Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Franska luftledningar

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Franska luftledningar

Ett av nöjena med Youtube är att åka tåg över hela världen. Med bästa utsiktsplatsen.
    Lärorikt är det också, för att inte tala om alla vackra scenerier man får nöjet att njuta
    av.
    Men ibland dyker det upp saker som jag inte förstår. I denna franska resa är luftledningarna
    upp hängda på ett sätt som verkar som om de satt i rejält spänn. I kurvorna är fästpunkterna
    långt från vertikalplanet och hela upphängningen lutar, vilket ser väldigt underligt ut. Finns
    det någon finess med att göra på detta sätt, eller är det bara väldigt... ehh.. franskt?
    Börja vid 3:10.

https://www.youtube.com/watch?v=z6AYtM53pCQ&t

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Franska luftledningar

Hej pegee!
    Jag förstår av sammanhanget, att du menar kontaktledningen!
    Det är inte alldeles ovanligt att göra så där. I kurvorna får man då kontaktledningen "rakt över spåret" genom hela kurvan - ur tågets synvinkel. Alltså inte horisontellt. Spårvägar kan också ha det så. I USA hade PRR, Pennsylvania Railroad, så i kurvorna. Tydligen också i Frankrike! Annars är ju det vanliga att man låter kontaktledningen göra "zick-zack" hela tiden, så att kontakttråden löper fram och tillbaka längs strömavtagarens slitskena, så det inte blir ett spår i mitten av slitskenan. Då låter man i kurvorna kontaktledningen sitta fast vid varje stolpes utliggare några hundra mm "på utsidan" av spårets mittlinje i kurvan, så att varje spanns mittpunkt kom lika mycket "på insidan" av kurvan. Just PRR brydde sig visst inte så mycket om sådant; inte heller var deras kontaktledning viktspänt vid sektionernas ändpunkter, så vitt jag vet.
    Berra

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •