Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Rapport från verkligheten - älg kolliderar med SJ 343

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Rapport från verkligheten - älg kolliderar med SJ 343

Kl 20:03 c:a kolliderar en älg med SJ 343 strax utanför Hillerstorp.

Lokföraren meddelade att bromsledningarna var skadade och att felet skulle undersökas.

Ungefär 7 min senare tillkännagav våran konduktör att en bromsledning var av och att han ämnade assistera lokföraren i arbetet att koppla ifrån den skadade ledningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rapport från verkligheten - SJ 343 kolliderar med älg

Citat Ursprungligen postat av Dbn Visa inlägg
    Kl 20:03 c:a kolliderar en älg med SJ 343 strax utanför Hillerstorp.

Lokföraren meddelade att bromsledningarna var skadade och att felet skulle undersökas.

Ungefär 7 min senare tillkännagav våran konduktör att en bromsledning var av och att han ämnade assistera lokföraren i arbetet att koppla ifrån den skadade ledningen.
    Färdas du med älgen eller med 343?

Nå, 343 har ännu inte nått nästa trafikplats, så jag antar att det står 0-0 än så länge!

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Färdas du med älgen eller med 343?

Nå, 343 har ännu inte nått nästa trafikplats, så jag antar att det står 0-0 än så länge!
    Färdades i vagn 1 i tåg 343 - som logiskt nog går längst bak så jag märkte inget av själva kollisionen.
    Älgens tillstånd har inte meddelats oss passagerare.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Sv: Rapport från verkligheten - älg kolliderar med SJ 343

Kl 20:22 c:a började det knäppa och pysa från vagnens underrede och redan kl 20:26 började vi rulla igen.

Konduktören meddelade just via högtalare att den skadade ledningen blivit pluggad och att resan kunde fortsätta.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Färdades i vagn 1 i tåg 343 - som logiskt nog går längst bak så jag märkte inget av själva kollisionen.
    Älgens tillstånd har inte meddelats oss passagerare.
    Vagn 1? SJ loktåg har normalt inte vagn 1. 343 har enligt platsbokning och fordonslista vagn 2,3,4,5.

Lägsta nummer i söder på Stockholm C. Det innebär på Göteborg-Kalmar att lägsta nummer i tåget ska vara i Göteborgsänden av tåget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Vagn 1? SJ loktåg har normalt inte vagn 1. 343 har enligt platsbokning och fordonslista vagn 2,3,4,5.

Lägsta nummer i söder på Stockholm C. Det innebär på Göteborg-Kalmar att lägsta nummer i tåget ska vara i Göteborgsänden av tåget.
    Du har helt rätt och jag har helt fel.
    Det är vagn 2 jag sitter i. Dock befinner sig vagn 2 sist i tåget så därvidlag hade jag uppfattat verkligheten rätt.

Medlem
    nov 2019

Du har helt rätt och jag har helt fel.
    Det är vagn 2 jag sitter i - dock befinner sig vagn 2 sist i tåget.
    Alltså rätt plats i ett tåg till Kalmar!

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Kl 21:05 förnyad fältreparation avslutad i trakten av Horda.
    Tåget åter i rörelse.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Kl 21:05 förnyad fältreparation avslutad i trakten av Horda.
    Tåget åter i rörelse.
    Utan att veta exakt hur det såg ut i det aktuella fallet så är det i a f en förare och en ombordare som i "skarpt läge" löst en i en del fall rejält äcklig situation. Bra skulle jag vilja säga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kl 20:22 c:a började det knäppa och pysa från vagnens underrede och redan kl 20:26 började vi rulla igen.

Konduktören meddelade just via högtalare att den skadade ledningen blivit pluggad och att resan kunde fortsätta.
    Det är det här som får mig att tvivla på automatiserade tåg. Visst, med ett resandetåg skulle man kanske till äventyrs tänka sig att en ensam ombordare fixar ett sånt här problem (känns inte helt lyckat i det fall vederbörande skadar sig under jobbet och det inte finns någon backup) men med ett helt obemannat godståg blir det stopp på linjen tills man fått ut någon reparatör från någon jourcentral femton mil bort som tar sig ut i mörkret i spenaten och fram till tåget.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Det är det här som får mig att tvivla på automatiserade tåg. Visst, med ett resandetåg skulle man kanske till äventyrs tänka sig att en ensam ombordare fixar ett sånt här problem (känns inte helt lyckat i det fall vederbörande skadar sig under jobbet och det inte finns någon backup) men med ett helt obemannat godståg blir det stopp på linjen tills man fått ut någon reparatör från någon jourcentral femton mil bort som tar sig ut i mörkret i spenaten och fram till tåget.
    Automatiserad körning innebär inte nödvändigtvis förarlösa tåg. Två skilda saker.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Utan att veta exakt hur det såg ut i det aktuella fallet så är det i a f en förare och en ombordare som i "skarpt läge" löst en i en del fall rejält äcklig situation. Bra skulle jag vilja säga.
    Jovist - det kanske inte framgick men jag anser att denna incident var utmärkt hanterad.

Vi var c:a 40 minuter efter tidtabell i Alvesta - inte mycket med tanke på hur massiva djur älgar är.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Automatiserad körning innebär inte nödvändigtvis förarlösa tåg. Två skilda saker.
    Jo, det var slarvigt uttryckt av mig, jag syftade på förarlösa tåg. Automatisering innebär andra fördelar som i kombination med positionsangivelser som delas mellan rörelser kan göra att hastigheter kan anpassas så möten blir flygande, bättre anpassning till långsammare framförvarande tåg etc - det är något jag tror på. Sparar energi och tid. En förare som fungerar som processövervakare - som en pilot som flyger på autopilot.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Jo, det var slarvigt uttryckt av mig, jag syftade på förarlösa tåg. Automatisering innebär andra fördelar som i kombination med positionsangivelser som delas mellan rörelser kan göra att hastigheter kan anpassas så möten blir flygande, bättre anpassning till långsammare framförvarande tåg etc - det är något jag tror på. Sparar energi och tid. En förare som fungerar som processövervakare - som en pilot som flyger på autopilot.
    Då är vi överens - instämmer med ovanstående!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vilken tur att inga (broms)slangar under tåget slogs sönder då.
    Den redige föraren gick nog till närmaste träd och skar av en träpinne som användes som plugg i den skadade infästningen på loket...
    Var glad att jag slapp se lokets front på den senare delen av resan/Ulf

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Är det de röd- och gulmarkerade slangarna i fronten som skadas vid dessa tillfällen? Antar att det var ett Rc i 343?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Vilken tur att inga (broms)slangar under tåget slogs sönder då.
    Den redige föraren gick nog till närmaste träd och skar av en träpinne som användes som plugg i den skadade infästningen på loket...
    Var glad att jag slapp se lokets front på den senare delen av resan/Ulf
    Finns det inte någon sorts pluggar i loket som kan användas, typ någon slags expander? Jag tycker mig minnas att det sagts att det finns.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Är det de röd- och gulmarkerade slangarna i fronten som skadas vid dessa tillfällen? Antar att det var ett Rc i 343?
    Jag klev ju av före ändstationen och satt längst bak så jag hann aldrig fram till loket innan tåget avgick igen.
    Men det normala på denna sträcka är ju att man kör med Rc-lok.
    Det enda jag vet är att vagnen jag åkte i var en AB7, nr 5241.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Finns det inte någon sorts pluggar i loket som kan användas, typ någon slags expander? Jag tycker mig minnas att det sagts att det finns.
    Jo det är troligt att någon av slangarna, eller flera skadats, vilken och hur är okänt. Rött är för huvudledningen och gult för matarledningen.

På min bild ser vi också att det finns skydd uppsatta över själva luftventilerna. Dock kan ju ändå rören brytas av eller få läckor (inget är ju tyvärr 100% säkert).
    Slås rören av, kan man täta de röränden med de "älgpluggar" som finns på i vart falla alla SJAB:s dragfordon. Detta är helt enkelt en gummiplugg som sätts i hålet och sen expanderas med en skruv. Träpluggar funkar säkert det med, men dessa pluggar är bättre och finns alltid i verktygsskåpen på dragfordonen. Där finns också reservslangar och reservpackningar fär kopplingshanskana. För matarledningen finns dessutom en avstängningskran i underredet.
    Har man riktig otur, så kan älgen hamna under loket och skada eller öppna de fyra dräneringskranarna på huvudbehållarna. Slås dessa av, kan man få tillverka träpluggar för dessa hål, men så var det nog inte i detta fallet.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    En älgplugg fotograferad: https://martinfrohberg.files.wordpre...5-49.jpg?w=848

källa

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •