idag så är det inte alls lika stor skillnad på priserna.
    Bara delvis sant. Som diskuterats i en annan tråd blir det stor skillnad mellan SJ och Mälartåg för resenärer som har rabatt, t.ex. barnfamiljer. En resa t.o.r. Stockholm - Uppsala för en barnfamilj med två vuxna och två barn 7-15 år kommer att få betala 748 kr med Mälartåg men 420 kr med SJ - och det är alltså de priser som gäller när man köper biljetten precis före avgångstid; SJ tar då 105 kr för en vuxen enkel och medföljande barn betalar 0 kr medan Mälartåg tar 107 kr och medföljande barn betalar 80 kr. D.v.s. Mälartågs pris för en barnfamilj som reser t.o.r. Stockholm - Uppsala kommer att ligga 78% högre än SJ. Jag skulle gissa att det inte blir många barnfamiljer som väljer Mälartåg på den sträckan.

Man kan göra ett räkneexempel på en annan sträcka också, t.ex. Stockholm C - Katrineholm. En barnfamilj (två vuxna två barn 7 - 15 år) kan t.ex. för avresa idag på eftermiddagen hitta biljetter för 456 kr med X2000 (totalt pris för hela resesällskapet). Mälartåg skulle ta 676 kr för samma sträcka och resesällskap.

Senast redigerat av VVK den 2021-10-14 klockan 09:14:23.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Samma finns överallt i Sverige. Aktuellt för mig är tex fasta priser med Öresundståg Malmö-Göteborg medans SJ har dynamiska. Det är fördelen att jag vet att i värsta fall blir det aldrig dyrare än Öresundståg.
    Tror som Carl-Olof att det kan bli svårt för Mälartåg på de lite längre sträckorna. För studenter och pensionärer erbjuder SJ som bekant även "sista minuten biljetter", dvs billigare biljetter de sista 24 timmarna före avgång.

En annan fråga blir ju också om SJ nu kommer att bli mer aggressiv och marknadsinriktad i sin marknadsföring på de sträckor där även Mälartåg kör. Fordon finns (loktåg) om man vill utvidga.

Vill minnas att någon här på PV skrev att MTR efter tidtabellsskiftet är den "största aktören" på svenska spår. Om det avsåg antalet tåg, passagerare eller kanske körda kilometer, minns jag inte.

Det priskoncept Mälartåg presenterar känns "nybörjaraktigt" i jämförelse med SJ:s, som med erfarenhet och kundkännedom lyckats väl med att möta olika behov och grupper med rätt prisbild.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Det priskoncept Mälartåg presenterar känns "nybörjaraktigt" i jämförelse med SJ:s, som med erfarenhet och kundkännedom lyckats väl med att möta olika behov och grupper med rätt prisbild.
    Mälartåg har ju valt strategin "så likt länstrafik som möjligt". Målet har varit att vara så nära SL:s prisregler som möjligt - står i de prisstrategidokument som dragits i berörda regionfullmäktige.
    Det sker ju ett skifte från "prissättning baserat på kommersiella grunder" till "prissättning beslutad i politiska organ".

Mälartåg har alltså samma princip som t ex Västtrafik och Skånetrafiken. (Öresundståg bygger på en något annorlunda princip - "summan av de underliggande regionernas prissättning").
    De som drabbas främst av detta är pensionärer, barnfamiljer och långreseresenärer (som dels bokar tidigt, dels i kombination med annan operatör).
    De två förstnämnda grupperna kunde ju faktiskt Mälartåg har gjort annorlunda för. Där har man av någon anledning avvikit från principen "så likt SL som möjligt". SL har ju reducerat pris för pensionärer, varför inte Mälartåg? Varför inte tillämpa SL:s barnregler på helgerna även på Mälartåg? Jag tror det kommer att blåsa hårt i december, kulingvarning, kanske stormvarning, när resenärerna i Mälardalen upptäcker vad skiftet från kapitalism till planekonomi innebär.

Senast redigerat av Kippu den 2021-10-14 klockan 11:23:39.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dessutom som vi tagit upp i tidigare diskussion(er) saknas helt motsvarighet (i varje fall ännu så länge) till SJ:s 10-biljetter, som på sträckan Uppsala-Stockholm kostar 820:- eller 82:-/resa. På de sträckningar som SJ tidigare trafikerade och som nu Mälartåg blir ensamma på blir prisskillnaden därmed ännu större än i exemplen ovan eftersom möjligheten att köpa 10-biljetter försvinner. Vad jag kan se från SJ.se kommer 10-biljetterna från den 12 december fortfarande bara att gälla på SJ:s regionaltåg Uppsala-Stockholm och fortfarande inte på IC-tågen, så det blir på det viset en sämre produkt eftersom det (åtminstone i rusningstid) blir färre tåg att välja mellan.

Jag tror jag vet svaret, men jag frågar i alla fall, för säkerhets skull: Kommer SJ sälja biljetter till Mälartågs tåg?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Jag tror jag vet svaret, men jag frågar i alla fall, för säkerhets skull: Kommer SJ sälja biljetter till Mälartågs tåg?
    De säljer biljetter till Mälartågs tåg.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av VVK Visa inlägg
    Bara delvis sant. Som diskuterats i en annan tråd blir det stor skillnad mellan SJ och Mälartåg för resenärer som har rabatt, t.ex. barnfamiljer. En resa t.o.r. Stockholm - Uppsala för en barnfamilj med två vuxna och två barn 7-15 år kommer att få betala 748 kr med Mälartåg men 420 kr med SJ - och det är alltså de priser som gäller när man köper biljetten precis före avgångstid; SJ tar då 105 kr för en vuxen enkel och medföljande barn betalar 0 kr medan Mälartåg tar 107 kr och medföljande barn betalar 80 kr. D.v.s. Mälartågs pris för en barnfamilj som reser t.o.r. Stockholm - Uppsala kommer att ligga 78% högre än SJ. Jag skulle gissa att det inte blir många barnfamiljer som väljer Mälartåg på den sträckan.

Man kan göra ett räkneexempel på en annan sträcka också, t.ex. Stockholm C - Katrineholm. En barnfamilj (två vuxna två barn 7 - 15 år) kan t.ex. för avresa idag på eftermiddagen hitta biljetter för 456 kr med X2000 (totalt pris för hela resesällskapet). Mälartåg skulle ta 676 kr för samma sträcka och resesällskap.
    Mälartågspriset du anger ovan är ju när du köper på sj.se. Då får du betala SJ:s bokningsavgift också. Inom kort öppnar Mälartågs egen bokning och då blir priset i ditt exempel ”bara” 700 kr. Fortfarande en rejäl höjning.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Och eftersom SJ:s priser förändras över tid, så tar jag för jämförelsens skull fram vad normalpriset för en vuxen för resa idag är:
    Stockholm-Katrineholm: Mälartåg 185 kr (IC 125 kr, X2000 195-295 kr)
    Stockholm-Norrköping: Mälartåg 205 kr (IC 235-265 kr, X2000 535-595 kr)
    Linköping-Sala: Mälartåg 405 kr (IC+Tib via Stockholm 265 kr)
    Stockhom-Uppsala: Mälartåg 105 kr (i morgon bitti) (Reg 105, IC 105 kr; SL 126 kr)
    Uppsala-Hallsberg: Mälartåg: inget tåg går hela vägen. SJ Reg+Mälartåg (byte i Stockholm) resp Mälartåg + SJ Reg (byte Örebro) 355 kr
    Uppsala-Örebro S: Mälartåg 325 kr (SJ IC + Mälartåg byte Stockholm 305 kr, SJ Reg byte Stockholm 325 kr ). Mälartåg tar 13 dec (inga direkttåg 12 dec) 268 kr.

Mälartåg har ju valt strategin "så likt länstrafik som möjligt". Målet har varit att vara så nära SL:s prisregler som möjligt - står i de prisstrategidokument som dragits i berörda regionfullmäktige.
    Det sker ju ett skifte från "prissättning baserat på kommersiella grunder" till "prissättning beslutad i politiska organ".

Mälartåg har alltså samma princip som t ex Västtrafik och Skånetrafiken.
    De som drabbas främst av detta är pensionärer, barnfamiljer och långreseresenärer (som dels bokar tidigt, dels i kombination med annan operatör).
    De två förstnämnda grupperna kunde ju faktiskt Mälartåg har gjort annorlunda för. Där har man av någon anledning avvikit från principen "så likt SL som möjligt". SL har ju reducerat pris för pensionärer, varför inte Mälartåg? Varför inte tillämpa SL:s barnregler på helgerna även på Mälartåg? Jag tror det kommer att blåsa hårt i december, kulingvarning, kanske stormvarning, när resenärerna i Mälardalen upptäcker vad skiftet från kapitalism till planekonomi innebär.
    Om man tittar på prisexemplet ovan för Katrineholm för resa idag och alla priser långt i förväg, samt tittar på de som inte får några rabatter hos Mälartåg, så undrar jag om politikerna i respektive regionfullmäktige blivit förda bakom ljuset, ifall det de beslutat om är just "så likt länstrafik som möjligt", och kanske underförstått att det skall inte bli mycket dyrare för resenären om regionen går in och subventionerar trafiken.

Dock kan Mälardalstrafik peka på att för Linköping-Sala så blir det mycket billigare att åka med Mälartåget. Är 405 kr verkligen rätt pris idag och i morgon? Fast själv kan jag som pensionär åka för 225 kr i Mälartågen på Sista minuten idag, och hade jag köpt i förväg hade det kostat 95 kr för alla (och 86 för mig).
    Om inte Mälardalstrafik ändrar något, så måste nog nya Uppsala C ta höjd för att SJ kör regionaltåg.

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Jag vet att det inte är MTR som sätter priserna, men att SJ är mycket billigare på samma sträcka även ibland om man bokar samma dag kommer inte locka folk till Mälartåg.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    ...
    Dock kan Mälardalstrafik peka på att för Linköping-Sala så blir det mycket billigare att åka med Mälartåget. Är 405 kr verkligen rätt pris idag och i morgon? Fast själv kan jag som pensionär åka för 225 kr i Mälartågen på Sista minuten idag, och hade jag köpt i förväg hade det kostat 95 kr för alla (och 86 för mig).
    Om inte Mälardalstrafik ändrar något, så måste nog nya Uppsala C ta höjd för att SJ kör regionaltåg.
    Mälartågs nya taxa har ett takpris på 250 kr (268 kr om man bokat via SJ). Det gör att långa sträckor med Mälartåg kommer att bli billigare än i dag. Linköping-Sala sjunker alltså från 405 kr på avresedagen till 250 kr. Där har vi den nya taxans vinnare!

Medlem
    nov 2019

Jag vet att det inte är MTR som sätter priserna, men att SJ är mycket billigare på samma sträcka även ibland om man bokar samma dag kommer inte locka folk till Mälartåg.
    Men det gäller bara de som har rätt till rabatt på SJ, men inte hos Mälartåg. (Det är ganska många, pensionärer, familjer och ungdomar 20-25 år).
    För en vanlig vuxen kommer ju inte skillnaden för en resa bokad på avresedagen (eller dagen innan) att vara mer än några kronor mellan nuvarande SJ och Mälartåg.
    Och, för de som åker långt med Mälartåg så blir det en rejäl prissänkning med Mälartåg, så länge de håller sig inom Mälartågsnätet.

Det finns definitivt gungor och karuseller i detta systemskifte.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Men det gäller bara de som har rätt till rabatt på SJ, men inte hos Mälartåg. (Det är ganska många, pensionärer, familjer och ungdomar 20-25 år).
    För en vanlig vuxen kommer ju inte skillnaden för en resa bokad på avresedagen (eller dagen innan) att vara mer än några kronor mellan nuvarande SJ och Mälartåg.
    Och, för de som åker långt med Mälartåg så blir det en rejäl prissänkning med Mälartåg, så länge de håller sig inom Mälartågsnätet.

Det finns definitivt gungor och karuseller i detta systemskifte.
    Nu vet vi ju inte vilka priser SJ kommer ta på sina egna tåg när vi väl är i december (eller i februari), men det var ingen slump att jag hänvisade till Stockholm-Katrineholm, där en vuxen idag kan åka IC för 125 kr, och om man väljer rätt X2000 så får man bara betala 2 kr mer än för att få åka Mälartåg (195 mot 193 kr). Där krävs ingen rabatt för att man kan komma föredra SJ. Fast om flera upptäcker det så går ju SJ-priset upp, skulle inte berättat det.
    Men, just takpriset gör förstås att det finns vinnare, och man anar ju att på Uppsala-Stockholm har man ansträngt sig komma till samma pris för avresa samma dag.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu vet vi ju inte vilka priser SJ kommer ta på sina egna tåg när vi väl är i december (eller i februari), men det var ingen slump att jag hänvisade till Stockholm-Katrineholm, där en vuxen idag kan åka IC för 125 kr, och om man väljer rätt X2000 så får man bara betala 2 kr mer än för att få åka Mälartåg (195 mot 193 kr). Där krävs ingen rabatt för att man kan komma föredra SJ. Fast om flera upptäcker det så går ju SJ-priset upp, skulle inte berättat det.
    Men, just takpriset gör förstås att det finns vinnare, och man anar ju att på Uppsala-Stockholm har man ansträngt sig komma till samma pris för avresa samma dag.
    På de sträckor där alternativet SJ finns kvar kommer nog SJ att bli prisvinnaren i de flesta fall.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Mälartåg har alltså samma princip som t ex Västtrafik och Skånetrafiken. (Öresundståg bygger på en något annorlunda princip - "summan av de underliggande regionernas prissättning").
    Gäller Mälartågs-biljetten inte på anslutande länstrafik? Skulle annars kunna vara en konkurrensfördel likt vad som gäller Öresundståg.

Mälartåg kanske främst kommer att ha periodkortsresenärer? Där är väl SJ inte lika intressant konkurrent om man inte vill satsa på årskort.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Gäller Mälartågs-biljetten inte på anslutande länstrafik? Skulle annars kunna vara en konkurrensfördel likt vad som gäller Öresundståg.

Mälartåg kanske främst kommer att ha periodkortsresenärer? Där är väl SJ inte lika intressant konkurrent om man inte vill satsa på årskort.
    - Mälartågs enkelbiljett är en tågbunden enkelbiljett som endast gäller på angivet tåg. Enkelbiljetten gäller ej på anslutande länstrafik.
    - Mälartåg har givetvis en stor andel periodkortsresenärer i rusningstid M-F närmast Stockholm, men i övrigt är det främst fritidsresenärer som åker på enkelbiljett.
    - Skattefinansierad kollektivtrafik är ju inte tänkt för "konkurrens" med andra trafikmedel, den är tänkt som "konkurrens" mot privatbilen och att vara en del av den allmänna samhällsservicen. Större delen av Mälartågs trafik kommer ju dessutom att vara "ensam" på spåret, d vs ingen parallelltrafik med andra operatörer. På linjerna Sala-Norrköping (förutom ett TiB-tåg i en riktning Västerås-Sala), Södertälje-Eskilstuna-Arboga, Södertälje-Nyköping-Norrköping är man enda tågalternativet. På Södertälje-Hallsberg är man enda tågalternativet för Gnesta, Flen och Vingåker.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •