Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Reserapport på utflykt till Skövde - testresa!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Reserapport på utflykt till Skövde - testresa!

Ja att jag for till just Skövde har inte så mycket med saken att göra utan syftet var testa såväl Flixtrain som MTRX vilka jag inte åkt med tidigare någon av dem. Ja jag var på väg till en MTRX- (hette de väl inte då) resa för ett par år sedan, men den resan blev det mos av i Säffle sedan det tåg jag skulle ha mött i Säffle hade mosat 23 kor på vägen från Åmål, så jag kom aldrig längre den gången (och sedan fick jag räkningen på bärgningen av det påkörande Reginatåget i egenskap av kassör i Värmlandståg....den skulle väl egentligen till Värmlandstrafik, men nu har jag spårat ur helt, i likhet med det kopåkörande tåget vid tillfället..).

Jag drar lite om hela dagens resa. Start i morse från Karlstad C med Göteborgståget, en Regina. Det ovanliga var att det stod tre tågvärdar på perrongen och kontrollerade biljetter före ombordstigning. Verkade vara tre av Karlstadspersonalen som hade detta specialuppdrag idag och de medföljde sedan inte tåget. I stället kunde då den tjänstgörande tågvärden göra i ordning kaffe med mera i stället för att visera biljetter och öppna kiosken redan vid avgång Karlstad C i stället för först efter Grums som vanligt. Det var väl inte allt för jobbigt att kontrollera för i vagn 1 där jag satt var vi 9 personer i 2:a klass och jag räknade till 10 personer i 1:a klass. Sedan satt nog någon enstaka person till i vagn 2 och 3. Själv hade jag denna dag för första gången en sista minuten biljett pensionär, vilket jag inte haft en tanke på men det dök upp automatiskt i bokningsdialogen när jag skulle köpa biljetten när jag skrivit in Prionumret och systemet visste att jag var pensionär.

Reflexionen annars här var sittplatsplaceringen av oss 9 resenärer i 2:a klass. Vi var i stort sett alla placerade bredvid en annan person fast vi åkte ensamma och trots en massa tomma säten även i vagn 1. Nu kom ju folk på det så det blev i praktiken få personer som satt på sin bokade plats utan flera flyttade på sig. Det var t.o.m. så effektivt att bredvid mig satt en flicka i Nordiska Tåg arbetskläder som hade praktiktjänst och skulle köra till Rottneros från Kil under dagen. När hon klev av i Kil kom en man från Arvika och hade nu platsen bredvid mig. Nu var han så pratglad och vi talade dessutom samma språk (jössehärsmål), att vi satt kvar bredvid varandra. Reflexion också att det var så många som 10 av 19 förstaklassplatser belagda i ett i övrigt lågt belagt tåg. Det har jag märkt tidigare också att 1:a klass nog är rätt underdimensionerad på denna sträcka och förutom att det är 4 säten i bredd i stället för 5 så är det ofta väl så trångt i 1:a klass!

I Trollhättan kom sedan SJ kontrollgrupp på för den andra totala biljettkontrollen under denna resa. Nu var det ju lite mer folk på tåget för det hade förstås gått på en del efter hand. Det var för övrigt samma kontrollgrupp som jag träffat på en vecka tidigare i Åstorp!

Sedan då i Göteborg och verkliga syftet med resan, Först Flixtrain vars biljett man då hade köpt på deras egna hemsida. När man läser texten på den utskrivna biljetten, om man nu ska kalla den så, så undrar man vad man ska åka med. Var vid stationen 15 min före avgång! Följande bagageartiklar ingår 1 handbagage max 7 kg, 1 resväska max 20 kg Lägg till extrabagage via 'hantera min bokning'. Märk ditt bagage med namn och adress. Dessutom bifogas en bagagetag i mailet med biljetten! Sedan har jag fått plats 2A i vagn 3. Väl ombord ser jag ju då att det är flygnumrering på sätena så de heter t.ex. 2A-D för andra raden tvärs över, precis som på flyg. De flesta passagerarna som kom ombord hade verkligen mycket bagage utan att jag vet om de höll sig inom de 7 och 20 kg som var tillåtna, men den allmänna frågan vid ombordstigandet var...'var ska jag göra av bagaget, det finns ju inga bagagehyllor'! Sedan kom man fram till att det rymdes en del på bagagehyllorna ändå, fast de var högt upp så jag och någon mer lång person (och kanske starkare) fick hjälpa till att lyfta upp bagaget. Det som bidrog än mer till att blev trångt var att man nog gått ännu ett steg längre med fyllnadsprincip än på SJ Göteborgståg. Man hade nog bokat in resenärerna i packningsordning från rad 1 och framåt för de 4 första raderna var helt fyllda från början, även om jag faktiskt inte fick någon bredvid mig på plats 2B. Då blev det ju även trångt för bagaget. I övrigt var hela vagnen i stort sett tom förutom att fåtal personer som satt i andra änden som då kanske hade betalat de extra kronor man kunde göra för att styra sittplatsbokningen själv. När tågvärden sedan kom sa hon dock genast att varsågoda och sprid ut er så ni inte sitter så trångt! Ja trångt var det för mig och inget utrymme mellan mina knän och sätet framför och jag såg också att man satt trångt intill varandra alla de som från början hade en person bredvid sig, innan man spred ut sig. På tal om bagage så var det också skyltat i tåget, även detta i likhet med flyg, att man skulle lägga bagage antingen på hyllan ovanför sätet eller under stolen framför! Detta med bagage under stolen framför har jag aldrig förstått. Där måste ju jag ha mina fötter för att få ned knäna någotsånär för att inte slå i ryggstödet framför. Ja det gäller ju när det är trångt då och inte på vanliga tåg!

Rätt höga säten också så när man satt där utan större rörelseutrymme så såg man inte så mycket i tåget heller förutom genom fönstret bredvid. Sedan då detta att det inte är någon servering ger ju en lågpriskänsla allmänt, men detta är ju en lågprisprodukt och priset var lågt också. Det finns säkert en marknad för de som av olika skäl prioriterar att det är billigare, även om det inte är något för mig egentligen, fast jag gillar loktåg iofs! De tyska handtagen man drar åt sidan för att öppna dörrarna i vagnsvestibulerna gillar jag och de fungerar alltid bra också till skillnad mot de vanliga svenska dörrarna som ska upp upp automatiskt av en fotocell, vilket fungerar ibland med annars mest ger upphov till ett väldigt viftande med handen för att dörren ska reagera. Vi fick också vara med en en nödinbromsning men den var väldigt mjuk och fin trots att den gick rätt snabbt och även här känner man igen sig från Tyskland där man upplever att man kan ha mjuka inbromsningar när det i Sverige ofta blir ryckigt och hoppar till och det är då saker kan ramla ned från bord och folk kan falla omkull. Trots denna mjuka inbromsning bad lokföraren om ursäkt och sa att det berodde på att man hade såväl nya som gamla säkerhetssystemen på tåget och något hade blivit fel mellan dem och då bromsades tåget för säkerhets skull. Obegriplig förklaring men det var väl inte meningen att vi skulle förstå heller! Total beläggning på detta tåg var ca 20 % enligt min bedömning.

Så vändning i Skövde och MTRX i motsatt riktning. Här måste jag säga att jag genast gillade inredningen och dessutom var det stora säten med gott om plats åt alla håll och helhetsintrycket var klart trivsamt invändigt. Plats för bagage lite här och där och en serveringsdel dit trafiken var tät kunde jag konstatera från min plats med alla passerande med varor från serveringsdelen. Den saknar sittutrymme där utan man går tvärs igenom hyllorna med varor och så har serveringspersonalen koll och från vanliga säten i kupén intill. För mig var detta ett betydligt bättre alternativ men då dyrare, ca 30 % i detta fall. (Jag har inte gjort någon jämförelse där med SJ snabbtåg eller Västrafiks regionaltåg på samma sträcka, men det är ju enkelt att göra.) Fyllnadsgraden på detta tåg var också betydligt högre, ca 50 % är min bedömning. För mig var detta en rimligare standard speciellt för att åka lite längre och nog i högre grad ett alternativ till SJ snabbtåg, medan då Flixtrain främst är för de som vill åka billigt och kanske då som Flixtrain själva säger, att det främst är ett alternativ till buss!

Åter då från Göteborg till Karlstad och vilka står där på perrongen och kollar samtliga biljetter innan avgång om inte samma kontrollgrupp än en gång. En av dem undrade om det var de som förföljde mig eller om det var jag som förföljde dem och jag svarade att jag hade lyckats räkna ut deras hemliga turer hur åkte . Sedan följde ett par av dem med hela vägen till Värmland och gick genom tåget någon gång, men det var nog mest att de kontrollerade påstigande på stationerna efter vägen. Denna gång hade jag kostat på mig 1:a klass då det ändå inte fanns billiga biljetter till en avgång vid 17-tiden från Göteborg och nu var det rätt fullt i 2;a klass från början men många steg av efter hand. Det jag kunde se i en liten tur efter Mellerud var att det fortfarande var i stort sett helt fullt på alla 5 sätena i bredd per rad i hela vagn 1 2:a klass medan det var lite tunnare i vagn 2 som har en del obokade platser och rätt tomt i vagn 3 där kontrollgruppen kunde disponera en hel salongsdel själva! Uppenbart att bokningsystemet pressat in så många som möjligt tätt i vagn 1. I fösta klass var vi fortsatt 10 personer på 19 platser, men nu var jag en av dem. Jag hamnade i en 4-grupp där alla 4 sätena var upptagna, men det är ju rätt rymliga platser i 1:a-klassdelen i dessa Reginor så det var helt OK!

(Lite lång text för sådant forum egentligen, men så blir det gärna när jag kommer igång....)

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Sv: Reserapport på utflykt till Skövde - testresa!

Är detta Postvagnens längsta inlägg någonsin?

Citat Ursprungligen postat av Lasse Wirmark Visa inlägg
    Står väl var och en fritt att hoppa över och läsa om man inte vill.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Står väl var och en fritt att hoppa över och läsa om man inte vill.
    Naturligtvis.
    Men det var inte det frågan gällde.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag gör ändå ett par kommentarer till från resan som jag kommit på senare

Jag passerade en helt tom Sävenäs rangerbangård två gånger och den var lika öde såväl sedd från Flixtrain som MTRX! Det måste vara väldigt länge sedan som hela bangården varit helt tom utan en enda vagn. Det pågår någon slags ombyggnad så all rangering är nu några veckor flyttade till andra bangårdar. Bara att inse vilken otrolig planering det måste ha varit att planera om hanteringen av all vagnslasttrafik som normalt berör Sävenäs. Detta har dock varit utfört sedan länge för alla alternativa godståg har funnits med i hela planeringsprocessen för T21. Vagnlasttågen mot Karlstad hanteras till exempel i Borlänge under dessa veckor. Bara det att skicka vagnar till/från Karlstad som normalt går via Sävenäs till att gå via Borlänge i stället!

Vidare noterade jag på Göteborg C flera personer i gula västar märkta SJ Kundservice. Jag undrar om det är tidigare biljettpersonalen som nu får agera kundvärdar ute på perrongerna i stället? Det var flera i tjänst vid lunchtid men jag såg även någon vid 17-tiden. Frågan är vilka tider de är i tjänst i så fall. De kan säkert göra nytta men det är väl mest folk som rör sig morgon och kväll och inte mitt på dagen. I gengäld är väl pendlarna inte de som kan behöva någon hjälp utan sällanresenärer som inte så ofta är på Göteborg C

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Jag gör ändå ett par kommentarer till från resan som jag kommit på senare

Jag passerade en helt tom Sävenäs rangerbangård två gånger och den var lika öde såväl sedd från Flixtrain som MTRX! Det måste vara väldigt länge sedan som hela bangården varit helt tom utan en enda vagn. Det pågår någon slags ombyggnad så all rangering är nu några veckor flyttade till andra bangårdar. Bara att inse vilken otrolig planering det måste ha varit att planera om hanteringen av all vagnslasttrafik som normalt berör Sävenäs. Detta har dock varit utfört sedan länge för alla alternativa godståg har funnits med i hela planeringsprocessen för T21. Vagnlasttågen mot Karlstad hanteras till exempel i Borlänge under dessa veckor. Bara det att skicka vagnar till/från Karlstad som normalt går via Sävenäs till att gå via Borlänge i stället!

Vidare noterade jag på Göteborg C flera personer i gula västar märkta SJ Kundservice. Jag undrar om det är tidigare biljettpersonalen som nu får agera kundvärdar ute på perrongerna i stället? Det var flera i tjänst vid lunchtid men jag såg även någon vid 17-tiden. Frågan är vilka tider de är i tjänst i så fall. De kan säkert göra nytta men det är väl mest folk som rör sig morgon och kväll och inte mitt på dagen. I gengäld är väl pendlarna inte de som kan behöva någon hjälp utan sällanresenärer som inte så ofta är på Göteborg C
    Det är väl kanske lite som Järnhusens sk kundvärdar i bla Borås och Skövde. Det dräller av dom mellan 09.00 - 16.00 måndag till fredag då ingen efterfrågar deras ev kunskap. Uppenbarligen får dom inte finnas på plats under andra tider.
    "Ur led är tiden.... ve jag är född att vrida rätt den igen"

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Start i morse från Karlstad C med Göteborgståget, en Regina. Det var väl inte allt för jobbigt att kontrollera för i vagn 1 där jag satt var vi 9 personer i 2:a klass och jag räknade till 10 personer i 1:a klass. Sedan satt nog någon enstaka person till i vagn 2 och 3.
    ...
    Reflexionen annars här var sittplatsplaceringen av oss 9 resenärer i 2:a klass. Vi var i stort sett alla placerade bredvid en annan person fast vi åkte ensamma och trots en massa tomma säten även i vagn 1. Reflexion också att det var så många som 10 av 19 förstaklassplatser belagda i ett i övrigt lågt belagt tåg. Det har jag märkt tidigare också att 1:a klass nog är rätt underdimensionerad på denna sträcka och förutom att det är 4 säten i bredd i stället för 5 så är det ofta väl så trångt i 1:a klass!
    ...
    I Trollhättan kom sedan SJ kontrollgrupp på för den andra totala biljettkontrollen under denna resa. Nu var det ju lite mer folk på tåget för det hade förstås gått på en del efter hand. Det var för övrigt samma kontrollgrupp som jag träffat på en vecka tidigare i Åstorp!
    ...
    Sedan då i Göteborg och verkliga syftet med resan, Först Flixtrain.... Man hade nog bokat in resenärerna i packningsordning från rad 1 och framåt för de 4 första raderna var helt fyllda från början, även om jag faktiskt inte fick någon bredvid mig på plats 2B. Då blev det ju även trångt för bagaget. I övrigt var hela vagnen i stort sett tom förutom att fåtal personer som satt i andra änden som då kanske hade betalat de extra kronor man kunde göra för att styra sittplatsbokningen själv. Ja det gäller ju när det är trångt då och inte på vanliga tåg!
    ...
    Rätt höga säten också så när man satt där utan större rörelseutrymme så såg man inte så mycket i tåget heller förutom genom fönstret bredvid. Sedan då detta att det inte är någon servering ger ju en lågpriskänsla allmänt, men detta är ju en lågprisprodukt och priset var lågt också.

Så vändning i Skövde och MTRX i motsatt riktning. Här måste jag säga att jag genast gillade inredningen och dessutom var det stora säten med gott om plats åt alla håll och helhetsintrycket var klart trivsamt invändigt. Plats för bagage lite här och där och en serveringsdel dit trafiken var tät kunde jag konstatera från min plats med alla passerande med varor från serveringsdelen.
    ....

(Lite lång text för sådant forum egentligen, men så blir det gärna när jag kommer igång....)
    Trevlig reseberättelse – man är nästan med på resan .
    Även bra med utförliga beskrivningar av tåg (och deras "reseförutsättningar") som jag ännu inte åkt med.
    Reflexion: Dessutom om en resa (via Göteborg) från en stad utan resecentrum (ännu) till en ungefär hälften så stor stad med stort resecentrum (sedan 30 år...).

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lasse Wirmark Visa inlägg
    Det kan det mycket väl vara, vi har dock ingen statistik på inläggens längd. Det finns dock ganska detaljerade reseberättelser från utlandsresor som oxå kvalificerar, De inehåller ofta bilder, vilket gör att de kanske uppfattas som längre.

Oavsett om det faktiskt är det längsta, så var det ett intressant och kul inlägg som verkar uppskattat.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Det kan det mycket väl vara, vi har dock ingen statistik på inläggens längd. Det finns dock ganska detaljerade reseberättelser från utlandsresor som oxå kvalificerar, De inehåller ofta bilder, vilket gör att de kanske uppfattas som längre.

Oavsett om det faktiskt är det längsta, så var det ett intressant och kul inlägg som verkar uppskattat.
    Många forum har storleksbegränsning på inlägg, men så verkar det inte vara här.

Intressant i vilket fall, det går att skapa intresse även utan bilder.

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Många forum har storleksbegränsning på inlägg, men så verkar det inte vara här.

Intressant i vilket fall, det går att skapa intresse även utan bilder.
    Gamla PV hade nån gräns på antalet tecken, blev ibland problem när man skrev reseberättelser..

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Gamla PV hade nån gräns på antalet tecken, blev ibland problem när man skrev reseberättelser..
    Det finns gränser, men dessa är satta så att de i praktiken aldrig märks för användaren. Det är bara att ösa på!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •